خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ شهریور ۳, چهارشنبه

ابراز نگرانی خانه آزادی از “خطر اعدام” برای شیوا نظر‌آهاری

جرس: سازمان مستقل فریدم‌هاوس (خانه آزادی) روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای نسبت به "خطر اعدام" برای شیوا نظرآهاری که به "محاربه" متهم شده است ابرازی نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری او شد.

به گزارش رادیو فردا، این سازمان که مقر اصلی آن در واشینگتن است، روز سه‌شنبه، دوم شهریورماه، ضمن ابراز نگرانی از طرح این اتهام و همچنین اظهارات رجا‌نیوز، وب‌سایت حامی محمود احمدی‌نژاد، مبنی بر متهم کردن خانم نظر‌آهاری به "فعالیت برای سازمان مجاهدین خلق" اعلام کرد که اتهام دخیل بودن در عملیات تروریستی معمولا در جمهوری اسلامی با مجازات اعدام همراه است و تأکید کرد که خانم نظر‌آهاری هیچ‌گاه در فعالیت‌های خشونت‌آمیز شرکت نکرده و انگیزه‌های خشونت‌آمیز نداشته است.

خانم پائولا شریفر، یکی از مدیران این سازمان، نیز ضمن ابراز نگرانی از احتمال اعدام شیوا نظرآهاری به دلیل این اتهامات، از دولت ایران خواست تا خانم نظر‌آهاری را از اتهامات وارده تبرئه کرده و او را بدون آزار و اذیت فوراً آزاد کنند.

شيوا نظرآهاری به دنبال ناآرامی‌های سال گذشته و يک روز پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران بازداشت و پس از بيش سه ماه زندان، با قرار وثيقه آزاد شد.

وی بار ديگر در آذرماه سال گذشته، هنگامی که قصد شرکت در مراسم درگذشت آيت‌الله حسينعلی منتظری در قم را داشت بازداشت شد و به گفته وکیلش به محاربه، اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم و تبلیغ علیه جمهوری اسلامی متهم شد، اتهاماتی که شخص وی آنها را رد کرده است.

قرار بر این است که دادگاه شیوا نظرآهاری در تاریخ ۱۳ شهریورماه سال جاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شود.

وکیل سه آمریکایی دربند: موکلانم شش ماه است بازجویی نشده‌اند

از دیگر سو، مسعود شفیعی، وکیل سه آمریکایی که در تاریخ ۹ مرداد سال ۸۸ به اتهام ورود غیرمجاز به خاک ایران، در منطقه مرزی ایران و عراق بازداشت شدند، روز سه‌شنبه به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفت که سه موکلش ۶ ماه است که بازجویی نشده‌اند و این درحالی است که مقامات قضایی اعلام کرده‌اند تحقیقات بر روی این پرونده همچنان ادامه دارد.

وی همچنین با اعلام این‌که سارا شورد، یکی از این سه نفر، از "بیماری حاد زنانه" رنج می‌برد گفت که از مقامات ایرانی خواسته‌ است تا زمان دادگاه، خانم شورد به سفارت سوئیس منتقل شود که این درخواست توسط مقامات قضایی ایران رد شده است.

آقای شفیعی در این گفت‌وگو از نوشتن نامه‌ای برای دادستان تهران نیز خبر داد و تصریح کرد که در این نامه اعلام کرده است در صورت بروز هر حادثه ناگواری برای سارا شورد، مسئولین پرونده باید پاسخ‌گو باشند.

وی علاوه بر این اتهام "جاسوسی" را که از سوی مقامات قضایی علیه این سه آمریکایی مطرح شده‌ است رد کرد و افزود که با "فرض محال" اگر اتهام جاسوسی هم مطرح باشد، مجازات آن "حداقل یک سال حبس است."

وکیل این پرونده در ادامه با اشاره به این‌ که این پرونده از حالت قضایی خارج شده و جنبه سیاسی به خود گرفته است‌ افزود: "چون آب و رنگ قضایی در این پرونده نمی‌بینم، هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد."

Read more »

حیدر مصلحی: رقم پرداختی به سران فتنه بالاتر از یک میلیارد دلار است

جرس: وزیر اطلاعات که از دستاوردهای جدید اطلاعاتی نسبت به "ابعاد فتنه سال گذشته" خبر می داد، با تایید ادعای جنتی درباره دریافت یک میلیارد دلار از سوی افرادی که وی "سران فتنه" می خواند، گفت: رقم هزینه کرد آنها بسیار بالاتر از این اعداد است.


به گزارش مهر، حجت الاسلام حیدر مصلحی وزیر اطلاعات روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: ما در بحث فتنه به مسائلی دست یافته ایم که بنا بر ملاحظاتی آنها را رسانه ای نمی کنیم ولیکن در زمینه شبکه های مجازی به دشمنان رو دست زدیم و این در حالی است که شبکه مجازی دست ساخته خود آنهاست.

وی با این مدعا که "فتنه بزرگ سال گذشته با هزینه های سنگین دستگاه های اطلاعاتی صهیونیست ها و انگلیس و آمریکا حمایت و هدایت می شد"، گفت: در فرصتی که اخیرا پیدا کرده ایم برخی از ابعاد پشتیبانی مالی از فتنه سال گذشته را کشف کرده ایم.

مصلحی اظهار عقیده کرد: فردی را که پشتیبانی خبری فتنه را بر عهده داشته است دستگیر کردیم که در اعترافات خود به دریافت مبلغ قابل توجهی پول از سوی دشمنان انقلاب اقرار کرده است.


وی در ادامه مدعی شد: در فتنه سال گذشته مجموعه هایی از ضد انقلاب داخلی و دشمنان خارجی برای براندازی نظام تلاش کردند ولیکن با تدابیر اطلاعاتی بسیار خوبی که در کشور به اجرا گذاشته شد تمام نقشه های آنها نقش بر آب شد.

Read more »

صدای خرد شدن استخوان ظلم از ” اوین” طنین انداز شده است

جرس: جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور بیانیه ای نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی و بی خبری از مصطفی تاج زاده و محمد نوری زاد ابراز نگرانی کرد.


به گزارش ندای سبز آزادی، این حزب اصلاح طلب نحوه برخورد با زندانیان سیاسی را دلیلی بر شکست کودتاچیان دانست و اضافه کرد: چه دلیلی بر شکست محتوم کودتا از این محکم تر که تمام حیثیت نهادهای امنیتی و نظامی که باید حافظ جان و مال مردم و امنیت عمومی باشد، بی محابا خرج انتقام گیری و عقده گشایی شخصی می شوند و چون توان برخورد عقلی و منطقی ندارند درفش و تیغ بر می کشند و با به زندان انداختن این عزیزان و محروم کردن آنها از بدیهی ترین حقوق یک زندانی می خواهند زبان حق گوی آنها را ببرند و قلم حقیقت نویس آنها را بشکنند.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:


بسم الله الرحمن الرحیم

در حالیکه بیش از ده روز از اسارت مجدد مصطفی تاج زاده و بیش از هفت روز از بازگشت عارفانه محمد نوری زاد به زندان می گذرد، اوج قانون شکنی را در رفتار زندانبانان سیاه دل آنها می توان یافت که اولیه ترین حقوق این عزیزان و خانواده بی پناه آنها که چیزی جز اطلاع از وضع این بیگناهان نیست زیر پا می گذارند.

چه دلیلی بر شکست محتوم کودتا از این محکم تر که تمام حیثیت نهادهای امنیتی و نظامی که باید حافظ جان و مال مردم و امنیت عمومی باشد بی محابا خرج انتقام گیری و عقده گشایی شخصی می شوند و چون توان برخورد عقلی و منطقی ندارند درفش و تیغ بر می کشند و با به زندان انداختن این عزیزان و محروم کردن آنها از بدیهی ترین حقوق یک زندانی می خواهند زبان حق گوی آنها را ببرند و قلم حقیقت نویس آنها را بشکنند.

چه دلیلی محکمتر از این رفتار در اثبات محو کامل استقلال قوه قضاییه وجود دارد که همه ارکان آن بی رحمانه بازیچه دست بازجویان و مفتشان خدا نشناسی می شود که همراه خویش همه نظام را به ورطه سقوط می اندازند؟

چه دلیلی از این رفتار کودکانه جاهلی بهتر برای نشان دادن اینکه در نظامی که مدعی پیروی از رسول الله(ص) و ائمه اطهار(ع) است اخلاق و عدل و انصاف چون گوی بازی در میدان ظلم گردانده می شود و لگد مال جهل و خود خواهی عده ای از خدا بی خبر می شود که دانسته یا ندانسته پروژه سرنگونی جمهوری اسلامی را به پیش می برند.

اگر هیچ دلیلی بر حقانیت جنبش سبز وجود نداشت جز آنچه بر این دو اسیر سرفراز می رود، کافی بود تا هر انسان منصف وعبرت آموخته تاریخ به یقین برسد که صدای خرد شدن استخوان ظلم از درون اوین طنین انداز شده است.

تاج زاده و نوری زاد دو انسانی هستند که جز حق نگفتند و بر این عهد خود با خدا استوار ایستادند و امروز به مثابه پرچم ایستادگی و صبر جنبش سبز هماره در یاد ما هستند چه بگذارند صدای آنها را بشنویم، چه نگذارند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی

3/6/89

Read more »

۱۳۸۹ شهریور ۱, دوشنبه

زندانی سبز محکوم به اعدام


یوسف رشیدی دانشجوی پلی تکنیک بود که درروز دیدار احمدی نژاد از پلی تکنیک یک صفحه کاغذ را بالا برد که رویش نوشته بود "رئیس جمهور فاشیست پلی تکنیک جای تو نیست! اکنون یوسف رشیدی محکوم به اعدام است هموطن کمکش کن عكسي كه ماندگار مي شود؛ شجاعت یعنی این برای اطلاع رسانی کنید با معروف شدنش، شانس زنده ماندش در زندان افزایش خواهد یافت.
Read more »

۱۳۸۹ مرداد ۲۹, جمعه

واکنش تند وزارت خارجه ایران به گزارش سالانه آمریکا در مورد دولتهای حامی تروریسم

جـــرس: در واکنش به گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا که جمهوری اسلامی "همچنان از فعال ترین دولتهای حامی تروریسم معرفی شده بود"، سخنگوی وزارت خارجه ایران، متقابلا آمریكا را "بزرگ‌ترین حامی تروریسم در سه دهه اخیر خواند."


وزارت امور خارجه آمریکا، چند روز پیش، طی انتشار گزارش سالیانه خود درباره وضعیت تروریسم در جهان در سال ۲۰۰۹، اعلام کرد: ایران همانند سال های گذشته فعال ترین "دولت حامی تروریسم»" است و دولت آن کشور با حمایت از گروه های مسلح در خاورمیانه و آسیای میانه، نقش بسیار بی ثبات کننده ای در این مناطق بازی می کند.
کوبا، جمهوری اسلامی ایران، سودان و سوریه، چهار کشوری بودند، که در فصل سوم گزارش سالانۀ وزارت خارجۀ آمریکا در مورد تروریسم جهانی، به عنوان "دولت های حامی تروریسم" معرفی شده اند.


به گزارش فارس، رامین مهمانپرست در واکنش به اتهامات مطرح شده در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریكا در خصوص نقش ایران در تروریسم، آنرا "بی‌اساس" خواند و خاطرنشان ساخت "در شرایطی كه مصادیق رفتار آمریكا نشان می‌دهد این كشور بزرگ‌ترین حامی تروریسم طی سه دهه اخیر بوده است، اما با فرافكنی و اتهام‌های واهی علیه سایر كشورها تلاش می‌كند بر اقدامات خود در این رابطه سرپوش گذارد. "


مهمان‌پرست بر ضرورت جلوگیری از ایراد اتهامات بی‌اساس و مغرضانه به كشورها به عنوان عاملان و حامیان فعالیت‌های تروریستی تأكید كرد و هشدار داد كه این روند می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر اطمینان و اعتماد متقابل بین‌المللی به عنوان یك عنصر اساسی در ثبات و امنیت جهانی داشته باشد.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تصریح كرد: جمهوری اسلامی اهتمام ویژه‌ای برای همكاری با جامعه جهانی در امر مبارزه با تروریسم دارد، اما كشورهای غربی و آمریكا برخورد دوگانه‌ای در خصوص تروریسم دارند كه نمونه‌های آن شامل فعالیت گسترده اعضای سازمان مجاهدین در این كشورها و ارتباط فعال این گروه با شخصیت‌‌های سیاسی این كشورها و همچنین نقش برخی دولت‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی غربی به ویژه آمریكا در حمایت از جریان های تروریستی فعال علیه جمهوری اسلامی مانند گروه ریگی و پژاك می‌باشد.


گفتنی است تمام فعالیت ها و اقدامات سازمان مجاهدین خلق و شاخه سیاسی آن (شورای ملی مقاومت) در آمریکا ممنوع بوده و آن گروه کماکان در لیست سیاه دولت آمریکا قرار دارد.


سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، همچنین نتیجه حضور نیروهای نظامی آمریكا و برخی كشورهای غربی در افغانستان را افزایش چند برابری تولید مواد مخدر به عنوان منبع مالی اصلی تروریسم و افراط‌ گرایی دانست و همچنین حمایت از اقدامات تروریستی و جنایات گسترده اسراییل در قتل عام فلسطینیان و مردم لبنان را مصداق دیگری از نقش دولت آمریكا در ترویج تروریسم ارزیابی كرد.

Read more »

انتقاد دبير كل جمعيت زنان مسلمان نوانديش از لایحه حمایت از خانواده

جرس: دبير كل جمعيت زنان مسلمان نوانديش در رابطه با ماده 22، لايحه حمايت از خانواده كه به مسئله ازدواج موقت پرداخته است بيان كرد: مطرح كردن موضوع ازدواج موقت نيز در لايحه حمايت از خانواده كار درستي نيست و پرداختن به آن در لايحه حمايت از خانواده باعث فرهنگ‌سازي مي‌شود.


به گزارش ایلنا، فاطمه راكعي توضيح داد: در حال حاضر و قبل از تصويب اين ماده در لايحه حمايت از خانواده، اگر مرد و زني در ازدواج موقت صاحب فرزند مي شدند‏‌، مي‌توانستند براي طفل خود شناسنامه بگيرند و در اين رابطه قانون وجود داشته است بنابراين وجود اين ماده در لايحه اصلا ضرورتي ندارد.


وی تاکید کرد: ازدواج موقت معمولا پنهاني اتفاق مي‌افتد و به خاطر قبح اجتماعي كه دارد، هيچ‌كس حاضر نيست به آن اعتراف كند، بنابراين پرداختن به مسئله ازدواج موقت در لايحه حمايت از خانواده نه تنها مشكلي را حل نمي‌كند، بلكه باعث ترويج آن مي‌شود.


راكعي در رابطه با تقسيم مهريه به دو بخش متعارف و نامتعارف كه در لايحه حمايت از خانواده به آن پرداخته شده است، گفت: تقسيم مهريه به دو بخش متعارف و نامتعارف در واقع نوعي ورود به حريم شخصي افراد است.


دبير كل جمعيت زنان مسلمان نوانديش توضيح داد: اگر مردي تعهد مي‌كند كه مهريه‌اي را به زني بپردازد، خود را در اين زمينه موظف كرده و بر اساس شرع بايد مهريه‌ همسرش را به طور كامل بپردازد و قانون نبايد در اين زمينه به طور يك طرفه از مردان حمايت كند.

دبير كل جمعيت زنان مسلمان نوانديش همچنین معتقد است ماده مربوط به ازدواج مجدد و ازدواج موقت مردان در واقع به معناي قانوني كردن ازدواج مجدد و ازدواج موقت در جامعه است و وقتي چيزي قانوني مي شود تبديل به فرهنگ مي شود و در اين صورت بسياري از مرداني كه تا كنون به ازدواج مجدد و موقت فكر هم نمي كردند به سمت آن گرايش پيدا مي كنند چون آن را حق خود مي دانند.


راکعی گفت: در جلسه روزگذشته ائتلاف اسلامي زنان، كه بيشتر احزاب شناسنامه‌دار كشور چه اصلاح طلب و چه اصول گرا در آن حضور داشتند، لايحه حمايت از خانواده مورد بررسي قرار گرفت و اكثريت اعضاي اين ائتلاف اعتقاد داشتند كه ماده 23 لايحه حمايت از خانواده بايد حذف شود.


دبير كل جمعيت زنان مسلمان نوانديش ادامه داد: اكثريت اعضاي اين ائتلاف بر اين اعتقاد بودند كه مطرح شدن اين ماده در لايحه حمايت از خانواده كه در واقع نوعي اجازه به مردان براي اختيار كردن همسر دوم بوده به نفع زنان نيست.


