خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ تیر ۹, چهارشنبه

رهنورد: پیوستن به کنوانسیون های جهانی جلوی سرکوب های داخلی را می گیرد

جرس: جمعی از فعالان جنبش زنان از طیفهای مختلف فکری، در دیدار با زهرا رهنورد و میرحسین موسوی مسائل زنان، جنبش زنان و چگونگی پیوند آن را با جنبش سبز مطرح کردند و با تاکید بر اینکه جنبش زنان به عنوان بخشی از بدنه جنبش سبز در یک ساله اخیر نقش مهمی در پیش‌روی اهداف جنبش داشته، مخالفت شدید خود را با سیاست‌هایی که در حال حاضر برای زنان اعمال می‌شود، عنوان کردند. رهنورد در این دیدار پیوستن به کنوانسیون های جهانی را مانعی برای سرکوب های داخلی دانست.


به گزارش کلمه، دکتر زهرا رهنورد به عنوان یکی از فعالان حقوق زنان، می گوید: جنبش زنان و جنبش سبز ارتباط ارگانیک جدایی ناپذیری با یکدیگر دارند. یعنی بدون زنان، جنبش سبز نمی تواند موفق شود چرا که نیمی از جمعیت را زنان تشکیل می دهند . دلیل تاکید من روی ارتباط ارگانیک جنبش سبز و جنبش زنان این است که این دو جنبش به آرمانهایشان با هم خواهند رسید . این دو نمی توانند از هم جدا شوند. بنابراین ، جنبش سبز باید درباره زنان ، آسیب پذیری فعلی و نیز آینده شان شاخصه های متقنی داشته باشد.

نه قانون گذار، نه قانون و نه عرف واقعیت وجودی زن را نمی بیند

به گفته زهرا رهنورد مسئله زنان تنها یک مسئله زنانه نیست؛ بلکه یک مسئله ملی و فراتر از آن جهانی است: من همیشه این را تکرار می کنم که زندگی بشری پروازی است که با دو بال انجام می گیرد. یک بال زن و یک بال مرد و هیچ پروازی تا کنون با یک بال موفق نبوده است. زنان در کشور ما و در سطح جهانی مدت ها در زیر پوست تاریخ فعالیت داشتند. آنها در طول تاریخ حضور داشتند اما این حضور دیده نمی شده است اما بعد از مشروطه در ایران، زنان از زیر پوست تاریخ بیرون آمدند و در لایه های آشکارتر فعالیت کردند و این فعالیت امروز به آنها حضوری عینی بخشیده است. ما امروز با یک معضل عجیبی روبرو هستیم . این معضل واقعیت وجود زن در شرایط فعلی کشور ما و در فرهنگ و قانون و قانون گذار در مقابل این واقعیت وجودی است. این زنی که امروز پا به عرصه وجود گذاشته است نه قانون گذار او را درک می کند ، نه قانون و نه فرهنگ . با این معضل چه باید کرد؟

به باور این استاد دانشگاه، نخستین راه، برای حل معضل این است که قبول کنیم زن یک حقیقت است. او در این باره می گوید: جمله "فاطمه فاطمه است" حاکی از آن است که حضرت فاطمه فقط در مناسبات خانواده دیده نمی شود. او یک حقیقت وجودی است. آنچه ما در درجه اول می خواهیم این است که زن به عنوان واقعیت دیده شود که در این صورت، حیرانی قانونی نیز از بین می رود.

او ادامه می دهد: حقیقت وجودی زن را بپذیریم ، نه به عنوان همسر، دختر و یا مادر کسی .اگر به لحاظ کائناتی بپذیریم که زن یک واقعینت عینی و حقیقی است آن وقت حالت شی وارگی ، فرمان پذیر بودن و تدوین قوانین قیم مآبانه برای زن برداشته خواهد شد.

ضرورت توجه به واقعیت های اجتماعی در کنار پارامتر نواندیش های دینی

راه حل های عملی برای حل معضلی که رهنورد مطرح می کند؛ چیست؟ او خود دراین باره می گوید: باید قرائت ما به روز و مناسب زنی باشد که پا به عرصه گذاشته است. دوم این که واقعیت های اجتماعی و توانایی های زن را در کنار پارامتر نواندیش های دینی درباره زنان باید مدنظر گرفت.

همچنین استفاده از تجربیات بین المللی در عرصه زنان از دیگر راهکارهایی است که رهنورد به ان اشاره می کند و می گوید: استفاده از دستاوردهای بین المللی در حوزه زنان که دور از خواست های شرعی و عرفی یک نظام متعالی نیست. مطمئن باشید استفاده از این تجربیات به اصالت های شرعی و عرفی ما لطمه نمی زند به ویژه اگر از طرف متخصصین امر باشد .با حضور متفکران و در یک تیم ستادی به همه این چیزها رسیدگی خواهد شد. آن موقع خواهیم دید که نه قانون و نه قانون گذار حیران نمی ماند و عدم هماهنگی شخصیت فعلی زن با قوانین در ظرف زمان بندی از بین خواهد رفت.

رهنورد در بخش دگیری از سخنانش می گوید: کلید خواست ها و مطالبات زنان و مردان در جنبش سبز با پس گرفتن رای زده شده است ولی پس از آن، مطالبات بلندی از سوی زنان مطرح شد که همیشه در دل زنان بوده است . مطالباتی که مورد غفلت واقع شد و امروز حاکمیت فعلی در جهت تقلیل ارزش زن کار می کند. کل برنامه هایش تقلیل ارزش زن و تقلیل دادن او به یک زن محدود و وابسته ای است که تفکر و اندیشه اش اهمیتی ندارد. این حاکمیت با شکل های مختلف قانون گذاری مثل محدودیت های ساعت کاری ،خطر سهمیه بندی تحصیلی، لوایح حمایت از خانواده برای تخریب خانواده و سایر تبعیض به شکل های مختلف اعمال می کند.

زندانیان سیاسی به ویژه زنان زندانی را آزاد کنید

رهنورد در ادامه می گوید: بدترین اتفاقی که در یک سال اخیر اتفاق افتاده، سرکوب هایی است که نسبت به زنان آزادی خواه انجام می شودو ما به شدت به آن معترض هستیم.

او ادامه می دهد: امیدوارم همه زندانی ها ازاد بشوند.

پیوستن به کنوانسیون های جهانی جلوی سرکوب های داخلی را می گیرد

زهرا رهنورد خود را از مدافعان پیوستن به کنوانسیون های بین المللی می داند و می گوید: پیوستن به همه کنوانسیون های جهانی با حفظ تحفظ مشکلی برای ما ایجاد نمی کند و نیز جلوی زیاده روی های دولت از جمله اقدامات سرکوب گرانه را می گیرد.

در ادامه یکی از فعالان جوان جنبش زنان می گوید: کمپین یک میلیون امضا بر ضد قوانین تبعیض آمیز با ده خواسته قانونی برای رفع تبعیض های حقوقی علیه زنان شروع به کار کرده و یک حرکت مطالبه محور است. سوال این است که ایا جنبش سبز نیز مطالبه محور است و مهم ترین مطالبه اش در حوزه زنان چیست؟

رهنورد در پاسخ به این سوال می گوید: رفع تبعیض اولین قدمی است که باید برداشته شود و مهم ترین مطالبه مشترک جنبش سبز و جنبش زنان است.

جنبش زنان بر تارک جنبش سبز

رهنورد بخشی دیگر از سخنانش را به جایگاه جنبش زنان و نسبتش با جنبش سبز اختصاص می دهد و می گوید: اگر چه جنبش زنان جزیی از جنبش سبز است اما بر تارک جنبش سبز می درخشد. در جنبش سبز، زنان در نقش زن، مادر،دختر،همسر، جوان و پیر شرکت می کنند و حضورشان در جنبش سبز را نشان داده اند.

او در پایان پیشنهاد می کند: تیمی از زنان به طور مشخص تمام ابعاد آسیب شناسی زن در آن تیم با حضور متخصصان بررسی شود تا جایگاه مناسب با شان مترقی زن تنظیم شود که این برای آینده جنبش سبز، جنبش زنان و نیز رفع تبیعض و سعادت زنان و مردان کشورمان مفید است.
Read more »

مجلس خبرگان برای تقدیر از مدیریت رهبری در دوران فتنه، شهریور ماه برگزار می شود

جرس: هشتمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري، دوره چهارم در پايان شهريورماه سال جاري برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، سيدعلي ‌اكبر قره ‌باغي نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري، از برگزاري هشتمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري، دوره چهارم در پايان شهريورماه سال جاري خبر داد و گفت: در اين اجلاس از مديريت و تدبير مقام معظم رهبري در دوران فتنه تقدير خواهد شد.

گفتنی است سال پیش مجلس خبرگان، اجلاس سالانه خبر سازی را در تاریخ تشکیل خود ثبت کرد.

در این اجلاس برای نخستین بار بیانیه ای در حمایت از رهبری منتشر شد.

آیت الله دستغیب در اجلاس سال گذشته مجلس خبرگان، سخنان انتقادی ایراد کرد که بازتاب فراوانی به همراه داشت.

Read more »

مدیرمسئول نشریه “روزان” مجرم شناخته شد

جرس: هیات منصفه مطبوعات، مدیرمسئول نشریه "روزان" را به اتفاق آرا مجرم تشخیص داد.

به گزارش ایسنا، جلسه رسیدگی به اتهام مدیر مسئول نشریه روزان، ششم تیر ماه در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران با حضور هیات منصفه مطبوعات برگزار شد و هیات منصفه مطبوعات بعد از استماع کیفرخواست مدعی العموم و دفاعیات مدیر مسئول، وارد شور شد و مدیر مسئول نشریه روزان را با اکثریت آرا مجرم تشخیص داد و مستحق تخفیف در مجازات دانست.

همچنین، شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، پس از اعلام گذشت شاکی پرونده، برای مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد قرار موقوفی تعقیب صادر کرد.
Read more »

موسوی تبریزی: هتک حرمت مومن، محاربه با خداست

جرس: دبير‌كل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه كساني كه منافعشان در حذف ديگران است به سخنان اخير رهبري توجه نمي‌كنند، اظهارداشت: از سوي ديگر نفع برخي از كشورهاي خارجي در حذف گروه‌هاي مرجع و شخيصت‌هاي برجسته جامعه است كه متاسفانه اين روزها اين اقدام در تريبون‌هاي مختلف از طريق توهين و تهمت انجام مي‌شود.


آيت الله سيد حسين موسوي تبريزي در گفت‌و گو با خبرنگار ايلنا، در پاسخ به سوالي در مورد دليل سخنان اخير رهبري مبني بر خودداري از ظلم به افراد در جامعه و معناي ديني اين رفتار، با بيان اينكه ظلم، تعدي، تضييع حقوق و آزادي مشروع افراد در تمام طوايف و اقوام حرام است، اظهارداشت: تمام انبياء مامور بودند تا مردم را به اطاعت پروردگار و خودداري از طغيان كه به معناي ظلم است، فراخوان دهند و فرهنگ مبارزه با ظلم در قيام براي عدالت و قصد را ايجاد كند.


وي با بيان اينكه ظلم در شرايط و اشكال گوناگون، ماند تخريب اموال ديگران، كشتار و شكنجه و... نسبت به جامعه و اشخاص روي مي دهد، افزود: هميشه بايد نسبت به ظلم نكردن تذكر داد، اما متاسفانه اكنون كشور ما دچار آلودگي‌هاي عجيبي شده است و اين تاسف وقتي بيشتر مي‌شود كه بدانيم كشور ما اسلامي است و اصول ديني بايد در آن رعايت شود، البته اين آلودگي‌ها هميشه در كشور بوده است، ولي به طور خاص بعد از انقلاب اسلامي به بعضي از آلودگي‌ها مانند تهمت و افترا كم‌توجهي شده است.


موسوی تبریزی يادآور شد: اين گونه رفتارها ابتدا از طرف گروه‌هاي محارب مانند منافقين، كمونيست‌ها و... آغاز شد و از سوي ديگر كساني هم كه خود را ”دين مجسم“ فرض مي‌كنند به اين مساله دامن زدند و از زمان امام تاكنون اين مساله ادامه داشته است.


موسوي تبريزي با بيان اينكه تهمت و افترا گاهي احزاب و جريانات و زماني ديگر اشخاص را در بر مي‌گيرد، تصريح كرد: در اصول كافي، روايات صحيحه و ... تاكيد شده است كه حرمت مومن حرمت خداست و هركس آن را بشكند محارب با خداوند است.


وي گفت: متاسفانه در سال‌هاي اخير و به خصوص انتخابات رياست‌جمهوري بداخلاقي‌هاي بسيار زيادي شايع شد كه نمونه بارز آن در جريان مناظره‌ها بود و گويي بعضي‌ها كه منابر، ‌تريبون‌ها و روزنامه‌ها را در اختيار دارند، تهمت را وظيفه شرعي خود مي‌دانند، ولي دود اين رفتار به چشم همه مسوولان، مردم و دينداران مي‌رود.


دبير مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم هشدار داد: نفع فضاي تهمت و تخريب براي گروه‌هايي است كه منتظر هستند هر كاري را كه مي‌خواهند در كشور انجام دهند، زيرا در اين شرايط ديگر كسي براي اداره كشور باقي نمي‌ماند و هر عملي براي آنها ممكن مي‌شود و در آن صورت هر بلايي بر سرمنابع كشور مي‌آورند و كسي پاسخگو نخواهد بود.


موسوي تبريزي با بيان اينكه كساني كه منافعشان در حذف ديگران است به سخنان اخير رهبري توجه نمي‌كنند، اظهارداشت: از سوي ديگر نفع برخي از كشورهاي خارجي در حذف گروه‌هاي مرجع و شخيصت‌هاي برجسته جامعه است كه متاسفانه اين روزها اين اقدام در تريبون‌هاي مختلف از طريق توهين و تهمت انجام مي‌شود.
Read more »

معاون احمدی نژاد: شكايت دولت از قاليباف در مرحله دادسراست

جـــرس: در حالی که معاون اول و سخنگوی رئیس دولت، کماکان در معرض اتهاماتی چون فساد اقتصادی و مالی قرار دارد و دستگاه قضایی در رسیدگی به آن دچار مشکلات عدیده ای از جانب نهادهای فراقانونی شده، امروز معاون حقوقی محمود احمدی نژاد اعلام کرد "شكایت‌های دولت و رحیمی از شهردار تهران و نادران هنوز در دادسرا قرار دارد."


به گزارش فارس، فاطمه بداغی كه در حاشیه جلسه امروز هیات وزیران با خبرنگاران گفت‌و‌گو می‌كرد، از توضیح بیشتر در خصوص شكایت دولت از شهردار تهران خودداری كرد و خبرنگاران را برای اطلاع از جزئیات این پرونده به قوه قضائیه ارجاع داد.


معاون حقوقی رئیس دولت در عین حال در پاسخ به این سئوال كه اسفندیار رحیم‌مشایی اعلام كرده قوه قضائیه به این پرونده رسیدگی نكرده است، با تائید این مطلب، اظهار داشت: بله، به این مساله رسیدگی نشده است.


خبرنگاری از بداغی درباره آخرین وضعیت شكایت محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور از الیاس نادران نماینده تهران در مجلس پرسید كه وی پاسخ داد: این پرونده در مرحله‌ دادسراست.


معاون حقوقی احمدی نژاد در واكنش به اظهارات روزهای اخیر الیاس نادران كه گفت "قاضی پرونده باید ابتدا به شكایت نمایندگان از رحیمی رسیدگی كند و بعد به شكایت معاون اول رئیس جمهور از آنها، گفت كه تشخیص این موضوع با دادگاه است."


گفتنی است الیاس نادران، نماینده مجلس شورای اسلامی، روز گذشته ضمن استقبال از سخنان محمود احمدی نژاد در مصاحبه مطبوعاتی روز هفتم تیر، خاطرنشان کرد "من از پیشنهاد رئیس دولت استقبال می کنم و منطق حکم می کند که اول ایشان اجازه دهند به اتهامات معاون اول دولت رسیدگی شود و وی مثل بقیه شهروندان کشور به دادگاه احضار و پاسخگو باشند."


احمدی نژاد با وجود اتهامات وارده بر دولت و مدیران دولتی و در عین عدم رسیدگی به موارد اتهامی، در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز هفتم تیرماه خود، همانند گذشته بر ضرورت مبارزه با مفسدان اقتصادی تاکید کرده بود.
Read more »

کاهش پانصد هزار بشکه ای تولید نفت ایران

جـــرس: در حالیکه مدیر عامل جدید شرکت ملی نفت ایران از حفظ ظرفیت تولید نفت کشور سخن گفته و به آن متعهد شده بود، آخرین گزارش ها از کاهش تولید نفت ایران در خرداد ماه سال جاری به سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه حکایت دارند، که این رقم کاهشی ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به پنج سال قبل یعنی در سال ۸۴ می باشد.




