خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ مرداد ۳۰, یکشنبه

طرابلس و قذافی در آستانه سقوط

جرس: طرابلس از زمین و دریا به محاصره‌ی پیش رونده‌ی مخالفان قذافی درمی‌آید. درگیری مخالفان قذافی با نیروهای وفادار به حکومت اینک به خیابان‌های پایتخت کشیده شده است. انقلابیونی که قذافی بار دیگر آنان را «خائن» و «حشرات موذی» خوانده، از طریق دریا نیز عازم طرابلس شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بنغازی، سخنگوی نیروهای انقلابی لیبی گفت انقلابیون روز یکشنبه در قالب عملیاتی سری که در شهر غربی مصراته صورت گرفت از طریق دریا وارد طرابلس شدند.
عبدالله ملیتان، سخنگوی نیروهای انقلابی در شهر مصراته در هفتصد کیلومتری طرابلس گفت گروهی پیشرو از نیروهای انقلابی، بامداد امروز از طریق دریا به طرابلس رسیدند و به نیروهای انقلابی این شهر پیوستند.
این نیروها در کنار انقلابیون طرابلس در حال نبرد هستند.


در حالی که با ورود انقلابیون لیبی به طرابلس ناقوس پایان عمر حکومت معمر قذافی نواخته شده رئیس شورای ملی انتقالی لیبی از سقوط طرابلس در آینده‌ نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، انقلابیون لیبی توانستند کنترل بخش‌های مختلفی از طرابلس از جمله تاجوراء و بازار جمعه این شهر را بدست بگیرند. منابع انقلابیون اعلام کردند که به دنبال درگیری‌های صورت گرفته در طرابلس میان این نیروها و عوامل وابسته به معمر قذافی، رهبر لیبی دست کم 100 تن کشته شدند.

سخنگوی قذافی: طرابلس امن است
این در حالی است که سخنگوی دولت قذافی مدعی شد: طرابلس کاملا امن است.
 موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی خواهان آتش بس فوری شده و از جامعه جهانی خواسته تا حذف سرهنگ قذافی از قدرت را، در اولویت طرح صلح قرار ندهند.

او گفت اگر شورشیان به طرابلس برسند، هیچ برنامه سیاسی ندارند. او گفت شورشیان خواهان دموکراسی و حقوق بشر نیستند و تنها در پی خونریزی و انتقام‌گیری هستند.
موسی ابراهیم هشدار داد که کشورهای ناتو، مسئول خون های ریخته شده خواهند بود.

گزارش الجزیره و بی بی سی از پیشروی مخالفان قذافی
خبرنگار شبکه الجزیره نیز گزارش داد که نیروهای ناتو چندین موضع در طرابلس را بمباران کردند. محمد عبدالرحمان، معاون هماهنگ کننده ائتلاف 17 فوریه عنوان داشت: انقلابیون در مناطق مختلف شهر طرابلس براساس طرح آماده شده از هفته‌های قبل مستقر شدند.
فرمانده نیروهای انقلابی نیز اعلام کرد که انقلابیون در مناطق فشلوم، تاجوراء و بن عاشور مستقر شده و کنترل این مناطق را به صورت کامل در دست دارند.

خبرنگار شبکه الجزیره گزارش داد که انقلابیون در طرابلس توانستند 35 تن از نیروهای وابسته به گردان‌های قذافی در منطقه تاجوراء و بازار جمعه را دستگیر کنند. آنها همچنین توانستند 500 تن از بازداشت شدگان زندان الحمیدیه را آزاد کنند.
خبرنگار شبکه الجزیره همچنین اعلام کرد: انقلابیون کنترل پایگاه نظامی معیتیقة واقع در طرابلس را بدست گرفتند و به منزل منصور ضوقائد، فرمانده گردان‌های امنیتی قذافی یورش بردند.

یک منبع خبری معتبر به خبرنگار بی‌بی‌سی در طرابلس گفته است که در برخی مناطق طرابلس درگیری‌های سنگینی رخ داده است.

یکی از مقامات مخالفان سرهنگ قذافی هم گفته است که قیام در طرابلس آغاز شده است. به نظر می‌رسد ناقوس سقوط نظام معمر قذافی با ورود انقلابیون به طرابلس نواخته شده است.
انقلابیون سعی دارند لیبی را از وجود نیروهای وابسته به قذافی و خود وی تا قبل از پایان ماه رمضان پاکسازی کنند. منابع انقلابیون اعلام کردند که عملیات "صبح عروس دریا" برای آزادسازی طرابلس از روز جمعه آغاز شده است و در اطراف زندان مرکزی بوسلیم و خیابان النصر عملیات‌های زیادی صورت می‌گیرد.