راكعي گفت: با وجود آنكه موسي قرباني، عضو كميسيون حقوقي و قضائي مجلس شوراي اسلامي معتقد است كه اگر اين قانون حذف شود، ازدواج مجدد بي‌هيچ ضابطه و قانوني مي‌شود و هر مردي كه بخواهد مي‌تواند ازدواج مجدد كند ما معتقد هستيم بهتر است اين ماده حذف شود و شرايط به حالت گذشته بازگردد. چون اگر ازدواج مجدد بي‌ضابطه باشد بهتر آن است كه تبديل به قانون شود چون در اين صورت حتي مرداني كه اصلا به ازدواج مجدد هم فكر نمي‌كنند، وقتي مي‌بينند قانون از آنها حمايت مي‌كند، ممكن است به ازدواج مجدد فكر كنند و اين يعني ترويج يك فرهنگ غلط در جامعه.


گفتنی است لایحه حمایت از خانواده، هفته آینده در كميسيون حقوقي و قضايي مجلس مورد بررسی قرار می گیرد. لایحه 35 ماده ای حمايت از خانواده كه از جنجالي ترين لوايح در مجلس هفتم و هشتم است تاكنون چندين بار در مجلس تغییر یافت اما همچنان مخالفان بسیاری دارد.


بحث برانگيز ترين مواد اين لايحه مواد 22 و 23 و 25 اين لايحه بود كه به ازدواج مجدد و موقت اشاره داشت اما سرانجام پس از تلاش های بسیار، مواد 23 و 25 اين لايحه حذف شد ولي ماده 22 اين قانون يعني همان ازدواج مجدد و موقت آقايان با اضافه شدن چند شرط به آن در لايحه باقي ماند.


بر این اساس کمیسیون قضائی مجلس 10 شرط را برای ازدواج مجدد مردان به ماده 22 لایحه حمایت از خانواده الحاق کرد که مردانی که مدارکی اعم از رضایت همسر، عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین زن از شوهر مطابق حکم دادگاه و ابتلای زن به بیماری صعب العلاج در دست داشته باشند می توانند ازدواج مجدد کنند.


شهربانو امانی، نماینده مجلس پیشتر با اعتراض به این لایحه اعلام کرده بود که در آن هیچ حقی برای زن در نظر گرفته نشده است و گفته بود این لایحه اولین اولویت مردان را نیازهای جنسی نشان می‌دهد و این حق را به آنها می‌دهد برای تامین این نیاز بسیاری از مسایل را زیر پا بگذارند و چنین حقی موجب پیدایش ناهنجاری‌های مختلف در کانون خانواده‌ و تزلزل در روابط خانوادگی و عاطفی می‌شود.
Read more »

کره جنوبی برای پیوستن به باشگاه تحریم ایران، با واشنگتن و تهران مذاکره می کند

جـــرس: با گذشت چند روز بعد از آنکه کره جنوبی گزارشی از نحوه اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران را به سازمان ملل فرستاده و بررسی تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی را در دستور کار خود قرار داده بود، امروز رسانه های خبری گزارش دادند که "کره جنوبی در مورد تحریم یکجانبه ایران با مقامات ایرانی و آمریکایی گفتگو خواهد کرد."


آمریکا در گام اول - مشخصا- از کره جنوبی خواسته است تا شعبه بانک ملت در سئول را تعطیل کند و مقامات دولت سئول، در حال حاضر موضوع تحریم این بانک ایرانی در سئول، پایتخت آن کشور را در دست بررسی دارند، که از مشمولین تحریم های اتخاذ شده علیه ایران می باشد و احتمال تعطیلی و توقیف آن در سئول تقویت شده است.


چند روز پیش، معاون اول محمود احمدی نژاد، در واکنش به "احتمال پیوستن کره جنوبی به باشگاه تحریم کنندگان ایران گفته بود "کره ای ها باید سیلی بخورند تا آدم شوند."


به گزارش بخش انگلیسی «یونهاپ» خبرگزاری رسمی کره جنوبی، دولت سئول تحت فشار ایالات متحده برای تحریم ایران می باشد و در نظر دارد برای یافتن راهی برای حفظ رضایت هر دو طرف (ایران و آمریکا) مذاکراتی را با آنها انجام دهد.


از آنجا که کره و ایران مراودات بازرگانی – صنعتی زیادی دارند، براساس این گزارش، یک مقام دولتی کره جنوبی خاطرنشان کرده است که مقامات سئول هنوز در مورد وضع تحریم های اضافه بر تنبیه های بین المللی مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه های هسته ای ایران تصمیمی نگرفته اند.


این مقام دولتی که نامش فاش نشد گفته است "زمان آغاز مذاکرات با ایران و آمریکا و نحوه برگزاری این گفتگوها مشخص نیست."


گفتنی است آمریکا علاوه بر اجرای تحریم های اعمال شده توسط شورای امنیت، یک رشته تحریم های یکجانبه تجاری و مالی نیز، برای وادار کردن ایران به کنار گذاشتن غنی سازی اورانیوم اعمال کرده است و بعضی دیگر از کشورها، از جمله بیست و هفت عضو اتحادیه اروپا نیز، تحریم های یکجانبه ای را علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته اند.


تحریم های وضع شده توسط دولت و مجلسین آمریکا، نه تنها برای شهروندان آمریکایی که تحریم ها را نقض کنند، مجازات هایی را پیش بینی کرده، بلکه مقامات آن کشور هشدار داده اند که موسسات و اشخاص غیرآمریکایی نیز که تحریم های اعمال شده را نادیده بگیرند، با محدودیت هایی در داد و ستد تجاری و مالی با آمریکا مواجه خواهند شد.


بر اساس گزارش مذکور، ایالات متحده کوشیده است سایر کشورهای متحد خود را به وضع تحریم های یکجانبه علیه ایران تشویق نماید و چندی پیش نیز، یک مقام آمریکایی برای گفتگو با کشورهای دوست آمریکا در شرق آسیا به این منطقه سفر کرد.


به گزارش یونهاپ، مقامات کره، در حال حاضر موضوع تحریم شعبه بانک ملت در سئول، پایتخت این کشور را در دست بررسی دارند، که مظنون به نقض قوانین داخلی کره جنوبی در مورد مبادلات ارزی می باشد.


تحریم بانک ملت مهمترین خواست آمریکا از کره جنوبی بوده و مقامات آمریکایی گفته اند که این بانک عامل نقل و انتقال میلیون ها دلار در مبادلات تجاری مرتبط با برنامه های اتمی، موشکی و تسلیحاتی ایران بوده است و آمریکا مشخصا از کره جنوبی خواسته است تا شعبه بانک ملت در سئول را تعطیل کند.


خبرگزاری یونهاپ به نقل از کارشناسان کره ای نوشته است که دولت سئول چندان مایل به برآوردن خواست آمریکا نیست زیرا شعبه بانک ملت در سئول بخش عمده ای از نیازهای بانکی تاجران کره ای صادرکننده کالا به ایران را تامین کرده و حدود هفتاد درصد از دریافتی های ناشی از صادرات به ایران از طریق همین بانک به کره جنوبی انتقال می یابد.


بر اساس این گزارش، اگر تخلف بانک ملت ایران از مقررات ارزی کره جنوبی و محدودیت های وضع شده توسط شورای امنیت محرز شود، احتمالا دولت سئول ناگزیر خواهد شد ادامه فعالیت آن بانک را ممنوع کند و یا مجوز آن را معلق نماید. و این در حالیست که مقامات ایرانی هشدار داده اند که اقدام کره جنوبی در تحریم یکجانبه ایران با واکنش تلافی جویانه دولت جمهوری اسلامی خواهد شد.


اخیرا محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت، تهدید کرده بود که اگر کره جنوبی به تحریم های مورد نظر ایالات متحده بپیوندند، صادرات آن کشور به ایران با تعرفه دویست درصدی مواجه خواهد شد.


رحیمی در همان جلسۀ جنجالی (نشست معلمان و فرهنگیان) که انگلیسی ها را نیز "خرفت" نامیده بود، در انتقاد از محدودیت های اعمال شده توسط کره جنوبی گفت که "کره ای ها باید سیلی بخورند تا آدم شوند."


گفتنی است ارزش مبادلات تجاری کره جنوبی و ایران به حدود ده میلیارد دلار در سال می رسد که واردات کره از ایران نفت خام می باشد، که حدود ده درصد از نیاز آن کشور را تامین می کند و همزمان ایران خریدار انواع کالاهای صنعتی کره جنوبی است.


ارزش مبادلات کره جنوبی و آمریکا نیز، به طور متوسط هشتاد میلیارد دلار می باشد و کره جنوبی – بدلیل مسائل ژئوپولیتیک و سیاسی- از متحدان مهم آمریکا در شرق آسیا محسوب می شود .

Read more »

اوضاع جسمی نگران کننده عیسی سحرخیز در زندانجرس: فرزند عیسی سحرخیز شرایط جسمی این زندانی سیاسی را بسیار نگران کننده اعلام کرد. به گزرش تحول سبز، مهدی


Read more »

پزشكيان: با برگزاري مناظره‌ نمي‌توانند جاي خالي اصلاح‌طلبان را پر كنند

جرس: عضو فراكسيون خط امام مجلس تاكيد كرد: صدا و سيما با برگزاري مناظره‌هاي اخير نمي‌تواند جاي خالي اصلاح‌طلبان را پر كند.


به گزارش ایلنا، مسعود پزشكيان نماينده مردم تبريز در مجلس، در پاسخ به سئوالي در مورد مناظره‌هاي اخير در تلويزيون، اظهار داشت: اگر قرار است مناظره‌اي برگزار شود، مهمانان بايد از ديدگاه‌هاي مختلف باشند. در صورتي كه افرادي با ديدگاه‌هاي مشابه دعوت شوند، صرفا از اوضاع تعريف مي‌كنند.


وي افزود: صدا و سيما با برگزاري اين‌گونه مناظره‌ها نمي‌تواند جاي خالي اصلاح‌طلبان را پر كند، زيرا مردم مي‌فهمند كه در اين جلسات ديدگاه‌هاي يكساني ارائه مي‌شود.


عضو فراكسيون خط امام مجلس تاكيد كرد: دست‌اندركاران اين برنامه‌ها اگر مي‌خواهند از ديروز، امروز و فردا سخن بگويند بايد از همه ديدگاه‌ها دعوت كنند.

Read more »

حکم زندان برای شش فعال آذربایجانی در تبریز

جرس: شش فعال مدنی آذربایجانی در تبریز، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به حبس محکوم شدند.


به گزارش ساوالان سسی، حسن عبداللهی جهانی (اومید اغلو) مدرس زبان و ادبیات ترکی، محبوب بوداقی شاعر آذربایجانی، فراز زهتاب فعال دانشجویی در دانشگاه تبریز، حبیب آوریده، محمدرضا هاشمی و حسین آسیابی از شهروندان آذربایجانی در تبریز از سوی شعبه ۱۱۱ جزائی تبریز به احکام حبس از شش ماه تا یکسال محکوم شدند.

بر اساس حکم صادره از سوی قاضی محمدی رئیس شعبه ۱۱۱ جزائی تبریز، حبیب آوریده به یکسال حبس تعزیری و حسن عبداللهی جهانی، محبوب بوداقی، فراز زهتاب، محمدرضا هاشمی و حسین آسیابی هر کدام به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده اند.

این افراد خرداد و تیر ماه ٨٨ توسط اداره اطلاعات تبریز دستگیر و پس از تحمل نزدیک سه ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان تبریز آزاد شده بودند.

اتهام این فعالین مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مدیریت وبلاگ و چاپ و انتشار اعلامیه و دعوت مردم به تظاهرات عنوان شده است.

دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد به صورت غیر علنی برگزار شده و بازداشت شدگان در دوران بازداشت در اداره اطلاعات تبریز از حق ملاقات با خانواده و وکیل محروم بوده اند.

نقی محمودی، عباس جمالی و عظیم زاده وکلای دادگستری در تبریز وکالت این متهمین را بر عهده دارند.
Read more »

وضعیت نامساعد جسمی رضا شهابی فعال کارگری در بند

جرس: صبح روز گذشته، 28 مرداد ماه، خانواده رضا شهابي فعال کارگري و از اعضاي سنديکاي کارگران اتوبوسراني تهران در زندان اوين با وي ديداري حضوري داشتند و پس از این دیدار حال جسمی وی را نامساعد عنوان کردند.

به گزارش هرانا؛ در اين ديدار که ربابه رضايي همسر، شيرين شهابي دختر و برادر کوچکتر اقاي شهابي حسن شهابي حضور داشتند اين فعال کارگري توانست دقايقي با خانواده خود ديدار کند.

به گفته يکي از ملاقات کنندگان رضا شهابي به شدت دچار ضعف جسماني شده، و علاوه به ناراحتي و درد شديد در ناحيه گردن و کمر به بیماری گوارشی نیز مبتلا شده است.


بنا بر این گزارش از وضع جسماني اين فعال کارگري کاملا مشهود بوده که وي به شدت زير فشار روحي قرار داشته است .

یکی از نزدیکان شهابی گفت: آقای شهابی به شدت دچار ضعف جسمانی شده است و از ناحیه گردن و کمر به شدت احساس ناراحتی می کند و هم چنین از بیماری گوارشی در رنج است.

گفتنی است رضا شهابي پيش از بازداشت به دليل درد شديد در ناحيه گردن و کمر خود تحت نظر پزشک بود.
Read more »

ابتکار ختم قرآن در شبهای قدر به نیت آزادی محبوسان جنبش سبز

جـــرس: گروهی از حامیان جنبش سبز، در آستانه شبهای قدر و «بــهار قــرآن»، با نیت آزادی محبوسان جنبش سبز، قصد برگزاری طرحی ابتکاری برای "قرائت ختم قرآن" را داشته و از عموم علاقه مندان و حامیان جنبش خواسته اند به این کمپین ایمانی بپیوندند.


به گزارش منابع خبری جرس، متن بیانیۀ بانیان طرح "ختم قرآن برای آزادی محبوسان جنبش سبز"، که خواستار پیوستن ٢۴۰ نفر (به نیت بند ٢۴۰ زندان اوین)، به این کمپین شده اند، به شرح زیر است:


"با استعانت از خداوند متعال برآن شدیم در ماه رمضان که بهار قرآن نامیده شده با نیت آزادی سبزهای دربند که قربانی هوسبازی حاکمان ظالم و کج اندیش شده اند برنامه ای ترتیب دهیم که درآن گروهی متشکل از ٢۴۰ نفراز شما دوستان در آن شرکت داشته باشند و در لیالی قدر نیم حزب قرآن توسط شما قرائت خواهد شد. برای آگاهی از چگونگی قرائت به نکات زیر توجه فرمایید:


١- طریق ختم قرآن به این صورت است که هرکدام از دوستان برای ثبت نام به آدرسkhatmeghoranesabz@yahoo.com
یک ایمیل خالی بفرستند و ما آیاتی که شما باید قرائت نمائید را برای شما می فرستیم.


٢- قرائت قرآن به نیت آزادی سبزهای دربند و در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان خواهد بود.اگر استقبال وسیعی از این طرح به عمل آید برای شبهای بیست و یکم و بیست سوم نیز همین طرح را اجرا خواهیم کرد که به اطلاع خواهیم رساند.


٣- دریافت ایمیل از طرف ما به منزله قبول قرائت در شبهای قدر خواهد بود و شخص دریافت کننده ایمیل متعهد و ملزم می شود که نیم حزب مشخص شده را قرائت کند که در غیر این صورت ختم قرآن ناتمام خواهد ماند.جدول طراحی شده ما به صورتی تنظیم شده که در طرح اول با ثبت نام دویست و چهل نفر یک ختم قرآن به عمل خواهد آمد."

Read more »

دور جدید پروژه تخریب خاتمی، با خبر سازی در رسانه های خاص

جـــرس: یک منبع نزدیک به دفتر سید محمد خاتمی، اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌های خاص، مبنی بر دیدار سفیر انگلیس در تهران با رئیس جمهور سابق را تکذیب کرد.


به گزارش پارلمان نیوز، این منبع خبری ادامه داد "هرگونه دیدار و تقاضای دیدار سفیر انگلیس با محمد خاتمی تکذیب می‌شود و این خبر دروغ است."


بر اساس این گزارش، از هفته گذشته برخی محافل بحران‌ساز و خودسر که حیات خود را در بحران‌سازی و ایجاد فضای بدبینی و التهاب می‌بینند، تصمیم گرفتند دور جدید پروژه تخریب سیدمحمدخاتمی را با انتشار اخبار دروغ در برخی رسانه‌های خاص کلید بزنند.

