خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ آبان ۱۳, جمعه

ناتو: قصد دخالت در ایران را نداریم


 جـــرس: در پی انتشار اخبار و گزارش هایی مبنی بر احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که این سازمان قصد مداخله در ایران را ندارد و درحال حاضر تاکید بر روند و فشارهای دیپلماتیک است.

همزمان، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در حاشیه اجلاس گروه بیست گفت که نگرانی های خود را درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، با نیکلای سارکوزی، رییس جمهور فرانسه در میان گذاشته و هر دو بر این نظر توافق دارند که "فشار بین المللی همچنان باید بر ایران باقی بماند." معاون نخست وزیر بریتانیا نیز بلافاصله گفت که بریتانیا "اعمال فشار مستمر و فزاینده" روی جمهوری اسلامی را ادامه خواهد داد.

در یکی از اولین واکنش ها، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز ۵ شنبه در جریان سفر به لیبی گفت که جمهوری اسلامی برای "بدترین وضعیت" آماده است و به آمریکا نسبت به "رویارو شدن با جمهوری اسلامی" هشدار داد.

اظهارات آندرس فوگ راسمون، دبیرکل ناتو مبنی بر "تاکید بر دیپلماسی" در مواجهه با ایران در حالیست که طی چند روز اخیر، علاوه بر انتشار خبر تلاش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای قانع کردن کابینه‌اش برای حمله به تاسیسات اتمی ایران و همزمان انجام آزمایش موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، روزنامه گاردین چاپ لندن نیز، به نقل از مقام‌های نظامی امنیتی بریتانیایی – که تا کنون تکذیب نکرده اند- گزارش داد که ارتش این کشور طرح‌های حمله به ایران را روزآمد می‌کند و بریتانیا خود را برای درخواست احتمالی آمریکا جهت عملیات مشترک علیه ایران آماده می سازد.

این تحرکات درحالیست که ایالات متحده آمریکا در واکنش به اخبار فوق، با خودداری از اظهار نظر درباره عزم جزم نخست وزیر اسرائیل برای حمله به ایران، تاکید کرد که ایالات متحده مستقیما بر راه حل دیپلماتیک برای بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی متمرکز است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبیرکل ناتو نیز، پنجشنبه در واکنش به رخداد ها و اظهار نظرهای چند روز اخیر خاطرنشان کرد که این سازمان از تلاش‌های دیپلماتیک برای حل‌وفصل مناقشه هسته‌ای ایران پشتیبانی می‌کند.
فوگ راسموسن تصریح کرد: "بگذارید بر این موضوع تاکید کنم که ناتو به هیچ عنوان قصد مداخله در ایران را ندارد و ناتو به عنوان یک پیمان (دفاعی) دخالتی در مسئله ایران ندارد."

تاکید آمریکا، فرانسه و بریتانیا  بر ادامه فشارها بر ایرانبه گزارش سرویس خبری بی بی سی، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، پنجشنبه در حاشیه اجلاس گروه بیست گفت که نگرانی های خود را درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، با نیکلای سارکوزی، رییس جمهور فرانسه در میان گذاشته و هر دو بر این نظر توافق دارند که "فشار بین المللی همچنان باید بر ایران باقی بماند."

بلافاصله نیز، نیک کلگ معاون نخست وزیر بریتانیا گفت که بریتانیا "اعمال فشار مستمر و فزاینده" روی جمهوری اسلامی را ادامه خواهد داد.

کلگ گفت که "یک رژیم حاکم بر ایران هسته ای که ثابت کرده است که نسبت به خواست باقی جامعه جهانی، به کلی کر و کور است، یک تهدید واقعی است" و "با وجودی که ما می خواهیم که این موضوع را از طریق راه حل گفت و گو حل کنیم،" اما "بریتانیا هیچ گزینه ای را کنار نخواهد گذاشت."

واکنش جمهوری اسلامیدر واکنش به رخدادهای روز پنجشنبه، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، عصر پنجشنبه، در جریان سفر به لیبی گفت که جمهوری اسلامی برای "بدترین وضعیت" آماده است و به آمریکا نسبت به "رویارو شدن" هشدار داد.

به گزارش ایسنا، صالحی در حاشیه یک کنفرانس خبری در بندر بنغازی، پایتخت حکومت انتقالی لیبی، در پاسخ به سوالی درباره گزارش ها مبنی بر سرعت گرفتن طرح های حمله به ایران در واشنگتن به دلیل برنامه های هسته ای گفت: "آمریکا متاسفانه خرد و احتیاط را در موضوعات بین المللی از دست داده است. این کشور فقط بر قدرت تکیه کرده است. آنها عقلانیت را از دست داده اند. ما برای بدترین وضعیت آماده ایم ولی امیدواریم پیش از اینکه آمریکا با ایران رویارو شود، دوباره فکر کند."

مقامات جمهوری اسلامی طی چند روز اخیر، مجددا نسبت به هرگونه تحرک نظامی علیه تاسیسات اتمی یا نظامی خود، هشدار داده اند و در همین راستا، پاسدار حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، گفته است: "ما به عنوان دستگاه‌ های نظامی تهدید را هر چند با احتمال کم و دور باشد، تهدید قطعی می‌دانیم و در کمال آمادگی و با تجهیزات درست آماده ‌ایم تا هر نوع اشتباه را آن چنان تنبیه کنیم که از انجام آن متعجب شوند."

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز، طی سخنانی گفته بود: "سران کشورهای منطقه باید توجه کنند که به مطالبات مردم خود پاسخ دهند و عامل اقتدار کشورها نیروی نظامی نیست... آمریکا نیز نمی‌تواند مانع حرکت مردم شود؛ چراکه مردم منطقه وارد عرصه شده‌اند و به فکر پیروزی انقلابهای  خود هستند..."

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.