خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ شهریور ۷, دوشنبه

» سرپیچی سربازان، بازگشت تانک‌ها به شهرها و احتمال آغاز جنگ مسلحانه در سوریه

چکیده : سرپیچی برخی سربازان ارتش از کشتار مردم معترض، باعث شده که بشار اسد تانک‌های ارتش خود را به سمت برخی شهرهای محل تجمع مخالفان گسیل کند. در همین حال، رئیس شورای هماهنگی‌های انقلاب سوریه هم از مسلح شدن و به‌کارگیری خشونت در پاسخ به خشونت‌های ارتش و نظام علیه مردم سخن گفت و از برنامه‌ریزی برای خیزش مسلحانه علیه حکومت سخن گفت.


در واکنش به سرپیچی برخی سربازان ارتش از کشتار مردم معترض، بشار اسد تانک‌های ارتش خود را به سمت برخی شهرهای محل تجمع مخالفان گسیل کرد.
به گزارش خبرنگار کلمه به نقل از منابع بین‌المللی، تا این زمان سه شهر خان شیخون، رستن و سرمین در محاصره‌ی تانک‌ها و خودروهای زرهی قرار گرفته و از شلیک پیاپی تانک‌ها به سمت مردم و ساختمان‌ها در این دو شهر گزارش‌هایی منتشر شده است.
رستن، در شمال شهر حمص قرار دارد که تاکنون یکی از مراکز اصلی تجمعات ضد حکومتی در سوریه بوده است. درباره علت حمله ناگهانی دهها تانک و نفربر ارتش به این شهر، گفته می‌شود که گروهی از سربازان مستقر در این شهر، از فرمان مافوق برای سرکوب معترضان سرپیچی کرده بودند و به همین خاطر نظامیانی از دیگر شهرها برای سرکوب این دو شهر گسیل شده‌اند.
شهر سرمین واقع در استان ادلب در شمال غرب سوریه نیز همین وضع را دارد و در ساعات گذشته، آماج گلوله‌های تانک‌ها و سربازان مهاجم بوده است. تانک‌ها در بزرگراههای ورودی به این شهرها مستقر شده و در حال شلیک به سمت معترضان و احتمالا سربازان جدا شده از ارتش در این دو شهر هستند. گروهی از مردم نیز برای نجات از دست نظامیان مهاجم، در حال فرار از این شهرها هستند.
دیشب هم این درگیری‌ها ادامه داشت و به گفته‌ی رامی عبدالرحمن، دیده‌بان حقوق بشر سوری مقیم در لندن، در جریان یورش نیروهای امنیتی و نظامی به شهر خان شیخون در استان ادلب، ۲ غیر نظامی کشته و ۹ نفر زخمی شده‌اند. وی افزود که در این حمله، ده تانک مبادرت به تیراندازی با مسلسل‌های سنگین کردند.
همچنین گزارش شده که نظامیان وفادار به بشار اسد، به یک روستا در نزدیکی مرز سوریه نیز حمله کرده و در دو کیلومتری مرز لبنان مستقر شده‌اند، به طوری که صدای شلیک در داخل خاک لبنان هم به گوش می‌رسد.
سرپیچی سربازان از دستور سرکوب مردم، پس از آن با گسترش روبه‌رو شد که شکل‌گیری تظاهرات بزرگ و بی‌سابقه در دمشق، حکومت را خشمگین کرد و باعث شد به‌رغم وعده‌های بشار اسد به دبیرکل سازمان ملل، نظامیان بار دیگر بی‌پروا به صحنه بازگردند و برای سرکوب معترضان روانه شوند.
احتمال آغاز جنگ مسلحانه از سوی مخالفان
به گزارش خبرنگار کلمه، با گسترش و سرایت تظاهرات مردم سوریه به دمشق، پایتخت این کشور، و ایجاد اختلاف و درگیری در ارتش، گروهی از افراد جدا شده از ارتش با صدور بیانیه‌ای در اینترنت اعلام کردند که خیزش در پایتخت آغاز شده است.
این بیانیه با امضای «افسران آزاده» که نام افراد جدا شده از ارتش سوریه است، منتشر شده و در آن آمده است: «این گروه به نمایندگی از افراد جدا شده از ارتش تاکید دارد که شکاف‌های اساسی در بدنه‌ی ارتش در حرستا پیدا شده و سربازان فراری به سوی باغات و مناطق داخلی دمشق گریخته اند.»
منطقه‌ی حرستا واقع در جنوب دمشق که باغ‌ها و مزارع زیادی در آن قرار دارد، دیروز به پناهگاه نیروهای جدا شده از ارتش سوریه تبدیل شده بود و در مقابل ارتش هم در طول شب گذشته، آتش مسلسل‌های سنگین خود را در منطقه الغوطه علیه افراد جدا شده از ارتش به کار گرفت.
سرپیچی سربازان از شلیک به مردم و حتی جدا شدن از ارتش، البته پیش از این هم سابقه داشت. اما دیشب اتفاق جدیدی افتاد و شاید برای اولین بار، حملات ارتش به نیروهای انشعابی با پاسخ متقابل آنها روبه‌رو شد. این نخستین انشعاب و شکاف در صفوف ارتش در اطراف دمشق است که مقر اصلی تمرکز نیروهای اسد به شمار می‌آید و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که چنین شکافی، مسئولان سوری را به شدت نگران کند؛ چرا که آنها پیش‌تر بارها بروز چنین شکافی را در ارتش نفی کرده بودند.