Read more »

۱۳۸۹ مرداد ۲۷, چهارشنبه

میر حسین موسوی: برای بقای خود، سرمایه های هویتی ملت را چوب حراج می زنند

جرس: میرحسین موسوی هیاهوهای اخیر درباره نسبت میان اسلام و ایران که بین برخی از جناح های کشور درگرفته است را جنگ زرگری می داند که با اهداف خاص سیاسی آغاز شده است و معتقد است: جنگی که در آن گفته نمی شود کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید از آن دفاع شود؟ ایرانی با بالاترین آلودگی به اعتیاد و دهان های دوخته و رسانه های خفه شده؟ و یا اسلامی که به بهانه آن توسط سران بالای امنیتی، افسانه سرایی پر از تهمت و دروغ در جامعه پخش می شود و در آن برای بقای خود سرمایه های هویتی ملت را چوب حراج می زنند.

به گزارش کلمه، روز گذشته، میرحسین موسوی، نخست وزیر هشت سال دفاع مقدس هم زمان با سالگرد بازگشت آزادگان به کشور در دیدار با جمعی از آزادگان استان های کشور سخنانی ایراد کرد.

در این دیدار که زهرا رهنورد نیز حضور داشت، ابتدا تعدادی از آزادگان ضمن تشریح مسائل و مشکلات خود پس از رهایی از زندان های رژیم بعثی دیدگاه های خود را پیرامون مسائل سیاسی،اقتصادی و اجتماعی کشور بویژه مسائل بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸بیان کردند.

مهمترین نکات قابل توجه در گزارش آزادگان به میرحسین موسوی وضعیت معیشتی و تنگناهای اقتصادی بسیاری از آنها بعد از رهایی و بوجود آمدن مسائل و مشکلات اجتماعی برای خود و خانواده هایشان بود. این آزادگان ضمن بیان این مسائل گفتند که تاسف برانگیزتر این است که بعضی از ازادگان بعد از تحمل سال ها اسارت در زندان های مخوف صدام هم اکنون نیز به علت گرایش های سیاسی شان در دوران انتخابات مدت ها نیز در زندان های دولت کنونی به سر برده اند.

پس از سخنان آزادگان میرحسین موسوی نیز ضمن تبریک سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی گفت: در دوران دفاع مقدس مردم و مسئولین هیچ گاه از رزمندگان و اسرای جنگ تحمیلی غافل نبودند و هر روز و هر ساعت اخبار مربوط به اسرا مورد توجه قرار می گرفت.

تجلیل از آزاده سرافراز مرحوم ابوترابی

نخست وزیردوران دفاع مقدس در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مجاهد آزاده حجت الاسلام ابوترابی که نقش بسیار تعیین کننده ای در بالا نگه داشتن روحیه اسرا داشت، گفت : توجه به کرامت انسانی، عشق به اسلام، امام و دفاع از میهن مهمترین عوامل پایداری و وحدت اسرا در زندان های مخوف صدام بود.


چوب حراج به سرمایه های هویتی ایران

میرحسن موسوی در ادامه گفت:این روزها در کنار این همه مشکلاتی که گریبانگیر کشور است سر و صداهایی در مورد نسبت اسلام و ایران بلند شده است. البته کاملا مشهود است که سر و صدا برای اهداف خاص سیاسی است. عده ای همانطور که صدها میلیارد دلار درآمد نفتی کشور را در سال های گذشته به چاه ویل سرازیر کرده اند امروز دنبال آن هستند که سرمایه های هویتی ملت را برای به دست آوردن منافع جناحی کوتاه مدت چوب حراج بزنند و گرنه همه ما می دانیم که برای رزمندگان ما در دفاع مقدس که از سرزمینمان دفاع می کردند بحثی به عنوان تقابل ایران و اسلام وجود نداشت.

در جنگ تحمیلی، لحظه های عشق به میهن در مقابل عقاید مذهبی قرار نگرفت

نخست وزیر دوران دفاع مقدس هچنین گفت: در این جنگ نابرابر طولانی یک سانتی متر از خاک میهن عزیزمان واگذار نشد، در عین حال جبهه ها بالاترین جایگاه تجربیات عرفانی بود. در این جنگ، لحظه های عشق به میهن در مقابل عقاید مذهبی قرار نگرفت بلکه آنچه ما شاهد آن بودیم آمیختگی اسلام و ایران در یک هویت واحد فراگیر بود. اصولا هویت ملی اول انقلاب به نوعی تعریف شده بود که در راهپیمائی های منجر به پیروزی انقلاب، زرتشتیان و مسیحیان و کلیمیان در میان صفوف مسلمانان اعم از شیعه و سنی بودند و در جبهه ها هم کنار هم در کنار رزمندگان تکبیرگو رزمنده های اقلیت های دیگر نیز حضور داشتند و همیشه هم دارند.

کسانی مدعی مکتب ایران شده اند که سازمان میراث فرهنگی را متلاشی کردند

میرحسین موسوی افزود : آن زمان هیچ کس دنبال دوختن قبایی برای خود یا استفاده از سرمایه های ملی نبود. به همین دلیل اصلا نگرش دوگانه ورفتار متناقضی به نام ملت ایران و اسلام تعریف نمی شد. در بحث های اخیر متاسفانه طرح یک جنگ زرگری تازه برای خط کشی های تازه دیده می شود و جالب است که امروز کسانی مدعی مکتب ایران شده اند که در کوتاه ترین زمان سازمان میراث فرهنگی کشور را متلاشی کردند. سازمانی که حافظ و نگهدارنده مظاهر هویت ملی ما باید باشد امروز شاهد آن هستیم که همان بلاهایی که بر سر سازمان برنامه آمد بر سر این سازمان نیز در حال فرود آمدن است. در این جنگ زرگری گفته نمیشود که کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید ازآن دفاع شود.


به خاطر حفظ خانه تار عنکبوتی اقتدار گرایان سی سال انقلاب را زیر سوال می برند

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:در این جنگ زرگری از نگاه معاصر به اسلام و ایران طفره می روند. گفته نمی شود که کدام ایران است که باید به جهان معرفی شود و یا کدام اسلام است که باید از ان دفاع شود. ایرانی با بالاترین آلودگی به اعتیاد،ایرانی با ۱۴٫۵درصد نرخ بیکاری و ۲۹درصد بیکاری در میان جوانان،ایرانی با زندان های پر از زندانیان سیاسی و دهان های دوخته و رسانه های خفه شده و حقوق بشر پایمال شده،ایرانی که به دلیل سیاست های خانمان برانداز فاصله اش با کشورهای همسایه رقیب بیشتر می شود.کسی در این جنگ زرگری نمی پرسد که کجا رفت سند چشم انداز بیست ساله برای ایران پیشرفته. وقتی در این دعوا اسلام هم مطرح می شود گفته نمی شود که با گسترش سلطه دروغ و ریا چه بر سر اسلام آمده است. آیا این اسلام،اسلام آن مرجع عالیقدری است که به دلیل حقگویی خانه اش ویران می شود یا اسلام امام جمعه ای است که بدون خم به ابرو آوردن تهمت یک میلیارد دلار پول از بیگانه گرفتن و منتظر ۵۰میلیارد دلار دیگر ماندن را به رقبای سیاسی می زند. یا اسلامی که به بهانه آن توسط سران بالای امنیتی افسانه سرایی پر از تهمت و دروغ در جامعه پخش می شود و در آن به خاطر حفظ خانه تار عنکبوتی اقتدارگرایان سی سال گذشته انقلاب به زیر سوال می رود. وقتی ۷چهره شاخص و با سابقه روشن ادعانامه ای بر علیه این افسانه سازی به قوه قضائیه تحویل می دهند خودشان به زندان اوین برگردانده می شوند. آیا در اسلامی که حضرت علی(ع) آن را معرفی می کنند امکان دارد به جای متهمان،شاکیان را زندانی کنند؟

موسوی تاکید کرد: نه ایرانی که اینها به دنبال آن هستند مورد شناسایی و قبول ماست و نه اسلامی که معرفی می کنند و آن را ابزاری برای رسیدن به مطامع و منافع خود قرار می دهند.

ملت ما پیرو اسلامی است که مقتدایش علی است

ملت ما پیرو اسلامی است که مقتدایش علی (ع) است که وقتی یک عنصر غیر مسلمان جامعه، او را متهم می کند با او در یک ردیف در مقابل قاضی می نشیند و مختصر تبعیضی را که قاضی در حق او روا نمی دارد، بر نمی تابد. با تکرار این جمله که جامعه ما و حکومت ما اسلامی است چیزی ثابت نمی شود.اصل جواب به این سوال است که چرا در حکومتی با ادعای مسلمانی رئیس شورای نگهبان قانون اساسی در کنار یک مدیر شناخته شده سابق کشور در مقابل قاضی نمی نشیند تا به شکایتی که علیه او شده رسیدگی شود و در عوض آن مدیر را به زندان می برند.


به جای طرح جنگ کاذب اسلامی ـ ایرانی با ملت صادق باشید

موسوی گفت : امروز که کشور با مسائل و بحران های مختلفی در سطح خارجی و داخلی روبروست. یکی از راه های برون رفت از این بحران ها برچیدن دروغ از جامعه و متوقف کردن این موج سازی های کاذب است. به جای این جریان سازی ها و افسانه سرایی های بیهوده امنیتی باید با ملت صادق بود. و به جای طرح جنگ اسلامی-ایرانی باید به مردم گفته شود آیا حکومت حق ملت را در قانون اساسی قبول دارد یا نه و اگر قبول دارد چرا نه تنها آن اصول رعایت نمی شود بلکه خلاف آن در جامعه عمل می شود. به گونه ای که قانون گریزی نقض حقوق بنیادین و اصول اولیه عدالت نهادینه می شود. گفتن اینکه ایران آزادترین در جهان است در حالی که زندان های ما پر از زندانیان سیاسی است مشکل را حل نمیکند .انکار مشکلات اقتصادی نیز در حالی که مردم آثار ‍آن را هر روز با پوست و گوشت خود حس میکنند چیزی را حل نمی کند.


به داوری ملت اعتماد کنید ‍انگاه بحران ها پشت سر گذاشته می شود

میرحسین خطاب به اقتدارگرایان گفت :از انحصار گری سرکوب وتخریب دست بردارید به مردم و داوری ملت اعتماد کنید صلح اجتماعی ایجاد کنید مشکلات به پشتوانه همت این ملت سر فراز حل می شود و بحران ها پشت سر گذاشته می شود. مشکل موقعی حل می شود که زمینه انتخابات های آزاد غیرگزینشی را فراهم آوریم و قوه قضائیه نشان دهد که از بازجوهای امنیتی فرمان نمیگیرد و مستقل است.بنده یقین دارم تشکیل یک دادگاه منصف و مستقل و علنی برای رسیدگی به همین شکایتی که هفت نفر از چهره های شناخته شده کشور تسلیم قوه قضائیه کرده اند بیش از توپ و تفنگ و موشک هایمان در برگرداندن امنیت به کشور می تواند موثر باشد.

برای حل بحران به مردم بازگردید نه به معاملات غیر شفاف

همه باید بدانیم رفع خطرهای امنیتی برون مرزی، جلب قلب های مردم از طریق احقاق حقوق آنهاست. شما به مردم بازگردید آنگاه خواهید دید به سرعت دانه های این بحران جمع خواهد شد و نیاز به معاملات و مراودات غیر شفاف که لاجرم تامین کننده ی منافع ملی نیست و یا تحمیل درد و رنج بیهوده قابل اجتناب به مردم نخواهید داشت.

سختی های بازگشت به مردم

موسوی در پایان گفت: البته برگشت به مردم مشکلاتی هم دارد که شاید سخت تری نآنها تن دادن به آرای مردم به جای آرای دولتیان باشد.

در خاتمه جلسه از شخصیت آزادگان برجسته ای چون مرحوم لشکری و شهید تندگویان نیز تقدیر به عمل آمد.
Read more »

کروبی: در راهپیمایی روز قدس مانند هر سال شرکت می کنم

جرس: مهدی کروبی از شرکت خود در راهپیمایی روز قدس امسال خبر داد و گفت: در مورد تشکيل هسته های اوليه و برنامه ريزی برای اين روز درحال مشاوره با دوستان هستيم و نتيجه را اعلام خواهيم کرد. وی با بیان این که "مردم باید برای حکومت دینی یا غیردینی تصمیم بگیرند و مي توانند هرگونه حکومتی را برای خود تعيين کنند، گفت: اين حکومتی که امروزه مشاهده می کنيم نه بر پايه جمهوريت است نه بر پايه ديانت اين حکومت آن حکومتی نيست که رهبران به مردم وعده داده بودند. بايد جمهوريت نيرومندتر باشد. ساير حکومت ها را نفی نمي کنم مردم هرچه را بخواهند خواهم پذيرفت.


به گزارش وبسایت مهدی خزعلی، کروبی که در یک ارتباط اینترنتی به سوالات گروه های مختلفی از مردم پاسخ می گفت درباره شرکت در راهپیمایی روز قدس گفت: در خصوص راهپيمايی روز قدس بايد بگويم اين راهپيمايی هر ساله برگزار مي شود و ما هم در آن حضور خواهيم داشت و در مورد تشکيل هسته های اوليه و برنامه ريزی برای اين روز درحال مشاوره با دوستان هستيم و نتيجه را اعلام خواهيم کرد.

اکنون جریانی در راس امور است که به خواست مردم توجه نمی کند

دبیر کل حزب اعتماد ملی افزود: متاسفانه اکنون جريانی در راس امور است که ابزار در دست اوست و به خواست مردم توجه نمي کند. ما بايد سعی کنيم تا قانون اساسی را پياده کنيم و بر طبق همين قانون من اطمينان مي دهم خواست اکثريت مردم با گرايش های مختلف را به اجرا بگذاريم. هر قانون و کتابی که از مغز بشر تراوش پيدا کرده باشد طبيعی است که نقص و عيب هم داشته باشد و در يک محيط آزاد که مطبوعات آزاد و مستقل هم باشند می توان آن را بازنگری کرد اما بايد توجه داشت که مهمترين قسمت های قانون اساسی يعنی احترام به حق مردم و پذيرش خواست مردم توسط حاکميت نقض مي شود و در نظر گرفته نمی شود. بايد برای اجرای آن تلاش کنيم. بايد تفکرات مختلف در عرصه سياست باشند و اجازه بدهيم که خود را ارائه کنند حتی همين تفکر تماميت خواه که خواست مردم را در نظر نمي گيرد هم باشد اما نمي تواند سردمدار و تعيین کننده باشد.


اگر مجلس جدی و قوه قضائیه سالم داشتیم، بچه هایمان از بی عدالتی در زندان اعتصاب غذا نمی کردند


کروبی تاکید کرد: مردم سی سال پيش به نظامی رای دادند که در آن حق حاکميت با مردم بود ما اعتقاد داريم اين نظامی که مردم انتخاب کرده بودند اکنون وجود ندارد. ما در اول راه هستيم ابتدا بايد تلاش کنيم قانون اساسی را اجرا کنيم تا به وسيله آن به ديگر خواسته هايمان برسيم با احترام به نمايندگان مجلس می گويم مطمئن باشيد اگر مجلس جدی داشتيم، قوه قضاييه سالم داشتيم حتما وضع ما اين نبود که قوه مجريه ادعا کند من قانون را اجرا نمي کنم و بچه هايمان از بی عدالتی در زندان ها بنالند و اعتصاب غذا کنند و شکنجه بشوند.


وی ادامه داد: شما مطمئن باشيد يک روزی در يک حکومت آزاد که قوانين آن اجرا مي شود و طبيعی است که مطبوعات در آن کار مي کنند، بحث های ديگری هم می شود. اما امروز ما معتقديم اين قانون اساسی اجرا نمي شود به نظرم با پرداختن به اينکه "همين قانون اساسی ناقص است، يا آيا توان پاسخگوی به مردم را دارد؟" نيروی خود را بی هدف هدر خواهيم داد. با اجرای همين قانون خواسته بسياری از مخالفان نيز برآورده خواهد شد مثلا تصور کنيد که انتخابات آزاد داشته باشيم مطبوعات آزاد داشته باشيم مجلس مستقل داشته باشيم طبيعی است که وضع مردم بهتر خواهد شد.


شورای نگهبان در قانون اساسی مرجع نظارتی است و درعمل مرجع حاکم


دبیرکل حزب اعتماد ملی همچنین تصریح کرد: مشکل ما اين است که چارچوب قانون اجرا نمي شود. مثلا همين شورای نگهبان در قانون اساسی يک مرجع نظارتی است اما در عمل می بينيد که يک مرجع حاکم هست. يعنی بر قوه مجريه هم حاکم است. من مي گويم که اين شورا باشد اما در نقش نظارتی اش. با فشار افکار عمومی مي توان حاکميت را مجبور به قانون مندی کرد. فشار، نه درگيری. اين تجمعات و آگاه سازی ها نتيجه مي دهد. بالاخره خواه و ناخواه بايد کشور را اداره کنند و برای هميشه که نمی شود با پول نفت زندگی کرد.


