خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ مرداد ۲۹, شنبه

» شمارش معکوس برای سقوط قذافی / دیکتاتور به «پایان» سلام می‌کند

چکیده : آخرین شهرهای باقی‌مانده در دست حکومت قذافی، یکی پس از دیگری سقوط می‌کنند. رئیس دستگاه اطلاعاتی لیبی کشته شده و شایعات درباره قصد قذافی برای فرار، بالا گرفته است. نخست وزیر سابق به مخالفان پیوسته و عملیات آزادسازی طرابلس آغاز شده است. عید فطر آزادی در لیبی دارد فرا می‌رسد: دیکتاتور در آستانه سقوط است.


کلمه – گروه سیاسی: آخرین شهرهای باقی‌مانده در دست حکومت قذافی، یکی پس از دیگری سقوط می‌کنند. رئیس دستگاه اطلاعاتی لیبی کشته شده و شایعات درباره قصد قذافی برای فرار، بالا گرفته است. عید فطر آزادی در لیبی دارد فرا می‌رسد: دیکتاتور در آستانه سقوط است.
ساعتی پیش سخنگوی نیروهای ناتو از کشته شدن عبدالله السنوسی، رئیس سرویس اطلاعات لیبی، طی حملات هوایی این نیروها علیه طرابلس خبر داد. السنوسی یکی از خویشاوندان نزدیک معمر قذافی، رهبر لیبی نیز به شمار می‌آمد و دادگاه جنایی بین‌المللی حکم بازداشت او را به همراه قذافی و سیف الاسلام به اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی صادر کرده بود.
همچنین بنا به گفته مخالفان، عبدالسلام جلود، نخست وزیر پیشین لیبی که مرد شماره دو این کشور و یک از نزدیکان قذافی بود، به مخالفان پیوسته است. عبدالسلام جلود در کودتای سال ۱۹۶۹که به قدرت رسیدن سرهنگ قذافی منجر شد نقش داشت و از نزدیکان قذافی به حساب می آمد، اما در دهه ۱۹۹۰ با وی اختلاف پیدا کرد و از قدرت کنار گذاشته شد. او اکنون یکی از دهها مقام سابق حکومت لیبی است که در هفته‌های اخیر به صف مخالفان قذافی پیوسته است.
پیشروی مخالفان و تصرف چند شهر جدید
در همین حال بر اساس گزارش‌ها، مخالفان در روز گذشته توانستند پس از تصرف کامل شهرهای صرمان و صبراته و نالوت، شهرک مزروق در جنوب غرب کشور، شهرک غریان را در هشتاد کیلومتری جنوب طرابلس، شهر زاویه در ۴۰ کیلومتری غرب طرابلس، شهر زلیتن در ۱۵۰ کیلومتری طرابلس و همچنین شهر استراتژیک بریقه واقع در پنجاه کیلومتری شرق طرابلس را نیز تصرف کنند. برخی منابع هم از رسیدن انقلابیون به منطقه «العزیزیه»در ۳۰ کیلومتری جنوب طرابلس خبر می‌دهند. این پیروزی‌ها با قربانی شدن دهها تن از نیروهای انقلابی به دست آمده است.
مخالفان قذافی بامداد امروز – ‌شنبه‌ – هم موفق شدند اسکله و تاسیسات نفتی شهر بریقه را پس از گذشت هفته‌ها از محاصره این شهر که با دادن تلفات زیاد به علت مین‌ها و موشک‌های حرارتی که توسط نیروهای قذافی شلیک می‌شد، همراه بود، به تصرف خود در بیاورند. با تصرف این شهر و تاسیسات نفتی‌اش، می‌توان گفت همه راه‌های رسیدن سوخت به نیروهای قذافی قطع شده است.
همزمان با پیشروی سریع مخالفان از غرب و جنوب و با کندی از سمت شرق با حمایت ناتو، شب گذشته اخباری مبنی بر درگیری انقلابیون با گردان‌های قذافی در چند منطقه از خود طرابلس پایتخت لیبی منتشر شده است.
جنگنده‌های ناتو نیز همچنان به حملات خود علیه مواضع معمر قذافی، رهبر لیبی در طرابلس ادامه می‌دهند و مقر اقامت قذافی در مرکز طرابلس مورد حملات شدید ناتو قرار گرفته است.
برخی منابع هم از سقوط زندان ابوسلیم طرابلس و آزادی هزاران تن از زندانیان سیاسی این زندان و زندان دیگری در طرابلس به دست زندانیان و همچنین نیروهای انقلابی و با کمک هواپیماهای ناتو خبر داده اند. این زندان که در حاشیه غربی طرابلس قرار دارد، محل نگهداری زندانیان سیاسی بودده است. زندان ابوسلیم، در اختیار سازمان امنیت داخلی لیبی بوده و گفته می‌شود که امام موسی صدر نیز در آنجا نگهداری می شده است.
در همین حال برخی پایگاه‌های اینترنتی مخالف حکومت لیبی، از آغاز عملیات آزادسازی طرابلس خبر می‌دهند که آن را عملیات «عروس دریا» نامیده‌اند. این عملیات شامل انتقال اسلحه از طریق دریا به انقلابیون داخل شهر می‌شود.
«مصطفی عبدالجلیل» رئیس شورای ملی نتقالی لیبی نیز پیش از این گفته بود که انقلابیون داخل طرابلس هستند و تدابیر لازم برای حفاظت از ساختمان‌های استراتژیک را در زمان حمله نهایی به طرابلس را اتخاذ می‌کنند.
قذافی آماده فرار می‌شود
شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که قذافی خودش را آماده می‌کند تا همراه خانواده‌اش به تونس برود.
دیروز هم منابع خبری روسی از جمله ریانووستی به نقل از مقام‌های فرماندهی نظامی لیبی اعلام کردند که قذافی بیمار است و حاضر است به شرط خروج نیروهای ناتو از لیبی، این کشور را ترک کند و زمام امور را به دست «محمد الکمود» وزیر دادگستری لیبی بسپارد.
ریانووستی به نقل از یک مقام فرودگاه طرابلس که نامش فاش نشده است،‌ نوشت: در حال حاضر هواپیمایی برای انتقال قذافی و خانواده‌اش به ونزوئلا برای پرواز آماده است و توافق در این زمینه در جریان مذاکرات نمایندگان رژیم قذافی با معترضان که دوشنبه گذشته با حضور نماینده‌ای از طرف دولت ونزوئلا در جنوب تونس برگزار شد، به دست آمد.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.