به گزارش آفتاب نیوز، احمد قلعه بانی مدیر عامل جدید شرکت ملی نفت ایران یکی از اهداف شرکت متبوعش را حفظ ظرفیت ۴ میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه‌ای نفت اعلام کرده و تاکید نموده بود "در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است ظرفیت تولید نفت ایران به ۵ میلیون و ١۵۰ هزار بشکه افزایش یابد.


بر اساس این گزارش، میزان تولید نفت ایران در سال ۸۴ معادل ۴ میلیون و ١۰۶ هزار بشکه در روز بوده و این میزان تولید از سال ۸۷ به کمتر از ۴ میلیون بشکه در روز رسید و این روند همچنان ادامه دارد.


ایران سال‌هاست قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را به بیش از ۵ میلیون بشکه برساند اما هنوز نتوانسته است به توفیقی در دستیابی به این هدف دست یابد.


گزارش مذکور می افزاید "به گفته کارشناسان، مخازن ایران در میانسالی قرار دارند و نیمه عمرشان سپری شده است از این رو نگه داشتن ظرفیت تولید این مخازن خود سرمایه‌گذاری‌های جدید را می‌طلبد. ایران طی سال‌های اخیر به دلیل رویارویی با ترحیم‌های تحمیلی همواره با مشکل سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خود روبرو بوده است از این رو به دلیل نبود امکان سرمایه‌گذاری مشکلاتی در این عرصه بروز کرده است. "


وزیر نفت ایران اعلام کرده بود برای دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه ایران طی پنج سال آینده به دویستمیلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.


آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است ایران در صورت تداوم روند کنونی، تا پنج سال آینده ۷۰۰ هزار بشکه از ظرفیت تولیدش کاسته خواهد شد و میزان تولید کشور به سه میلیون و ٣۰۰ هزار بشکه محدود می‌شود.


با وجود تاکیدات اخیر معاون وزیر نفت ایران مبنی بر تثبیت تولید در حد چهار میلیون و ٢۰۰هزار بشکه، آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد در خرداد ماه امسال میزان تولید نفت ایران به سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه محدود شده است.


آخرین خبر از بازار جهانی نفت نیز حکایت از آن دارد که بهای هر بشکه نفت خام در پایان معاملات روز گذشته (سه‌شنبه هشتم تیر) بازار نیویورک، با بیش از دو دلار کاهش، به ۷۵ دلار و ۹۴ سنت رسید.


Read more »

کاهش 30 درصدی معوقات بانکی

جرس: رئیس کل بانک مرکزی از کاهش 20 تا 30 درصدی معوقات بانکی طی دو تا سه ماه گذشته خبرداد و گفت: خروج چک پول‌های 50 هزار تومانی از جامعه تا 4 ماه آینده انجام می شود.

به گزارش مهر، محمود بهمنی امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد معوقات بانکی گفت: طی دو تا سه ماه اخیر نه تنها بدهی های معوق بانکی افزایش نیافته است، بلکه با کاهش 20 تا 30 درصدی نیز مواجه شده است.

رئیس کل بانک مرکزی از بخشودگی جرائم بانکی در صورت تسویه بدهی‌ها خبر داد و افزود: معوقات بانکی با تسهیلات پرداختی ارتباط دارند، به نحوی که اگر تسهیلات پرداختی بانکی بیشتر باشد، معوقات نیز به همان نسبت بیشتر خواهد بود و میزان معوقات بانک‌ها را باید نسبت به مصارف آنها سنجید.

خروج چک پولهای 50 هزار تومانی از جامعه تا 4 ماه آینده

وی از خروج چک پولهای 50 هزار تومانی بانک مرکزی طی سه تا چهار ماه آینده از جامعه با توجه به انتشار اسکناسهای 10 هزار تومانی خبرداد و تصریح کرد: انتشار اسکناس 10 هزار تومانی به معنای اضافه شدن پول در جامعه نیست، زیرا معادل اسکناس‌هایی که منتشر می‌شود، اسکناس‌های فرسوده نیز خارج می شود.

بهمنی در مورد کاهش نرخ سود بانکی با توجه به کاهش نرخ تورم گفت: نرخ سود بانکی فعلی با توجه به نرخ منابع یعنی سپرده‌ها تعیین شده و در این خصوص یک تا دو ماه پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و مشخص شدن قیمت‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی افزود: اگر پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها افزایش قیمت‌ها را شاهد باشیم، نرخ سود بانکی افزایش خواهد یافت در غیر اینصورت نرخ سود بانکی کاهش می یابد.

نرخ سپرده ها علی الحساب است

وی نرخ سود سپرده های بانکی را سود علی الحساب عنوان کرد و افزود: در بانکداری اسلامی نرخ سود سپرده ها به صورت علی الحساب پرداخت می شود اما بانک‌ها باید نرخ سود واقعی را در پایان هر سال محاسبه کرده و به سپرده گذاران پرداخت نمایند. به نحویکه سال گذشته یکی از بانکها 5.2 درصد سود بیشتر به سپرده گذاران پرداخت کرد.

به گفته بهمنی اگر قرار باشد نرخ سود بانکی مقطوع باشد، شرط بانکداری اسلامی و بدون ربا محقق نمی‌شود. سود قطعی سپرده‌گذاران باید پس از نشست مجمع و تائید بانک مرکزی محاسبه شده و به آنها بازگردانده شود.

نرخ سود سپرده ها دو تا سه درصد بیشتر از نرخ تورم

وی با تاکید بر اینکه نرخ تورم در تعیین نرخ سود بانکی بی تاثیر نیست، اظهارداشت: نرخ سود بانکی باید 2 تا 3 درصد بیشتر از نرخ تورم باشد و این موضوع را هر ساله در تعیین نرخ سود در نظر می گیریم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این روند بر افزایش انگیزه سپرده گذاران تاثیر گذار است، عنوان کرد: با افزایش نرخ تورم میزان سود سپرده ها نیز تغییر می کند، زیرا یکی از وظایف بانک مرکزی حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در پرداخت‌ها است.

Read more »

حسيني: بحث مدل و لباس را با جديت بيشتري دنبال مي‌كنيم

جرس: وزير ارشاد با اعلام اين كه يكشنبه آينده جلسه ‌اي با وزیران بازرگاني، صنايع، آموزش و پرورش و مديراني از صدا و سيما خواهيم داشت، گفت: در اين جلسه بحث مدل و لباس را با جديت بيشتري دنبال خواهيم كرد.


به گزارش فارس، سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي بحث عفاف و حجاب گفت: براي اجراي طرح عفاف و حجاب با شوراي فرهنگ عمومي اين مسئله را با دقت دنبال مي‌كنيم.


وي با اشاره به جلسه اخير خود با مسئولان مطبوعات و خبرگزاري‌ها اظهار داشت: از كتاب‌ها، تئاتر و فيلم خوب در زمينه عفاف و حجاب حمايت مي‌كنيم؛ چرا كه كار فرهنگي عميق‌تر است كه با توجه به اينكه در معرض تبليغات گسترده شبكه‌هاي ماهواره‌اي هستيم به مسئله عفاف و حجاب توجه بيشتري داريم.
Read more »

جزئیات 11پیشنهاد ایران برای حل مشکل محاصره غزه توسط لاریجانی در اجلاس دمشق

جرس: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده بین المللی وفادار نیست، 11 پیشنهاد عملی کشورمان برای حل مشکل محاصره غزه را در اجلاس اضطراری بین المجالس در دمشق ارائه کرد.

به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در اجلاس اضطراری بین المجالس اسلامی عازم سوریه شده است امروز در سخنانی در این اجلاس با تقدیر و تشکر از سوریه به دلیل اهتمام در برگزاری این اجلاس بیان داشت: نشست روسای پارلمان های کشورهای اسلامی این پیام را دارد که نمایندگان ملتهای مسلمان سیاست های تهاجمی تجاوزکارانه و فراساختاری رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، همسایگان عرب خود و سایر ملل منطقه در مرحله ای ارزیابی می کنند که غفلت از آن به خروش توده های عظیم جوامع مدنی بدل خواهد شد.

وی تاکید کرد: امروز نظام بین الملل و ملت های خاورمیانه با تهدید نامتقارن روبرو است و در مقابل آن باید اقدامات پیشگیرانه طراحی کرد و دراین راه نمی توان امیدی به مجامع بین المللی داشت هر چند باید از این ظرفیت در جهت افشاگری بهره جست و در برابر جنایات پایان ناپذیر رژیم صهیونیستی باید الگوی خودیاری را محور کار قرار داد.


لاریجانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دیگر نباید به صرف صدور یک بیانیه و چند سخنرانی اکتفا کنیم، 11 پیشنهاد خود را به عنوان گام های عملی مطرح کرد.

وی گفت: کمیته سوم حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل کیفرخواست ریچارد گلدستون را بررسی کرده و باید پیگیری شود که شورای حقوق بشر در این موضوع نظر خود را اعلام کند و در این زمینه باید از ظرفیت حقوقدانان جهان اسلام بهره جست.

لاریجانی ادامه داد: شورای امنیت هر چند ناتوانی خود را در مقابله با رژیم صهیونیستی نشان داده اما با این همه در مقابل موج تنفر افکار عمومی مجبور به صدور چند قطعنامه و بیانیه شده چرا برای محقق کردن این قطعنامه ها مجازاتی در نظر نگرفته است که در این باره باید از پتانسیل جهان اسلام بهره جست و موضوع را پیگیری کرد.

در پیشنهاد سوم جمهوری اسلامی ایران که از سوی لاریجانی در اجلاس دمشق مطرح شد آمده است رژیم صهیونیستی دارای سلاح اتمی است و آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت نمی‌تواند به سادگی از کنار این موضوع بگذرد. پیگیری این موضوع امری ضروری است و در اینجا من لازم می دانم فاش کنم که در مذاکرات اتمی ایران وزیر خارجه یک کشور اروپایی که عضو دائمی شورای امنیت نیز است به بنده گفت مسئله اتمی ایران حتی اگر صاحب سلاح اتمی هم شوید برای ما اهمیت نداشت بلکه موضع جمهوری اسلامی ایران در مسئله فلسطین مسئله اصلی ماست.

لاریجانی در پیشنهاد دیگری گفت بین المجالس اسلامی می‌تواند کنفرانسی را در جهت همیاری و مقاومت با حضور ان جی او های ضد جنگ و ضد جنایت بشری تدارک بیند تا از ظرفیت آنان جهت کمک به ملت فلسطین بهره گیری شود.

در پیشنهاد دیگری از سوی ایران مطرح شده که نهادهای پارلمانی عضو در اولین فرصت زمینه های قانونی قطع روابط سیاسی، تجاری ، اقتصادی و فرهنگی با رژیم صهیونیستی را تصویب به دولت های خویش ابلاغ کنند و دبیرخانه این اتحادیه موضوع را پیگیری و نتیجه آن را به اطلاع اعضا برساند.

علاوه بر این لاریجانی از نهادهای پارلمانی خواست با اقدام قانونمند خویش خواستار پافشاری دولت های کشورهای خود برای لغو عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان های منطقه ای و بین المللی شوند.

در پیشنهاد دیگر لاریجانی آمده است لیست شرکت های تجاری و صنعتی رژیم صهیونیستی با هدف تحریم محاصره بازرگانی این رژیم میان پارلمان های عضو بین المجالس در هر شش ماه تبادل و در دستور کار اقدام قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: نهادهای پارلمانی بین المجالس اسلامی با تصویب قانون داخلی دولت های خویش را متعهد به ممانعت تردد شناورهای رژیم صهینونیستی و پهلوگیری آنها در بنادر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی کنند.

لاریجانی همچنین از پارلمان های کشورهای اسلامی خواست با مصوبه قانونی استفاده هواپیماهای رژیم صهیونیستی از فضای هوایی کشورهای خود را ممنوع کنند.


پیشنهاد دهم جمهوری اسلامی ایران اعزام کاروان جدید کمک رسانی به غزه از سوی پارلمان های کشورهای اسلامی است و برای تحقق این امر و استمرار آن لاریجانی درخواست کرد دبیرخانه اتحادیه بین المجالس اسلامی کمک های پارلمان ها را سامان دهد.


لاریجانی در پایان سخنان خود بیان داشت برای پیگیری مصوبات این نشست دبیرخانه باید موظف شود با نظارت سه نفر از روسای مجالس کشورهای اسلامی که انتخاب می شوند اقدامات را سامان داده و هزینه های لازم را تعیین نماید و گزارش آن در نشست آتی ارائه شود.

Read more »

۱۳۸۹ تیر ۸, سه‌شنبه

تمدن: برنامه‌ای برای برخورد با فتنه‌گران در ادارات نداریم

كلمه: چکیده : استاندار تهران گفت: استانداری هیچ برنامه ای برای برخورد با فتنه گران در سازمان ها و ادارات دولتی ندارد و اگر کسانی که طبق ضوابط و قوانینی که وجود دارد از انجام وظایف خود قصور کنند ادارات بر اساس ضوابط با این افراد برخورد می کند. به گزارش مهر، مرتضی تمدن استاندار تهران در نشست خبری [...]


استاندار تهران گفت: استانداری هیچ برنامه ای برای برخورد با فتنه گران در سازمان ها و ادارات دولتی ندارد و اگر کسانی که طبق ضوابط و قوانینی که وجود دارد از انجام وظایف خود قصور کنند ادارات بر اساس ضوابط با این افراد برخورد می کند.

به گزارش مهر، مرتضی تمدن استاندار تهران در نشست خبری امروز خود در پاسخ به این سئوال که مبنی بر اینکه استانداری تهران درپی تاکید معاون رئیس جمهور برای شناسایی فتنه گران در سازمان ها و ادارات چه خواهد کرد، با بیان این مطلب گفت : اینکه طرحی با عنوان شناسایی عوامل فتنه در ادارات داشته باشیم چنین طرحی نداریم اما تصور ما این است که اگر جایی فرد و افرادی در امر خدمت رسانی به مردم مسائل حاشیه ای را در دستور کار خود قرار دهند ادارات، سازمان ها و وزارتخانه ها ضوابط و قوانینی دارند که با آن به تخلفات رسیدگی می کنند.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه استانداری در زمینه اجرای طرح عفاف و حجاب چه اقداماتی انجام داده گفت: کار ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در محیط سازمانها و دستگاه های اجرایی استان طبق دستورالعمل وزیر آغاز شده و در این امر نظارتی جدی صورت می گیرد.

تمدن ادامه داد: گروه های نظارتی در امر عفاف و حجاب در سازمان ها و ادارات از ۳ ماه گذشته کار خود را آغاز کردند.

استاندار تهران همچنین افزود: در تعامل و گفتگو با مدیران دستگاه ها و سازمان ها هر جا احساس کنیم خلاف ارزش های مورد قبول جامعه و خلاف قوانین ارزشی مسائلی وجود دارد که نیاز به تذکر است با خود مدیران سازمان ها صحبت می کنیم و موارد را متذکر می شویم.

وی ادامه داد: استانداری تلاش می کند در محیط سازمانها و دستگاه های اجرایی مبانی مربوط به عفاف و حجاب رعایت شود تا خود به خود این طرح به سایر قسمت ها تسری داده شود.

تمدن با اشاره به اینکه در درجه نخست مدیران و مسئولان سازمان های اداری مسئولیت رعایت امر عفاف و حجاب را بر عهده دارند، گفت: در درجه دوم تا حد زیادی قوانین و مقرراتی که داریم نحوه برخورد افراد با ارباب رجوع، نحوه توجه به مبانی اخلاقی و ورزشی را مشخص کرده است و باید برابر آیین نامه عفاف و حجاب یک نظارتی هم بر این امر صورت بگیرد.

Read more »

كروبي: آن بسیجی که ۸ سال زمان امام جنگید کارش به کجا کشیده

كلمه:بسیار متاسفم بسیجی که در زمان امام ۸ سال در جبهه ها جنگید و از کشور دفاع کرد، کارش به جایی رسیده است که در دانشگاه ها با دانشگاهایان برخورد میکند، در مساجد مردم را کتک بزنند، در رای گیری ها تقلب، در خیابان ها به کشتار مردم، در ۱۴ خرداد جلوگیری از سخنرانی نوه امام، حمله به خانه، دفاتر و مساجد مراجع و در بسیاری جاهای دیگر اقداماتی که نام و یاد بسیج را لکه دار کرده اند. بسیجی که با خون هزاران شهید و جانباز آبیاری شده بود.

