خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ خرداد ۲۶, پنجشنبه

آیت الله دستغیب:کسی که پول می گیرد تا دیگران را کتک بزند مال حرام به دست آورده است

آیت الله العظمی دستغیب، در جلسه هفتگی تفسیر قرآن که در مسجد قبا، برگزار شد با اشاره به آیات شصت و چهارم و شصت و پنجم سوره غافر فرمودند : همچنانکه زمین مهد زندگى بشر است و باید آرام باشد، جامعه نیز مهد زندگى و پرورش انسانهاست و باید برخوردار از آرامش و امنیت باشد. آرامش اجتماع در گرو آن است که همه مردم خداپرست باشند و صدر و ذیل، فقیر و غنى، همه بر فطرت اولیه که همان توحید و مؤثریت خداى تعالى است حرکت کنند: «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ: آگاه باشید که یاد خدا آرام‏بخش دلها است».

به گزارش سایت حدیث سرو، ایشان در ادامه با اشاره به اینکه شرط تحقق یک جامعه توحیدی این است که رهبران و جلوداران آن روبه خدا آورند و گفتار و عملشان یکی باشد، فرمودند: اگر مردم جامعه بر مدار فطرت الهى خود حرکت کنند، خداى تعالى آنها را از شرّ شیاطین محافظت مى‏کند. شیاطینى که قصد رخنه در جامعه اسلامى را دارند و مى‏خواهند دین و دنیاى مردم مسلمان را به تاراج برند به شرط آنکه بزرگان دین و سیاست رفتارى مناسب و عادلانه داشته باشند و همگان به نصایح ناصحان تن دهند که اگر غیر از این باشد و رؤسا و علما و مؤمنین قول و فعلشان متفاوت باشد، جامعه نیز دستخوش تفرقه مى ‏شود و راه نفوذ شیاطین هموار مى ‏شود؛ اجانب مسلط مى‏شوند و ثروتهاى عظیم مادى و معنوى جامعه را به یغما مى ‏برند و همان وضعى که در گذشته بوده دوباره ایجاد مى‏شود. پس راه نجات جامعه، یکى ‏شدن فعل و قول یا به عبارتى قلب و زبان [بزرگان‏] است. اگر چنین شد همه به سوى خداى تعالى متمایل مى ‏شوند؛ یعنى اگر رهبران رو به خدا آورند، قلبهاى مردم نیز متوجه خداوند مى‏ شود[؛ الناس على دین ملوکهم‏]. معدود قلبهاى ناسالم نیز یا خود را درمان مى‏ کنند یا شناخته مى‏ شوند. درست است که قرآن کریم مى ‏فرماید: «أَکْثَرَ النّاسِ لا یَعْلَمُونَ» اما این نیز بخاطر جلوداران است و اگر سردمداران جامعه خوب باشند، مردم نیز خوب و دانا و خداپرست مى‏ شوند. همچنانکه در زمان رسول اللَّه‏ صلى الله علیه وآله، منافقان انگشت‏ شمار و شناخته ‏شده بودند اما به محض آنکه پیامبرصلى الله علیه وآله از دنیا رفت، مسیر حرکت جامعه منحرف شد و افراد بسیارى به ثروت‏ اندوزى و ریاست‏ طلبى و انحراف کشیده شدند.
ایشان در ادامه با اشاره به لزوم عمل به دستورات قرآن و سنت توسط بزرگان، فرمودند: اگر قرار باشد جامعه‏ اى بر روال الهى قرار گیرد و الگوى جوامع دیگر گردد باید تمام احکام الهى، مو به مو مطابق قرآن و سنّت در آن پیاده شود و مصلحت‏ بینى‏هاى شخصى و گروهى کنار گذاشته شود.
بى ‏تردید اسلام بهترین دین براى اداره جامعه و سعادت افراد است به شرط آنکه به درستى اجرا شود و اجراشدن آن وابسته به یک نفر نیست، همه بزرگان و علما و رؤسا و مدیران باید دست در دست هم بگذارند و احکام اسلام و قانون اساسى را که برگرفته از احکام و مبانى اسلام است، پیاده کنند. این مى ‏شود بهترین تصویربندى براى اجتماع.
کسى که پول مى‏ گیرد تا دیگران را کتک بزند و رعب و وحشت ایجاد کند، مال حرام به دست آورده است