وی افزود: کارهای زير ساختی و توسعه لازم است جهان به سرعت درحال پيش رفت است. اگر هم پای دنيا حرکت نکنند مردم همراهيشان نمی کنند، مگر اينکه به خواسته شان عمل کنند. اينگونه مجبور به پيروی از مردم مي شوند. نخواهيم که خيلی زود پيروز شويم چون پيروزی زودرس را زود از دست مي دهيم و فراموش مي کنيم.


در روز قدس به حکومت اجازه سوء استفاده ندهید


کروبی در آخر گفت: یک سفارشی دارم و تاکيد مي کنم روز قدس در پيش است و ما هم در راهپيمايی شرکت مي کنيم مساله حقی است که از يک ملتی تضعيف شده است. خواهش مي کنم که مواظب باشيد شعاری ندهيد که حکومت از آن سوء استفاده کند. دوما ممکن است که از طرف خودشان بين شما نفوذی بفرستند تا فضا را تهييج کنند. خواهش مي کنم که سايرين را دعوت به آرامش کنيد. حرمت روزه را نگه داريد. خواهش ميکنم، عده ای قليلی که با عذر شرعی که دارند و روزه نيستند حرمت نگاه دارند تا حکومت از آن سوژه نسازد. عکس پاره امام را نشان مي دهند دستانش پيداست اما سر و کله اش پيدا نسيت. همه شما را به خدا می سپارم. موفق باشيد
Read more »

پیام کهنسال‌ترین کنشگر سیاسی ایران به فعالان خارج کشور

جرس: دکتر احمد صدرحاج سیدجوادی، کهنسال‌ترین کنشگر سیاسی امروز ایران، در نامه‌ای سرگشاده به کنشگران سیاسی مقیم خارج، خواهان کنار نهادن اختلافات و توجه به منافع ملی و ترجیح دادن اشتراکات بر افتراقات شد.

دکتر صدرحاج ‌سیدجوادی که در 93 سالگی، همچنان دغدغه‌ ایران و منافع ملت ایران دارد، از فعالان نهضت ملی و نهضت مقاومت ملی، و از بنیانگذاران نهضت آزادی ایران بوده است.


دفاع از بسیاری از فعالان سیاسی در دادگاه‌های قبل از انقلاب، به خصوص دفاع از برخی روحانیان برجسته نظام جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله منتظری، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله خلخالی در کارنامه سیاسی وی ثبت است.


دکتر صدرحاج سید جوادی همچنین از پایه‌گذاران و فعالان جمعیت دفاع از آزادی و حقوق بشر، پیش از انقلاب بوده است. دادستانی تهران در دوره علی امینی و وزارت کشور و دادگستری در دولت موقت مهندس بازرگان بخشی دیگر از کارنامه وی محسوب می‌شود.


دکتر صدرحاج سید جوادی که از تدوین‌کنندگان پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است، برنده قلم طلایی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ایران در سال 1388 شد. وی ازجمله بازداشت‌شدگان سیاسی در بهار 1380 (همراه با ده‌ها تن دیگر از فعالان ملی_مذهبی و اعضای نهضت آزادی) بود که در دادگاه انقلاب به "شلاق" محکوم شد.

به گزارش میزان، متن کامل نامه‌ این مبارز ملی ایران به شرح زیر است:

بسمه تعالی

هموطنان گرامی و آزاده‌ی خارج از کشور

سلامی چو بوی خوش آشنایی/ بر آن جمع آزرده از ناروائی/ گرفتند و بستند ما را/ خدایا تو دانی و زهد ریائی

ای جمع گرامی خارج از وطن عزیز!

فکر نکنید که ما در داخل کشور ایران از رنج‌ها و ناراحتی‌ها و سختی‌های شما در خارج از کشور، فارغ و بی‌خیال هستیم؛ نه واقعا چنین نیست. ما پیوسته فکر می‌کنیم که آن همه فشارها و سرگشتگی و دربدری‌ها، چندین برابر مسائلی است که در داخله تحمل می‌گردد.


ولی یک تفاوت آشکار و مستحسن میان ما و شما وجود دارد، و آن این‌که در داخله افرادی وجود دارند که مثلا" با برخی وجوه اجتماع و جنبش سبز موافق و همراه نیستند ولی با دیدن این هم‌بستگی و ایثار و همت والای جوانان و زنان و مردان حق‌طلب کشور، سکوت کرده و مخالفتی نه با جمع و نه با گروه خاص، لااقل به‌ظاهر، نداشته و ندارند. ولی برخی از شما، از حمله و ایراد به داخل و به دیگر فعالان سیاسی وطن‌‌دوست و آزادی‌طلب و دموکراسی‌خواه در خارج، در بیانیه‌ها و مصاحبه‌ها و مکتوبات خود، کوتاهی نداشته و ندارند، و بر طبل افتراق می‌کوبند، و این بیت را به‌یاد می‌آورند که ز نیکی ندانم چه بد دیده‌اند/ بدی را به نیکی پسندیده‌اند و توجه ندارند که این امر موجب خوشحالی عده‌ای و ناراحتی عده‌ی زیاد دیگری می‌گردد.

امید است که این امور ناصواب قطع گردد؛ و منافع جمع و ایران، جای مصالح و مقاصد فردی و گروهی را گیرد. البته انتقاد پذیرفتنی است.

والسلام علیکم

احمد صدر حاج‌سیدجوادی
Read more »

محمد مصطفایی: سکينه محمدی زبان فارسی را خوب متوجه نمی شد

جــــرس: محمد مصطفايی، وکيل سکینه محمدی، که در ايران محکوم به اعدام شده است، می گويد که موکل او بدليل ضعف در زبان فارسی، معنی بسياری از اصطلاحات حقوقی را متوجه نمی شده است.


به گزارش تایمز، مصطفايی در مقاله ای که برای آن روزنامه چاپ انگلستان نوشته، خاطرنشان می کند "چيزی که کار سکینه محمدی آشتيانی را مشکل می سازد، اين است که زبان مادری او ترکی آذری می باشد و به همين دليل او اکثر مطالب گفته شده در دادگاه را درک نکرده و متوجه نشده است."


وی تاکید می کند مبارزه بين المللی برای لغو حکم سنگسار و اعدام سکينه محمدی، سرويس های اطلاعاتی ايران را خيلی عصبانی کرده است و اکنون آنها شروع به بازی سياسی کرده اند.


سکينه محمدی آشتيانی که به اتهام زنای محصنه از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد، پيش از اين برای اين اتهام به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده بود که اين حکم در مورد وی اجرا شده، اما بار ديگر با باز شدن پرونده قتل همسرش، پرونده پيشين خانم آشتيانی بار ديگر به جريان افتاد، که اين دادگاه خانم محمدی آشتيانی به اتهام زنای محصنه به سنگسار و به اتهام قتل همسرش به اعدام به وسيله دار محکوم کرد.


در حال حاضر حکم سنگسار محمدی آشتيانی، با فشارهای جهانی و داخلی، متوقف شده است، اما حکم به دار آويختن وی نیز، که در نتيجه فشارهای بين المللی متوقف شده است، کماکان قابل اجراست.


مدتی کوتاه پس از خروج مصطفايی که برای گريز از بازداشت خود، ابتدا به ترکيه و از آنجا به نروژ رفته بود، آشتيانی در مقابل دوربينهای تلويزيون ايران ظاهر شد و به آگاهی از نقشه قتل همسرش اعتراف کرد.


مصطفايی در اين خصوص نیز می نويسد : "قبل از انجام مصاحبه تلويزيونی او را شکنجه کرده اند و تنها بعد از اين او به تکرار آن دروغها راضی شده است."


مصطفایی همچنین تاکید کرد که رفتار بد نيروهای امنيتی ايران با وی در اين کشور برخوردی رايج است؛ چرا که در ايران دو نوع قانون وجود دارد. اولی قانون قانونی است که به همه مربوط می شود و دومی قانون خودسرانه ای است که نيروهای امنيتی آنرا تعيين می کنند."

به گفته این وکیل دادگستری، تاثير نيروهای امنيتی بر دستگاه قضايی ايران خيلی زياد است و اگر وضعيت به اين گونه پيش رود، در کشور قانونهای معمولی که نه، بلکه تنها قوانينی که به نفع رژيم است کاربرد خواهند داشت
Read more »

مطهری پیگیر طرح “سئوال از احمدی نژاد” در مجلس

جرس: عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس خبر داد که خود به همراه عده‌ای از نمایندگان پیگیر فراخواندن محمود احمدی‌نژاد به صحن علنی مجلس و طرح سئوال از وی هستند.


به گزارش مهر، علی مطهری در خصوص اینکه مجلس می‌خواهد از بعد نظارتی خود در برابر عدم اجرای قوانین مصوب توسط دولت استفاده کند، گفت: بخشی از نمایندگان روند سئوال از رئیس جمهور را پیگیری می‌کنند. امیدواریم که به نتیجه برسد و رئیس‌جمهور با حضور در صحن مجلس به ابهامات و سئوالات نمایندگان در خصوص عدم اجرای قانون و مسائل دیگر که مدنظر نمایندگان است پاسخ دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که به غیر از عدم اجرای قوانین در چه موارد دیگری از احمدی‌نژاد سئوال دارید، گفت: اجازه دهید مباحث رسانه‌ای نشود زیرا وقتی موضوعات رسانه‌ای می‌شود امکان اینکه محقق نشود، به‌وجود می‌آید. ما به دنبال این هستیم که حتما از رئیس‌جمهور سئوال کنیم و این یک فرآیند قانونی و شفاف‌ساز است.

نماینده تهران گفت: عده‌ای از نمایندگان درحال انجام مراحل مقدماتی طرح سئوال از رئیس‌جمهور هستند تا کار به نتیجه برسد.

مطهری از ارائه اطلاعات بیشتر از اقدام نمایندگان در مراحل مقدماتی خودداری کرد و مجددا گفت: مجلس در برابر قانون‌شکنی و بی‌حرمتی به قانون واکنش نشان می‌دهد.

طبق اصل 88 قانون اساسی "در هر مورد که حداقل یک‌چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهوری و یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند، رئیس‌جمهوری یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد." بر این اساس برای طرح سئوال از رئیس جمهوری در دوره هشتم مجلس با 290 نماینده، امضای حداقل 73 نماینده لازم است
Read more »

تکذیب خبرسازی رسانه های حامی دولت، پیرامون توقف وقف دانشگاه آزاد

جــــرس: در پی انتشار مطالبی در برخی رسانه های دولتی و همسو با آنان، مبنی بر توقف وقف دانشگاه آزاد با نظر هیئت منتخب رهبر جمهوری اسلامی، هاشمی رفسنجانی پس از صحبت با صادق لاریجانی، اعلام کرد "ریاست قوه قضائیه تصریح کرده است که هیئت بررسی وقف دانشگاه آزاد اسلامی، تا کنون هیچ نظری اعلام نکرده است."
همزمان رئیس قوه قضاییه تاکید کرد هیئت مذکور "تصمیم گیرنده نیست و صرفا نظر خود را نیز به رهبری اعلام خواهد کرد."


به گزارش مهر، دبیرخانه هیئت موسس دانشگاه آزاد با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: در پی اخبار منتشر شده در برخی سایتها و رسانه های دولتی پیرامون نظر هیئت منتخب رهبری برای بررسی وقف دانشگاه آزاد، در سحرگاه امروز چهارشنبه ٢۷ امردادماه، هاشمی رفسنجانی با صادق لاریجانی در خصوص صحت و سقم خبر مذکور، مذاکره کرد و رئیس قوه قضائیه ضمن اظهار تعجب از انتشار چنین اخباری به وی گفت که هنوز هیئت مذکور در این خصوص نظری نداده و اصولا این هیئت تصمیم گیر نیست و بنا است تنها نظر خود را به رهبری اعلام کند.


از طرف دیگر مقرر شد نظرات حقوقی و فقهی هیئت موسس و هیئت متولیان موقوفات دانشگاه آزاد اسلامی در مورد وقف دانشگاه آزاد نیز برای ریاست قوه قضائیه ارسال شود.


گفتنی است سایت های حامی دولت و همچنین روزنامه دولتی ایران، در شماره امروز خود و در صفحه اول خبری با تیتر"وقف دانشگاه آزاد اسلامی غیرشرعی اعلام شد"، منتشر کرده بودند.


همزمان سامانه خبری ایسکا نیوز گزارش داد رییس قوه قضاییه با تعجب از انتشار اخباری پیرامون نظر هیات منتخب رهبری برای بررسی وقف دانشگاه آزاد، گفت: هنوز هیات مذکور در این خصوص نظری نداده و اصولا این هیات تصمیم گیر نیست و بنا هست نظر خود را فقط به رهبری اعلام کند.


لازم به ذکر است موج جدیدی از اخبار کذب و بدون اشاره به منبعی موثق، از دیروز درخصوص دانشگاه آزاد در برخی رسانه های حامی دولت در حال انتشار است
Read more »

دادگاه عماد بهاور برگزار نشد

جرس: دادگاه عماد بهاور رییس شاخه جوانان نهضت آزادی برگزار نشد.

به گزارش میزان خبر، دادگاه بهاور، رییس شاخه جوانان نهضت آزادی که قرار بود امروز 27 مرداد ماه برگزار شود، به رغم حضور قاضی صلواتی، به علت غیبت نماینده دادستان برگزار نشد.

گفتنی است عماد بهاور در یک سال گذشته تا کنون چهار بار بازداشت شده که از زمان بازداشت آخر در اسفند ماه تا کنون در زندان اوین به سر برده است
Read more »

محمد نوری زاد به اوین فراخوانده شد

محمد نوری زاد به اوین فراخوانده شد

جرس: محمد نوری زاد مستند ساز و نویسنده امروز مجددا به زندان اوین فراخوانده شد.


به گزارش کلمه، ماموران امنیتی امروز در تماس با منزل نوری زاد به او گفتند سریعا خود را به زندان اوین معرفی کند.


نوری زاد همچنین امروز در وبسایت شخصی اش در مطلبی با عنوان "مرا به کجا خواهند برد در زندان اوین؟" نوشته است: نمی دانم مرا به کجا خواهند برد. انتظار پذیرایی ندارم. انتظار رفتار و برخورد خوب ندارم. ممکن است مرا بزنند. بدجوری. ممکن است مرا به ناسزا و فحش های ناموسی بگیرند. بدجوری ."


او در ادامه مطلب کوتاه خود آورده است: "ممکن است حتی مرا به قول بازجویم محارب تشخیص دهند و به دم تیغ بسپرند. هرچه را که پیش آید به آغوش می کشم. برای آینده مردمان سرزمینم. بدرود."


او چندی پیش در نامه ای خطاب به رهبری، که به گفته خودش آخرین نامه به خطاب به رهبر ایران بود، نوشت: این آخرین نوشته‌ای است که مستقیم، رو به شما می‌نویسم. و خود، به عاقبت تلخ آن واقفم. چرا که ماموران و قاضیان گوش بفرمان ما، در کار خود استادند. آنان نیک می‌دانند چگونه یک معترض و منتقد را با شکنجه و فحش‌های ناموسی به تنگنای روحی و روانی در اندازند. من همه‌ی این ابتلائات آتی را به جان می‌پذیرم تا صدای سخن خود را به گوش حضرت شما برسانم
Read more »

۱۳۸۹ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

ریاست دانشگاه آزاد تغییر نمی کند

جــــرس: خبر خبرگزاری فارس در مورد برکناری قریب الوقوع ریاست دانشگاه آزاد، توسط معاون پارلمانی آن دانشگاه تکذیب شد.


خبرگزاری فارس، روز سه شنبه ٢۶ امرداد ماه، خبری را روی خروجی خود قرار داد و ادعا کرد "هیئت مؤسس دانشگاه آزاد به زودی سرپرست جدید دانشگاه آزاد را معرفی می كند و عبدالله جاسبی رفتنی شد."


به گزارش آفتاب نیوز، كریم زارع، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی،در راستای خبر فوق مبنی‌ بر بركناری جاسبی رئیس دانشگاه آزاد، گفت: این خبر در حد اطلاع‌ من تكذیب می‌شود.


وی خاطرنشان کرد "در جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی كه چهارشنبه گذشته برگزار شده بود، هیچ‌گونه صحبتی درباره تغییر ریاست دانشگاه نشده است، بنابراین هرگونه خبری در این مورد در حد اطلاع من تكذیب می‌شود."


گفتنی است فارس ادعا کرده بود حمید میرزاده دبیر هیات مؤسس به‌عنوان گزینه مورد علاقه و پیشنهادی اكبر هاشمی رفسنجانی برای سرپرستی این دانشگاه می باشد و دوره سرپرستی وی نیز موقت بوده و رئیس جدید باید پس از طی مراحل قانونی با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شود.