بعد از ظهر امروز مهدی کروبی جهت شرکت در مراسم ختم پدر دکتر محمد رضا عارف-معاون اول دولت اصلاحات- در مسجد دانشگاه صنعتی شریف حاضر شد. به گزارش خبرنگار سحام نیوز، مهدی کروبی در بدو ورود با عربده کشی تعدادی اراذل و اوباش روبرو شد. متاسفانه این افراد با الفاظ رکیک و سردادن شعارهایی قصد برهم زدن مراسم ختم را داشتند که در این هنگام مهدی کروبی جهت حفظ شان مسجد و مراسم عزا، اقدام به خروج از محل برگزاری مراسم نمودند.

در پی این رخداد و اقدامات مشابه قبلی،خبرنگار سحام نیوز در سوالی علت و اساس این وقایع را از مهدی کروبی جویا شد که ایشان در پاسخ چنین گفتند:

ابتدا تسلیت میگویم به دوست گرامی جناب آقای دکتر عارف به دلیل از دست دادن پدر گرامیشان و اینکه بنده در مراسمات قبلی نتوانستم حضور یابم، لذا امروز جهت ابراز همدردی با ایشان در مراسم شرکت کردم.

و اما موضوع حمله ها و توهین های سریالی گروهی جیره خوار و حقوق بگیر که گاها لباس مقدس بسیج را به تن میکنند. یکسال پس از رحلت امام، فرمانده بسیج وقت پیش من آمد و گفت که قصد داریم تشکیلات و گردانهایی را در شهرهای کشور ایجاد کنیم. من ضمن مخالفت ، علت تشکیل چنین تشکیلاتی را جویا شدم که وی هدف از تشکیل گردانهای بسیج را مقابله با شورشها و تظاهرات های مردمی اعلام نمود و گفت که با نیروی بسیج میتوانیم این تظاهرات ها را سرکوب کنیم. که مجددا با مخالفت من روبرو گردید.

حدوداً چند ماه بعد و در زمان ریاست من در مجلس سوم در یکی از جلسات شورای انقلاب فرهنگی که در نبود ریاست جمهور ریاست جلسه با من بود درخواست هایی توسط همین شخص درباره حضورتشکیلات بسیج در دانشگاه ها و برخی درخواست های دیگر مطرح گردید. بنده هنگامی که دیدم کسی با این طرح مخالفت نمی کند از آنجایی که من همیشه بصیرت داشته و دارم فهمیدم که برای چه است که اینها می خواستند لشکر کشی کنند شروع به مخالفت نموده و گفتم که دانشگاه محل تحصیل و علم و دانش است و محل ارگان های نظامی نیست. پس از مخالفت من چند تن دیگر نیز به مخالفت پرداختند که در این هنگام ریاست وقت بسیج جلسه را ترک نمود.

من بسیار متاسفم بسیجی که در زمان امام ۸ سال در جبهه ها جنگید و از کشور دفاع کرد، کارش به جایی رسیده است که در دانشگاه ها با دانشگاهایان برخورد میکند، در مساجد مردم را کتک بزنند، در رای گیری ها تقلب، در خیابان ها به کشتار مردم، در ۱۴ خرداد جلوگیری از سخنرانی نوه امام، حمله به خانه، دفاتر و مساجد مراجع و در بسیاری جاهای دیگر اقداماتی که نام و یاد بسیج را لکه دار کرده اند. بسیجی که با خون هزاران شهید و جانباز آبیاری شده بود. متاسفانه عملکرد این افراد بدانجا رسانده است که میراث امام که همان جمهوریت و اسلامیت بود اکنون رنجور و ناتوان گشته است.

بنده میگویم اگر زمان شاه یک شعبان بی مخ بود، اکنون این حاکمیت صدها شعبان بی مخ تربیت کرده است و این افراد باید بدانند که مهدی کروبی تا آخر ایستاده است و آماده پرداخت هرگونه هزینه ای در این راه است و تا گرفتن حق مردم از پا نخواهد نشت.

Read more »

نادران: احمدی نژاد بگذارد رحیمی مانند یک شهروند عادی در دادگاه پاسخگو باشد

جـــرس: الیاس نادران، نماینده مجلس شورای اسلامی، ضمن استقبال از سخنان روز گذشتۀ محمود احمدی نژاد در مصاحبه مطبوعاتی اش، خاطرنشان کرد "من از پیشنهاد رئیس جمهوراستقبال می کنم و منطق حکم می کند که اول ایشان اجازه دهند به اتهامات معاون اول دولت رسیدگی شود و وی مثل بقیه شهروندان کشور به دادگاه احضار و پاسخگو باشند."


محمود احمدی نژاد در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز هفتم تیرماه خود، بر ضرورت مبارزه با مفسدان اقتصادی تاکید کرده بود.


به گزارش خبرآنلاین، الیاس نادران در این زمینه خاطرنشان کرد "فعلا از محمدرضا رحیمی شکایت شده است و در همین رابطه هم کمیته سه نفره ای برای پی گیری این پرونده در قوه قضائیه ایجاد شده است.
منطق هم حکم می کند که اول آقای احمدی نژاد اجازه دهند به اتهامات معاون اول دولت رسیدگی شود و البته اگر وی تبرئه شد آن وقت به شکایت رحیمی از بقیه رسیدگی شود."


نادران اظهار کرد : تقاضای من این است که ایشان مثل بقیه شهروندان کشور که به دادگاه احضار می شوند و مثل نمایندگان مجلسی که به دادستانی کارکنان دولت می روند و به اتهامات خود پاسخ می دهند به دادگاه بروند و رئیس جمهور اجازه دهد، به پرونده معاون اول وی همچون یک شهروند عادی در مسیر طبیعی رسیدگی شود."


محمدرضا رحیمی، سخنگو و معاون اول دولت دهم، طی ماههای اخیر پیرامون مفاسد عدیده اقتصادی و حضور در پرونده های بزرگ فساد مالی، مورد اتهام دستگاه قضایی و نمایندگان مجلس بوده و پیگیری های آنان با دستور برخی نهادهای فراقانونی مسکوت مانده است.


محمدرضا رحیمی و دولت نیز در اقدامی دیگر هشدار دادند که از متهم کنندگان رحیمی شکایت خواهند کرد.


Read more »

شریعتمداری: اصلی ترین معیار، تابعیت از ولایت و رهبری است

جـــرس: نماینده ولی فقیه و مدیر مسوول روزنامه كیهان، اصلی‌ترین راه و معیار شناخت خودی از غیر خودی را "محور ولایت و رهبری" می داند.


به گزارش سامانه خبری برنا نیوز، حسین شریعتمداری دوشنبه شب در جریان سلسله نشست‌هایی موسوم به «بصیرت»، كه در مسجد اهل بیت قم برگزار شد، مدعی گردید "نسل جوان ما در اتفاقات اخیر مجدد چهره نفاق و ضد انقلاب را مشاهده كرد و متوجه شد كه چه كسی دوست‌دار نظام و چه كسی مخالف با نظام است و قدرت رهبری را نیز به خوبی مشاهده كرد."


نماینده رهبری در روزنامه کیهان، با ادعای اینكه "در فتنه اخیر تنها چهره منافقین عوض شده بود"، اظهار عقیده کرد "كشورهای آمریكا، انگلیس و اسرائیل مثلثی را تشكیل داده و مدیریت اصلی فتنه با این كشورهاست، البته این كشورها از فتنه‌گران ناامید شده و از سوی دیگر نیز تاریخ مصرف سران فتنه به پایان رسیده است."


شریعتمداری در این سخنرانی همچنین گفت "خط نفاق برای نفوذ و رسوخ در جامعه با تابلوهایی وارد می شود که برای مردم ارزشمند است و باید در این زمینه مراقب باشیم."


مدیرمسئول کیهان اضافه كرد: "در انتخابات گذشته، ابتدا خاتمی وارد صحنه شد و همه گروه‌های اصلاح طلب نیز از او دفاع كردند، اما خارج شد و مشخص بود كه كاندیدای مورد نظر مدیریت فتنه، فرد دیگری است".


شریعتمداری با حمله به حامیان نظریۀ ائتلاف و شكل‌گیری ائتلاف گفت: "ائتلاف معیار دیگری برای شناخت خط نفاق در داخل کشور است. از بررسی هویت ائتلاف‌کنندگان می‌توان فهمید که هدف اصلی ائتلاف چیست ولو اینکه تابلوی دیگری بلند کرده باشند. "


وی با انتقاد از شعار "خروج از وضع موجود" توسط اصلاح‌طلبان، گفت: هدف ائتلاف باید نقطه مشترک همه ائتلاف‌کنندگان باشد و نقطه ائتلاف اصلاح‌طلبان که در فتنه 88 بوجود آمد نفی اسلام و نظام و حکومت اسلامی بود.


نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، با اهانت به جنبش اعتراضی مردم ایران گفت "در جریان انتخابات بهائیان، اصلاح طلبان، منافقان، سلطنت طلبان، سرویس‌های جاسوسی بیگانه و رئیس جمهور برخی کشورهای غربی در یک ائتلاف قرار داشتند و باید هدف این ائتلاف را حدس می‌زدیم."


وی در پایان گفت "اصلی‌ترین معیار برای شناخت خودی‌ها و غیرخودی‌ها محور ولایت و رهبری است."
Read more »

علی بیکس آزاد شد

جرس: علی بیکس ، فعال اجتماعی ویکی از زندانیان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری شب گذشته ،پس از تحمل یکسال حبس با حکم شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب تبرئه و ازاد شد.

وی از ۲۴خرداد ماه در زندان اوین به بود و در دادگاه اولیه حکم هفت سال حبس تعزیری برایش صادر شده بود.

علی بیکس ، دارای دکترای تاریخ ، ۲۴ خردادماه سال گذشته بازداشت و بدون استفاده از مرخصی بیش از یکسال در زندان به سربرد. او با کمیته اطلاع رسانی ستاد مرکزی میرحسین موسوی همکاری داشته است.

خانواده علی بیکس می گویند چه کسی باید جوابگوی درد و رنج های آنها و فرزندشان باشد که یک سال بی گناه و با وجود بیماری در زندان بسر برده است.

Read more »

تماس تلفنی آیت‌الله بیات با خانواده محمدصابر عباسیان

جرس: آیت‌الله بیات زنجانی با تماس تلفنی با پدر محمدصابر عباسیان، از خانواده‌ این دانشجوی زندانی دلجویی کرد.


به گزارش خبرنگار کلمه، وی با یادآوری اهداف والای مردم و جوانان ایران، گرفتاری‌های اینچنینی را در برابر آنها ناچیز ارزیابی کرد و افزود: طرف معامله‌ شما خداوند متعال است و خداوند یاور و ناصر شما خواهد بود.

وی ادامه داد: مردم نیز قدردان جوانان شما هستند و آنها را فراموش نخواهند کرد.

آیت‌الله بیات زنجانی در پایان، آزادی هرچه زودتر محمدصابر عباسیان را از خداوند طلب کرده و ابراز امیدواری کرد: کسانی که با برخی توهمات و تخیلات بی‌پایه به دنبال پرونده‌سازی برای جوانان این مرز و بوم هستند روزی حقیقت را دریابند.

Read more »

ناصری: مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت نقش زیادی در بروز فتنه و ایجاد آشوب داشتند

جـــرس: سخنگوی کمیسیون مشترک مجلس معتقد است "احزاب در جلوگیری از فتنه نقش چندانی نداشتند، اما بسیاری از آنها در بروز فتنه نقش زیادی ایفا کردند که از جمله آنها می توان حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب و سایر احزاب را نام برد که سعی در تحریک مردم برای آشوب و درگیری های خیابانی و القای تقلب در انتخابات داشتند."


به گزارش برنا نیوز، عبدالحسین ناصری عضو کمیسیون مشترک مجلس، طی گفتگویی با آن شبکۀ منتسب به دولت، مدعی این شد که "احزاب در جلوگیری از فتنه هیچ نقشی نداشتند، بلکه این مردم بودند که با آگاهی و با هدایت های رهبری توانستند در ناکامی و جلوگیری از شکل‌گیری فتنه فعالیت داشته باشند."


این فعال اصولگرا که نقش فعال احزاب را در "تابعیت تام از رهبری" تعریف می کند، اظهار عقیده کرد "در برخی موارد، حزب موتلفه اسلامی با اظهار نظرها و تابعیت از رهبری، توانست نقش خوبی در جلوگیری از شکل‌گیری فتنه در کشور داشته باشد. "


سخنگوی کمیسیون مشترک مجلس همچنین ارگان های برخورد کننده با اعتراضات را مورد اشاره قرار داده و گفت "جریان های اسلامی مستقر در دانشگاه ها، ادارات، بسیج و سپاه بودند که از ورود فتنه در کشور جلوگیری کردند."


ناصری بدون ریشه یابی و اشاره به برخوردهای صورت گرفته با منتقدین و دگراندیشان گفت "ایران با وجود اینکه 270 حزب، گروه و جمعیت دارد، متاسفانه این احزاب به صورت فعال ظاهر نمی شوند؛ البته طرحی را برای قانونمند کردن وظایف احزاب داریم که امیدواریم با تصویب این قانون در مجلس احزاب در کشور و مسائل سیاسی نقش پررنگ تری را ایفا کنند. "


نماینده گرگان در پایان ادعا کرد "احزاب در جلوگیری از فتنه نقش چندانی نداشتند، اما بسیاری از آنها در بروز فتنه نقش زیادی ایفا کردند که از جمله آنها می توان حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب و سایر احزاب را نام برد که سعی در تحریک مردم برای آشوب و درگیری های خیابانی و القای تقلب در انتخابات داشتند."


لازم به ذکر است دو حزب اصلاح طلب مشارکت و مجاهدین انقلاب، طی روندی غیرقانونی و تصمیمی فراقانونی، مشمول توقیف و ممنوعیت فعالیت شده اند.
Read more »

قدیانی: خواسته جنبش سبز مهار استبداد است

جرس: عضو شورای مرکزی مجاهدین انقلاب اسلامی، مطالبۀ مشخص جنبش سبز را "مهار استبداد و اجرای بی تنازل قانون اساسی" می داند و معتقد است یکی از علل شکل گیری جنبش سبز، نادیده انگاشتن بخش مهم قانون اساسی از سوی حاکمیت" است. وی یکی از ویژگی های بارز دولت را دروغگویی می داند و تاکید می کند در فرهنگ لغات آنها، "هرگونه اعتراضی ولو مسالمت جویانه و مدنی ترین نوع اعتراض، جهت احقاق حقوق مسلم مردم، مساوی اغتشاش است."

ابوالفضل قدیانی زندانی سیاسی رژیم گذشته و عضو شورای مرکزی مجاهدین انقلاب اسلامی که در جریان حوادث عاشورای سال گذشته نیز بازداشت و بعد از قریب به یک ماه آزاد شد، طی مصاحبه ای خاطرنشان کرد کسانی که در طی دوران زندان از او بازجویی می کردند، شاید کمتر از نصف سن و سال او را نداشته و او را متهم می کردند به اینکه از خط انقلاب منحرف شده است؛ درحالی که او جوانی و زندگی اش را برای انقلاب، امام و آرمان های مردم گذاشته و هنوز آثار شکنجه های زندان های زمان شاه جسم او را آزار می دهد.


قدیانی معتقد است در سال های اخیر بسیاری از اصول قانون اساسی که عموما مربوط به آزادی های سیاسی و اجتماعی است کاملا به محاق رفته و جنبش سبز ریشه در مطالبات معوقه مردم دارد، که با اعلام نتیجه انتخابات ٢٢خرداد ماه ۸۸، نقطه عطفی در اعتراضات مردم شکل گرفت و در واقع تقلب صورت گرفته در انتخابات باعث تشدید اعتراضات مردمی و شروع جنبشی شد که ما امروزه آن را به عنوان جنبش سبز می شناسیم.


عضو شورای مرکزی مجاهدین انقلاب معتقد است "مطمئنا مردم این ظلم ها را فراموش نخواهد کرد. این دستگیری های گسترده و پروژه تواب سازی تجربه ای است که پیش از این هم در رژیم های استبدادی نظیر رژیم استالین تجربه شده و البته تجربه ای شکست خورده است.


متن این مصاحبه که در یاور سبز منتشر شد، به شرح زیر است:


تعریف شما از جنبش سبز چیست و چه هویتی برای آن قائل هستید؟

جنبش سبز یک طیف وسیع را شامل می شودکه دور ویژگی بارز دارد. یکی ضد استبدادی بودن آن است و دیگری آگاهی به اینکه چه می خواهد و چه نمی خواهد. خواسته مشخص جنبش سبز برای مهار استبداد اجرای بی تنازل قانون اساسی است و نمی خواهد که از چهارچوب قانون اساسی عدول کند. جنبش سبز در واقع جنبشی است که بر حق حاکمیت ملی و حق حاکمیت تعیین سرنوشت مردم به دست مردم تاکید دارد و اصرار می کند که حقوق ملت و حق حاکمیت ملی مورد پذیرش حاکمان قرار بگیرد.