ایشان با اشاره به آموزهای اخلاقی این دو آیه به اینکه باید همواره انسان کوشش کند در تحصیل رزق حلال فرمودند : خداوند بهترین خوراکى‏ها و آشامیدنى‏ها را براى انسان قرار داد و او را از خوردن و آشامیدن خبائث و مضرّات نهى کرد و روش صحیح ذبح حیوانات را به او آموخت. سفارش به کسب حلال و به دست‏ آوردن مال حلال فرمود و از خوردن مال حرام بازش داشت.
سالها پیش از انقلاب، یکى از روزنامه‏ ها نوشته بود: نود درصد علما با دربار ارتباط دارند. حضرت امام خمینى ‏(ره)، نویسنده این مطلب را فرا خواند و به او گفت: چند نفر از این نود درصد را نام ببر. او که مى‏ دانست دروغ نوشته پاسخ داد: من نمى ‏دانم چه کسانى هستند به ما پول مى‏ دهند که این چیزها را بنویسیم. امام به او فرمود: پول خود را از راه حلال به دست بیاور و اگر نمى‏ توانى شغل خود را تغییر بده.
آیت اللَّه شهید دستغیب‏ رحمه الله گاه مى ‏گفت: کجایند کاسبهاى قدیمى که درس مکاسب شیخ مرتضى انصارى را مى‏ خواندند تا در کسب خود به حرام نیفتند؟
ایشان در ادامه گفت : مال حرام تنها منحصر در کسب حرام نیست. کسى هم که پول مى‏ گیرد تا دیگران را کتک بزند و رعب و وحشت ایجاد کند، مال حرام به دست آورده و لقمه حرام خورده است و نطفه فرزندانش نیز از لقمه حرام تشکیل مى ‏شود در نتیجه فرزند بدتر از پدر مى‏شود و سالها بعد بسیارى از افراد جامعه حاصل نطفه حرام و لقمه حرام مى‏ شوند.
جوانان امروز جامعه ما کسانى هستند که در زمان امام خمینى‏ رحمه الله یا کمى بعدتر متولد شده ‏اند. باید قدر این جوانان را دانست و از آنها بهره خوب برد. اینان از نطفه‏ هاى پاک و لقمه‏ هاى حلالند. اما اگر به احکام اسلام عمل نشود و لقمه‏ هاى حرام بر سر سفره‏هاى مردم گذاشته شود، بیست، سى سال آینده وضع جامعه عوض مى‏ شود و نمى‏توان انتظار چندانى از جوانان آن روز داشت.
بخاطر حفظ مرید و مسجد سکوت نمی کنم
این عضو مجلس خبرگان در ادامه با اشاره به سخنرانیها و انتقاداتی که طی این دوسال نسبت به روند ایجاد شده در جامعه، ایراد شده فرمود: بنده بین خود و خداى تعالى در میان انتقادات، هدفى جز عمل به تکلیف ندارم و مى ‏دانم که اگر نگویم، در جاى خود متوقف مى‏ شوم و حرکتى از لحاظ معنوى نخواهم داشت. فروبستن زبان از بیان حقایق و انتقادات، مؤثردیدن غیر خدا (شرک) است؛ یعنى اگر بخاطر حفظ مرید و حوزه و مسجد و ریاست خود سکوت کنیم، غیر خدا را لحاظ کرده ‏ایم. گذشته از این، هنگامى که بنده را در قبر مى‏ گذارند، مى‏ گویند: تو که مى‏ دانستى و علم داشتى چرا تخلفاتى را که دیدى تذکر ندادى؟ در آن زمان چه بگویم؟ بگویم: ترسیدم، از توهینها و تهمتها و از اینکه بگویند آمریکایى است، ترسیدم؟ – البته مدتى است که بخاطر گرفتارشدن به خود، کارى به ما ندارند اما اگر گرفتاریشان رفع شود دوباره همان اوضاع خواهد بود – همه ما به اندازه خود تکلیف داریم.
بنده حتى قادر نیستم بدن خود را حفظ کنم؛ اگر چند نفر از همان به اصطلاح مخلصین بر سرمان بریزند و کتکمان بزنند، یا مشتى به پهلویمان بزنند، مى‏میریم – مانند خانم هاله سحابى که همین طور کشته شد – اما مهم نیست. یا اگر کسى در تشییع جنازه ‏مان نیامد و مانند آن بنده خدا شبانه دفنمان کردند باز هم اهمیتى ندارد. هر که خواست بیاید و هر که نخواست نیاید. اما نمى ‏توان گفت بخاطر اینکه شاید در تشییع جنازه ‏مان نیایند یا در امامزاده سید محمّد علیه السلام دفنمان نکنند، باید سکوت کنیم. سر و کار ما با خداست و باید فکرى به حال بعد از مرگ بکنیم. آیا ما باید به دنبال حرف مردم و دنبال هواى دیگران باشیم؟ این شرک است.
دیندارى اکثریت مردم ایران‏
معظم له در پایان با اشاره به اینکه مردم ایران دیندار هستند اما دوست دارند که علما و بزرگان، عملشان مطابق با گفتارشان باشد فرمود: اکثریت مردم مسلمان ایران دین را مى‏ خواهند اما مى ‏گویند باید عمل علما و جلوداران ما مطابق قولشان باشد و این خواسته حقّى است. از زمان امام خمینى ‏(ره)، آمادگى پذیرش دین در مردم به وجود آمد و همین الآن هم این آمادگى وجود دارد. فکر نکنید همه مردم مسیحى و بهایى شده ‏اند. همین الان هم اگر از بزرگان دین و کشور عمل صحیح ببینند استقبال مى ‏کنند. آقایان بزرگان هم بیایند همه زندانیان سیاسى را آزاد کنند. آقاى میرحسین موسوى و کروبى را از حصر در آورند و مطابق قانون عمل کنند و انتخابات را به طور صحیح برگزار نمایند. این کارها موج خوشحالى فراوانى در بین مردم ایجاد مى‏کند و حتى اگر چند نفر هم عصبانى شوند و دست به اغتشاش بزنند، دیگران مهارشان مى‏ کنند.

کلمه

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.