دورخیز دولت برای تصاحب دانشگاه آزاد، از جنجال برانگیز و چالش ساز ترین وقایع ماههای اخیر بوده، که در شروع فاز عملی آن، محمود احمدی‌نژاد بعنوان رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی، ششم اردیبهشت ماه امسال، اساسنامه ای جدید و جنجالی از سوی دولت برای دانشگاه آزاد ابلاغ کرد. این مسئله شدیدا مورد انتقاد هیئت امنای آن دانشگاه قرار گرفت و هیات امنای فعلی و موسسین دانشگاه، در جلساتی که به ریاست هاشمی رفسنجانی داشتند، اقدام رئیس دولت مبنی بر تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد را "مغایر قانون"دانسته و اساسنامه جدید را به دلیل "اشکالات شرعی و قانونی" غیر قابل اجرا اعلام کردند .


مقامات دانشگاه آزاد تمام اموال و تملکات آن موسسه را وقف اعلام نموده اند و این اقدام، موجب خشم دولت و حامیان آن را در برداشت.


اجرای اساسنامۀ ابلاغیِ دولت نیز، بعد از کشمکش های فراوان و چالش با مجلس، و تجمعات هتاکانه و تهدید آمیز حامیان دولت در مقابل مجلس، موقتا متوقف اعلام شد؛ چرا که دبیرخانه هیئت موسس دانشگاه آزاد اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی در احکام جداگانه ای خطاب به هاشمی رفسنجانی (رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد) و محمود احمدی نژاد (رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی) تاکید کرده است که "فعلاً از تصرف مبنی بر وقف دانشگاه آزاد و همچنین هرگونه اقدام مبتنی بر اساسنامه جدید مصوب دانشگاه آزاد خودداری شود."


با وجود این امر، چندی پیش منصور كبگانیان، یک عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی، ادعا کرد "توقف اجرای اساسنامه و تعیین رئیس جدید دانشگاه آزاد موقتی می باشد" و این توقف تا بررسی جامع زوایای حقوقی اساسنامه این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیری درباره دانشگاه‌ها ادامه دارد.

Read more »

تعداد بیکاران کشور از مرز 3.5 میلیون نفر گذشت

جرس: تعداد بیکاران در بهار 89 معادل 3.5 میلیون نفر اعلام شده است که در این گروه سنی 17 درصد جمعیت معادل 2.8 میلیون نفر شهرنشین و 8.9 درصد برابر با 647 هزار نفر نیز روستایی بوده‌اند.

مرکز آمار ایران اخیرا نرخ بیکاری بهار سالجاری 14.6 درصد را اعلام کرده که در این رابطه تعداد کارجویان (بدون شغل - در جستجوی شغل بهتر) نیز بیش از 3.5 میلیون نفر برآورد شده است. اهمیت این موضوع در این است که این نرخ در بهار سال گذشته 11.1 درصد بود.


بر اساس این گزارش، جهش 3.5 درصدی نرخ بیکاری در بهار سالجاری در کنار نیاز مبرم بازار کار به فرصتهای جدید شغلی، از موضوعاتی است که به دلیل نیازهای روزافزون جوانان کارجو، همیشه مورد توجه افکار عمومی بوده و هست.

به گزارش مهر، طی سالهای گذشته به ویژه در زمان فعالیت سیدمحمد جهرمی (وزیر سابق کار ) درباره مرجع اعلام نرخ بیکاری بعضا نقدهایی مطرح می شد، به نحوی که اعلام دو نرخ متفاوت از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار دوگانگی هایی را به همراه داشت. نهایتا به دلیل استناد قانون به نرخ اعلامی مرکز آمار و همچنین عدم محاسبه نرخ بیکاری روستاها توسط بانک مرکزی، این نرخ مرکز آمار بود که مورد استناد قرار می گرفت.

این جریان ادامه داشت تا زمان اعلام رسمی نرخ بیکاری بهار 89 که توسط شیخ الاسلامی وزیر کار به نقد کشیده شد و وی ضمن نپذیرفتن تلویحی نرخ 14.6 درصدی، گفت: به نظر می رسد نرخ بیکاری بهار 89 دارای اشتباه است و یا اینکه نرخهای اعلام شده در سالهای گذشته اشکال داشته است. همچنین وزیر کار گفت اگر نرخ بیکاری بهار 89 را بپذیرد به معنی افزایش 1 میلیون نفر بیکار جدید است، البته وی تاکید دارد که با ابهام و بی میلی ناچار است نرخ بیکاری محاسبه شده توسط مرکز آمار ایران را بپذیرد.


این نوع برخورد و غیرقابل استناد بودن نرخ بیکاری مرکز آمار از سوی وزیر کار در حالی مطرح می شود که هم اکنون از نظر قانونی هیچ مرجعی بالاتر از مرکز آمار ایران نیست که بتواند نرخهای بیکاری قابل استناد ارائه دهد.


این در حالی است که تا پیش از این نرخ بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار برای وزارت کار و امور اجتماعی بدون حرف و حدیث قابل استناد بوده، اما با اعلام نرخ بیکاری بهار امسال به یکباره این نرخ که زیر سئوال برده شد و شبهاتی از سوی این وزارتخانه در مورد آمار نرخ بیکاری مطرح شده است.


در عین حال، نرخ بیکاری که در هر فصل توسط مرکز آمار اعلام می شود مهمترین نرخی است که از سوی این مرکز به صورت رسمی اعلام می شود (همانند اهمیت نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی) و توسط دستگاههای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد، ضمن اینکه تغییری در نحوه محاسبه این نرخ در فصل بهار نسبت به فصول قبل صورت نگرفته است. مسئولان مرکز آمار ایران در این خصوص معتقدند که قراردادن آمارهای نرخ بیکاری از سوی مرکز آمار بر روی سایت رسمی به معنای دفاع این مرکز از آمارهای تولیدی خود است و اگر این آمارها اشتباه بود، روی سایت مرکز آمار قرار نمی گرفت.

در همین حال، این مرکز با اعلام اینکه نرخ بیکاری افزایش یافته و اگر صلاح باشد به این مطلب پاسخ خواهد داد، عنوان می کند که وزیر کار اعلام کرده با وجود اینکه مایل نیستم اما نرخ بیکاری مرکز آمار را می پذیرم.

شیخ‌الاسلامی‌ هم گفته است: اگر از من بپرسند که نرخ بیکاری در بهار 89 چقدر است به آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار استناد خواهم کرد، ولی با این وجود به نظر می‌رسد که این آمار با واقعیات جامعه همخوانی ندارد و درصدی از خطا در آن دیده می‌شود.


وزیر کار افزوده است: افزایش 3.5 درصدی بیکاری یعنی اینکه از سال قبل تا به حال باید حداقل یک میلیون نفر به افراد بیکار کشور اضافه شده باشد و آثار آن هم در مقرری‌ بگیران بیکاری تامین اجتماعی دیده شود؛ در حالی است که تنها 20 هزار نفر به مقرری‌بگیران بیکاری اضافه ‌شده و به همین دلیل بین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار با واقعیات موجود تفاوت وجود دارد‌.


نرخ بیکاری طی سال گذشته از سوی مرکز آمار ایران 11.9 درصد اعلام شد که این نرخ در فصل بهار سال گذشته 11.1 درصد و در فصل زمستان همان سال نیز 14.1 درصد محاسبه شده بود. افزایش 3.5 درصدی نرخ بیکاری بهار سالجاری به نسبت مدت مشابه سال قبل و رسیدن تعداد بیکاران به 3.5 میلیون نفر طی سالهای اخیر بی سابقه بوده است.
Read more »

مومنی، احمدی امویی و صمیمی در انفرادی

جرس: دوازده نفر از زندانی های اعتصاب کننده پس از بیست و دو روز به بندعمومی ۳۵۰ زندان اوین بازگردانده شدند اما عبدالله مومنی و بهمن احمدی امویی همچنان در انفرادی نگه داری می شوند و کیوان صمیمی نیز همچنان در اعتصاب غذا و انفرادی به سر می برد.

براساس گزارش های رسیده از اوین ،این یازده نفر از روحیه بالایی برخوردارند اما از نظر جسمی بسیار ضعیف و لاغر شده اند و همچنان اجازه تماس با خانواده های خود را ندارند.

زندانی های منتقل شده به بند عمومی روحیه عبدالله مومنی،بهمن احمدی امویی و کیوان صمیمی را نیز خوب و مقاوم توصیف کرده اند اما در باره وخامت حال کیوان صمیمی و بی توجهی پزشکان به وضعیت وی اظهار نگرانی شدید کرده اند.

منابع موثق به نقل اززندانیانی که تازه از انفرادی بازگشته می گویند کیوان صمیمی گفته بعد از انتقال عبدالله مومنی و بهمن احمدی امویی به بند عمومی اعتصاب غذای خود را خواهد شکست .

مجید توکلی ،فعال دانشجویی و یکی از زندانیان اعتصاب کننده دیروز به زندان رجایی شهر منتقل شده است. گفته می شود رضا ملک یکی دیگر از زندانیان بند ۳۵۰ نیز همچنان در انفرادی به سر می برد.

علی ملیحی فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار، حسین نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت، عبدالله مومنی فعال دانشجویی و سخنگوی ادوار تحکیم، علی پرویز فعال دانشجویی، حمیدرضا محمدی فعال سیاسی، کیوان صمیمی ،جعفراقدامی فعال مدنی ، ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل، ابراهیم (نادر) بابایی فعال مدنی و از جانبازان جنگ ایران و عراق، کوهیار گودرزی فعال حقوق بشر و وب نگار، مجید دری فعال دانشجویی، مجید توکلی فعال دانشجویی، غلامحسین عرشی و محمد حسین سهرابی راد از جمله زندانیان منتقل شده به سلول انفرادی بودند که دو هفته اعتصاب غذا کردند. آنها پس از اعتراض به شرایط نامناسب بند ۳۵۰ و توهین ماموران زندان به سلول های انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شده بودند.

Read more »

انتقاد از نحوه قرائت گزارش مجلس در مورد مالیات بر ارزش افزوده

جــــرس: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، طی تذکری آئین نامه‌ای، از نحوه قرائت گزارش آن کمیسیون در خصوص اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در صحن مجلس انتقاد کرد.


گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد سازمان مالیاتی کشور، درخصوص اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، درجلسه علنی امروز سه شنبه ٢۶ امرداد ماه مجلس قرائت شد و طی آن خاطرنشان گردید:
بین تمامی صاحب نظران و ارگانهای نظارتی ـ اجرایی اتفاق نظر وجود دارد که قانون مالیات بر ارزش افزوده ظرفیتهای مناسب تری را نسبت به قانون موسوم به تجمیع عوارض دارد و افزایش درآمدهای مالیاتی بعد از اجرای این قانون قرینه تاییدی مهم بر این ادعا می باشد.


اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، از جنجال برانگیز ترین عملکردهای دولت بوده، بطوریکه در پاییز دو سال پیش، سبب اعتصاب بازارهای تهران و شهرهای مختلف کشور شد و امسال نیز تصمیم سازمان امور مالیاتی کشور در مورد اجرای این قانون، اعتصابات گسترده ای را در تهران، مشهد، تبریز و اصفهان در برداشت.


به گزارش فارس، الیاس نادران پس از ارائه گزارش کمیسیون اقتصادی درباره بررسی عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور در مورد اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در صحن علنی مجلس در تذکری آئین نامه‌ای از نحوه قرائت این گزارش انتقاد کرد.


این نماینده با بیان اینکه در ارائه گزارش مذکور به تبصره 3 آئین نامه داخلی مجلس استناد نشده، اظهار داشت: چنانچه این گزارش ناظر بر تبصره 3 آئین نامه باشد، باید در موارد حساس یا سوء مدیریت ارائه و ترتیبی اتخاذ ‌شود که 6 نفر از نمایندگان هم در مورد آن اظهار نظر کنند.


نادران خاطر نشان کرد: آنچه که در گزارش کمیسیون اقتصادی قرائت شد، عمدتا از منظر اجرایی و از منظر مجلس به آن پرداخته نشده بود و لذا این گزارش در چارچوب آئین نامه نیست.


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز، در پاسخ به تذکر نماینده اقتصاددان تهران گفت: گزارش کمیسیون اقتصادی با استناد به بند 6 آئین نامه داخلی مجلس ارائه شد.


وی خاطرنشان کرد "کمیسیون از 3 طریق می‌تواند گزارش خود را ارائه دهد؛ یکی از این راه‌ها استناد به بند 6 است که گزارش کمیسیون اقتصادی با استناد به همین بند بود."


لاریجانی همچنین متذکر گردید: راه‌های دیگر عبارت است از استفاده از تبصره 3 آئین نامه داخلی مجلس که مورد تذکر شما بود که بر اساس آن آمده است "در زمان ارائه گزارش 6 نفر از نمایندگان می‌توانند در مورد آن اظهار نظر کنند ".


رئیس مجلس در خاتمه یادآور شد: ماده 32 نیز روش دیگری است که می‌گوید "اگر گزارش در کمیسیون تنظیم شود، مسیر قانونی را طی می‌کند و اگر نقصی وجود داشته باشد، می‌تواند از ماده 233 استفاده کند ".


گفتنی است چندی پیش، معاون سازمان امور مالیاتی کشور تعداد اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم شده در سال جاری را 4 میلیون و 254 هزار و 684 فقره با رشد 30 درصدی نسبت به سال گذشته اعلام کرده و گفته بود: جریمه 40 درصدی در انتظار مودیانی است که اظهارنامه مالیاتی ارائه نکرده‌اند.

Read more »

هرندی: سانسور و توقیف، مانند ممنوعیت مصرف یک خوراکی مسموم است

جــــرس: وزیر ارشاد دولت نهم، ضمن انتقاد از عملکرد وزارت ارشاد فعلی در "رفع توقیف" برخی فیلم‌ها و محصولات فرهنگی، توقیف کردن یک فیلم را مانند "ممنوع شدن مصرف یک خوراکی مشکوک به سم توسط موسسه استاندارد" ذکر کرد و گفت "در وضعیت فعلی، اگر به من پیشنهاد کار فرهنگی شود پذیرش آن برایم سخت است."


به گزارش آفتاب نیوز، محمد حسین صفار هرندی وزیر سابق ارشاد، در برنامه‌ای که از شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و اجرای آن را نادر طالب‌زاده (کارگردان حامی دولت) برعهده داشت، به انتقاد از رفع توقیف فیلم‌ها و عملکرد وزارت ارشاد پرداخت.


صفار هرندی در صحبت‌های خود در این برنامه به موضوع مهندسی فرهنگی پرداخت و عنوان کرد: مهندسی فرهنگی به زبان ساده‌تر چگونگی رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب است.


وی در زمینه سانسور محصولات و آثار فرهنگی ادعا کرد "توقیف کردن یک فیلم به مثابه خوراکی است که شبهه مسمومیت در آن وجود دارد و توسط موسسات استاندارد مصرف آن ممنوع می‌شود."

هرندی با اشاره به اظهارات برخی مسئولان فعلی ارشاد، گفت "وقتی آقایان برای خوشایند برخی، می‌گویند که آنچه در گذشته ممنوع بوده را من آزاد کردم، معلوم است که در عرصه فرهنگ هنوز تکلیف مشخص نیست و در این وضعیت مردم دچار بلاتکلیفی می‌شوند."


وزیر ارشاد دولت پیشین محمود احمدی نژاد، اظهار عقیده کرد "مگر می‌شود ما همین‌جوری عرصه فرهنگ را به تمایلات و تمنیات خود رها کنیم. مگر می‌شود یک روز یک کاری مورد نکوهش قرار گیرد و روز دیگر به آن جایزه بدهند...من می‌بینم تکلیف این چیزها هنوز مشخص نشده و در این وضعیت اگر به من پیشنهاد کار فرهنگی شود پذیرش آن برایم سخت است."


محمدحسین صفار هرندی، که سال گذشته در اواخر عمر دولت نهم، بدلیل انتقاد از رحیم مشایی، از سِمَتِ خود در وزارت ارشاد برکنار شده بود، چند روز پیش در همایش دانشجویی با عنوان "طرح ولایت " كه در سالن آمفی تئاتر مركزی دانشگاه بین‌المللی قزوین برگزار شد، بشدت از سیاست ها و وضعیت فرهنگی فعلی انتقاد کرد.