انقلاب اسلامی با شعار استقلال و آزادی به پیروزی رسید، می توان گفت استقلال کشور تا حدودی تامین شده است. اما آزادی هنوز معضل جامعه است. برای رسیدن به این آزادی در دوم خرداد 76 مردم به آقای خاتمی رای دادند و دولت اصلاحات شکل گرفت، اما بازهم آزادی محقق نشد و اکنون برای تحقق این آرمان جنبش سبز شکل گرفته است، چرا در دهه سوم انقلابی که به نام آزادی به پیروزی رسید اصلاحات نتوانست این مشکل راحل کند و چنین جنبشی شکل گرفته است؟


از یک منظر جنبش سبز ادامه جنبش اصلاحات است البته به دلیل تغییرات وسیع جامعه شناختی و همچنین تکنولوژیک، بسیار گسترده تر و عمیق تر از سابق حرکت می کند. اما در یک نگاه کلی می توان گفت یکی از علل شکل گیری جنبش سبز نادیده انگاشتن بخش مهمی از قانون اساسی از سوی حاکمیت بود. در سال های اخیر بسیاری از اصول قانون اساسی که عموما مربوط به آزادی های سیاسی و اجتماعی است کاملا به محاق رفته است. این خواست انباشت شده در انتخابات اخیر به خاطر نحوه ی برگزاری انتخابات فرصت بروز و ظهور پیدا کرد و سبب شد که مردم جدی تر از گذشته به دنبال حقوق استیفا نشده و آراء از دست رفته خود باشند.


به اعتقاد من جنبش سبز جنبشی است که همان مطالبات یا به بیان دیگر همان شعار های اصیل انقلاب چون "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی" را دنبال می کند. البته استقلال کشور تا حدودی به دست آمده است اما متاسفانه آزادی و جمهوریت توسط اقتدار گرایان لگد کوب شده است. از این رو مردم در جنبش سبز به جد آزادی را طلب می کنند.


جنبش سبز پس از انتخابات بیست و دوم خرداد بوجود آمد، آیا این جنبش نتیجه اعتراضات فروخفته ، مطالبات بی پاسخ و سرکوب شده مردم بود و یا فقط مردم به نتیجه انتخابات اعتراض داشتند؟

همان طور که در پاسخ به سوال قبلی شما گفتم، جنبش سبز ریشه در مطالبات معوقه مردم دارد اما با اعلام نتیجه ی انتخابات بیست و دوم خرداد ماه نقطه عطفی در اعتراضات مردم شکل گرفت. در واقع تقلب صورت گرفته در انتخابات باعث تشدید اعتراضات مردمی و شورع جنبشی شد که ما امروزه آن را به عنوان جنبش سبز می شناسیم. تبلور این اعتراض را در راه پیمایی پیش از سه میلیونی مردم تهران، در روز بیست و پنج خرداد شاهد بودیم. مطمئنا اگر نتیجه اتخابات درست و صادقانه به مردم اعلام می شد ما شاهد اعتراضات این چنینی نبودیم.


شاید گفته شود که اگر اصلاح طلبان نیز در بوجود آمد وضعیتی که امروز گرفتار آن هستیم مقصر باشند وعملکر نادرست آنان در دوره اصلاحات اتفاقات امروز را رقم زده است، نظر شما در این مورد چیست؟

اگرعملکرد اصلاح طلبان را بخواهیم در طول این سال ها باز و بررسی کنیم بحث بسیاری می طلبد که اکنون مجالش نیست اما می توان گفت که جریان اصلاحات آنچنان که باید از پشتوانه مردمی و ظرفیت های قانونی خود جهت استیفای حقوق مردم و حق حاکمیت ملی استفاده نکرد. و متاسفانه به دلیل برخی مصلحت اندیشی ها موفق نشد که بیشتر خواست ها و آرمان های مردم را محقق کند و در نتیجه در مقطعی یاس بر مردم چیره شد. باید متذکر شوم که این تنها دلیل عدم موفقیت کامل اصلاحات نبود ه است. همان طور که آقای خاتمی هم تاکید کرده اند اقتدارگرایان هر نه روز یک بار برای دولت اصلاحات بحران آفریدند و با تمام قوا سعی کردند که در راه جریان اصلاحات مانع ایجاد کنند. البته باید بر این نکته تاکید کنم که در دوران اصلاحات خدمات زیادی هم انجام گرفته است از جمله ارتقای آگاهی های مردم در زمینه های مختلف و فعال نمودن بخش هایی از قانون اساسی که به مشارکت به مردم مربوط است مانندتشکیل شوراهای شهر و روستا و ...


آیا معتقد هستید که در انتخابات تقلب صورت گرفته شده وایا در صورت اعتقاد به تقلب این یک برنامه از پیش تعیین شده بود یا خیر و دلایل و شواهد شما برای این امر چیست؟

من تردید ندارم که در انتخابات تقلب صورت گرفته است. مستندات و دلایل تخلف و تقلب در انتخابات به صورت مبسوط و مشروح بوسیله کمیته سیانت از آراء ستاد مهندس موسوی به مطبوعات و شورای نگهبان ارائه شده است. اما اگر بخواهم به طور خلاصه شاهد بسیار ملموس وروشن را بیان کنم به قرار زیر است: یکم؛ تهاجم گسترده به ستادها قبل از اتمام اخذ آراء و دستگیری اصلاح طلبان و بسیاری از اعضای ستادها. دوم اعلام عجولانه وخلاف عرف نتیجه ی انتخابات قبل از پایان شمارش آراء. سوم؛ عدم صدور کارت برای بخش مهمی از افراد معرفی شده برای نظارت بر انتخابات ، راه ندادن بخش قابل توجهی از نظار بر سر صندوق ها و اخراج بخشی از آنان در هنگام شمارش آراء. هنگام تجمیع آراء هم که اساسا نظار هیچ کدام از کاندیداهای رقیب اقای احمدی نژاد حضور نداشتند. اما به نظر من فارغ از شواهدبسیار گسترده برای تقلب، نحوه سلوک و نگاه جناح اقتدار گرا به قدرت سبب می شود که آنان "دولت ابد مدت" بطلبند. در واقع مشکل اصلی آن ها با جناح اصلاح طلب در همین موضوع است. آن جناح به مردم سالاری، آزادی و بخش های مهمی از قانون اساسی که بیانگر حقوق اساسی مردم است اعتقاد نداردند و آراء مردم را تا آنجا که موید ایشان باشد می پذیرد ، با این توضیحات مشخص است که آنان قدرت را به هر قیمتی می خواهند و به همین علت تن به آراء مردم در صورتی که مخالف خواست آنان باشد نمی دهند و نتیجه آراء را نمی پذیرند.


اگر آنان معتقد به تداول قدرت باشند این مشکلات ایجاد ایجاد نمی شد و چنین مشکلاتی هم درکشور بروز نمی کرد. به نظر من این انتخابات می توانست با توجه به گستردگی شرکت مردم باعث ارتقاء حیثیت نظام جمهوری اسلامی در نزد افکار عمومی جهانی شود. هرچند حرکت مدنی و مسالمت آمیز مردم ایران در تمام این ماه ها، حیثیت ما را ارتقاء داده است. اما از آنجاکه متاسفانه اقتدارگرایان به نتیجه ی واقعی انتخابات تن ندادند خسارت های بیشماری به حیثیت نظام وارد کردند.


در دهه سوم انقلاب شاهد دستگیری گسترده ای از فعالان سیاسی که خود در بوجود آمدن این انقلاب نقش اساسی داشتند بودیم همچنین عده زیادی از مردم و روزنامه نگاران نیز دستگیر شدند و مهم تر از همه خون های بیشماری ریخته شد ایا هیچ گاه گمان می کردید در نظام جمهوری اسلامی چنین حوادثی رخ دهد؟

البته همیشه احتمال برخورد جناح اقتدارگرا با منتقدین وجود داشته است و هنوز هم دارد ولی به هیچ وجه گمان نمی کردیم که به این شدت و وسعت یک روز پس از برگزاری انتخابات با نیروهای انقلاب ، روزنامه نگاران و مردم بر خورد شود. البته تمام حوادث پس از انتخابات برای من غیر قابل تصور بود که جناح اقتدار گرا دست به چنین انتحار سیاسی بزند و چنین نتیجه ای را اعلام کند. گستردگی مدنیت این اعتراض حقیقتا همه ی فعالین سیاسی را به حیرت فرو برد. بعد از این اعتراضات ما امیدوار بودیم که عقلای جناح راست موفق شوند که پاسخ منطقی و عقلایی به خواست مشروع مردم بدهند اما از آنجا که اقتدارگرایان قدرت را به هر قیمتی می خواهند نگاه دارند با برخوردهای غیر انسانی و خلاف شرع خود با معترضان کشور را به بحرانی عمیق فرو بردند.


اعدام در زندان ها، دستگیری فعلان سیاسی و تهدید هرو روزه احزاب، روزنامه ها و معترضین به برخوردهای شدید قضایی، تمامی این ها چه تاثیری بر جنبش و آینده آن خواهد گذاشت؟

مطمئنا مردم این ظلم ها را فراموش نخواهد کرد . همان طور که عدم اجابت خواسته های مشروع و به حق مردم در دوران اصلاحات باعث گسترده تر و عمیق تر شدن اعتراضات مردمی و شکل گیری جنبش سبز شده است ادامه چنین روندی از سوی جناح اقتدار گرا باعث وسعت بخشیدن به نارضایتی ها خواهد شد. در واقع برخوردها در نهایت تاثیر معکوس خواهد گذاشت و مطالبات را سنگین تر خواهد کرد. عقل سلیم حکم می کند برای جلو گیری از عمیق تر شدن بحران به مطالبات مشروع مردم پاسخ مثبت داد. اما متاسفانه چنین چیزی در جریان اقتدارگرا مشاهده نمی شود.


در 25 خرداد مردم در تظاهرات سکوت فقط اعلام کردند که "رای من کجاست" اما از جایی به بعد این شعار تغییر کرد ، جدا از درست بودن یا نبودن این شعار ها چرا جنبش در بعضی از مواقع حداقل در شعار دادن رادیکال شد ؟

خواست مردم در روزهای نخست اعتراضات این بود که " رأیمان کجاست؟" و برای این به خیابان آمدند که رأی خود را بازپس بگیرند. باید بگویم همان طور که قبلا هم گفته ام اگر صادقانه نتیجه رأی مردم اعلام می شد این بحران ایجاد نمی شد. مردم با شور و شوق زیاد به صروت گسترده در انتخابات شرکت کرده بودند و راه صحیح به دست آوردن حقوقشان را شرکت در انتخابات می دانستند. راه پیمایی بیست و پنج خرداد هم با آن عظمتش نشان دهنده همین بود که مردم مسالمت آمیز و متمدنانه به دنبال احقاق حقوقشان بودند رخدادی که باعث حیرت جهانیان نیز شد. اما با این مردم با خشونت بسیار شدید رفتار شد و طبیعی است که زمانی که مردم با خشونت رو به رو می شوند، پاسخشان در قالب افزایش مطالبات و تندتر شدن شعارها منعکس می شود. این حکومت بود که باید به مطالبات مشروع و قانونی مردم به موقع پاسخ می داد. به اعتقاد من مردم هنوز هم می خواهند قانونی و در چارجوب قانون اساسی حرکت کنند اما وقتی با سرکوب مواجه می شوند طبیعی است که عکس العمل نشان می دهند و شعارهایشان رادیکال تر شود.


در مواردی انتقاد شده است که آمدن مردم به خیابان ها اشتباه بود و نباید خون نداها و سهراب ها ریخته می شد، البته هیچ فراخوانی از سوی رهبران جنبش و اصلاح طلبان وجود نداشت، آیا فکر می کنید این انتقاد درست است؟

همان طور که خودتان هم گفتید فراخوانی در کار نبوده است. البته اقتدارگرایان دچار این توهم هستند که مردم را رهبران اصلاحات به خیابان کشانده اند در حالی که اگر کسی اتفاقات آن روزها را مرور کند به سادگی در می یابد که مردم ه طور خود جوش به خیابان ها آمدند. مردم ما انقدر آکاهی، فرهیختگی و شجاعت دارند که از حقوق مسلم خود دفاع کنند. در ضمن بر اساس اصل بیست و هفتم قانون اساسی هیچ کس نمی تواند به آن ها بگوید که چرا ه خیابان آمدید و اعتراض کردید. در واقع این عقل جمعی مردم و احساس مسوولیت مردم بود که آنان را به خیابان و برگزاری راهپیمایی های سکوت کشاند. اگر انتقاد و اعتراض به کسی وارد باشد به کسانی وارد است که این حق قانونی مردم را نادیده گرفتند و این اعتراض مسالمت آمیز و مدنی را اینچنین سرکوب کردند.


در سومین دهه از انقلابی که آزادی یکی از شعارهای اساسی آن بوده است و اکنون باید این آرمان در جامعه محقق شده باشد، بازهم می بینیم عده زیادی دستگیر می شوند، تحت فشار قرار می گیرند و به نوعی پروژه تواب سازی در زندان ها دنبال می شود، چرا باید این رفتارها صورت گیرد؟

اولا این نکته تاسف بر انگیز و البته در خور تامل است که چرا پس از گذشت سی سال از انقلاب هنوز یکی از اصلی ترین شعارهای آن که آزادی است محقق نشده است. این مساله باید در جای خود به طور مبسوط مورد واکاوی قرار بگیرد. درباره ی این دستگیری ها ی گسترده و پروژه تواب سازی نیز باید بگویم که این تجربه ای است که پیش از این هم در رژیم های استبدادی نظیر رژیم استالین تجربه شده است و البته تجربه ای شکست خورده است. در عصر فناوری اطلاعات هم که عقیم ماندن این قبیل پروژه ها اظهر من الشمس است. برای شخص من جالب است که با وجودی که این پروژه های نخ نما مورد اعتنای مردم قرار نمی گیرد، چرا جریان اقتدارگرا به این قبیل اعمال اصرار می ورزد . به نظر من به نظر می رسد که این قبیل اقدامات برای جلوگیری از ریزش بیشتر بدنه جریان اقتدار گرا صورت می گیرد. از طرف دیگر این نوع اعترافات نیز مبنی قانونی، شرعی و انسانی ندارد و کسی که در سلول انفرادی تحت فشار سخن می گوید اعترافاتش بی اعتباری است. مراج معظم تقلید و نسبت به این قبیل اعمال اعتراض کرده اند و تصریحی گفته اند که برای این اعترافات هیچ اعتبار شرعی و حقوقی قائل نیستند . نتیجه اینکه این روش جز آنکه به نظام و کشور لطمات جبران ناپذیری وارد کند نتیجه ای دیگر ندارد.


در خصوص رهبری جنبش، آیا شما فکر میکنید که اقایان موسوی، خاتمی و کروبی رهبری جنبش را برعهده دارند و یا جنبش به صورت خود جوش و به صورت تصمیم گیری در لایه های اجتماعی راه خود را ادامه می دهد؟

من معتقد هستم که این سه بزرگوار به نحوی رهبری جنبش را بر عهده دارند ولی آنچنان نیست که مانند جنبش ها و حرکات اعتراضی کلاسیک کسی دستور بدهد و باقی آن را انجام دهند. البته مردم آنان را به عنوان رهبر پذیفته اند اما خودشان این ادعا را ندارند و خودرا در کنار مردم می دانند. به نظر من مردم به صورت خود جوش عمل می کنند و تصمیم می گیرند و از طریق شبکه های اجتماعی ببه تصمیم می رسند اما در عین حال رهنمود های این سه نفر را نیز می پذیرند.


اقای احمدی نژاد و رحیم مشائی چند بار در مصاحبه ها و سخنرانی هایشان گفته اند که کسی به دلیل مخالفت با دولت در زندان نیست و این افراد اغتشاش گر هستند نظر شما چیست؟

بر همگان روشن است که پایه و اساس دستگیری ها انتقاد و اعتراضی است که به حکومت می شود و هیچ تردیدی در این موضوع نیست. این ادعا که در ایران به دلیل نقد حکومت کسی در زندان نیست یکی دیگر از دروغهای خنده دار این دولت است. متاسفانه یکی از ویژگی های بارز این دولت دروغگویی . البته این نکته هم قابل ذکر است که در فرهنگ لغات اقتدارگرایان هرگونه اعتراضی ولو مسالمت جویانه و مدنی ترین نوع اعتراض، جهت احقاق حقوق مسلم مردم، مساوی اغتشاش است.


