خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ بهمن ۱۵, جمعه

این قیام، انقلاب تمام مردم مصر است نه یک انقلاب اسلامی

جرس: همزمان با تاکید مخالفان بر کناره گیری حسنی مبارک از قدرت، و تداوم فریاد معترضان در خیابان‌های مصر که در دومین جمعۀ اعتراضات همچنان فریاد می‌زنند "فرار مبارک"، و در حالیکه وی اعلام کرده است که از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد، منابع خبری غرب اعلام کردند که "متحدین غربی حکومت مصر نیز سقوط وی را پذیرفته اند و "دولت آمریکا در حال مذاکره با عمر سلیمان، معاون رئیس‌جمهور، برای برکناری فوری حسنی مبارک است." 

بر اساس گزارش منابع خبری غربی، آمریکا پیشنهاد کرده است که مبارک باید فورا برکنار شود و پس از وی، عمر سلیمان مسئولیت دولت موقت را بر عهده گیرد و در ترکیب این دولت موقت نیز، سهمی برای گروه اخوان‌المسلمین در نظر گرفته شود.

امروز جمعه چهارم فوریه- ۱۵ بهمن ماه، رهبر جمهوری اسلامی نیز در خطبه های نماز جمعه تهران گفت: "پس از سالها مجاهدت، مشاهده می کنیم که انعکاس صدای انقلاب اسلامی امروز در مناطق دیگری از جهان اسلام با قدرت و قوت شنیده می شود و حوادث شمال آفریقا، مصر، تونس و کشورهای دیگر، برای ما معنای خاصی دارد. تحولات اخیر در منطقه همان بیداری اسلامی تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران است."

بلافاصله بعد از سخنان رهبر جمهوری اسلامی، جمعیت اخوان المسلمین مصر، در وبسایت رسمی خودش پاسخی سریع و صریح به این سخنان ابراز داشت و نوشت "جمعیت اخوان المسلمین، این قیام را انقلاب تمام مردم مصر می داند، نه صرفا یک انقلاب اسلامی"، و تاکید کرد که "انقلاب مصر، انقلاب همه مسلمانان و مسیحیان با تمام گرایشها و تمایلات سیاسی مختلف و متفاوت است."
این گروه که از قدرتمندترین شاخه های اپوزیسیون مصر است، امروز همچنین اعلام کرد که سران این گروه قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارند و این گروه حاضر است پس از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت، در مورد دوران گذار سیاسی مصر با دیگر جناح‌ها به گفت‌وگو بنشیند.

همزمان یک عضو كمیته موسوم به «انقلاب ملی مصر» اعلام كرد كه این كمیته پس از رایزنی‌های طولانی و با هدف حمایت از جوانان مصری و اقدامات قانونی آنها برای مقابله با حامیان حکومت مبارك تشكیل شده است.

به گزارش منابع خبری عربی و غربی، روز جمعه چهارم فوریه، در یازدهمین روز از اعتراضات و دومین جمعۀ تحصن معترضان مصری، این روز "رفتن مبارک" نام گذاری شده است.
طی روزهای اخیر محمد البرادعی، از رهبران جنبش مسالمت آمیز علیه حکومت مصر، به رئیس جمهور حسنی مبارک اولتیماتوم داده بود که روز جمعه (امروز) آخرین فرصت وی برای کناره گیری از قدرت است.

اما حسنی مبارک در مصاحبه ای اختصاصی با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا، مدعی شده بود که اگر استعفا دهد، در مصر "هرج و مرج حکمفرما خواهد شد." وی در واکنش به تاکید اوباما بر آغاز هر چه سریع تر انتقال قدرت، خطاب به مقامات آمریکا و کسانی که خواستار کناره گیری او از قدرت شده اند گفت: "شما مصر و فرهنگ آن را نمی شناسید و نمی دانید در پی کناره گیری من چه رخ خواهد داد."

دیگر باید برود
درحالیکه مقامات آمریکایی طی روزهای قبل خواستار خویشتنداری هر دو طرف در مصر و پرهیز حکومت از رفتار خشن با معترضین شده بود، طی دو روز گذشته و در پیِ حملات خشونت بار و مرگبارِ لباس شخصی های حامی حکومت به مردم، غرب و آمریکا تغییر موضع داده و خواستار کناره گیری فوری حسنی مبارک از قدرت شده اند و به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، دولت آمریکا در حال مذاکره با عمر سلیمان، معاون رئیس‌جمهور مصر، برای برکناری حسنی مبارک است.

بر اساس طرح آمریکا، عمر سلیمان سپس بایستی تغییرات سیاسی را در این کشور آغاز و کنترل کند. روزنامه "نیویورک تایمز" منابع اطلاعاتی خود را در مورد این طرح، دیپلما‌ت‌های عربی و نمایندگان دولت آمریکا عنوان کرده است. در گزارش این روزنامه آمده است: "نکته مهم برای عملی کردن طرح آمریکا، جلب نظر موافق ارتش مصر است."

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش می‌دهد که هیئتی از نمایندگان بلندپایه آمریکایی در حال مذاکره با دولت مصر برای برکناری فوری حسنی مبارک است. آنها تاکید کرده اند دولت موقتی که پس از مبارک تشکیل خواهد شد، بایستی راه را برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه فراهم کند.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود از موافقت رئیس‌ارتش مصر، ژنرال حافظ عنان، و وزیر دفاع این کشور، محمد حسین طنطاوی، برای حمایت از دولت موقت آتی خبر داده است.