گفتنی است در زمان صدارت هرندی در وزارت ارشاد، بسیاری از محصولات و آثار ادبی، فرهنگی و تاریخی، مشمول سانسور، توقیف، عدم صدور مجوز و همچنین جمع آوری شدند.
Read more »

توبه کنید و تا دیر نشده به آغوش ملت بازگردید

جرس: جمعی از زندانیان عقیدتی سیاسی زندان رجایی شهر با نگارش نامه ای به دادستانی تهران با اشاره به درخواستهای وی از زندانیان برای ابراز ندامت آورده اند: شما ما را نصیحت کردید، اجازه دهید ما نیز به شما و روسایتان انذار دهیم؛ ما به عنوان فرزندان مسلمان ایرانی که در اسارت شما هستیم و زنان و مردانی که در راه آزادی وطنمان از زندان و اعدام ترسی نداریم.به شما و تمام روسا و همکارانتان نصیحت می کنیم بیش از آنکه دیر شود به درگاه خدا توبه کنید، پست های فرمایشی و نمایشی را ترک کنید و به آغوش ملت بازگردید.


در حال حاضر تعدادی از زندانیان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال پیش در زندان رجایی شهر بسر می برند. عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، داوودسلیمانی، رسول بداغی، مهدی محمودیان، حشمت الله طبرزدی، رضا رفیعی فروشانی و منصور اسانلو از جمله این افراد است. امکانات رفاهی این زندان در حد بسیار پایینی است و از این زندان بعنوان تبعید گاه زندانیان سیاسی استفاده می شود. اخیرا مجید توکلی نیز به این زندان منتقل شده است.


متن کامل این نامه که در اختیار جرس قرار گرفت به شرح زیر است:



لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ وَ كانَ اللَّهُ سَمِيعاً عَلِيماً

جناب آقای دادستان
چندمین بار است که اعلام می کنید زندانیان سیاسی – مطبوعاتی برای آزادی یا مرخصی باید اظهار ندامت کنند! چنین عباراتی را در اکثر دیدارهای خود با زندانیان و نیز بصورت سر بسته و آشکار بیان داشته اید. اظهاراتی که غالبا جز سکوت و لبخند پاسخ دیگری نداشته است.


جناب آقای جعفری دولت آبادی
هر چه اندیشیدیم کمتر فهمیدیم که چرا باید اظهار ندامت کنیم و بابت چه چیزی؟
لطفا بفرمایید از چه اظهار ندامت کنیم؟
از به خاک و خون کشیده شدن مردان و زنان بی دفاع و بی پناه حق طلب در خیابانها توسط ماموران تا بن دندان مسلح؟،از عزادارکردن مادران و پدران سالخورده یا همسران و فرزندان سهرابها، کامرانها، نداها، روح الامینی ها و صدها جوان رعنای دیگر کشور عزیزمان؟ ویا از دفن شبانه شهدای ملت ایران در گورهای بی نام و نشان در قطعه 302 بهشت زهرا؟


جناب آقای دادستان
به راستی باید از چه چیز، کدام جنایت اظهار ندامت کنیم؟
از ضرب و جرح ها، هتاکی ها، فحاشی ها و تهدیدهای ناموسی ماموران نظامی و انتظامی و امنیتی نسبت به متهمان چشم و دست بسته؟، از جوانان آویخته از پا در شکنجه ها؟ و یا آنان که سرشان را در سینک توالت ها فرو می کردند تا اعتراف دروغین کنند؟
جناب آقای دولت آبادی از چه اظهار ندامت کنیم؟!!!

از دخالت ماموران اطلاعاتی و امنیتی و دادستانی در خصوصی ترین لایه های زندگی بازداشت شدگان بی پناه؟و یا از پیشنهادهای بی شرمانه ماموران نسبت به همسران و خواهرانمان؟


جناب آقای دادستان
می دانید از چه ندامتی صحبت می کنید؟ از چه چیزی اظهار ندامت کنیم؟
از شکنجه های جسمی، جنسی و روانی جوانان این مرز و بوم در بازداشت گاه های قانونی و غیر قانونی و پیدا و پنهان؟،از شکنجه گاه های کهریزک و بندهای 209، 2 الف و 240 تحت امر آمران و یا عاملان شما؟و یا شاید از جنازه های منجمد سردخانه امین زاده حرف می زنید و ندامت بابت هفته ها نگهداری جنازه های شهیدان هموطن در آنجا؟


جناب مدعی العموم، از چه اظهار ندامت کنیم؟
از برگزاری سناریوهای اعتراف گیری های اجباری؟ از نوشتن متن خیمه شب بازیهای دادگاه های نمایشی و فرمایشی؟
نکند باید از تمریناتی که متهمین پیش از تشکیل دادگاه ها در حضور مقامات دادستانی و قضات و بازجوها انجام می شد تا نمایشنامه ها واقعی تر جلوه کند اظهار ندامت کنیم؟


جناب آقای دادستان
به راستی می توانید پاسخ این پرسشها را دست کم به خانواده و فرزندان خود بگویید؟
اگر توانستید آنها را در برابر این جنایات و فجایع قانع کنید آنگاه از دیگران بخواهید اظهار ندامت کنند؟


جناب مدعی العموم!
این میزها که پشت آن نشسته اید و این صندلیها که شما و روسایتان بر آن تکیه زده اید، به قول حضرت امیر(ع) به هیچکس وفا نکرده است، که اگر کرده بود نوبت شما نمی رسید. به تاریخ نگاه کنید، از سرنوشت "تهرانی ها"، "ازغندی ها" ، "آرش ها" و ... درس بگیرید.دقت کنید که جلادان رژیم پهلوی به چه راهی رفتند، چه عاقبتی داشتند و الان کجا هستند.
جناب اقای جعفری دولت آبادی
شما ما را نصیحت کردید، اجازه دهید ما نیز به شما و روسایتان انذار دهیم؛ ما به عنوان فرزندان مسلمان ایرانی که در اسارت شما هستیم و زنان و مردانی که در راه آزادی وطنمان از زندان و اعدام ترسی نداریم.به شما و تمام روسا و همکارانتان نصیحت می کنیم بیش از آنکه دیر شود به درگاه خدا توبه کنید، پست های فرمایشی و نمایشی را ترک کنید و به آغوش ملت بازگردید.
بدانید که هنوز دیر نشده است و فرصت باقی است.
اطمینان داشته باشید ملت ایران چون گذشته فرزندان نادم خود را با آغوش باز خواهند پذیرفت.


و السلام علی من اتبع الهدی
جمعی از اسرای عقیدتی و سیاسی در بند زندان رجایی شهر
Read more »

بانک بارکلیز انگلستان مجازات خود بدلیل شکستن تحریم ایران را پذیرفت

جــــرس: در پی تصویب مجازات بانک بارکلیز بدلیل "نقض تحریم های اتخاذ شدۀ آمریکا علیه جمهوری اسلامی" و چند کشور دیگر، این بانک انگلیسی موافقت کرده است که ۲۹۸ میلیون دلار به به دولت آمریکا بابت جریمه – در دو قسط – پرداخت کند.


به گزارش رویترز، چندی پیش وزارت دادگستری آمریکا، بانک انگلیسی فوق الذکر را متهم کرده بود که بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۶ میلادی، مبادلات مالی "غیرقانونی" به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار با مشتریانی از کشورهای مشمول تحریم (ایران، کوبا، لیبی، سودان و برمه) داشته است.


دادستان های فدرال آمریکا در این مورد معتقدند که "بارکلیز مبادلات مالی غیرمجاز را پنهان می کرد تا مجازات نشود."


از آنجا که بانک بارکلیز هرچند در بریتانیا به ثبت رسیده است، اما یک موسسه سرمایه گذار کلان به حساب می آید، که در بازارهای بورس و اوراق بهادار آمریکا (وال استریت) نیز فعال می باشد.


گزارش مذکور افزوده است "این بانک سرمایه گذار کلان، با اتهام های جزایی نیز روبرو بود که در صورت اثبات در دادگاه فدرال، می توانست علاوه بر جریمه سنگین، مجازات زندان نیز برای بعضی از مدیران آن در پی داشته باشد."


این بانک روز دوشنبه ٢۵ امرداد ماه (۱۶ اوت) موافقت کرد که در ازای تعلیق دو ساله این پرونده و در نهایت رفع کامل اتهام های وارده، طی دو قسط در مجموع ۲۹۸ میلیون دلار به دولت فدرال بپردازد.


همچنین آمده است که توافق مذکور، بین دادستان های فدرال و وکلای بانک بدست آمده و نهایتا قاضی فدرال در نیویورک باید آن را تایید کند.


چندی پیش وزارت خزانه داری آمریکا نیز به بانک های خارجی در مورد رابطه با ایران هشدار داده و با صدور بخشنامه ای، جزئیات نحوه اجرای تحریم هایی که کنگره در ماه ژوئن علیه ایران تصویب کرد را منتشر کرده بود.


بر همین اساس، بانک ها و موسسات مالی خارجی که با اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانیِ مشمول تحریم ارتباط داشته باشند، حق دسترسی به نظام بانکی ایالات متحده را نخواهند داشت یا این حق آنها به شدت محدود خواهد شد.


دولت و مجلسین آمریکا، سپاه پاسداران، تعدادی از فرماندهان آن و همچنین شمار زیادی از شرکت های زیر مجموعه آن را نیز تحریم کرده است. آن طور که وزارت خزانه داری آمریکا می گوید "موسسه های مالی که مبادلات عمده با اشخاص حقیقی یا حقوقی تحریم شده سپاه داشته باشند نیز مشمول محدودیت های تازه خواهند شد."


تحریم سه شرکت کشتیرانی ایران
و به گزارش یورونیوز، طی روزهای گذشته، دولت آمریکا در یک اقدام جدید سه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی مستقر در کشور مالت را مشمول تحریم قرار داد.


در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا که به این منظور صادر شده، آمده است: به موجب دستور اجرائی ۱۳۳۸۲، اموال این شرکتها توقیف و از ورودشان به نظام مالی و تجاری آمریکا ممانعت می شود.


بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، اسامی این شرکتها را ماربِل شیپینگ لیمیتد، بوشهر شیپینگ کمپانی و آی اس آی مریتایم لیمیتد ذکر کرد.


مجازات زندان برای یک ایرانی – آمریکایی بدلیل ارسال حواله به ایران
همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که محمود رضا بانکی، يک شهروند آمريکايی – ايرانی، به اتهام ارسال پول به ايران، به مجازات دو سال و نيم زندان محکوم شده است.


گفتنی است قاضی دادگاه در جريان اعلام حکم، بانکی را "مردی جوان و بسیار تحصيلکرده" اعلام کرد، که "بسیار مورد احترام اطرافيانش است."

قاضی پرونده همچنين به نامه شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل در حمايت از بانکی اشاره کرد و در حکم خود، اتهام تهديد عليه امنيت ملی آمریکا را حذف و خاطرنشان کرد "بانکی نه از تروريسم حمايت کرده و نه همکاری با دولت جمهوری اسلامی داشته است، اما بدلیل صدور حواله به ايران، مبادرت به نقض قوانین تحریم کرده و مشمول این مجازات شده است."


گفتنی است در ابتدا خبرها حاکی از آن بود که بانکی با مجازات ۲۵ سال زندان روبرو شود، ولی دادستان‌های فدرال به اين نتيجه رسيدند که با توجه به ابعاد اين پرونده، درخواست مجازات پنج سال زندان کافی است و قاضی پرونده مجازات دو سال و نيم زندان را صادر کرد.


آسوشيتد پرس گزارش داد، بانکی که خود را بیگناه می دانست، پس از اعلام اين حکم، در دادگاه دچار ضعف و لرزه شد و حدود ۵۰ تن از دوستان و حاميانش گريه کردند.


تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه ایران، شهروندان آمریکایی را از عرضه کالا، خدمات یا فن‌آوری به ایران منع می‌کند.


Read more »

درخواست جمعی از خانواده شهدا برای آزادی محمدرضا جلایی پور

جــــرس: در اعتراض به ادامه بازداشت محمدرضا جلایی پور، جمعی از خانواده های شهدا، در نامه ای به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه خواستار آزادی این فعال دانشجویی جنبش سبز شدند.


محمدرضا جلایی‌پور که در طول یکسال گذشته برای سومین بار در بیست و چهارم خردادماه امسال با حکم بازپرسی مشهد بازداشت و بعد از گذراندن ۴۰ روز در سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین به زندان انفرادی اطلاعات مشهد منتقل شده بود، بعد از گذراندن ۱۵ روز در این زندان و بازجویی‌های مکرر، بدون ذکر دلیلی و بدون اطلاع خانواده‌ خود و همسرش مجددا به زندان اوین در تهران منتقل شد و کماکان در وضعیت بلاتکلیف به سر می برد.


به گزارش سامانه خبری کلمه، در نامه خانواده شهدا به رئیس دستگاه قضایی، ضمن اشاره به شهدای خانواده جلایی پور، آمده است "شایسته نیست که امروز شاهد آن باشیم که خانواده آن شهیدان عزیز مورد بی مهری واقع شده و متحمل درد و رنج باشند."


متن نامه فوق الذکر به شرح زیر می باشد:


"محضر ریاست محترم قوة قضائیه شیخ صادق آملی لاریجانی
با سلام و احترام، از آنجا که این انقلاب حاصل تلاش مجاهدان و ثمرة خون شهیدانی است که جان خود را برای به بار نشستن آن تقدیم کردند، شایسته نیست که امروز شاهد آن باشیم که آن تلاشها نادیده گرفته شود و خانوادة آن شهیدان عزیز مورد بی مهری واقع شده و متحمل درد و رنج باشند.


لذا بدین وسیله ما جمعی از خانوادة شهدا خواستار آن هستیم که هر چه سریعتر نسبت به‌ آزادی یکی از متدین‌ترین و بهترین و فهیم‌ترین فرزندان این مملکت یعنی محمد‌رضا‌جلائی‌پور (حافظ قرآن و پیروز المپیاد) که از خانوادة ‌شهیدان بزرگوار (محمدرضا ،‌علیرضا و حسین جلائی‌پور) نیز می‌باشد، اقدام عاجل به عمل آید و آرمانها و اهداف نظام جمهوری اسلامی بیش از این مورد تعرض قرار نگیرد."


گفتنی است محمدرضا جلایی‌پور، بنیانگذار و سخنگوی پویش موج سوم خردادماه سال پیش، در حالی که قصد بازگشت به محل تحصیل خود را داشت بازداشت و سه ماه را در انفرادی گذراند. او همچنین در مراسم دعای کمیل اصلاح طلبان، برای بار دوم بازداشت شد، اما بعد از این دو بازداشت و با پیگیری‌های مکرر، قرار منع تعقیب برای وی صادر و وثیقه او نیز بازگردانده شده بود.


این دانشجوی نخبۀ دانشگاه آکسفورد انگلستان، مجددا دو ماه پیش در تهران و در حالی‌که برای گرفتن پاسپورت خود به محل مورد اعلام توسط وزارت اطلاعات مراجعه کرده بود، توسط پنج نیروی امنیتی بازداشت شد و منزل پدری‌اش مورد تفتیش قرار گرفت و کامپیوتر ومدارک آکادمیک پدرش نیز توقیف شد.
Read more »

۱۳۸۹ مرداد ۲۵, دوشنبه

تعرض لباس شخصی ها به خودرو محسن رضایی

جــــرس: به گزارش رسانه ها و شاهدان عینی، شب اول ماه رمضان، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت و از منتقدین دولت، در حالیکه قصد داشت در مجلس مناجات یکی از مداحان مشهور کشور شركت كند، از سوی چند نفر مورد تعرض قرار گرفت.


به گزارش آفتاب نیوز، رضایی وقتی وارد حیاط مسجد ارک تهران برای حضور در مداحی حاج منصور ارضی شد، به همراه محافظانش در دو قدمی درب حیاط، توسط حسین ‌الله كرم (از رهبران انصار حزب الله و لباس شخصی ها) متوقف گردید و مجبور شد بر روی زمین بنشیند.


سایت جهان نیوز نیز، در خبری به نقل از یكی از نزدیكان محسن رضایی نوشت كه شب اول رمضان، محسن رضایی كه قصد داشت در مجلس مناجات حاج منصور ارضی شركت كند، از سوی چند نفر مورد تعرض قرار گرفت.


این گزارش خاطرنشان می کند "حسین الله كرم چند دقیقه‌ای در كنار محسن رضایی به صورت نیم‌خیز نشست و با او گفت‌وگو كرد."
این سایت همچنین گزارش داد كه عملكرد انتخاباتی محسن رضایی، مورد انتقاد تند برخی از حضار در آن محل قرار می‌گیرد و عده‌ای نیز، به خودروی وی آسیب نیز رساندند.


به گزارش جهان نیوز، ماجرا به اینجا ختم نشد و فردای آن شب، منصور ارضی پیش از خواندن دعای كمیل، ضمن اعتراض به حمله و برخورد با محسن رضایی گفت: "اگر كسی حرفی دارد می‌تواند بیرون از مجلس، جای دیگری حرف‌هایش را بزند.
دیشب كسانی كه با اون بنده خدا (محسن رضایی) اون كار رو كردند و فحش دادند و اهانت كردند، كار بسیار اشتباهی كردند."