امام وصیت کردند نگذارید انقلابمان به دست نا اهلان بی افتد آیا امروز چنین اتفاقی رخ داده است؟

متاسفانه باید بگویم که چنین اتفاقی رخ داده است و دلیل روشن آن لطمات و خسارات جبران ناپذیری است که در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی اقتصادی به کشور و نظام وارد شده است. کارنامه ی تاسف با این دولت در سال های اخیر هم شاهدی بر این مدعاست.
Read more »

تابش: رئیس مجلس، افکار عمومی را از واقعیت های پشت پرده آگاه نماید

جـــرس: دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی، تضعیف مرکز قانونگذاری و نهاد مردمسالاری دینی را، شرعی و عقلی توجیه ناپذیر دانست و قضایای اخیر و اهانت های وارده به نمایندگان مجلس را ناشی از "سوء تدبیر و غرض ورزی" ذکر کرد و خواستار آن شد که رئیس مجلس افکار عمومی را از واقعیتهای پشت پرده آگاه نماید .


به گزارش پارلمان نیوز، محمدرضا تابش در بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان، بر پرهیز از نگرش سیاسی و جناحی به مدیریت مراکز آموزش عالی تاکید کرد و گفت "وجود برخی اشکالات در دانشگاه آزاد نباید بهانه ای برای تسویه حسابهای شخصی و سیاسی شود که می تواند آثار سوء چنین نگاهی بر تلاشها و فعالیتهای تحسین برانگیز علمی-پژوهشی این دانشگاه تاثیر منفی بگذارد."


تابش یکی از ارکان توسعه همه جانبه و پایدار را توانمندسازی و توسعه منابع انسانی دانست و تصریح کرد: هر چه عالمان و متفکران در یک جامعه فزونی یابند، دستیابی به قله های رفیع دانش و توسعه نیز به همین میزان سهل تر می گردد.


نماینده اردکان ادامه داد:علی رغم آنکه بعد از انقلاب شاهد گسترش کمی و کیفی دانشگاها و مراکز تحقیقاتی بوده ایم اما قطعا برای رسیدن به نقطه مطلوب و بهره گیری از تمام ظرفیتهای علمی کشور باید تلاش مضاعفی را مصروف داریم و از نگاههای بخشی وجناحی بپرهیزیم تا گسترش علوم را تقویت و پایدار سازیم .


تابش در بخش دیگری از سخنانش نقش دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه علمی کشور را برجسته و شایسته قدردانی دانست و اظهار داشت: این دانشگاه در گستره کشور و با اتکا به منابع مالی مردم و جذب کمک های خیری کار درخور تقدیری را سامان داده است، و رقابت های سیاسی نباید ما را از مدارعدل و انصاف خارج کند و وجود برخی اشکالات در دانشگاه آزاد بهانه ای برای تسویه حسابهای شخصی و جناحی شود.


تابش به اشاره به اشکالاتی که اکنون گروهی بر دانشگاه آزاد وارد می کنند گفت "کاش زودتر از اینها به برخی انتقادات و رفع ضعف ها و کاستی ها توجه می شد."


دبیرکل فراکسیون اصلاحات مجلس در ادامه ضمن تاکید بر حفظ شان و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت:تضعیف مجلس که نهاد مردمسالاری دینی و مرکز قانونگذاری نظام است به هیچ وجه و با هیچ منطق شرعی و عقلی توجیه پذیر نیست و هیچگاه نباید به اقتدار و انسجام مجلس که برآمده از آرا و نظرات مردم است خدشه ای وارد گردد.


وی افزود: متاسفانه در قضایای اخیر عده ای با سوء تدبیر و غرض ورزی بدترین اهانت ها را به نمایندگان محترم مجلس روا داشتند و هم با دخالت دادن سازمان یافته افراد در مقابل مجلس به اعتبار برخی نهادهای اجماعی که نباید فراتر از احزاب و گروهها نقش ملی خود را ایفاء کنند آسیب رساندند که رئیس مجلس باید با قدرت و قوت این مساله را پیگیری کند و افکار عمومی را از واقعیتهای پشت پرده آگاه نماید تا شاهد تکرار چنین وقایع تاسف باری نباشیم.


طی هفته های اخیر، گروههای لباس شخصی حامی دولت، با تجمعات اعتراضی مقابل مجلس و اهانت به آن، خواستار تعطیلی آن نهاد شده بودند. آنها مصوبه اخیر مجلس در تایید وقف دانشگاه آزاد را، مورد حمله قرار می دادند.
Read more »

متکی: هر زمان به سوخت هسته ای نیاز داشته باشیم آن را تولید می کنیم

جـــرس: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی طی مصاحبه ای مطبوعاتی خاطرنشان کرد "سوخت اتمی بیست درصد، برای نیاز مشخص تولید می شود و ایران هم به توانایی تولید این سوخت دست یافته و آن را برای تامین نیاز خود تعریف کرده است." وی تاکید کرد "هر وقت به این سوخت نیاز داشته باشیم، تولید می کنیم و هر وقت هم نیاز نداشته باشیم، تولید نمی کنیم ."


رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی قطعنامه ها و تحریم های اخیر علیه جمهوری اسلامی را "ناکارآمد" و "حرکتی روانی و ایذایی" دانست و گفت "ما هم حرکت‌های ایذایی را طراحی کرده‌ایم و پاسخ مناسب خواهیم داد."


به گزارش ایرنا، منوچهر متکی روز سه شنبه هشتم تیرماه، در نشستی خبری که در محل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی داشت، مسائل اتمی و چالشهای سیاست خارجی دولت دهم را مورد بحث و دفاع قرار داد و از شروط اتمی روز گذشتۀ رئیس دولت حمایت کرد.


گام بعدی در مسیر بیانیه تهران
وزیر خارجه جمهوری اسلامی با بیان این که از سرگیری مذاکرات مربوط به مبادله سوخت نیازمند مقدمه است گفت: نشست آتی سه جانبه وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و برزیل به عنوان گام جدید در مسیر بیانیه تهران و مقدمه ای برای ازسرگیری مذاکرات مربوط به تبادل سوخت است.


متکی افزود: طی دو هفته گذشته به دفعات تماس‌هایی میان وزرای خارجه سه کشور یاد شده وجود داشته و به این نیاز مشترک رسیده ایم که باید ادامه راه مربوط به بیانیه تهران و تبادل سوخت را با ایجاد هماهنگی ها دنبال کنیم. براین اساس پیشنهاد تشکیل نشست وزیران خارجه سه کشور در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم زمان تشکیل این نشست ظرف یکی دو روز آینده اعلام شود.


در مذاکرات جدید با 1+5 طرف های جدیدی مشارکت خواهند کرد
متکی در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان این که چارچوبی که قبلا در قالب گفتگوهای ایران با 1+5 وجود داشت، در حال بازنگری است گفت: فکر می‌کنیم کسان دیگری باید در این چارچوب مشارکت داشته باشند تا شاهد تنوع بیشتر نگاه ها و رویکردها در ادامه مسیر مذاکرات باشیم.


متکی در ادامه اظهار داشت: گفتگوهای مربوط به گروه 1+5 درباره مشترکات بسته های پیشنهادی است و جدا از مذاکرات مربوط به مبادله سوخت است که در این مذاکرات صرفا بحث تبادل سوخت دنبال می‌شود.


متکی افزود: بیانیه تهران مبنایی است برای این که اگر گروه وین همچنان موضوع مبادله سوخت را در دستور کار دارد، بتواند از طریق این بیانیه مراجعه کند.


شرایط جدید ایران، روشنتر از آفتاب است
وزیر خارجه دولت دهم در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره شرایط جدید ایران برای گفتگو که روز گذشته از سوی محمود احمدی نژاد اعلام شد گفت "شرایط مطرح شده، شرایطی روشن تر از آفتاب است و اتفاقا غربی ها باید به یک سری مسایل بدیهی پاسخ بدهند... ما باید ابتدا باید پاسخ طرف های مقابل را به شرایط اعلام شده خود داشته باشیم و سپس صرف نظر از این که پاسخ آنها چیست، دیدگاه های خود را مطرح خواهیم کرد. "


حرکت‌های ایذایی را هم طراحی کرده‌ایم و پاسخ مناسب خواهیم داد

به گزارش ایرنا، منوچهر متکی در ادامه نشست خبری خود افزود: دشمن می‌خواست با صدور قطعنامه، جنگی روانی علیه ایران تحمیل کند اما به حیثیت‌زدایی از شورای امنیت تبدیل شد.


وی درباره واکنش ایران به تصویب قطعنامه تحریمی 1929 گفت: امروز راحت‌ترین کار در دنیا تجارت است. حرکت‌های ایذایی را هم طراحی کرده‌ایم و پاسخ مناسب خواهیم داد.


متکی با تاکید بر ناکارآمد بودن قطعنامه‌های تحریمی ادامه داد: تصور می‌کنیم برای صادرکنندگان قطعنامه‌ها نیز روشن است که این ابزار تا زمانی که با حربه روانی دل طرف را خالی کنند، عملیاتی نخواهند شد.


اگر مساعد بود اشاره می کنیم
وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین اظهار داشت: اروپایی‌ها پرونده قطوری از نقض قطعنامه از سوی کشورهایی دارند که طی سه سال گذشته با تحریم مواجه بودند و اگر لازم باشد روزی به این کشورها نیز اشاره می‌کنیم.


متکی تصریح کرد: امنیت امری یکپارچه است و نمی‌توان آن را تفکیک کرد. وی درباره قطعنامه 1929 اظهار داشت: در موضوعی که همه گزارش‌ها بر به اثبات نرسیدن هر گونه انحراف از اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران دلالت دارند، نهایت قصه این است که چند سوال دیگر نیز وجود دارد که همه آنها در قالب همکاری با آژانس قابل پیگیری است.


وزیر خارجه جمهوری اسلامی با طرح این پرسش که "آیا این رویکرد دوگانه و تناقض قابل دفاع است؟"، ادامه داد: شما با تصویب قطعنامه می‌خواستید علیه ایران جنگ روانی راه بیندازید اما خودتان دچار جنگ شده‌اید.
متکی تاکید کرد: کسانی که می‌خواستند منطقه را به اسارت در آورند، اسیر منطقه شده‌اند.


لزوم بازتعریف روابط ایران و انگلیس
رئیس دستگاه دیپلماسی دولت احمدی نژاد، در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی درباره کاهش سطح روابط ایران با انگلیس اظهار داشت: دولت بریتانیا در تاریخ دویست سال گذشته پرونده قطوری از عملکرد سوء، مغرضانه و خصمانه داشته و در یک سال اخیر هم در فتنه‌های ایجاد شده در داخل ایران شاهد این بازیگری بریتانیا بودیم.


متکی روابط انگلیس با سایر کشوها را "پیچیده و اختاپوسی" توصیف کرد و گفت: آنها تصور می‌کنند حوزه‌های مختلف روابط با ملت‌ها و کشورها که در گذشته سیستمی و نهادینه شده بود کماکان می‌تواند تداوم داشته باشد.


وی با تاکید بر لزوم بازتعریف روابط ایران و انگلیس گفت: آنچه که از سوی نظام به وزارت خارجه ماموریت داده شده، تنظیم روابط با کشورها است؛ این تنظیم گاهی به معنی افزایش و گاهی هم به مفهوم کاهش روابط است؛ مهم این است که این روابط به قاعده درآید.


متکی به برخی سخنان درباره "توانمندی‌های انگلیس" اشاره کرد و گفت: القا کردند که انگلیس دارالشفای هر بیماری است و یا هر کس می خواهد تحصیلات عالیه داشته باشد باید در دانشگاه‌های انگلیسی آکسفورد و کمیریج تحصیل کند؛ در صورتیکه دانشجویانی که انگلستان رفتند و تحصیل کردند، "هدایت‌شده" روی تزهایی متمرکز شدند که این دانشجو باید خروار خروار مطلب و اطلاعات از کشورش جمع کند و برای انگلیسی‌ها ببرد در حالی که انگلیسی‌ها برای کسب این اطلاعات باید میلیون ها دلار هزینه می کردند.


متکی همچنین خواستار عمل روسیه به تعهدات خود در مورد سامانه موشکی اس 300 شد.
Read more »

رسیدگی به نحوۀ اجرای مجازات های جدید علیه ایران در جلسۀ شورای امنیت

جرس: پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در این نشست غیر رسمی گزارشی را در مورد نحوۀ اجرای تحریم ها و مجازات های جدید (مجازات های تصویب شده در قطعنامۀ ١٩٢٩ شورای امنیت) علیه ایران و تشکیل هیأتی از کارشناسان برای نظارت بر این کار مورد رسیدگی قرار دادند.



به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این نشست پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارشی را در مورد نحوۀ اجرای تحریم ها و مجازات های جدید (مجازات های تصویب شده در قطعنامۀ ١٩٢٩ شورای امنیت) علیه ایران و تشکیل هیأتی از کارشناسان برای نظارت بر این کار مورد رسیدگی قرار دادند.


سوزان رایس، نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل متحد، طی سخنانی از جمله گفت این گروه کارشناسان پس از تشکیل به عنوان "چشم و گوش" جامعۀ بین المللی در این عرصه عمل خواهد کرد. سوزان رایس ابراز امیدواری کرد که این گروه تا پایان تابستان سال جاری آمادۀ کار باشد.


نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل متحد در دنبالۀ سخنانش گفت تضمین "مؤثر واقع شدن تحریم ها علیه ایران" مسئولیت برخوردار از اولویت تک تک اعضای سازمان ملل است.


محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبۀ خود علاوه بر اعلام تعویق تاریخ از سرگیری مذاکرات هسته ای با غرب، شرایط ایران برای این از سرگیری را نیز مطرح ساخت. وی از گروه موسوم به گروه (١+٥)، مرکب از پنج عضو دائمی شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) و آلمان خواست اعلام کنند به برخورداری اسرائیل از بمب اتمی موافقند یا مخالف.


از سوی دیگر، بان کی- مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز دیروز گفت در خلال کنفرانس سران بیست کشور در تورنتو در کانادا، پروندۀ هسته ای ایران را با رهبران کشورهای اروپا مورد بحث قرار داده و آنان را به پیگیری مذاکرات با ایران برای یافتن راه حلی برای این بحران تشویق کرده است.


گفتنی است محمود احمدی نژاد در کنفرانس مطبوعاتی دیروز خود ضمن اعلام شرایط ایران برای از سرگیری مذاکره با قدرت های غربی گفت ایران برای تنبیه غربی ها این مذاکرات را به عقب انداخته و به پایان مرداد ماه موکول کرده است.
Read more »

بازداشت مسئول دفتر یاسر هاشمی رفسنجانی

جرس: مسئول دفتر یاسر هاشمی رفسنجانی عصر دیروز به جرم نگهداری اسناد طبقه بندی شده دستگیر شد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران یک منبع آگاه خبر از دستگیری مسئول دفتر یاسر هاشمی در ساختمان هیئت امنای دانشگاه آزاد داد.

شنیده های دیگر حاکی است قرار است بزودی نمایشگاهی از این اسناد کشف شده برگزار شود.

چندی پیش نیروهای امنیتی با حمله شبانه به دفاتر دانشگاه آزاد و فائزه هاشمی اقدام به سرقت اسنادی کردند.
Read more »

۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

هستیم فعلا

با اینکه فیلتر شدم اما هنوزم میمونم
برادرای کودتا چی خودتونو زحمت ندید چون ما حالا حالا ها سبز میمونیم
Read more »

واکنش رسانه های حامی دولت به حضور میرحسین موسوی در جلسه هیئت موسس دانشگاه آزاد

جـــرس: بعد از ماهها جنجال و کشمکش، هیئت موسس دانشگاه آزاد، چهارشنبه هفته گذشته (دوم تیرماه)، با حضور مجدد میرحسین موسوی در آن هیئت، تشکیل جلسه داد و پیرامون موارد مختلف آن دانشگاه تصمیم گیری کرد.


محمود احمدی‌نژاد بعنوان رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی، ششم اردیبهشت ماه امسال، با حذف نام موسوی به عنوان یکی از اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد، تعداد اعضای هیئت موسس را از نه نفر به هشت نفر تقلیل داد و اساسنامه ای جدید و جنجالی از سوی دولت برای آن دانشگاه ابلاغ کرد. این مسئله شدیدا مورد انتقاد هیئت امنای آن دانشگاه قرار گرفت و هیات امنای فعلی و موسسین دانشگاه، در جلساتی که به ریاست هاشمی رفسنجانی داشتند، این اقدام احمدی نژاد مبنی بر تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد را "مغایر قانون"دانسته و اساسنامه جدید را به دلیل "اشکالات شرعی و قانونی" غیر قابل اجرا اعلام کرده و اقدام به پیگیری قانونی و توقف این مسئله کردند.


حضور میرحسین موسوی، نخست وزیر زمان تاسیس دانشگاه آزاد و از اعضای هیئت موسس آن موسسه علمی در جلسه ، با واکنش های تند رسانه های حامی دولت روبرو شد.


