خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ مرداد ۱۶, یکشنبه

نظامیان اسد 27 نفر دیگر را در سوریه کشتند

جرس: درحالی که نیروهای نظامی و تانک های دولت سرکوبگر بشار اسد بیش از 27 نفر دیگر را در سوریه به قتل رساندند، نخست وزیر ترکیه با ارسال پیامی که خود آن را «قاطعانه» خوانده تاکید کرد که دیگر نمی تواند سکوت کند.

به گزارش رادیو فردا، تانک‌های سوری روز یکشنبه با حمله به شهرهای «دیرالزور» و «حوله» در شرق و مرکز این کشور، «دست کم ۲۷ نفر» را کشتند. همزمان رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در همین روز با دادن پیامی تند و بی‌سابقه به حکومت سوریه گفت که «بیش از این نمی‌تواند در برابر این رخدادها سکوت کند» و«نظاره‌گر خاموش قتل عام مردم سوریه» باشد.


خبرگزاری‌های بین‌المللی از قول فعالان حقوق بشر در سوریه گزارش داده اند که نیروهای دولتی روز یکشنبه «با حدود ۲۵۰ تانک و نفربر» به شهر دیرالزور، بزرگ‌ترین شهر شرق سوریه که در حدود نیم میلیون نفر جمعیت دارد حمله کرده‌اند و نیروهای امنیتی در یکی از محلات این شهر با گشودن آتش به روی ساکنان، «دست کم ۲۰ نفر را کشته و ده‌ها تن دیگر را زخمی کردند.»
در همین روز از شهر «حوله» در استان حمص در مرکز سوریه نیز خبر می‌رسد که حملات تانک‌های دولتی «دست کم هفت» کشته بر جای گذاشته‌است.
گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشر همچنین حاکی است که دو تن از زخمی های سرکوب‌های روز شنبه شهر ادلب در بامداد یکشنبه جان باخته‌اند.
این در حالی است که بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، شامگاه شنبه در تماس تلفنی با بشار اسد از او خواست از کشتار مردم خود دست بردارد.

در عین حال با اوج گرفتن اعتراض‌های بین‌الملی به سرکوب‌های خونین در سوریه، بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور با دفاع از عملکرد نیروهای امنیتی خود گفت که اقدام‌هایی که این نیرو انجام می‌دهد «وظیفه دولت» است.
به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، بشار اسد در دیدار با عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان، گفت که دولت «وظیفه دارد» برای برخورد با «کسانی که راه‌ها را می‌بندند، شهرها را محاصره می‌کنند، و ساکنان را می‌ترسانند، از امنیت و جان شهروندان حفاظت کند.»
پیام «قاطع» اردوغان به بشار اسد در راه است
در همین حال، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز یکشنبه با هشدار به سوریه گفت بیش از این سکوت را جایز نمی‌داند.وی افزود که ترکیه در مورد رخدادهای سوریه بی‌طاقت شده و پیام جدی به حاکمیت سوریه می‌فرستد.
 اردوغان اضافه کرد که در روزهای آینده احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه را راهی دمشق می‌کند.به گزارش خبرگزاری آناتولی، داوود اغلو با رسیدن به دمشق، پیام اردوغان را به بشار اسد خواهد داد؛ پیامی که آقای اردوغان خود پیشاپیش آن را «قاطعانه» نامید.

اردوغان موعد سفر وزیر خارجه دولتش به سوریه را سه شنبه، نهم اوت، هجدهم مرداد، ذکر کرد و افزود که «ما باید به صداهایی که از سوریه بلند است، گوش داده و به اقدامات لازم دست بزنیم».
هر چند ترکیه در سال‌های اخیر مناسبات نزدیکی با سوریه برقرار کرده است، اما از حدود پنج ماه پیش که اعتراضات علیه حکومت بشار اسد، سوریه را در وارد بحران کرده است، سران ترکیه بارها از اسد خواسته‌اند که به اصلاحات لازم دست بزند.
ترکیه دو ماه پیش با برپا کردن اردوگاه‌هایی برای پذیرش هزاران نفر از گریختگان سوری، خشم حکومت سوریه را برانگیخت.

اما تصمیم ماه گذشته ترکیه در میزبانی گروه‌هایی از مخالفان سوری در استانبول، آتش خشم سوریه علیه ترکیه را بیشتر کرد.
یکشنبه گذشته نیز که کشتارها در سوریه، به‌ویژه در منطقه «حماه»، تنها یک روز پیش از آغاز ماه رمضان ادامه یافت، ترکیه واکنش تندی نشان داد.

