خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ آبان ۱۴, شنبه

اختلاف نظر میان مقامات اسرائیلی پیرامون ایران شدت گرفت

اختلاف نظر میان مقامات اسرائیلی پیرامون ایران شدت گرفت


جـــرس: درحالیکه طیف وسیعی از سیاستمداران و نظامیان اسرائیلی معتقدند هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، سبب "ایجاد فاجعه ای بزرگ در منطقه و به خصوص برای اسرائیل خواهد شد، وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه چهارم نوامبر اظهار عقیده کرد: "هر روزی که می گذرد به حمله به ایران نزدیک تر می شویم".


همزمان و در گرماگرم گمانه زنی های رسانه ای در اسرائيل و جهان با ادعای نزديک شدن موعد حمله احتمالی نظامی به تأسيسات هسته ای جمهوری اسلامی، اسرائيل روز جمعه به طور ناگهانی اعلام کرد که مانورهای مشترک هوايی را نيز به رزمآيش جديد آمادگی های پشت جبهه خود افزوده است.

ایهود باراک، که در پاسخ به سفر اخیر ژنرال دیوید ریچاردز، فرمانده ارتش بریتانیا به اسرائیل، روز گذشته به لندن سفر کرده، جمعه چهارم نوامبر در گفت و گو با بی بی سی، ضمن اشاره به گزارشی که قرار است هفته آینده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ارائه کند، گفت که امیدوار است در آن گزارش "حقیقت درباره برنامه هسته ای ایران به جهان گفته شود".

ایهود باراک ادامه داد "به لحاظ نظری، هر روزی که می گذرد به حمله به ایران نزدیک تر می شویم و هر روزی که می گذرد به یک معنا ما به محو اسرائیل از نقشه زمین نزدیک تر می شویم".

اشاره وی، به محو شدن اسرائیل از روی نقشه کره زمین، موضع گیری های برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی پیرامون "حذف اسرائیل از نقشه روزگار" است.

باراک و برخی سیاستمداران اسرائیلی می گویند هر روزی که از فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی می گذرد، آنها "یک گام به ساخت بمب اتمی نزدیک تر می شوند و "این مساله حیات اسرائیل را تهدید می کند."

وزیر دفاع اسرائیل به بی بی سی گفت "این حرف، بیان یک موضع فلسفی نیست بلکه مساله ای کاملا واقعی است که ممکن است اتفاق بیفتد. ما به این موضوع اعتقاد راسخ داریم که کشورهای جهان باید موضع هماهنگی در پیش بگیرند که از پیدایش یک ایران مسلح به سلاح اتمی جلوگیری کنند".

اختلاف نظر شدید میان مقامات اسرائیلی در خصوص حمله به ایرانگفتنی است، طی روزها و هفته های اخیر شدت حملات لفظی بین سیاستمداران اسرائیلی به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی افزایش قابل توجهی پیدا کرده، به طوریکه اسرائیل چند روز پیش دست به آزمایش یک موشک با ویژگی های بالستیک زد که - علیرغم تکذیب اهداف آن از سوی مقامات اسرائیلی - برخی ناظران آن را نشانه ای از آماده شدن اسرائیل برای حمله یک جانبه علیه ایران دانستند.
به گزارش آسوشیتدپرس، گزارش هایی در دست است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر دولت ائتلافی اسرائیل، در تلاش است تا وزرای کابینه اش را نسبت به انجام یک حمله نظامی به برنامه هسته ای ایران متقاعد کند.
نخست وزیر اسرائیل در واکنش به انتشار این خبر و آغاز بحث پیرامون احتمال حمله اسرائیل و غرب به تأسیسات اتمی ایران، روز گذشته به سرویس امنیت داخلی (شباک) مأموریت داده منبع افشای حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران را پیدا کند.

بر اساس گزارش رادیو اسرائیل، احتمال قوی آن است که مئیر داگان، رییس پیشین «موساد»، گزارش مربوط به حمله را در اختیار روزنامه ها قرار داده باشند .

رییس پیشین «موساد»، سرویس امنیت خارجی اسرائیل شب گذشته در یک همآیش گفت: "این خود نتانیاهو و باراک بوده اند که مسئله ایران را مطرح کرده و گفته بودند گزینه نظامی را با جدیت مورد بررسی قرار داده اند".
به گفته داگان، مسئله اتمی ایران بیش از آنچه تصور می شود پیچیده است و پیش از هر اقدام باید پیامدهای آن را در نظر گرفت.