روزنامه کیهان، جریدۀ تحت امر رهبر جمهوری اسلامی، با انتشار خبر فوق و بیان اینکه روز چهارشنبه دوم تیرماه میرحسین موسوی در جلسه هیئت موسس دانشگاه آزاد که در دفتر هاشمی رفسنجانی و در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده بود، شرکت کرده"، ادعا کرد "بعد از ورود وی به جلسه، قمی به وی اعتراض کرده و می گوید براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شما دیگر عضو نیستید که موسوی می گوید، می دانم که عضو نیستم ولی با اصرار فراوان جاسبی در جلسه شرکت کرده ام. و در ادامه، هاشمی رفسنجانی، ضمن تمجید از موسوی، ابراز می دارد حالا که ایشان آمده، بهتر است در جلسه بماند."


محسن قمی، از سال ۸۶ به عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد منصوب شده است.


کیهان ضمن اشاره به تجمع (هتک حرکت لباس شخصی ها) هفته گذشته در مقابل مجلس، مدعی گردید "در این جلسه که یک روز بعد از اعتراض گسترده دانشجویان به مصوبه غیرقانونی ١٣۴ نماینده به نفع دانشگاه آزاد، تشکیل شد، رفسنجانی می گوید ما وقتی می خواستیم این دانشگاه را تاسیس کنیم، پنج شش نفر بودیم که رفتیم به ثبت شرکت ها و اینجا را به ثبت رساندیم و از جهت قانونی و قانون ثبت شرکت ها، مالک محسوب می شویم و در صورت فوت ما، فرزندان ما می توانند برای تصاحب دانشگاه اقدام نمایند. ما طبق قانون ثبت شرکت ها مالک هستیم و می توانیم این مال را وقف کنیم و اگر وقف را باطل کنند ممکن است فرزندان ما نسبت به مالکیت دانشگاه اقامه دعوی کنند".

در کیهان همچنین آمده است رفسنجانی به پیشنهادی از جاسبی اشاره کرده و می گوید: "پیشنهاد مشخص آقای جاسبی این است که به تعدادی که شورای عالی به هیئت امنا افزوده است به همین تعداد از سوی ما به هیئت امنا افزوده شود که اگر این اتفاق بیفتد مشکل حل می شود و مسائل همینطور می ماند...و اگر وقف دانشگاه آزاد به نتیجه برسد، همه چیز در اختیار هیئت موسس باقی می ماند و اگر تعداد هیئت امنا هم افزایش یابد ما از جهت تعداد آرا در اکثریت هستیم و هیچ مشکلی پیدا نمی شود... من نیز دیگر مسئول نخواهم بود اما در هیئت موسس شرکت می کنم و یک دفتر هم در دانشگاه آزاد خواهم داشت.


گفتنی است طبق اساسنامه ای که احمدی نژاد ماه گذشته ابلاغ کرد، قرار بود شهاب ‌الدین صدر، نسرین سلطانخواه، محمدحسن شجاعی‌فرد، فرهاد دانشجو و فرهاد رهبر به عنوان اعضای جدید هیات امنای دانشگاه آزاد معرفی شده بودند که فرهاد دانشجو، گزینۀ ریاست بر دانشگاه آزاد (سومین دانشگاه پرجمعیت جهان) شده بود.


لازم به ذکر است اکبر هاشمی رفسنجانی، عبدالله جاسبی، میرحسین موسوی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، سیدحسن خمینی، ابراهیم حبیبی، محسن قمی، علی اکبر ولایتی و حمید میرزاده، اعضای هیئت موسس دانشگاه آزاد هستند که سال گذشته و بعد از حملات مکرر حامیان دولت، دانشگاه آزاد را موقوفه و وقفی اعلام کردند.


سامانه خبری جوان، منتسب به سپاه پاسداران نیز، پیرامون حضور میرحسین موسوی در جلسۀ دانشگاه آزاد مدعی شد "حضور موسوی در این جلسه معنی دار تلقی می شود، چرا كه وی به عنوان عامل مستقیم سرویس های اطلاعاتی آمریكا، اسرائیل و انگلیس و ایفای نقش ستون پنجم دشمنان بیرونی و ده ها و صدها جنایت و خیانت، بایستی به محاكمه و مجازات كشیده شود و حال آن كه از سوی جاسبی و با حمایت رفسنجانی به جلسه هیئت موسس دانشگاه آزاد دعوت شده است. انتظار آن است كه دستگاه قضایی مسئولیت قانونی و شرعی و ملی خود را در برخورد جدی با این خیانت آشكار، فراموش نكند."


سامانه خبری روز پیرامون جلسه مذکور گزارش داده بود "اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد نه تنها اجازه حضور نمایندگان تازه منصوب شده محمود احمدی نژاد در این جلسه را ندادند بلکه با دعوت از موسوی، مخالفت مجدد خود با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابراز کردند. این البته تنها اتفاق مهم جلسه اخیر نبود چرا که اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد بار دیگر بر وقف اموال و دارایی های ٢۵۰ هزار میلیارد تومانی آن دانشگاه تاکید کردند و حتی فرم های بودجه موقوفات دانشگاه آزاد را به تصویب رساندند. "

امروز سامانه خبری شفاف نیوز نیز گزارش داد که اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر احمدی نژاد طی اظهار‌نظری در یک جمع خصوصی گفته است "در صورتی که مجلس به مخالفت با دولت در مورد قضیه اخیر دانشگاه آزاد نمی‌پرداخت، من آمادگی خود را برای قبول مقام ریاست آن دانشگاه و بهبود وضعیت نابسامان آن اعلام می کردم."
این خبر هنوز تایید یا تکذیب نشده است.

Read more »

احمدی نژاد: غرب را تنبیه می کنیم و زمان مذاکرات اتمی را عقب می اندازیم

جـــرس: محمود احمدی نژاد عصر دوشنبه هفتم تیرماه ۸۹، در نشستی خبری با حضور رسانه های داخلی و خارجی، شروط سه گانه ای را برای مذاکره اتمی ایران و غرب اعلام کرد و تصریح نمود "به دلیل بی اخلاقی طرف مقابل" و "جهت تنبیه" آنها، تاریخ مذاکرات هسته ای ایران به عقب می افتد و پایان مرداد ماه زمان مذاکرات خواهد بود.


به گزارش ایرنا، رئیس دولت ایران صدور قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را نشانه "بی اخلاقی" غرب دانسته و اظهار کرد "یکی از شرایط گفت و گو با غرب این است که گروه ١+ ۵ (اعضای شورای امنیت + آلمان)، نظرشان را در خصوص بمب اسراییل اعلام کنند. دومین شرط آن است که اعلام کنند آیا از مقررات ان پی تی به عنوان یک معاهده بین المللی تبعیت می کنند یا نه. و سوم اینکه گروه ١+۵ منظورشان را از گفت و گو با ایران بیان کنند که آیا به دنبال دوستی با تهران هستند یا دشمنی."


دیگر فقط ما نیستیم که مذاکره می کنیم
احمدی نژاد تاکید کرد این شروط مانع از برگزاری مذاکرات نخواهد شد بلکه تنها شکل گفت گو را تغییر خواهد داد و گفت و گو با طرف مقابل، به اعضای گروه ١+۵ محدود نخواهد شد.


رییس دولت ایران همچنین گفت: "ادامه گفتگوها با غرب مستلزم این است که طرف گفت و گو با ما اولا به طور شفاف نظرات خود را راجع به این سئوالات اعلام کند، دوما بدانند که دیگر گفت و گو با گروه ۱+۵ با ایران نیست. عده دیگری هم در این گفت و گوها شرکت خواهند کرد".


احتمالا اشاره احمدی نژاد به کشورهای برزیل و ترکیه است که در اردیبهشت ماه امسال بر سر انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده ایران به ترکیه مذاکره و به توافق رسیده بودند.


موضوع هسته ای تمام شده است
احمدی نژاد با تاکید مجدد بر اینکه مساله هسته ای ایران حل شده، تصریح کرد: در ایران موضوعی به نام مساله هسته ای وجود ندارد.


به گزارش این خبرگزاری، احمدی نژاد در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه از ایران درخواست مذاکره کرده بود گفت: اظهارات آقای سارکوزی درباره ادامه گفت و گو درمورد موضوع تبادل سوخت بود؛ ما هم آماده هستیم گفت و گو را برای تبادل سوخت ادامه دهیم اما پایه این گفت و گو ها بیانیه تهران است.


گفتنی است اشاره وی به توافقنامه ای است که اردیبهشت ماه امسال، ایران با برزیل و ترکیه که از اعضای گروه ۱+۵ به حساب نمی آیند بر سر انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده ایران به ترکیه وارد مذاکره شده بود، که بر اساس آن، قرار شد ایران با ارسال بخشی از اورانیوم غنی شده خود به ترکیه میله های سوخت برای استفاده در راکتور اتمی تهران را دریافت کند.
آمریکا و کشورهای غرب، شرایط طرح شده در توافقنامه تهران را کافی ندانسته و چند هفته پس از آن با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنیت سازمان ملل زمینه را برای اعمال فشار بیشتر بر برنامه هسته ای ایران فراهم کردند.


به گزارش ایرنا، احمدی نژاد همچنین افزود "اگر از آن طرف گروه وین (آمریکا - روسیه - فرانسه) طرف های گفت و گو هستند، از این طرف هم ایران، ترکیه و برزیل می آیند.


مقابله به مثل می کنیم؛ حتی اگر اوباما باشد
احمدی نژاد پیرامونِ بندی از قطعنامه اخیر شورای امنیت در مورد بازرسی کشتی های به مقصد ایران گفت "حق مقابله به مثل را برای خود محفوظ می‌دانیم و تجربه نیز نشان داده که قادریم از حقوق خود دفاع کنیم.


وی تاکید کرد "اگر عده‌ای بر این موضوع اصرار داشته باشند از هر اقدامی به شدت پشیمان خواهند شد، حتی اگر اقدام کننده آقای اوبامایی باشد که با شعار تغییر آمد."


احمدی نژاد با بیان اینکه "آمریکا سی سال است که با ایران ارتباط اقتصادی ندارد"، ادامه داد: "آنها چه کسی را تحریم می‌کنند. آنها ناراحت هستند که ارتباطات اقتصادی ما با دیگران گسترش یافته است و با این کار در واقع دیگران و خودشان را تحریم می‌کنند."


امیدی به تغییر رفتار اوباما نیست
احمدی نژاد در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی در خصوص تعامل ایران با کشورهای دیگر گفت "همانگونه که قبلا گفتم، ما نقطه مقابل خود را دولت آمریکا می دانیم و او را طراح همه دشمنی ها با ملت ایران می شناسیم... ما امیدوار بودیم با روی کارآمدن باراک اوباما، روش غلط گذشتگان در آمریکا اصلاح شود، اما رفتار وی به گونه ای است که دیگر امیدی برای تغییر در رفتار وی وجود ندارد."


در ادامه این نشست خبری، احمدی نژاد در پاسخ به اینکه "با توجه به رای روسیه و چین که در تحریم علیه ایران نقش داشته، آیا در روابط بین ایران و روسیه بازنگری خواهد شد؟" گفت "هر اقدامی آثار خود را داشته و بی تاثیر نخواهد بود و ما پیش از این نیز گفته بودیم نباید اسم آنان کنار نام دشمنان ما درج شود اما به این موضوع باید توجه داشت که ما کانون اصلی دشمنی با خود را آمریکا می دانیم. و آنها نیز در شورای امنیت با هم همکاری و تعامل داشته و یکدیگر را تایید می کنند اما کسی که علیه دولت ایران تلاش می کند دولت آمریکا و انگلیس است که ما آنها را فراموش نمی کنیم و تمامی طراحی ها نیز در این ارتباط انجام خواهد شد."


تحریم ها مثبت است
احمدی نژاد همانند هفته گذشته و پیشتر از آن (زمان صدور قطعنامه) خاطرنشان کرد "مطمئن باشید اگر بخواهند ایران را در بخش انرژی تحریم کنند، تاثیر آن بر اقتصاد کشورمان مثبت است ولی بر گفت وگو ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.


گفتنی است پنجشنبه هفته گذشته سوم تیرماه (25 ژوئن)، مجالس نمایندگان (کنگره) و سنای آمریکا طرح تحریم فراگیر ایران را با هدف وارد کردن فشار بر صنایع انرژی و بانکداری ایران و همچنین "ناقضان حقوق بشر" در آن کشور تصویب کردند.

پیش از آن نیز، علاوه بر شورای امنیت سازمان ملل متحد، وزارت دارایی (دولت) آمریکا نیز، تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی را گسترش داد .

Read more »

اعلام نگرانی مدودف پس از هشدار سیا درباره “توان ایران در ساخت دو بمب اتمی”

جرس: دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، با "نگران‌کننده" خواندن هشدار اخیر رئیس سیا در مورد کافی بودن دارایی اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران برای تولید دو بمب اتمی، این اطلاعات را "در صورت تأیید" موجب وخیم‌تر شدن مسئله هسته‌ای ایران ارزیابی کرد.


به گزارش رادیو فردا، این اظهارات یک روز پس از آن منتشر می‌شود که لئون پانه‌تا رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که به باور واشینگتن، ایران هم‌اکنون مقدار کافی اورانیوم کمتر غنی‌شده برای ساخت دو بمب اتم در اختیار دارد.

آقای مدودف در حاشیه اجلاس جی‌۲۰ در کانادا اعلام کرد که این اطلاعات باید بررسی شود اما چنین اطلاعاتی همواره "نگران‌کننده" است چراکه جامعه جهانی هنوز در مورد شفافیت برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه نرسیده است.

روسیه به طور سنتی از متحدان اقتصادی ایران محسوب می‌شود و در طول ماه‌هایی که ایالات متحده سرگرم رایزنی بر سر دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران بود، همراه از لزوم گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای ایران سخن می‌گفت. گرچه این موضوع باعث نشد روسیه از رأی مثبت به چهارمین دور تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران خودداری کند.

در ماه‌های اخیر رفتار روسیه در قبال تهران، موجب گلایه آشکار مقام‌های ایرانی شده است و از جمله محمود احمدی‌نژاد در یک سخنرانی عمومی در سفر استانی خود به کرمان، توضیح رفتار مسکو در قبال تهران را مشکل خواند.

این سخنان واکنش‌هایی را در روسیه به دنبال داشت و مقام‌های روس آن را سخنان احساساتی و نوعی "عوام‌فریبی سیاسی" ارزیابی کردند.

موضوع تعلل روسیه در تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به ایران نیز از مواردی بود که بار دیگر در هفته‌های گذشته خبرساز شد.

روسیه از دسامبر ۲۰۰۵ که متعهد به تحویل این سامانه موشکی به ایران شده، هر بار به دلایلی که تا کنون مقام‌های روسی آنها را دلایل فنی می‌دانستند، از عمل به این قرارداد امتناع کرده است.

با این حال پس از تصویب قطعنامه تازه شورای امنیت علیه ایران که برخی از شرکت‌های دخیل در مسائل هسته‌ای و موشکی را هدف قرار داده بودند، روس‌ها به رغم آنکه نخست از عدم شمول این تحریم‌ها به سامانه اس ۳۰۰ سخن راندند، در نهایت اعلام کردند که اجرای تحریم‌های تازه شامل این سامانه موشکی نیز خواهد شد.

کشورهای غربی بر این عقیده‌اند که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، پوششی برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است و از این رو در تلاش هستند که تهران را به توقف برنامه غنی‌سازی‌اش که می‌تواند کاربرد دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی داشته باشد متقاعد کنند.

ایران اما همواره ادعای غرب در این زمینه را رد کرده و تصریح کرده است که برنامه اتمی‌اش تنها اهدافی صلح‌آمیز در زمینه تأمین برق و مصارف پزشکی را دنبال می‌کند.


گفتنی است رئیس سیا، گفته بود که در سطوح رهبری ایران از قرار معلوم این بحث در جریان است، که آیا به برنامه اتمی باید ادامه داد یا خیر؛ ولی تهران هنوز روی برنامه‌ی اتمی‌اش کار می‌کند.
Read more »

هاشمی رفسنجانی: مبارزه با سلاحهای شیمیایی و میکروبی، به عمل است و نه به سخنرانی

جـــرس: رئیس مجمع تشخیص مصلحت جمهوری اسلامی، به مناسبت هشتم تیر، روز جهانی «مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی»، متنی را بعنوان دیدگاه‌های خود منتشر نموده و تاکید کرده است "نگاهی از سر تأمل به تاریخ استفاده از این نوع سلاح‌ها، نشان می‌دهد كه كاربران آنها انسان‌های ظالم و آسیب‌دیدگان آن انسان‌های مظلوم می‌باشند." هاشمی رفسنجانی آورده است "كاربرد غیرانسانی سلاحهای کشتار جمعی باعث شده است كه بشریت با همه نیازهایی كه به استفاده‌های صلح‌آمیز آنها دارد، صراحتاً فریاد می‌زند كه این خطرها را مهار كنید."