در یک هفته اخیر نه تنها محاصره و کشتار در «حماه» ادامه یافته بلکه ده‌ها نفر دیگر نیز در سراسر سوریه کشته شده‌اند.
ترکیه تأکید کرده‌است که این وضعیت، «آن هم در ماه رمضان»، فاجعه‌بار است.
اما سران سوریه در روزهای اخیر بار دیگر وعده «اصلاحات» داده و وزیر خارجه این کشور، ولید المعلم، شنبه گفته بود که همین امسال انتخابات آزاد پارلمانی برگزار می‌شود.

هشدار جدید نخست‌وزیر ترکیه به سوریه بویژه از این نظر حائز اهمیت است که ترکیه عضو مهمی از ناتو است و از ارتش‌های بزرگ این سازمان به‌شمار می‌آید.
رساندن «پیام قاطع» ترکیه به سوریه درحالی است که نماینده روسیه در ناتو در روزهای اخیر گفته بود که هرگونه حمله نظامی به سوریه می‌تواند مقدمه حمله به ایران هم باشد.
ایران نیز پیشاپیش اعلام کرده‌است که در شرایط بحرانی، در کنار دمشق که هم‌پیمان تهران است، خواهد ایستاد.

وزیر خارجه ترکیه روز شنبه گفت که مقام‌های کشورش یک محموله سلاح که از ایران به سوریه می‌رفته را در بین راه متوقف کرده‌اند.
در این میان، هرچند رقم کشته‌های سیاسی پنج ماه اخیر در سوریه حدود ۱۷۰۰ نفر ذکر می‌شود اما بسیاری از گریختگان از سوریه به کشورهای همجوار می‌گویند که این رقم بسیار پایین‌تر از شمار واقعی تلفات است، بویژه آنکه به گفته آنها، تنها در یک هفته اخیر ممکن است تا پانصد نفر نیز کشته شده باشند.
بیشترین رقم تلفات یک هفته اخیر مربوط به کشتارها در آخرین ساعات پیش از آغاز ماه رمضان بود.
بشار اسد بالاخره پاسخ تماس‌های تلفنی بان گی‌مون را داد
در این شرایط، بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، شامگاه شنبه در تماس تلفنی با بشار اسد از او خواست از کشتار مردم خود دست بردارد.
دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان نگرانی عمیق خود و جامعه جهانی از کشتارهایی که ارتش سوریه و سایر نیروهای امنیتی این کشور علیه مردم خود انجام می‌دهند، گفت که ملت سوریه «بهای بسیار سنگینی» داده است.
یک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که اسد در این مکالمه تلفنی ادعا کرد که «شمار چشمگیری از نیروهای دولتی به دست تروریست‌های مهاجم کشته شده‌اند».

اپوزیسیون سوریه ابراز «اطمینان» می‌کند که نیروهای امنیتی کشته شده، کسانی هستند که نخواسته‌اند به سوی هم‌میهنان خود آتش بگشایند، و از این‌رو در چارچوب فرمان‌های بشار اسد، خود آنها مورد هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند.
به گزارش سخنگوی دبیرکل سازمان ملل،  بان در مکالمه تلفنی شامگاه شنبه، به اسد یادآور شد که حامل پیامی قاطع از سوی شورای امنیت سازمان ملل است چه بسا که این شورا در روزهای اخیر با صدور قطعنامه‌ای از حکومت سوریه خواسته ‌است که سریعاً به خشونت‌ها پایان دهد.

شورای امنیت به دبیرکل مأموریت داده که تا روز چهارشنبه نوزدهم مرداد، دهم اوت، گزارش جدیدی را درباره سوریه ارائه کند.
این نخستین بار در پنج ماه اخیر بود که اسد حاضر به گفت‌وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل شد.

ازآغاز اعتراضات اخیر علیه حکومت سوریه، بشار اسد تنها دو بار در انظار عمومی ظاهر شده و به هیچ یک از تلفن‌های دبیرکل سازمان ملل و سران جهانی جواب نداده و حاضر به گفت‌وگو با آنها نشده بود.
دبیرکل سازمان ملل پیشتر از این بی‌اعتنایی اسد به تلفن‌هایی که کرده بود، ابراز ناخرسندی عمیق کرده بود.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.