از سویی دیگر، بنیامین بگین، وزیر مشاور در دولت اسرائیل، گفت اینکه هر انسانی به خود اجازه می دهد در رسانه های عمومی درباره فواید و زیان های اقدامات نظامی احتمالی سخن بگوید، یک خطر بسیار جدی برای اسرائیل را دامن می زند.
بگین گفت: عمومی کردن چنین مباحثاتی، یک وضعیت جنون آمیز و خطایی است که هرگز قابل بخشایش نیست.

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل نیز گفت نمی تواند درک کند که چگونه هر کسی به خود اجازه می دهد در مورد مهم ترین مسایل نظامی و دفاعی که می بایست تنها در اتاق های دربسته در میان چند نفر معدود از مقامات ارشد مطرح می شد، این گونه در رسانه ها علناً داد سخن بدهد.
یووال اشتاینیتس، وزیر دارائی اسرائیل نیز گفت از عمومی کردن این بحث ها مبهوت مانده است و هیچ توضیحی برای آن ندارد

در همین حال روزنامه یدیعوت آحارونوت، چاپ اروشلیم، در گزارشی تصریح كرد: اولین موشكی كه از «تل آویو» به ایران اصابت كند، اسرائیل باید خود را برای دریافت بیش از 15 هزار موشك در عرض چند دقیقه آماده كند و یك رژیم فلج باقی می ماند كه غرب برای جابجا كردن آن باید از ویلچر استفاده كند.
این روزنامه افزود: مقامات اسرائیل از پایان دولتشان به دست ایرانی ها در صورت كوچكترین تعرض تاسیسات هسته ای این كشور وحشت دارند و واكنش ایران را ویرانگر می دانند. فرمانده ستاد ارتش اسرائیل، «بنی گانتس» و رئیس موساد «تمیر باردو» و رئیس سازمان اطلاعات ارتش سرلشكر «افیف كوخافی» و «یورام كوهین» رئیس دستگاه امنیتی اسرائیل (شاباك)، با ایده حمله به ایران كاملا مخالف هستند؛ اما تنها دو نفر از مسئولین سیاسی- نظامی اسرائیل یعنی «بنیامین نتانیاهو» و «ایهود باراك» طرح حمله به تاسیسات هسته ای ایران را تایید می كنند آن هم بدون در نظر گرفتن عواقب چنین حمله ای و پاسخ متقابل ایران.

یدیعوت آحارونوت؛ در ادامه، مقامات اسرائیلی را به چند دسته تقسیم كرده است: 1- آنها كه می گویند تاثیر اقدام نظامی علیه ایران كم است و در عین حال پاسخ ایران بسیار وحشتناك خواهد بود این گروه معتقد است به راه انداختن یك جنگ منطقه ای سبب ویران شدن اسرائیل می شود 2- گروه دوم بر این عقیده است كه باید خویشتندار بود، زیرا برنامه هسته ای ایران تا دو یا دو سال و نیم دیگر تمام نخواهد شد. 3- جبهه گیری سوم از سوی فرماندهان دستگاه های امنیتی اسرائیل همچون رئیس ستاد ارتش «بنی گانتس» و رئیس موساد «تمیر باردو» و رئیس سازمان اطلاعات ارتش سرلشكر «افیف كوخافی» و «یورام كوهین» رئیس دستگاه امنیتی اسرائیل(شاباك) اتخاذ شده است كه تمام آنها با طرح حمله به ایران مخالف هستند؛ موضعی كه با موضع سران سابق دستگاه های امنیتی اسرائیل همچون «گابی اشكنازی» و «مئیر داگان» و «عاموس یدلین» و «یوفال دیسكین» كه با برخورد نظامی با ایران به شدت مخالف بودند، مطابق است. 4- اما گروه چهارم كه «نتانیاهو» و «باراك» تشكیل دهنده آن هستند طرفدار اقدام نظامی علیه ایران می باشند.