به گزارش آفتاب نیوز، هاشمی رفسنجانی در پیام خود به مناسبت روز «مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی»، تصریح می کند که "قدرت‌های استكباری و استعماری و اذناب آنان كه سیطره خویش بر ملت‌ها و تداوم حیات خود را بر پایه ارعاب و تهدید نهاده‌اند و در این راه چه وسیله‌ای بهتر از سلاح‌های شیمیایی، میكروبی و اتمی است كه می‌تواند علاوه بر قتل نفس و ویرانگری، تا نسل‌های متمادی انسان‌های مریض و علیل به بار آورد؟! همان كاری كه آمریكا در جنگ جهانی دوم بر سر مردم مظلوم و بی‌دفاع دو شهر ناكازاكی و هیروشیما آورده است."


رئیس مجلس خبرگان همچنین آورده است "حس كنجكاوی، ضرورت دفاع و بازدارندگی و بالاتر از همه، روحیه زیاده‌طلبی در وجود بعضی از انسان‌ها و جوامع موجب شده متأسفانه قدم در راهی گذارند كه موجبات اضطراب و نگرانی و در بعضی از مقاطع تاریخی باعث سلب سلامت و حیات هم‌نوعان خود شده‌اند. سلاح‌های شیمیایی و میكروبی كه اخیراً سلاح‌های اتمی نیز به آنها اضافه شده و از آنها به «سلاح‌های كشتار جمعی» تعبیر می‌شود و كاربرد غیرانسانی آنها، باعث شده است كه بشریت با همه نیازهایی كه به استفاده‌های صلح‌آمیز آنها دارد، صراحتاً فریاد می‌زند كه این خطرها را مهار كنید. "


هاشمی خاطرنشان کرده است که "همیشه در كنار اندیشه‌ای افراطی و تفریطی، تفكرات اعتدالی هم وجود دارد تا عده‌ای – هرچند قلیل- در كنار انسان‌ها، كشورها و قدرت‌های زورگو و زورمدار، با عنوان عقلای قوم قدم بردارند كه اگر قرار باشد مصداقی برای این نكته آورده شود، باید به مخالفان گسترش سلاح‌های شیمیایی و اتمی و موافقان برچیده شدن این نوع سلاح‌ها از همه جای جهان اشاره شود."


رئیس مجمع تشخیص مصلحت یادآور می سازد "مخالفت با گسترش سلاح‌های كشتار جمعی مانند زشت بودن دروغ و دزدی در همه فرهنگ‌ها، حتی كم‌فرهنگ‌ترین كشورها رسوخ كرده و امروز كشوری نیست كه شعار آن را با شور و حال ندهد، اما از قدیم گفته‌اند كه «به عمل كار برآید، به سخنرانی نیست.» چرا كه همگان می‌دانند روحیه انسانی، حتی در كمترین حالت انصاف، با قتل و غارت مخالف است. "


هاشمی رفسنجانی در پیام خود تاکید می کند "اصولاً نوع نگاه مسئولان و مردم ایران اسلامی به مواد شیمیایی و اتمی، استفاده صلح‌آمیز می‌باشد و خوب می‌داند كه اگر از این دانش و تكنولوژی در جهت رفاه اجتماعی گام بردارد، مهمترین و اساسی‌ترین قدم در راه فتح دل‌هاست و اگر دل‌های مردم یک جامعه با حكومت و حاكمان خویش همراه شوند، قوی‌ترین پشتیبانان خواهند بود و خطرناک‌ترین حكومت‌ها برای قدرت‌های استعماری، كشورهایی هستند كه در دانش‌های روز به استقلال رسیده باشند كه درآن صورت بدون كمترین خون‌ریزی، چنان بر دل‌های مردم دنیا حكومت می‌كنند كه از هر نوع سلاح مخرّب عمیق‌تر خواهد بود. مسأله‌ای كه امروزه قدرت‌های غربی را آزار می‌دهد و در این راه هرگونه كنش و واكنش را برای خود توجیه می‌نمایند. "


هاشمی در پایان پیام خود می گوید "القای «انحراف ایران از مسیر صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای» كه این روزها ترجیع‌‌بند كشورهای مستكبر و مجامع بین‌المللی تحت سیطره آنهاست، از این وحشت نشأت می‌گیرد که ایران اسلامی پیشرفته و توسعه‌یافته را برنمی‌تابند و هرگونه دروغ را برای خود توجیه می‌كنند."

Read more »

محمود بهمني: بانک مرکزي زورش به بانک‌هاي دولتي براي افزايش سرمايه نرسيد

جرس: رئيس کل بانک مرکزي گفت: بانک مرکزي زورش به بانک‌هاي دولتي براي افزايش سرمايه نرسيد، زيرا مجلس شوراي اسلامي يک طرف قضيه بود و نمي‌توانستيم اين طرح را به سادگي اجرا کنيم.


به گزارش ايلنا، محمود بهمني، رئيس کل بانک مرکزي صبح امروز در اتاق بازرگاني تهران و در جمع فعالان اقتصادي با اعلام اين مطلب افزود: بانک مرکزي با همکاري نمايندگان بخش خصوصي اقدام به ايجاد کميته‌هاي استاني براي وصول مطالبات بانک‌ها کرده است.


وی در خصوص تامين منابع بانک‌ها اظهار داشت: ما بايد براي تامين منابع بانک‌ها به دنبال راه حل‌هاي ديگري باشيم، زيرا از طريق افزايش سرمايه نتوانستيم به اين هدف دست يابيم.


رئيس کل بانک مرکزي اذعان کرد: افزايش سرمايه اوليه يکي از راه حل‌هاي تامين منابع مورد نياز بانک‌ها بود که از اين شيوه بانک‌هاي خصوصي و موسسات مالي و اعتباري استفاده کردند. اما بانک مرکزي زورش به بانک‌هاي دولتي براي افزايش سرمايه نرسيد، زيرا مجلس شوراي اسلامي يک طرف قضيه بود و نمي‌توانستيم اين طرح را به سادگي اجرا کنيم.


تاکيد بانک مرکزي بر حمايت از بخش توليد


وي در خصوص حمايت بانک ‌مرکزي از بخش توليد گفت: براي رفع کامل مشکلات بخش توليد لازم است تا از آنها به صورت کامل و جدي حمايت شود و به همين دليل بانک مرکزي قصد دارد تا از بخش توليد حمايت جدي به عمل بياورد.


وي افزود: در حال حاضر تخفيف بخشي منابع بانکي به بخش توليد 37 درصد است که اين رقم در سال‌هاي گذشته 32 درصد بود.


بهمني با اشاره به نرم جهاني 6.5 درصد براي ذخيره قانوني بانک‌ها اذعان داشت: ذخيره قانوني بانک‌ها در ايران 17درصد بود در حالي که بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي اين ذخيره قانوني مي‌توانست بين 10 تا 30 درصد باشد.


رئيس کل بانک مرکزي تصريح کرد: ظرف دو سال ذخيره قانوني بانک‌ها را به 10درصد رسانديم که اين رقم حداقل ميزان تعيين شده براي بانک‌ها است.


اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: بانک مرکزي با گشايش خطوط اعتباري براي بانک‌ها ذخيره بانک مرکزي را به صفر رسانديم که اين رقم از نرم جهاني نيز پايين‌تر است.


رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها متذکر شد: با اجراي اين قانون بايد نقدينگي واحدهاي توليدي تا 20 درصد افزايش يابد، زيرا در غير اين صورت واحدهاي توليدي با کاهش ظرفيت توليد و افزايش هزينه‌هاي سربار مواجه خواهند شد.


به گفته اين مقام مسئول اگر نقدينگي واحدهاي توليدي در زمان اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها افزايش نيابد به طور قطع ميزان توليد کاهش خواهد يافت.

موسسات مالي و اعتباري غيرقانوني تورم را افزايش مي‌دهند


رئيس کل بانک مرکزي در بخشي از سخنان خود به وجود منابع سرگردان در سيستم مالي کشور اشاره کرد و اذعان داشت: وجود موسسات مالي و اعتباري غيرقانوني موجب شده بود تا در سيستم مالي کشور سرمايه هاي سرگردان وجود داشته باشد و بانک مرکزي نمي‌دانست چه تعداد صندوق قرض الحسنه و موسسه مالي و اعتباري در کشور وجود دارد.


بهمني ادامه داد: موسسات مالي و اعتباري غيرقانوني با نام ائمه اطهار از مردم پول مي‌گرفتند و اين منابع را با دريافت سود 30 تا 32 درصد در اختيار مردم قرار مي‌دادند که اين اقدام زمينه افزايش تورم را در کشور مهيا مي‌کرد.


در 30 سال گذشته هيچ کس زورش به موسسات مالي و اعتباري غير قانوني نمي‌رسيد


بهمني در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: بانک مرکزي با خواهش و تمنا توانست موسسات مالي و اعتباري را براي گرفتن مجوز راضي کند و با اين اقدام منابع کشور کاملاً شناسايي شد.


رئيس کل بانک مرکزي افزود: بانک مرکزي به مرور موسسات مالي و اعتباري را داراي مجوز کرد در حالي که طي 30 سال گذشته اين موسسات کاملا آزاد بوده و زور هيچ کس به اين موسسات نمي‌رسيد.


بهمني با تاکيد بر مصرف کنترل شده تسهيلات خاطر نشان کرد: تسهيلاتي که در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد بايد در نحوه مصرف آنها کنترل دقيقي صورت بگيرد.
به گفته اين مقام مسئول بسياري از تسهيلات به عنوان ايجاد اشتغال دريافت شده و در بخش مصرفي هزينه مي‌شود و اين اقدام زمينه ايجاد اشتغال در کشور را از بين مي‌برد.


كاهش نرخ ارز بزرگترين اشتباه اقتصادي


وي در خصوص تعيين نرخ ارز در کشور گفت: نرخ ارز در ايران به صورت شناور مديريت شده تعيين مي شود زيرا ما نمي توانيم نرخ ارز را بدون توجه به عرضه و تقاضا افزايش دهيم.


بهمني با اشاره به کاهش نرخ ارز در کشور در برهه اي زمان اظهار داشت: اين اقدام موجب شد تا تمامي دارائي هاي ذخاير ارزي از کشور خارج شود و اين بزرگترين اشتباهي بود که در بخش اقتصاد کلان کشور رخ داد.


وي افزايش قيمت ارز را يکي از عوامل گران شدن توليد دانست و اذعان داشت: افزايش قيمت ارز به منظور بالا بردن صادرات دور تسلسل است زيرا به همان ميزان که صادرات ما افزايش پيدا مي کند قيمت محصولات وارداتي نيز گران تر مي شود. بنابراين بايد از صادرات به وسيله نرخ سود ترجيحي و اعطاي مشوق ها حمايت کنيم.


رئيس کل بانک مرکزي گفت: ما ارز مجاني نداريم که خريداري کرده و آن را به بازار تزريق کنيم تا بدين وسيله قيمت ارز تغيير کند زيرا اين اقدام به مصلحت کشور نيست و بانک مرکزي در صورتي که افزايش قيمت طلا و ارز به شکل حبابي باشد وارد بازار خواهد شد.


اين مقام مسئول خاطر نشان کرد: در حال حاضر بانک مرکزي نرخ ارز را آزاد گذاشته است اما در هزينه کردن منابع ارزي بسيار حساس هستيم زيرا رشد اقتصادي منابع نفتي ايران 3 درصد و رشد اقتصادي درآمدهاي کشاورزي 12 درصد کاهش يافته است.
Read more »

حمله نیروهای امنیتی به جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد

جرس: ساعتی پیش نیروهای امنیتی دانشگاه آزاد تهران مرکز واحد نیایش، به جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور که به منظور بحث و هم‌اندیشی در طبقه هم‌کف این دانشگاه جمع شده بودند، حمله کردند.


به گزارش جرس، این هم‌اندیشی امروز میان برخی از اعضای ستاد انتخاباتی مهندس موسوی که در دانشگاه‌های مختلف بودند، برگزار و موضوع آن بررسی دلایل توهین های مکرر کیهان، وطن امروز و روزنامه جوان عنوان شده بود.


برگزار کنندگان جلسه در نظر داشتند تا با برگزاری تجمع در مقابل دفاتر این روزنامه‌ها اعتراض خود را به این رفتار نشان دهند، اما با حمله نیروهای امنیتی جلسه ناتمام ماند.


هم اکنون اطلاعی از وضعیت دانشجویان مورد حمله قرار گرفته در دست نیست.
Read more »

صدور احکام سنگین حبس برای چهار عضو ستاد دانشجویی مهندس موسوی

جرس: دادگاه انقلاب گرگان برای چهار تن از اعضای ستاد دانشجویی میرحسین موسوی در استان گلستان، احکام سنگین حبس صادر کرد.


به گزارش دانشجونیوز، دادگاه انقلاب گرگان احکام چهار تن از دانشجویان این شهر را که پیشتر به مدت 10 روز بازداشت بودند صادر کرد.


طبق این حکم مبین میرعرب به چهار سال، حسین مطلوبی به 18 ماه، علیرضا رهنمایی به 15 ماه و سامان بزرگی به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.


گفتنی است اتهام این افراد "اقدام علیه امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام" اعلام شده است.

Read more »

تجمع کارگران معترض پارس‌متال تهران مقابل دفتر ریاست ‌جمهوری

جـــرس: گروهی از كارگران كارخانه پارس‌متال تهران، در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه و اخراج خود، از بامداد روز دوشنبه هفتم تیرماه ۸۹، در مقابل دفتر ریاست‌ جمهوری واقع در میدان پاستور تهران دست به تجمع زدند.


به گزارش ایلنا، دلیل تجمع اعتراضی سیصد نفر از مجموع ۴۵۰ كارگر كارخانه پارس‌متال، اعتراض به پرداخت نشدن بیش از پنج ماه مطالبات معوقه، و همچنین تصمیم كارفرما به اخراج كارگران قراردادی آن واحد تولیدی می باشد.


این خبرگزاری خاطرنشان کرد "به گفته كارگران، به تازگی كارفرما در اطلاعیه‌ای از كارگران قراردادی خواسته است تا هرچه زودتر برای تسویه‌حساب خود اقدام كنند."


كارگران كارخانه پارس‌متال تهران می گویند "حداقل ١۵۰ كارگر قراردادی با سابقه بالای ١٢ سال، در آن كارخانه مشغول به كار هستند. "


به گزارش ایلنا، تجمع‌كنندگان معتقدند كارفرما بابت حقوق و مزایای شب عید و دستمزد سه ماه اول سال به هركارگر بیش از پنج ماه بدهكار است.


كارخانه پارس‌متال در منطقه غربی تهران، نیم‌قرن سابقه دارد، که همراه با بسیاری از واحدهای تولیدی کشور، دچار مشکلات عدیده و همچنین اخراج و عدم پرداخت دستمزد کارگران شده است.


روند تعديل كارگران تشديدخواهد شد
این خبرگزاری در گزارشی دیگر آورده است "به اعتقاد یك كارفرمای بخش خصوصی با افزایش بهای انرژی مصرفی كارخانه‌ها روند تعدیل و اخراج كارگران تشدیدخواهد شد.


عباس وطن‌پرور درگفت‌وگو با ایلنا، ضمن یادآوری اینكه از ١۵ تیرماه امسال بهای برق مصرفی كارخانه ها سی درصد گرانتر خواهد شد، گفت: این اقدام تعدیل نیروی انسانی را به دنبال خواهد داشت.


گفتنی است از تیرماه امسال و در جهت هدفمند کردن یارانه ها، دولت سی درصد به هزینه های انرژی صنعتی خواهد افزود.


این فعال بخش خصوصی با یادآوری اینكه افزایش سی درصدی برق مصرفی كارخانه ها باعث افزایش ١۴ درصدی بهای محصولات غذایی می‌شود، گفت: این افزایش درصنایع ذوب فلزكه مصرف انرژی بیشتر است تا پنجاه درصد نیزخواهد رسید.


به گزارش ایلنا، نتیجه این اقدام این خواهد شد که كارگاه‌های تولیدی برای ادامه فعالیت خود، مجبور به تسویه حساب با كارگران بیشتری خواهند شد زیرا تنها در شرایط كنونی كه هنوز بهای برق مصرفی كارخانه‌ها افزایش نیافته است، بهای اجناس داخلی چهار برابر گرانتر از اجناس خارجی وارداتی و قاچاق است.