حاج منصور با بیان اینکه "او مهمان خدا بوده است"، اضافه کرد: اینجا دستگاه خداست هر کسی بیاید مهمان است. کسانی که آلوده شدن، در ماه رمضان هم به گناهشان ادامه می دهند. کسانی که این کار را کردند از ما نیستند .


به گزارش تابناک، اما همین دفاع حاج منصور از محسن رضائی، مورد انتقاد و اعتراض تعدادی از شرکت کنندگان در مجلس قرار گرفت، چرا که برخی از پامنبری های حاج منصور پس از برخورد حمایت آمیز وی با محسن رضائی و پیشتر هم انتقاد تند وی از مشائی و رئیس دولت، وی را در وبلاگ های خود مورد انتقاد شدید قرار دادند.


برخی از وبلاگ نویسان، از رابطه نزدیك داماد منصور ارضی با محسن رضایی خبر می دهند.
Read more »

دیدار مهدی کروبی با خانواده حشمت الله طبرزدی

جرس: مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی، روز گذشته به دیدار خانواده حشمت الله طبرزدی از اعضای دفتر تحکیم وحدت رفت.

به گزارش سحام نیوز، در این دیدار همسر آقای طبرزدی با ابراز ناراحتی از شرایط بد زندان رجائی شهر گفت: متاسفانه جدا از وضعیت بد این زندان و شرایط جسمی آقای طبرزدی، دوری این زندان از تهران شرایط را برای من و فرزندانم جهت ملاقات با ایشان بسیار سخت کرده است.

همسر آقای طبرزدی در ادامه از نحوه برخورد ماموران امنیتی هنگام بازداشت وی گلایه کرد و افزود: متاسفانه ماموران امنیتی هیچ حرمتی برای برادر دو شهید و خانواده اش قائل نشدند و ایشان را با شرایط بدی بازداشت کردند و در شرایطی که هشت سال را در به دلیل فعالیت های سیاسی و مدنی در زندان و دور خانواده بوده، مجدداً روانه زندان کردند.

مهدی کروبی نیز در این دیدار با ابراز ناراحتی از وضعیت وخیم زندانیان سیاسی زندان رجائی شهر و سخت بودن شرایط ملاقات و دوری راه برای خانواده های این زندانیان، آرزوی آزادی هرچه سریعتر این زندانیان و بازگشت آنان به آغوش خانواده شان را از خداوند خواستار شد و افزود: متاسفانه برخوردها علاوه بر زندانی دامن خانواده وی را نیز می گیرد و این بدور از اخلاق اسلامی و ایرانی است.

در این دیدار که همسر و فرزندان این فعال سیاسی حضور داشتند، مادر آقای طبرزدی که به دلیل بیماری نتوانست در این ملاقات حضور یابد به صورت تلفنی از گلپایگان با آقای کروبی گفتگو کرد.


کروبی به مادر این دو شهید گفت: شما با نثار دو فرزند دینتان را به انقلاب و مردم ادا کرده اید و امیدوارم شاهد آزادی فرزندتان در این ماه مبارک باشید.

گفتنی است حشمت الله طبرزدی از اعضای موسس اتحادیه انجمن‌های اسلامی‎ ‎دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و ‏مراکز آموزش عالی و مدیر مسئول نشریات "پیام دانشجو"، "ندای دانشجو"، "هویت خویش" و "گزارش روز" بود ، در ظهر روز هفتم دی ماه سال گذشته، بلافاصله پس از تظاهرات هواداران جنبش سبز ایران در تاسوعا و عاشورا توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.


آن‌ها همچنین با ارائه حکم، ضمن بازرسی منزل، وسایل شخصی،کامپیوتر و یادداشت‌های وی را نیز با خود بردند.

Read more »

مصباح یزدی: هنوز کسانی هستند که برای ماندن در قدرت، به ولایت فقیه اعتراف نکرده اند

جــــرس: مصباح یزدی معتقد است "هنوز هم كسانی هستند كه چون می‌خواهند چند صباحی بیشتر بر اریكه قدرت باقی باشند، به عدم اعتقاد خود به ولایت‌فقیه اعتراف نكرده‌اند."


این عضو مجلس خبرگان، در آستانه برگزاری اجلاس سالانه آن نهاد، اظهار عقیده کرد "هنوز پس از گذشت سه دهه از انقلاب، مسأله ولایت‌فقیه برای بسیاری از مسئولان متدین كشور حل نشده است، چه رسد به افرادی كه از اصل با انقلاب اسلامی بیگانه‌اند."


به گزارش فارس، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم، در جمع اساتید دوره طرح ولایت، با تأكید بر اینكه بسیاری از نابسامانی‌ها در كشور در اثر برداشت‌ها‌ی غلط و عدم شناخت صحیح است، ادامه داد: هنوز پس از گذشت 31 سال از انقلاب اسلامی، مسأله ولایت‌فقیه برای بسیاری از مسئولان متدین كشور حل نشده است، چه رسد به افرادی كه از اصل با انقلاب اسلامی بیگانه‌اند.


عضو مجلس خبرگان رهبری، بدون ذکر نام شخص یا طیفی خاص، اظهار داشت: فردی كه سال‌ها به عنوان یك فرد برجسته انقلابی، شناخته می‌شد و خودش را رهبر پیروان خط امام معرفی می‌كرد و حتی پست‌هایی از طرف حضرت امام به او واگذار شده بود، امروز صراحتاً می‌گوید من در زمان امام هم به ولایت‌فقیه اعتقاد نداشتم.


وی با اشاره به ماجرای فتنه اخیر مدعی شد "هنوز هم كسانی هستند كه چون می‌خواهند چند صباحی بیشتر بر اریكه قدرت باقی باشند به عدم اعتقاد خود به ولایت‌فقیه اعتراف نكرده‌اند. "


مصباح یزدی با اشاره به اینكه نمی‌توان این افراد را دشمن اسلام و كشور دانست، گفت: این مسأله ناشی از حل نشدن جایگاه ولایت‌فقیه برای این افراد است؛ هنوز بسیاری معتقدند كه امام با درایت خود توانست رهبری مردم را بر عهده گیرد و سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌ها و اعلامیه‌ها و سپس تبعید‌ها زمینه را فراهم كرد تا به عنوان قهرمان شناخته شود و ولایت‌فقیه پاداشی بود كه مردم به ایشان دادند اما كسانی كه با اعتقاد قلبی، حركت خود را بر اساس ولایت‌فقیه تنظیم كنند و شرعیت حكومت اسلامی را به آن بدانند، شاید خیلی زیاد نیستند.


وی یكی از وظایف مهم اساتید طرح ولایت را تبیین صحیح مفهوم ولایت‌فقیه و مبانی آن دانست و اظهار عقیده کرد: تصور بنده این است كه بیش از هشتاد درصد شركت كنندگان در این طرح به قدر كافی با این اصل به صورت مبنایی آشنا شده‌اند كه این موفقیت بزرگی است.

Read more »

تعطیلی مسجد بند ۳۵۰ اوین در ماه رمضان

جرس: به دنبال بازخوانی برخی از زندانیانی که در مرخصی به سر می بردند و بی خبری از وضعیت زندانیانی که در سلول انفرادی هستند، مسوولان بند ۳۵۰ اوین، مسجد این بند را در ماه رمضان تعطیل کردند.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر، این عمل به منظور افزایش فشار بر زندانیان سیاسی توسط مقامات امنیتی صورت گرفته است.


اعتراض زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین به مسئولان زندان در خصوص رعایت نکردن قوانین سازمان زندان ها در نگهداری زندانیان و همچنین بی احترامی و توهین برخی مامواران به زندانیان طی چند هفته گذشته موجب اعتصاب غذای ۱۷ نفراز زندانیان را به دنبال داشت. هم اکنون مسجد بند که در آن زندانیان فرصت داشتند با یکدیگر گفت وگو کنند نیز از زندانیان دریغ شد.

بنا بر این گزارش، زندانیان بند ۳۵۰ که عمدتا از زندانیان اعتراضات بعد از انتخابات سال گذشته هستند، در این مسجد جمع می‌شدند و نماز جماعت اقامه می‌کردند.

گفتنی است تلفن بند ۳۵۰ همچنان قطع است.
Read more »

قانون تداوم غنی سازی اورانیوم توسط احمدی نژاد ابلاغ شد

جــــرس: طبق قانون ابلاغی از سوی محمود احمدی نژاد، دولت موظف شد در خصوص تحویل سوخت راکتور اتمی تهران، غنی سازی بیست درصد را استمرار بخشیده و صفحه‌های سوخت مورد نیاز راکتور تهران را تهیه کند و همزمان پاسخ به درخواست‌های فراتر از ان.پی.تی (معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی) ممنوع اعلام شد.


به گزارش ایلنا، قانون "صیانت از دستاورد های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی"، که امروز دوشنبه ٢۵ امرداد ماه از سوی رئیس دولت ابلاغ گردیده، پیش از این در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده بود.


در این قانون آمده است "دولت موظف است با وجود اقدامات زیاده‌طلبانه و زورمدارانه برخی قدرت‌های بزرگ با‌ سرمایه‌گذاری در ابعاد مختلف فناوری هسته‌ای صلح آمیز کشور را به استقلال کامل هسته‌ای برساند. "


دولت همچنین مکلف است صرفا در چارچوب مقررات عمومی ان.پی.تی (معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی) با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری کند.


در این قانون همچنین تاکید شده است که اجابت درخواست‌های فراتر از مقررات عمومی ان.پی.تی توسط دولت ممنوع است.


بر اساس ماده چهار این قانون، که واکنشی به قطعنامه های جهانی و فراگیر علیه ایران است، "دولت باید نسبت به کشورهایی که به بازرسی کشتی‌های ایرانی و یا محموله‌های باری کشورمان مبادرت می‌ورزند عمل مقابله به مثل را به هر صورت ممکن انجام دهد. "


گفتنی است بر اساس ماده واحد‌ه‌ای که در سال 1384 در مورد دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای تصویب شده است دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در چارچوب معاهده‌ی ان‌پی‌تی و قوانین بین‌المللی با بهره‌گیری از اندیشمندان، محققین و امکانات داخلی و بین‌المللی و هم‌چنین پیگیری اجرای تعهدات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کشورهای برخوردار از این فن‌آوری در برابر کشورهای عضو معاهده‌ منع تولید و تکثیر سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، نسبت به برخوردار نمودن کشور از تامین چرخه‌ سوخت 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای اقدام کند.


بر این اساس، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در مورد تربیت نیروی انسانی متخصص اولویت‌بندی در فناوری و تحقیقات هسته‌ای توسط وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و سازمان انرژی اتمی تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.


هم‌چنین در ماده واحده‌ی دیگری که در سال 1385 در مجلس تصویب شد و تحت عنوان "قانون الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معروف شد" دولت موظف شده است، با توجه به قطعنامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد مورخ دوم دی ماه سال 1385 به برنامه‌ی صلح آمیز هسته‌ای کشور سرعت بخشیده و در همکاری‌های خود با آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی براساس منافع ملت ایران تجدید نظر کند.

تداوم و گسترش غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی، همواره از مناقشه برانگیز ترین موارد پرونده هسته ای ایران بوده است.
Read more »

دادگاه رییس ستاد موسوی پس از هشت ماه بازداشت به تاخیر افتاد

جرس: دادگاه قربان بهزادیان نژاد، رییس ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی که هشت ماه است در بازداشت به سر می برد، به تعویق افتاد. زمان جلسه بعدی دادگاه وی مشخص نیست.

به گزارش کلمه، دادگاه قربان بهزادیان نژاد که مقرر بود امروز برگزار شود، به بهانه دیر رسیدن دادستان به تعویق افتاد. تاخیر افتادن این دادگاه در حالیست که او بیش از هشت ماه در بلاتکلیفی و بازداشت به سرمی برد.

پیش از این دادگاه علیرضا بهشتی شیرازی، مشاور ارشد میر حسین موسوی نیز به تعویق افتاده بود.

دکتر قربان بهزادیان نژاد، رئیس ستاد میرحسین موسوی از جمله اساتیدی است که همچنان در بازداشت به سر می‌برد. دکتر بهزادیان رئیس موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی و نیز رئیس موسسه مطالعات فرهنگ و تمدن ایران زمین است که در ابتدای فعالیت های انتخاباتی، از سوی موسوی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی وی برگزیده شد.


وی که در فروردین ماه سال گذشته، از عضویت در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس برکنار شد، همراه با علیرضا بهشتی دیگر استاد حذف شده این دانشگاه، به دیوان عدالت اداری شکایت کرد. این شکایت امروز با عدم توجه دیوان عدالت "رد شده" اعلام شد.
Read more »

هادی خامنه ای: همراهان حقيقي مردم در مقابل تندبادها از پاي نخواهند نشست

جرس: دبير‌كل مجمع نيروهاي خط امام با انتقاد از تلاش عده‌اي براي محدود كردن فضاي دانشگاه‌ها گفت: از آنجا كه بخش عمده‌اي از حركت اصلاحات از دانشگاه و توسط انجمن‌هاي اسلامي آغاز شده اين نشانگر بالندگي و حيات طبيه تشكيلات و دانشجويان عضو آن است و همين خود سبب بروز بسياري از عناد‌ها و كينه‌ها عليه اين جريان اصيل و اسلامي دانشجويي شده است.


به گزارش ایلنا، سيد هادي خامنه‌اي در ديدار اعضاي شوراي مركزي و عمومي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان با اشاه به سابقه فعاليت سياسي و اجتماعي دانشجويان در انجمن اسلامي دانشگاه‌ها، گفت: انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان از موثرترين تشكيلات موجود در سطح كشور بوده كه مبدا تحولات مهم و بزرگي بوده است از قبل از پيروزي انقلاب اسلامي فعاليت‌هاي موثر اين تشكل دانشجويي آغاز شده و تا به امروز با كش و قوس‌هاي فراوان ادامه دارد و اين تشكيلات مي‌تواند همچنان مهمترين تحولات را در سطح دانشگاه‌ها و حتي در جامعه رقم بزند.


وی با اشاره به سابقه برخي تخريب جريان اصلاحي اسلامي، گفت: يكي از راه‌هاي به حاشيه بردن فعاليت انجمن اسلامي ايجاد تشكيلات ساختگي و موازي و همنام در دانشگاه‌ها و تقويت مالي تشكيلاتي آنها در بيرون از دانشگاه ها است. اما دانشجويان روشن بين و آگاه و دلسوز كه دغدغه دين مردم مطالبات بر حق آنها را دارد لازم است با صبر و استقامت ايمان و اميد وآگاهي بخشي و با تكيه بر انسجام دروني به راه ماندگار خويش ادامه دهند.


دبيركل مجمع نيروهاي خط امام تاكيد كرد: بي ترديد راه بسته نيست و دلسوزان دين و انقلاب و همراهان حقيقي مردم و خادمان واقعي ملت در مقابل تندبادها از پاي نخواهند نشست.


دبير كل مجمع نيروهاي خط امام ضمن انتقاد از وجود برخي محدوديت‌ها در مسير فعاليت هاي سياسي تاكيد كرد: فشارها و محدوديت‌ها مانند قفل هم هستند، قفل يعني كليدي هم وجود دارد كه بتوان آن را قفل را باز كرد.


سيد هادي خامنه‌اي افزود: محدوديت‌ها باعث مسدود شدن يك راه مي‌شود اما در كنار آن بي‌ترديد راه‌هاي ديگر باز خواهد شد. همانطور كه فشارها بر عرصه رسانه ماندگار نخواهد بود و توقيف و بستن مطبوعات موجب بروز و ظهور راه‌هاي جديدي در حوزه مجازي و شكل گيري رسانه‌هاي ديجيتالي مي‌شود .


مدير مسوول روزنامه‌هاي توقيف شده جهان اسلام و حيات نو با لزوم ايجاد فضاي باز رسانه‌اي جهت شكل گيري جامعه سالم و اخلاقي افزود: روزنامه نگار، دانشجو، انديشمند و مخبر از صحنه جامعه حذف نمي‌شود هرچند تا مدت بسيار كوتاهي حوزه مانور و فعاليت آنها با محدوديت‌هايي مواجه گردد.


