خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ فروردین ۱۶, سه‌شنبه

تلاش‌ ترکیه برای پایان دادن به جنگ در لیبی


جرس:  همزمان با اعزام زخمی های درگیری های اخیر لیبی به ازمیر؛ ترکیه تلاش می‌کند راه‌حلی برای پایان بحران لیبی پیدا کند. 
 
به گزارش دویچه وله، سفیر ترکیه در طرابلس به نیویورک تایمز گفته است ترکیه تنها کشوری است که با هر دو جناح درگیر در لیبی در حال مذاکره است. این کشور با آنکه عضو ناتو است مخالف حملات هوایی جنگد‌ه‌های ناتو علیه نیروهای معمر قذافی بود. ترکیه اکنون با ارسال کمک‌های بشر دوستانه بر اقدام ضروری در این شرایط، یعنی توافق بر سر آتش‌بس در لیبی تأکید می‌کند.

در همین حال احمد داوود اغلو، وزیر خارجه  ترکیه پس از ورود عبدالعاطی العبيدی، معاون وزارت خارجه لیبی به این آنکارا گفت: «ترکیه حداکثر تلاش خود را خواهد کرد که به درد و رنج (مردم) پایان دهد.»

وزیر خارجه ترکیه افزود که آنکارا در تلاش است  با ترسیم یک «نقشه راه» که پاسخگوی «مطالبات مردم» لیبی نیز باشد، به درگیری‌های در این کشور پایان دهد.

احمد داوود اغلو همچنین تصریح کرد که ترکیه با «شورای ملی انتقالی» نیز در تماس است و آنکار انتظار دارد در روزهای آینده نمایندگان این شورا نیز به ترکیه بیایند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت خارجه ترکیه که نامی از وی نبرده، گزارش داده است که دو طرفِ درگیر ،نشانه‌هایی از تمایل برای ایجاد آتش‌بس از خود بروز داده‌اند.

مجروحان مصراته و بنغازی در راه ازمیر
صبح دو شنبه یک کشتی باری ترکیه همراه صدها مجروح بندر بنغازی را به مقصد ازمیر ترک کرد. این کشتی پیشتر با چتر حمایتی بمب‌افکن‌های اف ۱۶ ترکیه در بندر مصراته پهلو گرفت تا بار خود که شامل دارو و تجهیزات پزشکی بود به پزشکان و نیروهای امدادی تحویل دهد.
شهر مصراته، یکی از پایگاه‌های شورشیان وضعیت اسف‌باری دارد. این شهر به محاصره نیروهای قذافی درآمده است و مردم با کمبود دارو و آب‌آشامیدنی مواجه هستند. کمک‌های ارسالی ترکیه پس از چند روز تأخیر و درحالیکه گارد ویژه ارتش ترکیه بندر مصراته را زیر کنترل داشت از کشتی باری "آنکارا" تخیله شدند.
این کشتی سپس با سوارکردن۲۳۰ تن از مجروحان مصراته روانه ترکیه شد. این کشتی در سر راه خود در بنغازی پهلو گرفت تا ۱۹۰ تن از مجروح دیگر را نیز به ترکیه منتقل کند. پزشکان هلال احمر ترکیه تا رسیدن به مقصد، در کشتی "آنکارا" مشغول مداوای مجروحان هستند.
ترکیه اعلام کرده است مجروحان را در مجهزترین بیمارستان‌های کشور بستری خواهند شد. از سوی دیگر دبیرکل ناتو، آندرس فوگ راسموسن روز دوشنبه وارد آنکار شده است تا در مورد وضعیت لیبی با برای گفتگو با مقامات ترکیه، از جمله با وزیر دفاع این کشور گفتگو کند.

نمایندگان لیبی با مأموریت‌هایی متفاوت
دیدار نمایندگان دولت و شورشیان لیبی در آنکار در حالی برنامه‌ریزی شده است که دولت لیبی نمایندگان دیگری را نیز راهی سایر کشورهای کرده است. روز دوشنبه ۱۵ فرودین (۴آپریل) وزیر خارجه ایتالیا اعلام کرد پیامی که فردی به نمایندگی از معمر قدافی آورده، قابل باور نمی‌داد. فرانکو فراتینی بدون ذکر جزییات گفت که تجزیه لیبی قابل پذیرش نیست. هنوز مشخص نسیت که آیا دولت لیبی چنین پیشنهادی کرده است یا خیر. وزیر خارجه ایتالیا همزمان تأکید کرد که این کشور "شورای ملی لیبی" را تنها نهاد رسمی و طرف مذاکره می‌داند.

از سوی دیگر نیویورک تایمز گزارش می‌د‌هد که دو تن از پسران قذافی راه‌حل دیگری پیشنهاد کردند. این روزنامه می‌نویسد سیف الاسلام و سعید قذافی قصد دارند پدرشان را از قدرت برکنار کنند. در این طرح قرار است پس از برکناری معمر قذافی، سیف الاسلام دولت موقت تشکیل دهد و راه را برای تغییر در ساختار قدرت و حرکت به سوی دمکراسی هموار کند.
دو نماینده نیز به لندن و آتن فرستاده شدند. نماینده لیبی در لندن خود را فرستاده سیف‌الاسلام معرفی کرده و پیشنهاد وی را برای عهده‌دار شدن امور مطرح کرده است. سیف الاسلام چهره‌خوشنامی میان مخالفان قذافی نیست و برخی حتی او را بدتر از پدرش می‌دانند. 
شورشیان لیبی همچنان خواستار خروج قذافی و خانواده او از کشور هستند و پیشنهاد پسران قذافی را رد کرند. نمایندگان شورای ملی لیبی به فرستاده ویژه سازمان ملل، عبد اله الخطیب، ‎گفته‌اند خروج قذافی و تمامی اعضای خانواده او نخستین گام برای بازگشت به شرایط عادی در کشور است.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.