«افسران آزاده» در بیانیه خود همچنین با اشاره به هشدار وزارت کشور سوریه که اهالی دمشق را نسبت به برگزاری تظاهرات تهدید کرده بود، تاکید کرده‌اند: «این تهدید، اعتراف به چندین مورد برپایی تظاهرات شدید در دمشق است که بیانگر آغاز خیزش در پایتخت علیه اسد است.»
نویسندگان این بیانیه خبر داده‌اند: «یکی از سرهنگ‌های سرویس اطلاعاتی نیروی هوائی سوریه که مسئولیت حملات و بازداشت‌ معترضان را برعهده داشت، در نزدیکی حومه‌ی سقبا از ناحیه جمجمه زخمی شده است.»
در همین حال “محمد رحال” رئیس شورای هماهنگی‌های انقلاب سوریه، اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی این شورا، به زودی مرحله‌ی دوم انقلاب آغاز خواهد شد که در این مرحله، مسلح شدن و به‌کارگیری خشونت در پاسخ به خشونت‌های ارتش و نظام علیه مردم، ضرورت خواهد یافت.
وی افزود: «ما تصمیم به مسلحانه شدن حرکت خود گرفته‌ایم و به زودی روند انقلاب به سوی اعمال خشونت، تغییر مسیر خواهد داد؛ زیرا ما امروز در معرض توطئه‌ای جهانی قرار داریم که مقابله با آن جز با یک خیزش مسلحانه ممکن نیست. وانگهی شرایط موجود دیگر اجازه‌ی تعامل مسالمت‌جویانه با جنایت‌های نظام را نمی‌دهد، چرا که مبارزه با غولی بی‌شاخ و دم که تحت حمایت کشورهای جهان قرار دارد، دست بردن به اسلحه را ضروری می‌کند، خصوصا که برای ما روشن شده است جامعه‌ی جهانی صرفا در مقام حرف از خیزش سوریه دفاع می کند.»
فایز ساره از چهره های شاخص اپوزیسیون سوریه نیز اعلام کرد: «مسئولان مرزی جلوی سفر وی و میشل کیلو و لوی حسین به لبنان به قصد مشارکت در میز گردی توسط کانال امریکائی الحره را گرفته اند.»
پاسخ منفی حکومت سوریه به اتحادیه‌ی عرب
نماینده دائمی سوریه در اتحادیه عرب، روز گذشته با ارسال یادداشتی به دبیرخانه‌ی این اتحادیه، دیدگاههای دولت سوریه درباره‌ی بیانیه‌ی اخیر اتحادیه‌ی عرب را اعلام کرد. او گقت که سوریه، این بیانیه را “کان لم یکن” تلقی می‌کند، زیرا متن آن دربردارنده‌ی لحنی غیر قابل قبول است که در تعارض با رویکرد عمومی حاکم بر نشست وزاری خارجه عرب در قاهره قرار دارد.
بیانیه‌ی اتحادیه‌ی عرب، خواستار سفر نبیل العربی دبیرکل این اتحادیه به سوریه برای راضی کردن بشار اسد به پایان خشونت‌ها علیه معترضان شده بود. نبیل العربی هم در افتتاحیه‌ی اجلاس وزرای خارجه عرب به طور ضمنی، سرکوب تظاهرات در سوریه را در سخنان خود مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده بود که رویکرد امنیتی در تعامل با انقلاب‌ها و خیزش‌ها و تظاهرات خواهان ایجاد تحولات بنیادین در کشورهای عربی، سیاستی بی‌فایده خواهد بود.
اما دولت سوریه پیش از آنکه دبیرکل اتحادیه‌ی عرب وارد سوریه شود، پیشاپیش موضع خود را علیه دخالت این اتحادیه اعلام کرد و گفت که بیانیه‌ی اتحادیه‌ی عرب را صادر نشده فرض می‌کند و مغایر با اصول سازمانی این اتحادیه می‌داند.
این در حالی است که بشار اسد همزمان، روز گذشته یک گام دیگر در مسیر اصلاحات مورد نظر خود برداشت و بخشنامه‌ی مربوط به قانون جدید رسانه‌ها و شورای ملی مطبوعات را توشیح کرد. این بخشنامه، بازداشت روزنامه‌نگاران را ممنوع و بر آزادی دستیابی به اطلاعات برای این صنف تاکید می‌کند.
از سوی دیگر گزارش شده است که وزیر امور خارجه‌ی روسیه امروز برای مذاکره با بشار اسد و ولید معلم وارد دمشق خواهد شد. روسیه از معدود کشورهای مهم جهان است که هنوز حاضر است از حکومت سوریه دفاع کند.
اما رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ترکیه، بار دیگر از بشار اسد خواستند که به خشونت علیه تظاهرکنندگان پایان دهد. روزنامه‌های امروز ترکیه به نقل از این دو مقام ترکیه نوشتند: «بشار اسد اگر نمی‌خواهد به سرنوشت قدرتمندان مصر و لیبی مبتلا شود، باید از برخورد ارتش با مردم جلوگیری کند.»
عبدالله گل که دیروز در رابطه با اوضاع جاری در سوریه گفت: «من واقعا نارحت و محزون هستم.گفته شد که حوادث پایان یافته است، ولی دیدیم که ۱۷ تن دیگر کشته شدند و معلوم نیست امروز چند نفر به کشته ها اضافه شده است. روشن است که ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که برای هرگونه تغییر و اصلاح و تحولی دیر شده است. ما اعتماد خود را از دست داده ایم.» او امروز هم همین موضع را در جمع خبرنگاران تکرار کرد و از دیر شدن برای اصلاحات و بی‌اعتمادی سخن گفت.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.