توصیه های شورای ملی انتقالی لیبی
مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی نیز عنوان داشت: پایان کار قذافی بسیار نزدیک شده است. بی شک این پایان دردناک خواهد بود.
وی در ادامه افزود: چنانچه قذافی خواهان ترک قدرت است ما نیز می‌خواهیم وی این مساله را اعلام کند اما معتقدیم که هرگز این کار را نخواهد کرد.

عبدالجلیل همچنین عنوان داشت: از انقلابیون می‌خواهیم از تاسیسات و اماکن حیاتی این شهر حمایت کنند تا کمترین خسارت به لیبی وارد آید.
وی در ادامه افزود: ما تعهد می‌دهیم تنها کسانی که باعث کشته شدن مردم لیبی و یا غارت اموال آنها شده‌اند تحت پیگرد قرار بگیرند. انقلابیون دست خود را به سمت تمام کسانی که با قذافی همکاری می‌کرده اما در جنایت‌های وی دست نداشته است دراز می کنند.

ائتلاف 17 فوریه نیز با صدور بیانیه‌ای از نیروهای امنیتی و ارتش لیبی که به انقلابیون پیوستند خواست تا به وظایف خود در خصوص همکاری با انقلابیون و حمایت از امنیت مردم عمل کنند.
در این بیانیه آمده است: از گردان‌های وابسته به قذافی و نیروهای وی نیز می‌خواهیم به شهروندان تعرض نکنند در غیر این صورت دستگیر و محاکمه خواهند شد.

انقلابیون همچنین توانستند موضع خود را در شهر الزاویه واقع در 40 کیلومتری شهر طرابلس تثبیت کنند و کنترل بیمارستان این شهر را که آخرین ساختمان مربوط به نیروهای قذافی به شمار می‌آید، بدست بگیرند.
هم چنین انقلابیون اعلام کردند که کنترل فرودگاه بین المللی طرابلس را به دست گرفتند.

قذافی: خائنان و حشرات موذی در پی تجزیه لیبی اند
بعد از شنیده شدن صدای درگیری و تیراندازی برای چندین ساعت در طرابلس، پایتخت لیبی، سرهنگ معمر قذافی و پسرش تاکید کرده‌اند که همچنان از پیروزی بر مخالفانشان اطمینان دارند.
سخنگوی دولت لیبی در پیام تلویزیونی با اظهار این‌که در برخی مناطق طرابلس درگیری‌هایی صورت گرفته، تأکید کرده است که این ناآرامی‌ها سرکوب شده‌اند و پایتخت لیبی همچنان در کنترل حکومت است.


سیف‌الاسلام، پسر معمر قذافی، نیز در پیام صوتی که روز یکشنبه از تلویزیون دولتی لیبی پخش شد، تأکید کرد که حکومت لیبی میدان مبارزه را رها نخواهد کرد.
وی با اظهار این که حکومت لیبی تا هر زمان که لازم باشد به مبارزه خواهد پرداخت، گفت: «این تصمیم سیف‌الاسلام یا (معمر) قذافی نیست، بلکه تصمیم مردم لیبی است.»
سیف‌الاسلام با این‌حال تأکید کرد که در صورت تمایل مخالفان، دولت لیبی آماده است تا در مسیر برقراری صلح گام بردارد.

در عین حال معمر قذافی نیز در پیام صوتی که روز شنبه از شبکه تلویزیونی لیبی پخش شده بود، با محکوم کردن حملات مخالفان حکومت، آن‌ها را «حشراتی موذی» و «خائن» خطاب کرد که درصددند کشور را چند پاره کنند.
وی در این پیام گفت: «مردم لیبی می‌خواستند رمضانی آرام داشته باشند... به جای آن مجبور شده‌اند (به کشورهای دیگر) پناهنده شوند. ما چه هستیم؟ فلسطینی؟»
 سرهنگ قذافی در پیام  خود گفت که نیروهایش، "حشرات موذی" و "خائنان به میهن" را از میان برداشته‌اند.