روز وداع و عزیمت
معترضان مصری که روز جمعه چهارم فوریه را "روز وداع" و خداحافظی حسنی مبارک از قدرت نام نهاده اند، مجددا به میدان تحریر (آزادی) قاهره آمده و از حضور و حملات مجدد لباس شخصی های حامی حکومت خبری نیست، اما ارتش حضوری قوی در میدان دارد و کارت شناسایی برخی تظاهرکنندگان را کنترل کرده و بر اوضاع مسلط است.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکیست سربازان با کلاهخود و پوشش ضد گلوله در محل مستقرند و حضور آنها در همه جا بیشتر شده است. همچنین نیروهای ارتشی با سیم خاردار میدان تحریر را، که به محل اصلی تجمعات تبدیل شده است، محصور کرده اند و مانع نزدیک شدن و حملۀ مجدد حامیان حکومت به معترضانِ متحصن می شوند.

به گزارش این سامانه خبری، صدها هزار معترض مصری امروز در چارچوب آن چه "روز عزیمت" یا وداع نام گرفته، بار دیگر با تجمع در میدان تحریر (رهایی) قاهره خواستار برکناری و عزیمت حسنی مبارک، رئیس جمهور این کشور، شدند.

این معترضان به طور جمعی در این میدان نماز خوانده و برای برکناری حسنی مبارک از ریاست‌جمهوری دعا کردند.


طی دو روز گذشته (چهارشنبه و پنجشنبه -دوم و سوم فوریه)، میدان تحریر (آزادی) قاهر صحنه جنگ میان هواداران مبارک و معترضان ضد حکومتیِ خواهانِ برکناریِ وی بود، که تعدادی زیادی کشته و زخمی از معترضین بر جای ماند. 


موج بازداشت ها ادامه دارد
شبکه تلویزیونی الجزیره همچنین ظهر جمعه اعلام کرد که نیروهای گارد امنیتی مصر، با حمله به دفتر سازمان حقوق بشر مصر، ۳۰ نفر از جمله ۲تن از اعضای سازمان عفو بین الملل را دستگیر کرده اند.

این شبکه اعلام کرد که نیروهای اطلاعاتی، به دفتر شورای حقوق بشر مردم مصر حمله و ۳۰ نفر از اعضای این شورا را دستگیر کردند. بر اساس این گزارش، ۲ تن نفر از اعضای سازمان عفو بین الملل نیز در این حمله دستگیر شده اند.

همچنین نیروهای امنیتی مصر، گروهی از مردم را در اطراف میدان تحریر (آزادی) درحالیکه قصد داشتند به تظاهرات و تحصن میدان بپیوندند، به زور سوار اتومبیل کرده و به محلی نامعلوم انتقال داده اند.


تسلیم نمی شویم
فعالان اعتراضات می گویند در برابر اقدامات خرابکارانۀ ماموران امنیتی و لباس شخصیِ حامی حکومت تسلیم نخواهند شد و تا برکناری یا کناره گیری وی از قدرت، به اعتراض و تلاش خود ادامه خواهند داد.

همچنین اخوان‌المسلمین، گروه اسلام‌گرای مخالف حسنی مبارک و قدرتمندترین شاخه از اپوزیسیون مصر، روز جمعه اعلام کرد که سران این گروه قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارند و این گروه حاضر است پس از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت، در مورد دوران گذار سیاسی مصر با دیگر جناح‌ها به گفت‌وگو بنشیند.

گفتنی است روز گذشته (پنجشنبه) در پی اوج گرفتن اعتراضات در مصر، روز گذشته (پنجشنبه) دادستان کل آن کشور، تعدادی از وزرا و مسئولان سابق دولتی و حکومتی را ممنوع الخروج اعلام کرد و خاطرنشان ساخت که حساب های بانکی آنها نیز مسدود شده است.

احمد شفیق، نخست وزیر جدید مصر نیز غروب پنجشنبه در تلویزیون دولتی مصر حاضر شده و اعلام کرده بود که با وضعیت فعلی، "اوضاع از کنترل خارج شده است" و حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر نیز ادعا کرد که اگر استعفا دهد، در کشورش "هرج و مرج حکمفرما خواهد شد."
طی روزهای اخیر، خبرنگاران پوشش دهندۀ حوادث و رویدادهای مصر، مورد ضرب و شتم و بازداشت ماموران لباس شخصی و امنیتی آن کشور قرار گرفته و بسیاری از وسائلشان از بین رفته یا تجهیزات آنها ضبط شده است.

بنا به گزارش خبرگزاری ها، در بین تجمع‌کنندگان امروز در میدان تحریر، زنان و کودکان نیز حضور جدی و فعال داشته و افرادی از قشرهای مختلف به چشم می‌خورند.
سرویس خبری بی بی سی گزارش داد که اصلی‌ترین خواسته تجمع‌کنندگان برکناری مبارک است و شعار می‌دهند که "او را به عربستان بفرستید". "او را به اسرائیل بفرستید."

این گزارش افزود "بعد از خشونت‌های اخیر علیه معترضان، در شرایط کنونی، حکومت مصر در بین تجمع‌کنندگان در اسکندریه طرفداری ندارد و مخالفان دولت می‌گویند مبارک هر جا که می‌خواهد برود و فقط مصر را ترک کند."

بنا به گزارش شبکه های عربی و غربی، ظهر جمعه چهارم فرویه، اوضاع شهرهای اسکندریه، سوئز، پورت سعید، اسماعیلیه، دمیاط، دمنهور، المنیا، الزقازیق، کفر الشیخ، الفیوم، أسیوط، ملوی، القوصیه، دیروط و کوم امبو بحرانی است و مخالفان خواستار برکناری مبارک بوده و معتقدند وی رفتنی است.

 
تنظیم: حمیدرضا ظریفی نیا

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.