این فعال بخش خصوصی به ایلنا گفته است "تنها درسه ماه ابتدای سال جاری، به دلیل كاهش قدرت خرید مردم، از میزان تولیدات بسیاری از كارخانه‌ها كاسته و در نتیجه كارگران بسیاری بیكار شده‌اند."


Read more »

شرکت نفتی توتال فرانسه فروش بنزین به ایران را متوقف کرد

جـــرس: در راستای موج تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی، شركت نفتی توتال فرانسه، فروش بنزین خود به ایران را متوقف كرده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت نفتی توتال فرانسه به دنبال تحریم‌های دولت و مجلسین ایالات متحده که صنعت نفت و گاز ایران را مورد هدف قرار داده، اعلام کرد که از این پس صادرات بنزین به ایران را متوقف خواهد کرد.


این گزارش افزود تصمیم توتال فرانسه، چند روز قبل از اینكه رییس جمهور آمریكا قانون تحریم های جدید بر ضد ایران را امضا كند، فروش بنزین به ایران را متوقف كرده بود.


روزنامه تایمز مالی چاپ لندن نیز خاطرنشان کرد که فعالان بازار نفت اعلام کرده اند که توتال از حدود یك ماه قبل فروش بنزین به ایران را متوقف كرده بود، در حالی که ماه گذشته کریستوف دو مارژری، رئیس شركت مذكور اخبار منتشر شده در رسانه های غربی مبنی بر توقف فروش بنزین به ایران را تكذیب كرده و تاکید کرده بود که در صورت تصویب قانونی در زمینه تنبیه شرکت‌های صادرکننده سوخت به ایران توسط ایالات متحده، این شرکت از ادامه فروش بنزین به آن کشور صرف نظر خواهد کرد.


شرکت نفتی توتال فرانسه، بعنوان سومین شرکت نفتی بزرگ اروپا، در گزارش سالانه خود خاطرنشان کرده بود که "تحريم‌های اعمال شده از سوی ايالات متحده عليه ايران، می‌تواند آن شرکت را از لحاظ مالی متضرر نماید." این شرکت در سال ٢۰۰۹، مبلغ ۲.۶ میلیارد یورو نفت خام و میعانات گازی از ایران خریداری کرده و همچنین مبلغ ۲۷.۴ میلیون یورو فرآورده نفتی به ایران فروخته بود.


گفتنی است پنجشنبه گذشته (سوم تیرماه ۸۹)، مجلس نمایندگان (کنگره) ایالات متحده با اکثریت قطع آراء طرح تحریم فراگیر جمهوری اسلامی را با هدف "وارد نمودن فشار بر صنایع انرژی و بانکداری" و همچنین "ناقضان حقوق بشر" در ایران تصویب کرد که بنا به گزارش رویترز، برای نخستین بار صادرات و فروش فرآورده های نفتی تصفیه شده به ایران، شامل بنزین، گازوئیل و سوخت موتور جت تحریم می شود. شرکت های نفتی، بیمه، موسسه های اعتباری یا بانک هایی را که به هر نوع، مبلغی بیش از ٢۰ میلیون دلار در سال در منابع نفتی ایران سرمایه گذاری کنند، مشمول آن تحریم ها خواهند شد.


پیش از آن سنای آمريکا با اجماع کامل لايحه تحريم شرکت‌هايی که با صنايع انرژی ايران يا شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران همکاری دارند را تصويب کرد که بر اساس یکی از بند های این لایحه که اکنون با امضای رئیس جمهور آمریکا به قانون تبدیل شده، هر شرکتی که یک میلیون دلار یا بیشتر فرآورده‌های نفتی تصفیه شده به ایران بفروشد و یا در طول یک سال و به تدریج بیش از پنج میلیون دلار فرآورده‌ای نفتی به ایران بفروشد مشمول تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.


روزنامه تایمز مالی اعلام کرده است که با افزایش فشار‌های بین‌المللی علیه ایران تا کنون شرکت‌های نفتی لوک اویل روسیه، بریتیش پترولیوم، انی ایتالیا، رویال داچ‌شل، پتروناس مالزی، ریلیانس هند، شرکت بین‌المللی ترافیگورا ، شرکت ویتول، شرکت ‌اسمیت اینترناشنال،‌ شرکت سوئیسی گلنکور فروش نفت و فراورده‌های نفتی را به ایران متوقف کرده‌اند.


لازم به ذکر است شورای امنیت سازمان ملل متحد دو هفته پیش چهارمین قطعنامه تشدید تحریم های بین المللی (١۹٢۹) را علیه جمهوری اسلامی تصویب کرد و بعد از آن نیز، وزارت دارایی (دولت) آمریکا تحریم های یکجانبه ای علیه ایران اتخاذ کرد .


بلافاصله بعد از آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز، با تشدید تحریم های تازه ای علیه ایران موافقت کردند.


ایران کماکان بر مقاصد صلح آمیز از فعالیت های هسته ای خود تاکید دارد.


Read more »

لطف‌الله فروزنده: کارمندان فتنه ‌گر را شناسایی کنید

جرس: معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور گفت: باید عوامل فتنه که در دستگاه‌های اجرایی فعال هستند توسط مسئولان شناسایی شوند.


به گزارش مهر، لطف‌الله فروزنده در اولین همایش تشریح مدیریت خدمات کشوری در سال ۸۹ در جمع مسئولان استانداری و استاندار تهران با اشاره به اینکه باید هیات‌های تجدید نظر در کشور را فعال کنیم، افزود: برخی عوامل فتنه در دستگاه های اجرایی ما فعالیت می کردند، وبلاگ درست می کردند، کم کاری می کردند و چوب لای چرخ می گذاشتند این در حالی است که آنان قسم خورده بودند التزام به قانون و ولایت فقیه داشته باشند و مسئولان باید این کارمندان را شناسایی کنند.

وی با اشاره به اینکه یک حکمی در ضوابط اجرایی وجود دارد که بر اساس آن تمام دستگاه ها لیست نیروهای مازاد را اعلام می کنند تا برایشان برنامه ریزی کنیم، افزود: خوشبختانه ماده ۱۴۶ قانون برنامه در این زمینه اجازه داده است و ما باید جدی به سمتی برویم تا فضا را ساماندهی کرده و برای کسانی همچون عوامل فتنه و افرادی که کار نمی کنند نا امن کنیم.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور افزود: هیچ دلیلی ندارد که مال بیت المال را به این افرادی که یک ریال هم کار نمی کنند بدهیم و باید به گونه ای عمل کنیم تا فضا برای نیروهایی که کار می کنند امن شود.

وی همچنین ادامه داد: در بحث سلامت اداری نیز باید گفت سلامت اداری مکمل دولت الکترونیک است و از طریق فعال کردن هیات های رسیدگی به تخلفات در صدد ارتقاء سلامت اداری هستیم.

فروزنده با بیان اینکه در تلاشیم تصدی گری دولت را با هدف بهره وری و دقت بیشتر کاهش دهیم، افزود: دولت نهم و دهم از نظر رضایت‌مندی ارباب رجوع، کاهش فساد اداری بهترین آمار را دارد اما اینها کفایت نمی کند و باید بیشترین تلاش را بکنیم.

هرگونه انتقال و ماموریت به تهران ممنوع است و تا ۱۰ سال دیگر نیز سازمان ها و ادارات دولتی در تهران اجازه استخدام ندارند.


معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور همچنین با اشاره به انتقال نیروهای دستگاه های دولتی، اجرایی و وزارتخانه ها به استان‌ها و شهرستان‌های دیگر کشور در قالب طرح سبک سازی استان تهران افزود: هرگونه انتقال و ماموریت به تهران ممنوع است و تا ۱۰ سال دیگر نیز سازمان ها و ادارات دولتی درتهران اجازه استخدام ندارند.

وی ادامه داد: اقدامات لازم برای استقرار نیروهایی که می‌خواهند به استان‌های دیگر منتقل شوند انجام شده و نیروها در شهرستانها و استانهای کشور با هیچ مشکلی روبرو نخواهند شد چرا که هماهنگی ها با وزیر مسکن، موضوع حقوق و پست و دیگر مواردی که دولت وعده داده است در تهران انجام می شود و کارمندان در مقصد دچار مشکل نخواهند شد.

فروزنده ادامه داد: در صورتی که سهمیه برای گرفتن مسکن مهر وجود نداشته باشد به گونه ای هماهنگ شده که بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان وام خرید مسکن به متقاضی داده می شود که ۱۵ میلیون این وام بلاعوض است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قانون مدیریت در کشور افزود: این قانون محورهای اساسی شامل برنامه فرهنگ سازی، ساماندهی نیروی انسانی، بهبود مدیریت، ساماندهی ساختار تشکیلاتی، توانمندیهای نیروی انسانی، توسعه دولت الکترونیک دارد که برای انجام این فعالیت ها نیازمند پشتیبانی هایی از جمله اصلاح نظام پرداخت هستیم.

وی گفت: تا آخر تیرماه دستور العمل های پرداخت پاداش عملیاتی می شود.

وی سلامت اداری، نظام آموزشی، توانمندسازی بخش خصوصی بالاخص تقویت تعاونی ها ، بحث عدالت در استخدام و ارتقاء نظام شغلی را از دیگر موارد مهم در قانون مدیریت عنوان کرد و افزود: باید استخدام ها حتما از طریق آزمون و مراحل پیش برود.

فروزنده در زمینه فرهنگ سازی نیز گفت: ۴ کار اساسی در دستور کار خود قرار داده ایم که شامل باور و اعتقاد مدیران، آگاهی مدیران به ظرفیت های قانونی، اختیارات و منابع و برنامه لازم برای مدیران، تشویق و ترغیب بر اساس شاخص های عملکردی است.

وی علت موفقیت دولت نهم را ارزشی شدن نگاه مدیران عنوان کرد و افزود: مدیران در دولت نهم و دهم ساده زیست و به دور از اشرافیگری هستند.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود در زمینه ساماندهی نیروی انسانی افزود: متاسفانه تعدیل نیروها در زمان هاشمی رفسنجانی و خاتمی جواب نداد و ما بعد از جنگ با ۸۵۰ هزار نیرو مواجه بودیم که در زمان تحویل به خاتمی به بیش از دو میلیون نفر رسید و سیاست تعدیل در این دولت ها نه تنها جواب نداد بلکه با گسترش تشکیلات دولتی در دوران خاتمی مواجه شدیم و تعداد نیروها به بیش از دو میلیون نفر رسید.

فروزنده افزود: بر این اساس ما دو راهکار داریم ابتدا اینکه وظایف حاکمیتی را مشخص کنیم و وظایف تصدی گری دولت را در جایی که می توان به بخش خصوصی واگذار کرد واگذار کنیم.

وی ادامه داد: ۸ دستگاه دارای بیشترین نیرو هستند که حدود ۷۰ درصد از این نیروها در آموزش و پرورش، وزارت صنایع، بانک ها و وزارت بهداشت است که می توانیم واگذاری را از طریق نیروهای این نهادها انجام دهیم.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در ادامه سخنانش به روش های واگذاری با رویکرد تعاونی اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر حدود ۱۵ هزار نفر برای انتقال از تهران ثبت نام کرده اند که حدود ۷ هزار نفر از آنان از دستگاه های اجرایی اند و باید بلافاصله زمینه های انتقال آنان از طریق مسکن مهر یا ارائه زمینه افزایش حقوق و دیگر مزایا انجام شود.

وی گفت: افرادای که به شهرستان ها منتقل می شوند اگر فرزند دانشجویی داشته باشند انتقال فرزند آنها نیز به سرعت انجام می شود.

فرزونده در بخش دیگری از سخنانش به ساماندهی نیروی انسانی، ساماندهی ساختار تشکیلاتی، توسعه دولت الکترونیک و ایجاد پورتال مردم، ارائه خدمات و پایگاه های اطلاعاتی، ارتباط و تعامل دو طرفه با مردم و رسیدگی به شکایت آنان، نظام ارزیابی عملکرد اشاره کرد.
Read more »

لاریجانی: رهبران گروه هشت، دچار ره گمشدگی و زیاده خواهی شده اند

جـــرس: رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از "ابراز نگرانی" سران گروه هشت از تداوم و بسط غنی سازی اورانیوم در ایران، اظهار داشت "گروه ۸ دچار ره گمشدگی شده و زیاده‌خواهی آنان در مسیری اشتباه است."


سران کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کانادا و روسیه، موسوم به «گروه هشت»، روز شنبه اخیر با صدور بیانیه ای، از تصمیم ایران برای تداوم و بسط غنی سازی اورانیوم - از جمله تا سطح بیست درصد- ابراز نگرانی کردند.


به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای در فرودگاه خرم آباد و در جمع خبرنگاران، پیرامون اقدام مجلس برای حل قطعی مذاکره ایران و مشکلات هسته‌ای گفت: "آنچه که مهم است، این است که آنها در درون یک طراحی این کار را انجام می‌دهند به گونه‌ای که قطعنامه‌ها و پیشنهاد مذاکره آنها از روی صداقت نیست."


لاریجانی تاکید کرد "کاری که امروز آنها در قطعنامه انجام داده‌اند و بحثی که جی ۸ در مورد آن بیانیه‌ صادر کرد، نشانگر تصور غلط آنها از موضوع است. آنان تصور می‌کنند با این قطعنامه می‌توانند مسیر تصمیم هسته‌ای ایران را تغییر دهند، اما فضاحت‌بار‌تر این است که آنان راجع به حقوق بشر صحبت می‌کنند در حالی که آمریکا در صحنه بین‌المللی با مسائلی همچون زندان‌های ابوغریب، گوانتامو و فضاحت‌های در افغانستان مواجه است که در طول تاریخ بشریت بی‌نظیر است."


لاریجانی معتقد است: آنان دچار ره‌گم شدگی شده‌اند و اگر به دنبال حل مساله هسته‌ای هستند، ایران که در حال رعایت چارچوب‌های آژانس است و بازرسان نیز در حال حاضر حضور دارند، اما اگر قرار باشد زیاده‌خواهی کنند این مسیر، مسیر اشتباهی است که ما در مجلس در مورد فوریت طرحی در این رابطه تصمیم گرفته‌ایم که به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

Read more »

احمد خاتمی: مدعیان دفاع از حقوق مردم، جرات حضور در میان مردم را ندارند

جـــرس: عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با بیان اینکه "آنانی که از حقوق ملت دم می زنند، از ترس همین ملت جرات حضور در جمع مردم را ندارند"، اظهار عقیده کرد "حضور آنان فقط به فضای مجازی محدود می شود که از این طریق بیانیه هایی را در متهم کردن نظام صادر، و یا با انجام مصاحبه هایی با چند خبرگزاری خارجی و طرح مسایل دشمن پسند موجبات خوشحالی سردمداران غرب را فراهم می نمایند."


به گزارش ایرنا، سید احمد خاتمی، شامگاه یکشنبه در مراسمی که جهت سالگرد هفتم تیر در مسجد سرچشمه شهر اردبیل برگزار شد، ابتدا تاکید کرد "باید گذشته را مرور و آن را چراغ راه آینده قرار دهیم" و ضمن حمله به دولت و جریان اصلاحات، مدعی شد "بذر نفاق بعد از ارتحال امام خمینی کم کم در کشور سر برآورد و به تدریج هجمه های سنگین علیه ارزش های انقلاب علنی شد و از سال ۷۶ تا ۸٣ هر روز شاهد طرح سخنانی شدیم که آشکارا انقلاب را هدف قرار داده بود، که با ادامه این روند، مردمی که دیدند با دین و اصولشان بازی می شود، خون به جگر شده و اکثریت به نامزدی رای دادند که در مساجد با مردم حرف می زد و شعارش حفظ اصول و ارزش ها بود . "


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین اظهار عقیده کرد "جریان نفاق بعد از این انتخابات فتنه های گوناگونی را در کشور آشکار کرد که در آن ، هدف نه آمدن و نه رفتن یک دولت بلکه قصد مقابله با نظام ولایی با انجام کودتای مخملی را داشتند ."


احمد خاتمی بدون اشاره به فشارها، تهدیدات، محدودیت ها و رخدادهای یک سال گذشته، گفت "آنانی که از حقوق ملت دم می زنند از ترس همین ملت جرات حضور در جمع مردم را ندارند و حضور آنان فقط به فضای مجازی محدود می شود که از این طریق بیانیه هایی را در متهم کردن نظام مقدس اسلامی صادر و یا با انجام مصاحبه هایی با چند خبرگزاری خارجی و طرح مسایل دشمن پسند موجبات خوشحالی سردمداران دولت های غربی را فراهم می نمایند. "


عضو هیئت رئیس مجلس خبرگان تاکید کرد "تنها راه نجات و در امان ماندن از فتنه های گوناگون دشمنان ولایت مداری و ادامه حرکت در مسیر ولی فقیه است."


Read more »

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.