خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ مرداد ۲۱, جمعه

تداوم اعتراض مخالفان اسد و سرکوب خونین تظاهرکنندگان توسط دمشق

جرس: پس از نماز جمعه امروز شهرهای زیادی در سوریه شاهد تظاهرات مردم معترض به حکومت اقتدارگرای بشار اسد بودند. نیروهای امنیتی و نظامی نیز مطابق ماه‌های گذشته با آتش گشودن روی تظاهرکنندگان به سرکوب خشونت بار و خونین اعتراض آنان پرداختند.


بی بی سی به نقل از فعالان سوری خبر داد: «ارتش سوریه موج تازه ای از سرکوب گسترده در مناطق شمال و شرق آن کشور را آغاز کرده و نیروهای امنیتی و نظامی در مناطق دیرالزور در شرق و خان شیخون در شمال وارد عمل شده اند.»

شاهدان عینی از شدید بودن آتشباری نیروهای ارتش اسد بر مردم معترض و سرکوب خونین آنان گزارش داده اند. ارتش سوریه معمولا از تانک علیه اهداف شهری استفاده می کند و تک تیراندازان هم با استقرار روی بلندی علیه افراد وارد عمل می شوند.
به گفته فعالان سوری نظامیان سوری به روی هزاران تن در آن مناطق آتش گشوده اند.

در دور تازه عملیات یاد شده ارتش سوریه از تانک و خودروهای زرهی استفاده کرده است.عبدالرحمان، سرپرست گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است به خبرگزاری فرانسه گفته که ارتش در ساعات بامدادی در حجمی گسترده وارد شهر خان شیخون شد.
به گفته وی در این عملیات ده ها تانک، نفربر زرهی و اتومبیل های غیرنظامی مورد استفاده قرار گرفته است.

طبق روال ماه های اخیر، تظاهرات مردمی پس از پایان مراسم نماز جمعه امروز هم برگزار شده است.
جیم میور، خبرنگار بی بی سی در بیروت گفت تلویزیون دولتی سوریه به برپایی تظاهرات پس از نماز جمعه اذعان کرد اما آن را تظاهراتی کوچک خواند. به گفته جیم میور این درحالی است که مخالفان حجم تجمعات را بسیار بزرگتر از ادعای تلویزیون دولتی توصیف کرده اند.
 به گفته فعالان حقوق بشر، حداقل یک نفر در بیرون مسجدی در شهر حماة کشته شد. به گفته این فعالان، دو نفر غیرنظامی دیگر هم پس از نماز صبح در نقاط دیگر سوریه کشته شدند.

فشارهای بین المللی روی حکومت سوریه، تحت رهبری بشار اسد تشدید شده است. افزون بر پیام‌ «قاطعانه» ترکیه، و واکنش اتحادیه عرب ، برخی کشورهای غربی نیز نسبت به خشونت علیه معترضان سوری و سرکوب خونین اعتراضات آنان، واکنش های تند نشان داده اند. در جدیدترین مورد، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا برای بالا بردن فشارها روی حکومت دمشق از چین و روسیه که با سوریه ارتباطات نزدیک سیاسی و اقتصادی دارند خواست با دیگر کشورهای جهان همگام شده و خواهان تغییر رویه دولت سوریه شوند.
طی روزهای اخیر چند کشور عربی، از جمله عربستان سعودی، سفرای خود را از دمشق خارج کرده و خواهان تغییر رویه دولت بشار اسد در مقابل معترضان شده اند.
بیش از  هزار و هفتصد نفر در ناآرامی ها و سرکوب های سوریه کشته، چندین هزار نفر مجروح و زخمی، و ده ها هزار نفر بازداشت شده اند. دیروز هم ۲۴ نفر دیگر کشته شدند.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.