خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ مرداد ۵, چهارشنبه

نشست فوق العاده رهبران مخالفان حکومت سوریه در استانبول

 
جــرس: با گذشت یک روز پس از آنکه حکومت سوریه در پی افزایش فشار جنبش اعتراضی مردم، قانون جدیدی برای آزادی مشروط احزاب را تصویب کرد، امروز سه شنبه بیست و ششم ژوئیه گزارش رسید که قرار است سران مخالفان دولت سوريه در ترکيه تشکيل جلسه داده و راه های ادامه مخالفت و اعتراض های خود را بررسی و هماهنگ کنند.


همزمان منابع خبری گزارش داده اند که روز سه شنبه نیز، تيراندازی سنگينی عليه مردم معترض در شهر حمص به راه افتاده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «بحيا مردينی» سخنگوی کميته آزادی بيان اعراب در قاهره با اعلام اين خبر گفت که اين ديدار، نخستين جلسه هماهنگی مخالفان حکومت بشار اسد در خارج از سوريه است که برگزار می شود.

اين گزارش همچنين حاکی است سران گروه های مخالف و معترض سوريه ديدارهای پراکنده ای پيشتر در استانبول داشته اند اما اين نخستين ديدار منسجم و مشخص آن ها برای رايزنی و طراحی استراتژی خواهد بود.

اين جلسه به احتمال زياد از روز چهارشنبه آغاز شده و تا روز شنبه ادامه خواهد داشت تا روابط ميان گروه ها و فعالان و برنامه ريزان، هماهنگ شود.

اعضای ياد شده تحت عنوانی موسوم به «کميته هماهنگی انقلاب سوريه» طرح ها و بيانيه های خود را عرضه خواهند کرد.

این چندمین نشست مخالفین حکومت بعث بشار اسد در ترکیه طی ماههای اخیر است، که در نشست های قبلی مخالفین حکومت سوریه خواستار برکناری اسد از قدرت شده بودند. چندی پيش حدود ۳۵۰ تن از مخالفان دولت سوريه در استانبول کنگره ای تحت عنوان «کنگره نجات ملی» تشکيل دادند تا راه های کنار گذاشتن حکومت بشار اسد را بررسی کنند. ترکيه که در روابط نزديکی با حاکميت سوريه دارد، در دو ماه گذشته دوبار گفت وگوهايی با سران مخالفان دولت بشار اسد داشته است.

اين در حالی است که درگيری ها و سرکوب مخالفان توسط نيروهای امنيتی در سوريه ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه شنبه در جريان اعتراض های مردمی سه تن ديگر دستگير شدند. روز دوشنبه هم دو مرد و يک زن هدف شليک نيروهای امنيتی قرار گرفته و درجا کشته شدند.

تظاهرات مخالفان در شهرهای «حمص» و «ادلب» هنوز هم ادامه دارد. به گفته شاهدان عينی، شهر حمص در يک هفته گذشته شاهد سرکوب خونين بار معترضان توسط نيروهای امنيتی بوده و عمليات سرکوب خشن هنوز هم ادامه دارد.

رامی عبدالرحمان، رييس ديدبان حقوق بشر سوريه به خبرگزاری فرانسه گفت: "روز سه شنبه تيراندازی سنگينی عليه مردم معترض در شهر حمص به راه افتاده است." عمار القرابی، رييس سازمان ملی حقوق بشر سوريه هم رژيم بشار اسد را متهم کرد که "کشور را به يک زندان سياسی بزرگ" تبديل کرده و همه را به زندان انداخته است.

چند روز پيش و برای نخستين بار از آغاز اعتراضات در سوريه، نيروهای امنيتی در منطقه کردنشين و شهر قاميشلی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از باتوم و گاز اشک اور استفاده کرده‌اند.طبق اين گزارش، تظاهر کنندگان خواهان آزادی سياسی و همچنين پايان دادن به تبعيض عليه يک ميليون کرد سوريه شده‌اند.

گروه های حقوق بشر می‌گويند از آغاز اعتراضات تاکنون دست کم ۱۴۰۰ غير نظامی به دست نيروهای امنيتی کشته‌اند و بيتشر کشته شدگان را اهل تسنن تشکيل می‌دهد و همين امر باعث شده تا نارضايتی در بين نيروهای رده پايين ارتش سوريه گسترش يابد.

روز گذشته خبرگزاری آلمان به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده بود که طبق قانون جدیدی که حکومت سوریه تصویب کرده، تاسیس احزاب سیاسی تازه اساسا آزاد است، به شرطی که این احزاب، بر مبانی مذهبی، قومی، طایفه‌ای، منطقه‌ای یا شغلی استوار نباشند.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.