خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

درخواست راهپیمایی از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی

جرس: مهدي کروبي وميرحسين موسوي درنامه اي مشترک به وزارت کشور درخواست صدورمجوز براي دعوت راهپيمايي مردمي درجهت حمايت ازقيام مردم مصر و تونس را خواستار شدند.

بر اساس این درخواست راهپیمایی در حمایت از مردم مصر و تونس دوشنبه ساعت سه بعدازظهر از میدان امام حسین به سمت میدان آزادی برگزار می شود.

این درخواست صبح امروز تحویل وزارت کشورگردید و رسید دریافت شد.

 متن این درخواست که همزمان در کلمه و سحام نیوز منتشر شد به شرح زیر است:


وزيرمحترم کشور
بدينوسيله به اطلاع مي رساندکه به منظوراعلام همبستگي باحرکت هاي مردمي درمنطقه بويژه قيام آزاديخواهانه مردم تونس و مصربرعليه حکومت استبدادي درکشوردرخواست صدورمجوزبراي دعوت به راهپيمايي مردمي طبق اصل بيست وهفت قانون اساسي درجهت حمايت ازقيام مردم اين دوکشورمسلمان رادرروز دوشنبه25 بهمن ساعت 3 بعدازظهر ازميدان امام حسين تاميدان آزادي راداريم.



   گفتنی است  از همان فردای اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ٢٢ خرداد ٨٨، اصلاح طلبان و ستادهای میرحسین موسوی و مهدی کروبی مکررا خواستار صدور مجوز برای برگزاری تجمع، تحصن، میتینگ یا راهپیمایی - جهت اعتراض به نتایج انتخابات، سوگواری برای جانباختگان و قربانیان حوادث بعد از انتخابات و همچنین اقدامات مشکوک جریان های خاص برای تخریب چهرۀ جنبش سبز- شدند؛ ولی وزارت کشور دولت احمدی نژاد، اکیدا از صدور چنین مجوزی خودداری کرد.


لازم به ذکر است بعد از اعلام نتایج انتخابات ٢٢ خرداد ٨٨، در اولین حرکت اعتراضی، «انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها» از وزارت کشور برای برگزاری راهپیمایی روز ٢۵ خرداد مجوز درخواست کرد، که مورد موافقت قرار نگرفت.


درخواست راهپیمایی آرام و سکوتِ حامیان میرحسین موسوی برای همان روز نیز مورد موافقت قرار نگرفت .


مجمع روحانیون مبارز نیز، در نامه‌ای به فرمانداری تهران، به منظور برگزاری راهپیمایی از میدان انقلاب تا آزادی، برای روز شنبه مورخ ۳۰ خرداد ۸۸  درخواست مجوز کرده و هدف از این راهپیمایی را، پی‌گیری مطالبات قانونی مردم و تداوم اعتراض مدنی آنان اعلام نموده بود. (که این تقاضا رد شد) 


این درحالیست که در هفته‌های پس از انتخابات، طرفداران محمود احمدی‌نژاد و حکومتی ها، دو راهپیمایی و تجمع بزرگ در تهران برگزار کردند و صدا و سیما نیز با تبلیغاتی گسترده‌، حضور در آن را تشویق نمود و مسیرهای راهپیمایی را مرتباً تبلیغ کرد.

  
میرحسین موسوی و مهدی کروبی، روز چهارم مرداد ماه ٨٨، با انتشار درخواست مشتركي از وزارت كشور، خواستار برگزاري مراسم چهلم جانباختگان حوادث پس از انتخابات در مصلای تهران - صرفاً با قرائت قرآن و بدون سخنراني-  شده بودند.
این دو رهبر جنبش سبز، در درخواست خود آورده بودند "بدینوسیله به اطلاع می‌رسانیم به مناسبت گذشت چهل روز از آغاز حوادث ناگواری که طی آن عده‌ای از هموطنانمان جان خود را از دست دادند، درخواست برگزاری مراسم یادبود این عزیزان در روز پنجشنبه ۸/۵/۸۸ ساعت ۱۸ الی ۳۰/۱۹ بعدازظهر در محل مصلای بزرگ تهران را داریم." (با این درخواست موافقت نشد)
در اولین واکنش به این درخواست، روزنامه کیهان تهران نوشت "دو نامزد ناكام انتخابات كه با تن ندادن به قانون و رأي مردم، و خياباني كردن اعتراض، زمينه ايجاد اغتشاش و درگيري و جنايت و تخريب را فراهم كردند، همچنان به شيوه فرار به جلو ادامه مي دهند."

 پاسداشت ياد شهيدان روزهاى گذشته و تأكيد بر حقوق قانونى مردم" 

گفتنی است همان زمان حامیان میرحسین موسوی از وزارت كشور  درخواست مجوز براى "پاسداشت ياد شهيدان روزهاى گذشته و تأكيد بر حقوق قانونى مردم" کردند، که این ارگان دولتی شرايطى را براى صدور مجوز تجمع به هواداران موسوی تعيين كرده و گفته بود "بررسى و صدور مجوز برگزارى تجمع سراسرى منوط به اعلام درخواست يك هفته پيش از برگزارى به صورت حضورى و با سپردن تعهداتى است."


بعد از این اعلام موضع وزارت کشور، دفتر ارتباطات مردمى ستاد موسوى اعلام کرد که چنين مجوزى صادر نشده است.


انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها برای برگزاری راهپیمایی در روز ۱۳ آبان ٨٨، از استانداری تهران درخواست مجوز کرده بود که مورد موافقت قرار نگرفت.


بعد از حرکت مشکوک آتش زدن تصاویر رهبر فقید جمهوری اسلامی در حاشیۀ مراسم ۱۶ آذر و روز دانشجوی سال ٨٨، و پخش مکرر فیلم آن توسط صدا و سیما جهت تحریک برخی علیه فعالان جنبش و دانشجویان، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در اعتراض به این هتک حرمت، مجوز راهپیمایی درخواست کردند.
مهدی کروبی در آستانۀ این درخواست مجوز گفته بود "گرچه برای راهپیمایی مسالمت آمیز، طبق اصل ۲۷ قانون اساسی نباید درخواست مجوز داد اما با توجه به شرایط امروز ما و عدم خواست ما برای آسیبی پذیری مردم، مجوز خود را به وزارت کشور ارایه می کنیم." گفتنی است، با این درخواست آنان نیز موافقت نشد. 
دوشنبه دهم خرداد ٨٩، میرحسین موسوی، با هدف بررسی مسائل و رخدادهای ماه جاری به دیدار مهدی کروبی رفت و در این دیدار، کروبی و موسوی با امضاء نامه‌ای مشترک و ارسال آن به استانداری تهران، برگزاری راهپیمایی مطابق با اصل ۲۷ قانون اساسی در سالگرد انتخابات ۲۲خرداد ۸۸ را خواستار شدند که برای آنان مجوز صادر نگردید.


موسوی و کروبی اوایل اردیبهشت ماه ٨٩ نیز، از گروه ها و احزاب اصلاح طلب خواسته بودند که برای برگزاری راهپیمایی روز ۲۲ خرداد تقاضای مجوز کنند که برای آنها نیز مجوز صادر نشد.








0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.