خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

بحرانی شدن مراودات نفتی ایران و هند، مقامات دوکشور را به پای میز مذاکره کشاند

جرس: بعد از تصمیم بانک مرکزی هند در پیوستن به باشگاه تحریم کنندگان جمهوری اسلامی، که به واکنش ایران با عدم فروش نفت به آن کشور منجر شد، مقام های دو کشور قرار است روز جمعه ٣١ دسامبر، برای حل این اختلاف دیدار کنند.


چندی پیش بانک مرکزی هند اعلام کرده بود که از این پس برای پرداخت بهای مواد خام وارداتی از ایران، تسهیلات بانکی ارائه نخواهد داد و این پرداخت‌ها باید خارج از چارچوب «اتحادیه پایاپای آسیا» انجام پذیرد. بانک مرکزی آن کشور همچنین از بانک‌های داخلی و شرکت‌های سرمایه‌گذار فعال خود خواسته بود که تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را اجرا کنند در راستای تشدید تحریم های جهانی علیه جمهوری اسلامی گام بردارند.

رویترز به نقل از تحلیلگران هندی نوشته بود که تصمیم بانک مرکزی هند ناشی از فشار آمریکا بوده است.

به گزارش رویترز، اکنون با گذشت چندین هفته و در پی خودداری ایران از فروش نفت به شرکت های هندی براساس مقررات تازه ای که بانک مرکزی هند اعمال کرده است، مقام های دو کشور قرار است روز جمعه آتی برای حل این اختلاف دیدار کنند.

بر اساس این گزارش، ایران از تن دادن به مقررات تازه برای فروش نفت به شرکت های آن کشور خودداری کرده است.

گفتنی است منابع نفتی جهان، صادرات نفت ایران به هند، طی یکسال اخیر را روزانه ۴٢۶هزار بشکه و ارزش مبادلات نفتی دو کشور را میلیاردها دلار اعلام کرده بودند، که با پیوستن هند به باشگاه تحریم کنندگان ایران، عملا این داد و ستد متوقف شده بود، چرا که پرداخت های واردات نفت و گاز از ایران باید در یک سیستم بانکی خارج از این اتحادیه انجام می شد و مقامات ایران از این موضوع خودداری می کنند.

به گفته سخنگوی این بانک هنوز تاریخ مشخصی برای این دیدار تعیین نشده است، اما یک منبع مطلع که در این نشست شرکت خواهد کرد به رویترز گفت که دیدار مقام های دو بانک مرکزی جمعه در بمبئی انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است دولت هند از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود به قطعنامه های سازمان ملل متحد در ارتباط با برنامه اتمی آن کشور جامه عمل پوشد و در هیات شورای حکام آژانس بین المللی اتمی نیز چند بار به قطعنامه هایی که در مورد ماهیت برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی می کند رای داده است.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.