مرد شماره دو لیبی کنار مخالفان
 عبدالسلام جلود، مردم شماره دو در نظام سابق لیبی و یکی از نزدیکان سابق معمر قذافی که به تازگی از وی جدا شده و به صفوف انقلابیون پیوسته است از گردان‌های وابسته به قذافی که همچنان از وی دفاع می‌کند خواست تا سلاح خود را زمین بگذارند و به انقلابیون بپیوندند.
جلود همچنین از طریق شبکه الجزیره عنوان داشت: تمایز ما با انقلاب‌های عربی این است که شما مردم لیبی جنگ‌ را پذیرفتید. جوانان ائتلاف 17 فوریه توانستند بر ترس غلبه کنند.
وی در ادامه خطاب به ساکنان طرابلس عنوان داشت: شما باید علیه قذافی شورش کنید. البته این شورش باید به صورت مسالمت آمیز و نه با هدف انتقام گرفتن صورت پذیرد.

جلود همچنین عنوان داشت: مردم لیبی نباید شهر به شهر دست به اعتراض بزنند بلکه باید یکباره علیه قذافی وارد عمل شوند. در طرابلس تنها ده‌ها تن از نیروهای وابسته به قذافی باقی مانده است که آنها نیز در اولین رویارویی با انقلابیون فرار خواهند کرد.
وی در ادامه افزود: کسانی که از زندان قذافی دفاع می‌کنند تنها از یک مرده دفاع می‌کنند. طرفداری از ملت به نفع آنها است.

جلود همچنین با انتقاد شدید از قذافی عنوان داشت: قذافی باعث بوجود آمدن ویرانی و تخریب در لیبی شده است. نمی‌توان اقدامات قذافی را پیش بینی کرد. عرصه بر قذافی بسیار تنگ شده است و تنها احمد ابراهیم یکی از خویشاوندان وی با او باقی مانده است.
جلود در ادامه افزود: قذافی اقتصاد را در لیبی از بین برد و باعث یاس جوانان شده است. او تمام ارزش‌ها و همچنین جوانان را به وسیله مواد مخدر در لیبی تخریب کرد. قذافی به انقلاب، اسلام و اعراب خیانت کرد.

شهر استراتژیک زاویه در اختیار مخالفان
خبرنگار بی‌بی‌سی در شهر زاویه می‌گوید که مخالفان دولت، کنترل این شهر را در دست گرفته‌اند.

به گفته تحلیلگران، در دست گرفتن کنترل شهر زاویه، در ۵۰ کیلومتری غرب طرابلس، برای مخالفان سرهنگ قذافی اهمیت زیادی دارد، چون راه را برای حمله نهایی به پایتخت هموار می‌کند.
خبرنگار بی‌بی‌‌سی در زاویه گزارش کرده است که مخالفان دولت در این شهر پرچم‌های سبزرنگ سرهنگ قذافی را آتش زده‌اند و اجساد چندین نفر از نیروهای طرفدار سرهنگ قذافی هم در شهر پیدا شده است.
با این حال، نیروهای تحت امر سرهنگ قذافی در شهر بندری بریقه‎ در مقابل معترضان به پیروزی‌هایی دست یافته‌اند. مخالفان دولت تایید کرده‌اند که به دنبال بمباران شدید نیروهای دولتی، از منطقه صنعتی این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.
شهر بریقه، در شرق لیبی، دومین مجتمع هیدروکربوری بزرگ این کشور را دارد و پالایش نفت خام تولیدی میدان‌های نفتی اصلی لیبی در پالایشگاه بریقه انجام می‌شود.
پیش از این، مخالفان دولت لیبی از تصرف کامل بریقه خبر داده بودند و در ۶ ماهی که درگیری‌های مخالفان و نیروهای تحت امر دولت جریان داشته است، این شهر به طور مرتب به دست یکی از دو طرف افتاده است.

آخرین تلاش ها در آخرین روزها
در عین حال، گزارش‌هایی از تجمعات اعتراضی و تیراندازی در مناطقی در شمال و شرق طرابلس، از جمله منطقه تاجوراء‎ منتشر شده است. البغدادی المحمودی، نخست وزیر لیبی در گفت‌وگو با بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل خواهان تشکیل کمیته‌ی بلند پایه‌ای برای بررسی تجاوزات نیروهای ناتو علیه لیبی شد.
وی خواهان بررسی راهکاری برای حل و فصل بحران لیبی بدون مداخله بیگانگان شد.

از سوی دیگر جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک عنوان داشت: روزهایی که شاهد باقی ماندن قذافی در قدرت خواهیم بود انگشت شمار است.
وی در ادامه بعد از نشست با مخالفان لیبیایی در بنغازی افزود: شرایط به نفع قذافی نیست و انقلابیون دستاوردهای زیادی داشته اند.رهبران مخالفان باید به حقوق بشر و تشکیل دولت فراگیر به نمایندگی از مردم لیبی پایبند باشند.
فلتمن هم چنین از قذافی خواست تا از قدرت کناره گیری کند.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.