در ابتدا اين ديدار دبير و تعدادي از اعضاي انجمن اسلامي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان سوابقي از فعاليت‌هاي انجمن اسلامي دانشجويان فشارها و محدوديت‌ها و مسائل پيش رو و وضعيت امروز دانشگاه و تشكل‌هاي دانشجويي ارائه كردند.
Read more »

هاشمی رفسنجانی: یادگاران جنگ استوانه‌های مستحکم برای بقای خیمه انقلابند

جرس: آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: به مسئولان سفارش مي‌كنم كه قدر آزادگان را بدانند كه تك تكشان در كنار جانبازان، يادگاران جنگ و استوانه‌هاي مستحكم براي بقاي خيمه انقلابند و بدانند حق آنان در مقابل صبر ارزشمندي كه در زندان‌هاي بعثي‌ها داشتند، با هيچ اجر و مزد مادي ادا نمي‌شود و خداي بزرگ ما را نخواهد بخشيد، اگر آنان در راه احقاق حقوق حقه خويش احساس كم‌توجهي و يا خداي ناخواسته احساس غبن كنند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی، دبیر مجمع تشخيص مصلحت نظام، به مناسبت 26 مرداد سالروز ورود آزادگان به كشور به بيان ديگاه‌هاي خود در اين زمینه پرداخت.


متن کامل دیدگاه های وی به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم

اکنون وقتی به لحظه ورود آزادگان به وطن می‌اندیشم، تمام وجودم سرشار از شور و شعف می‌شود. عزیزانی که در راه دفاع از انقلاب اسلامی و وطن در بند بودند، مخصوصاً در سیاه‌چال‌های رژیمی که بویی از انسانیت نبرده بود.

به واسطه سوابقی که در زندان داشتم، می‌دانستم هر لحظه حبس چقدر سخت می‌گذرد!! به ویژه اینکه شرایط اسرای ما در عراق از دو جهت متفاوت بود:

اولاً آنان در یک کشور دیگر که ۸ سال با ما مشغول جنگ بود، اسیر و محبوس بودند.

ثانیاً از قبول قطعنامه و پذیرش آتش‌بس چند ماهی گذشته بود و عزیزان در بند ما در برزخی از خوف و رجاء بودند.

در آن حال و هوا، وقتی خبر ورود اولین گروه از آزادگان را شنیدم، ناخودآگاه به یاد روح خدا افتادم که همین چند ماه پیش به خدا پیوسته بود. می‌دانستم غم فراق آن عزیز سفر کرده، در برگشتن فرزندان در بندش، هم برای آزادگان و هم برای مردم ایران تازه و سنگین‌تر می‌شود.

اسرا با کوله‌باری از رنج و محنت چندین ساله اسارت و با امید وجود دلگرم‌کننده امام(ره)، می‌آمدند.

وقتی خبر همراه با تصاویر اولین گروه را شنیدیم و دیدیم که چگونه از مرز خسروی وارد میهن خویش می‌شوند، حالتی به من دست داد که هنوز هم پس از گذشت چندین سال نمی‌توانم توصیفش کنم.

می‌دانستم چه ساعات و لحظاتی بر آنان گذشته است، وقتی که در کنار پیکرهای مطهر همرزمان شهیدشان، دستبند اسارت بر دست‌هایشان بسته می‌شد، وقتی که با حالتی تحقیرآمیز آنان را سوار بر خودروها می‌کردند و در جهت مخالف جاده‌های منتهی به وطن، به سوی عراق می‌بردند، وقتی که به زور از آنان می‌خواستند جلوی دوربین‌های تلویزیونی از خوشحالی اسارت!! بگویند، وقتی که دور از چشم صلیب سرخ جهانی بی‌نشان بودند و یا نامه‌های خانواده‌ها را برای شکنجه روحی به آنان نمی دادند، وقتی که با شلاق‌ها پذیرایی می‌شدند، وقتی که تن نحیفشان به جرم سجود بر خاک نمناک زندان زیر ضربه‌های شلاق کبود می‌شد، وقتی که خبرهای دروغین شکست‌های رزمندگان ایرانی را از بلندگوهای زندن‌ها پخش می‌کردند تا زنجیر مقاومت آنان را بگسلند، وقتی که خبر رحلت امام(ره) را با آب و تاب فراوان می‌دادند و نمی‌گذاشتند برای تسلاّی دل خویش گریه کنند و مخصوصاً وقتی که جنگ تمام شده بود و آنان از زمان آزادی خویش می‌پرسیدند و بعثی‌ها آن کلام زندانیان رژیم پهلوی به مبارزین را تکرار می‌کردند که آن‌قدر باید بمانید تا موی سرتان مانند دندان‌هایتان سفید شود!

در این شرایط سخت بود که پیکی از سوی مرحوم یاسر عرفات با نامه دیکتاتور عراق رسید. نامه‌ای که تداوم تبادل آن منجر به آزادی آزادگان شد مکاتبات حساس و کارگشای اینجانب با صدام دیکتاتور بغداد در فضا و شرایطی خاص از بیم و امید شکل گرفت که نهایتاً به آزادی آزادگان انجامید. ظرافت سیاسی ایجاب می‌کرد که طی نامه‌ها که مجموعاً ۱۲ نامه مبادله شد، شأن و جایگاه ملت ایران حفظ شود و از سوی دیگر دشمن بی‌منطق را کما فی‌السابق به کارهای غیرمنطقی‌تر نکشاند.

خدا را شکر که صدام در لابلای نامه‌ها، زیاده‌طلبی خویش در اشغال کویت را افشاء کرد و همین باعث شد که نامه‌های من با ادبیاتی خاص نوشته شود، ادبیاتی که حتی امروز وقتی حامیان دیروز صدام می‌خوانند، به خاطر نمک‌نشناسی صدام و روحیه بزرگوارانه مردم ایران عرق شرم بر پیشانی خویش می‌بینند.

نامه‌ها می‌آمد و می‌رفت تا در تاریخ ۲۳/۵/۶۹ آخرین نامه صدام آمد که نوشته بود: "مبادله فوری و همه‌جانبه اسرای جنگ به هر تعدادی که در عراق و ایران در اسارت به سر می‌برند" و جالب‌تر اینکه در ادامه نوشت: "با این تصمیم، ما دیگر همه چیز روشن شده و بدین ترتیب همه آنچه را که می‌خواستید و بر آن تکیه می‌کردید، تحقق می‌یابد."

صدام برای اولین بار- به ما- راست گفت، ایران به آنچه که می‌خواست رسیده بود و من در جواب او نوشتم: "اعلام پذیرش مجدد معاهده ۱۹۷۵ الجزایر از سوی شما راه اجرای قطعنامه و حل اختلافات را هموار ساخت" و از او خواستم که "آزادی اسرا با آهنگ و سرعت هرچه بیشتر ادامه یابد و تکمیل گردد."

و بدین صورت بود که عزیزان در بند ما پس از سالها دوری، قدم بر خاک میهن اسلامی گذاشتند.

به یاد دارم که پس از آزادی آنان، سید آزادگان مرحوم حجت‌الاسلام ابوترابی در یک جلسه طولانی و دو نفره، خط سیر حالات اسارت را از لحظه شروع تا لحظه پایان ترسیم کرده بود، حالاتی که هنوز هم وقتی به یاد می‌آورم، با اینکه سالها از آزادی آنان می‌گذرد، غم تمام وجودم را فرا می‌گیرد.

اما خوشحالم که درایت‌های امام راحل قبل از رحلت، شرایطی را فراهم کرد که امروز آن عزیزان را در میان خویش داریم و خوشحال‌ترم که هنوز نیامده بودند که در مجلس شورای اسلامی قوانین بسیار نیرومندی برای خدمات به آنان در زندگی، اشتغال، درمان و مهمتر از همه تحصیل تصویب کردیم و الان قشر بسیار فرهیخته‌ای در کشور داریم که اگرچه در میانسالی هستند، اما در کنار جانبازان، خانواده‌های شهدا و مفقودان و انبوه ایثارگران سرمایه‌های بی‌بدیل جامعه ما می‌باشند و در این بین، سرنوشت نامعلوم گروهی از عزیزان که فکر می‌کردیم به صورت گمنام اسیر ‌باشند، چون کوه بر دلمان سنگینی می‌کند.

در میان آزادگان عزیز، عزیزان آزاده دیگری داریم که اگرچه به وطن برنگشتند، اما در میانه اسارت، آزاد و رها شدند و علاوه بر اجر اسارت، ثواب مضاعف شهادت را نیز در پرونده زندگی افتخارآمیز خویش ثبت کرده‌اند.

شهیدان عزیزی چون مهندس تندگویان که شهادت در اسارتشان اولاً نشان از ثبات قدمشان دارد و ثانیاً سبعیّت رژیم بعث را در تاریخ ثبت می‌کند، حال آنکه قوانین تمام جوامع و مراکز بین‌المللی مربوطه، بر حفظ کرامت و سلامتی جسمی و روحی اسرا تأکید دارد.

اینجانب به همه آزادگان، مخصوصاً آنانی که در زمان فرماندهی من در جنگ به اسارت درآمدند، سلام و درود می‌فرستم و امیدوارم در کنار تلاش و کوشش خویش برای رونق زندگی فردی و اجتماعی، همچنان عزیز مردم ایران بمانند و اگر نارسایی و کم‌توجهی و غفلتی در رسیدگی به مطالبات بر حق خویش احساس می‌کنند، مانند سالهای اسارت صبوری کنند و به مسئولان مربوطه نیز سفارش می‌کنم که قدر این دردانه‌ها را بدانند که تک تکشان در کنار جانبازان، یادگاران جنگ و استوانه‌های مستحکم برای بقای خیمه انقلابند و بدانند حق آنان در مقابل صبر ارزشمندی که در زندان‌های بعثی‌ها داشتند، با هیچ اجر و مزد مادی ادا نمی شود و خدای بزرگ ما را نخواهد بخشید، اگر آنان در راه احقاق حقوق حقه خویش احساس کم‌توجهی و یا خدای ناخواسته احساس غبن کنند، هرچند به خاطر آشنایی‌هایی که با آنان داریم، می‌دانیم سالهای سخت زندان را برای اعتلای کشور و رضایت خداوند تحمل می‌کردند و همواره نزد مردم قدرشناس ایران عزیز و محترمند.

Read more »

تیم محافظان میر حسین موسوی پس از برکناری یزدانفر

جرس: از روزی که خبر بازداشت یا برکناری احمد یزدانفر مسئول تیم حفاظت از میر حسین موسوی، روی وب سایت های سبز قرار گرفت و به سرعت، دهها رسانه داخلی و خارجی به بازنشر آن پرداختند، سه ماه گذشته است. یزدانفر اکنون کجاست و چه می کند؟ تیم حفاظت میرحسین موسوی در این سه ماه چه سرنوشتی یافته و اوضاعش چگونه می گذرد؟

تیم بی سرپرست

خبر دقیقی در باره یزدانفر وجود ندارد ،جز اینکه گفته می شود هر روز از صبح تا شب باید در پادگان سپاه المهدی حاضر باشد .آنجا تحت نظر شدید قرار دارد و از هرگونه تماس او با میرحسین موسوی جلوگیری می شود.

تیم حفاظت میر حسین موسوی از همان روز که خبر برکناری یزدانفر منتشر شد، همچنان بدون مسئول رها شده و نبودن سرپرست، موجب نابسامانی و آشفتگی تیم حفاظت موسوی شده است؛ موضوعی که موجب نگرانی دوستداران و طرفداران اوست.

چرا بعد از سه ماه از برکناری احمد یزدانفر مسئول تیم حفاظت موسوی هنوز جایگزینی برای وی تعییین نشده و همچنان این تیم از بی برنامگی رنج می برد؟

به گفته منابع جرس، ستاد حفاظت انصار المهدی از زیرمجموعه های سپاه پاسداران که تیمهای حفاظت شخصیتها را تعیین و تجهیز می کند ،در چند ماه گذشته سعی کرده که برخی از محافظان میر حسین موسوی را با افراد ناشناس جایگزین کند . افرادی که در این سه ماه به تیم محافظان موسوی پیوسته اند سابقه کاری مشخصی ندارند و کسی نمی داند آنها کیستند و از کجا پیدایشان شده است. ناظران سیاسی می پرسند آیا این افرادمحافظانی مطمئن برای موسوی هستند که خطرات زیادی در کمین اوست؟

محافظان جدید

به گفته منابع نزدیک به میر حسین موسوی پس از برکناری ناگهانی احمد یزدانفر از گروه محافظان موسوی تعدادی از افراد تیم، تحت فشارهای شدید، حفاظت از او را بر عهده دارند.

اما محافظان جدید که هر بار برای تکمیل تیم حفاظت معرفی می شوند افرادی بدون تجربه و با سابقه کاری نا مشخص هستند ،تا آنجا که اطرافیان موسوی هر لحظه بیم آن را دارند که برای این کاندیدای معترض به نتایج انتخابات اتفاقی ناگوار رخ دهد . هنوز هم بسیاری از نزدیکان میرحسین موسوی تنها راه حل امنیت بخشی به این گروه را بازگشت احمد یزدانفر به این گروه می دانند.

برخی ناظران سیاسی معتقدند هدف از حذف ناگهانی یزدانفر از تیم حفاظت موسوی اخلال در برنامه ها و زیر ذره بین قرار دادن همه فعاليتها و نفوذ افراد جدید به این تیم برای در نظر گرفتن رفت و آمدهای بیشتر وی بوده است. یزدانفر که یار دیرینه موسوی نامیده می شود چندی پیش به دلایلی نامعلوم، توسط سپاه پاسداران از گروه محافظان موسوی کنار گذاشته شد؛ وی هم اکنون در حالت تعلیق در یک پادگان نظامی سرگردان است. پیش از این، برخی تحلیل های رسانه ای حذف یزدانفر را مقدمه برخوردهای تندتر با موسوی دانسته اند.

پرسش های بی پاسخ

یکی از نزدیکان موسوی در گفتگو با جرس می گوید: "وضعیت نامطمئن تیم حفاظت از میر حسین موسوی هر روز بیش از پیش دوستداران وی را نگران می کند . آنها می پرسند چرا با وجود خبر رسانی دائم درباره وضع ناامن تیم حفاظت وی مسئولان عکس العملی نشان نمی دهند؟ آنها چرا یار دیرین موسوی را که معتمد او هم محسوب می شود به کار باز نمی گردانند؟ آیا زندانی کردن مشاوران وی کافی نبود که حالا نزدیکان مورد اعتمادش را این گونه از وی دور می کنند و وضعیت تیم محافظان را نامطمئن می گذارند ؟رها کردن تیم حفاظت از وی بدون مسوول در این روزهای حساس چه معنایی می تواند داشته باشد ؟..."

این سوال ها تا به حال از سوی مسئولان پاسخی داده نشده است؛ تنها پس از برکناری یزدانفر گفته شد که دوران خدمت وی تمام شده است. اما کسی که ماموریتش تمام شده در خیابان، انتقالش به او اطلاع داده نمی شود و آن گونه که خود میر حسین در این باره گفته است: "وقتی ماموریت کسی تمام می شود به او ابلاغ می کنند نه اینکه او را در وسط خیابان درحالی که به نمازمی رود بگیرند و با خود به پادگان ببرند. آقای یزدانفر از سال ۶۰ درتیم حفاظت بوده اند ایشان از برادرهای بسیار خوب سپاه بودند و به وظایف خودشان عمل می کردند. برادر دو شهید هم هستند و بسیار مومن و معتقد و فداکار در وظایف خود عمل می کردند".

به گفته موسوی "در طول این سی سال موقعیت هایی پیش آمد که یزدانفر می توانست به موقعیت های بالای مالی و پستی دست پیدا کنند اما نرفتند و قبول نکردند. ایشان بر سر چیزی که به آن اعتقاد داشت می ایستاد". موسوی بارها تاکید کرده است: "این ها با برکناری آقای یزدانفر خودشان را در معرض آسیب پذیری بزرگی قرار داده اند و من نمی دانم این پروژه به کجا ختم خواهد شد".

احمد، اهل سیاسی کاری نیست

به عقیده یکی از نزدیکان یزدانفر: "خانواده موسوی، سید احمد را همچون برادر می دانند و موسوی و رهنورد او راچون فرزند شان تلقي مي كنند. گناهش همین است و بس. نه اهل سیاسی کاری است و نه به دنبال هیاهو؛ و اصلا کاری به کار کسی و چیزی ندارد."

صالح نقره کار ،خواهر زاده زهرا رهنورد هم در روزهای قبل از انتخابات درباره او نوشته بود: "چند وقت پیش خیلی خودمانی از یزدانفر پرسیدم این وفاداری به مهندس از کجا نشأت می گیرد؟ با صلابت و اراده ای پولادین که از چهره اش نمایان بود پاسخ داد مهندس از معدود کسانی است که حرفش با عملش یکی است و به خاطر صداقتی که در مهندس دیدم ۳۰ سال درکنار او مانده ام".

منابع این گزارش می گویند هنوز هم نزدیکان و دوستداران موسوی توقع دارند که وضعیت تیم محافظان موسوی با بازگشت احمد یزدانفر به حالت قبلی بازگردد و یا گروه محافظان وی از نظر ایمنی تجهیز شوند؛ چرا که هر گونه آسیب به رهبران جنبش سبز هزینه های مادی و معنوی سنگینی برای حکومت در پی خواهد داشت
Read more »

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.