گفتنی است، اسرائيل روز جمعه به طور ناگهانی اعلام کرد که مانورهای مشترک هوايی را نيز به رزمآيش جديد آمادگی های پشت جبهه خود افزوده و همزمان انجام پروازهای مشترک بين المللی را در آسمان اسرائيل با مشارکت شماری از کشورها به برنامه آمادگی های خود افزوده است.
اين پروازهای بين المللی افزون بر رزمآيش های مشترکی است که جنگنده های نيروی هوايی اسرائيل در روزهای اخير در جزيره ساردينيای ايتاليا برگزار کرده اند و به گزارش نشريه نيوزويک، نيروی هوايی ايتاليا، آلمان و هلند نيز در رزمآيش های مشترک با جنگنده های اسرائيلی مشارکت داشته اند.
اندکی پيش نيز از مانور هوايی مشترک اسرائيل با يونان، رومانی و چند کشور ديگر در اروپا خبرهای جسته و گريخته ای رسيده بود.
اين ها درحالی است که اعلام شد که در روزهای آينده تدارکات پشت جبهه اسرائيل برای آماده تر کردن مردم اين کشور در صورت بروز وضعيت فوق العاده و احتمال اصابت موشک های دوربرد به اسرائيل ادامه خواهد يافت.
پنجشنبه بخش نخست اين مانور جديد در شماری از مدارس و بيمارستان های مرکز اسرائيل به اجراء در آمد و مجروحان فرضی در «بمباران های احتمالی موشکی» خارج شدند.
اين گزارش ها در حالی است که روزنامه بريتانيايی گاردين نيز چهارشنبه از آمادگی نيروی هوايی اين کشور برای ياری رسانی به آمريکا دريک حمله احتمالی به تأسيسات هسته ای ايران خبر داده بود.
به نوشته گاردين در صورتی که ايران همه فعاليت های مهم اتمی خود را زيرزمينی کند، «آخرين فرصت» برای جامعه جهانی جهت وارد کردن ضربه نظامی به ايران از بين می رود و لذا آمريکا نيز ممکن است که برنامه های خود را برای حمله موشکی هدفمند به تأسيسات هسته ای ايران جلو بيندازد؛ خبری که سخنگوی کاخ سفيد در برابر آن سکوت را ترجيح داده بود.

اما شامگاه جمعه، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که رئیس جمهوری اسرائیل جامعۀ بین المللی را نزدیکتر به راه حلی نظامی تا دیپلماتیک در مورد ایران دانسته و گفته است: "رهبران جهان باید به قول‌هایشان عمل کنند و برای بازداشتن جمهوری اسلامی هر چه لازم است، انجام دهند."

در ادامۀ این اظهار نظرات تهدید آمیز، جمعه چهارم نوامبر، نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه که کشورش میزبان نشست کشورهای عضو گروه ۲۰ است درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی تاکید کرد: "اصرار ایران برای کسب مواد هسته ای برخلاف قوانین بین المللی است".
وی در پاسخ به پرسشی درباره حمله بالقوه پیشگیرانه علیه برنامه هسته ای ایران گفت "شما (خبرنگار) جلوتر از زمان حرکت می کنید، اما جامعه بین المللی باید روی تحریم ها تمرکز کند. اما اگر حیات اسرائیل در معرض تهدید قرار بگیرد ، فرانسه دست به سینه به تماشا نخواهد نشست".

این درحالیست که مقامات جمهوری اسلامی با شدت به این تهدیدات – بویژه اظهارات اسرائیلی ها- پاسخ داده‌اند و در واکنش به آزمایش موشکی اخیر اسرائیل، مقامات نظامی جمهوری اسلامی گفته‌اند که ایران به سیستم موشکی پیشرفته‌ای مجهز است که می‌تواند هر حمله اسرائیل را بی‌درنگ دفع کند و ضربه‌ای مهلک به این کشور وارد آورد.

در نخستین واکنش مسئولان جمهوری اسلامی به گزارش های منتشر شده در زمینه احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران، پاسدار حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، اظهار داشت که می توانیم در صورت هرگونه اقدامی، به واکنشی سهمگین دست بزنیم تا همگان "متعجب" شوند.

او سپس افزوده : "آمریکا می داند که حمله نظامی رژیم صهیونیستی به ایران، علاوه بر این رژیم، خود آمریکا را دچار خسارت جدی خواهد کرد و ما به عنوان دستگاه نظامی، تهدید را هر چند با احتمال کم و دور باشد، تهدید قطعی می دانیم و در کمال آمادگی و با تجهیزات درست، آماده ایم تا هر نوع اشتباه آنان را آنچنان تنبیه کنیم که از انجام آن متعجب شوند."
 

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.