خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ فروردین ۱۷, چهارشنبه

مجوز برگزاری راهپیمایی‌های غیرسیاسی مشروط به اجازه از مراجع مربوطه شد


جرس: به رغم تصریح قانون اساسی به آزادی تجمعات و راهییمایی، نمایندگان مجلس با تصویب بندی از طرح فعالیت و نظارت بر سازمان‌های مردم‌نهاد، اجازه برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌های غیرسیاسی را منوط به کسب مجوز از مراجع ذیربط کردند.


به گزارش خبر آنلاین، در بررسی فصل حقوق و تکالیف چارچوب فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد، مصوب شد که این سازمان‌ها حق دارند متناسب با حوزه فعالیت تخصصی خود با رعایت قانون مذکور و سایر قوانین و مقررات مربوط در چارچوب اساسنامه خود مواردی را لحاظ کرده و به فعالیت بپردازند.

ارائه خدمات مورد نیاز جامعه، اظهار نظر و پیشنهاد راهکارهای مناسب به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذیربط و همچنین برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها به صورت غیرسیاسی پس از کسب مجوز از مراجع ذیربط از جمله حدود این فعالیت‌ها است. این در حالی است که روز گذشته صدور چنین مجوزی با مباحثه طولانی نمایندگان روبه‌رو شده و ساعتی از وقت مجلس را به خود مشغول کرد.

همچنین تسهیل و کمک به اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی و سازمان‌های بین‌المللی مورد تایید وزارت امور خارجه و مراجع ذیصلاح از طریق امضای تفاهم‌نامه و یا عقد قرارداد با آنها از دیگر موارد فعالیت سازمان‌های مردم نهاد خواهد بود.


نمایندگان مجلس در این ماده همچنین مقرر کردند اطلاع‌رسانی در قالب انتشار نشریه و یا استفاده از دیگر ابزار پس از کسب مجوز از مراجع ذیربط و همچنین اجرای برنامه‌ها و پروژه‌ها برای تامین اهداف مقرر در اساسنامه از دیگر چارچوب‌های فعالیت سازمان‌های مردم نهاد باشد.

در تبصره یک این ماده مقرر شد عضویت سازمان‌های مردم‌نهاد در سازمان‌های بین‌المللی و هرگونه همکاری و فعالیت بین‌المللی از قبیل عقد قرارداد امضای تفاهم نامه و شرکت در همایش‌ها و دوره‌های آموزشی در خارج از کشور منوط به اخذ مجوز از هیأت عالی است.

در تبصره 2 این ماده و سازمان‌های مردم‌نهاد موظف شده‌اند پیش از دریافت هر‌گونه کمک اعم از نقدی و غیرنقدی از آژانس‌های وابسته به سازمان ملل متحد و دیگر منابع کمک کننده خارجی اعم از حقیقی یا حقوقی، میزان کمک و موضوع آن را به صورت مشروح بر حسب مورد برای اخذ مجوز به هیأت عالی اعلام کند. 

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.