خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ آبان ۱۶, یکشنبه

آمار رسمی دولت از 7 ماه گذشته؛ واردات، دو برابر صادرات

جرس: آمار رسمی اعلام شده از سوی دولت در خصوص واردات و صادرات هفت ماه گذشته از سال ۸۹ نشان می‌دهد که ارزش واردات کشور در این مدت تقریبا دو برابر صادرات بوده است.


به گزارش مهر، معاون وزیر اقتصاد در این‌باره گفته است: در ۷ ماهه سال ۸۹، ۲۶ میلیون و ۹۶۸ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۴۸۶ میلیون دلار وارد شد که این میزان نسبت مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۴/۲۳ درصد و از حیث وزن ۶۱ صدم درصد افزایش داشت.

به گفته این مقام دولتی، صادرات غیر نفتی در ۷ ماه مورد اشاره، به ۱۷ میلیارد و ۴۴۷ میلیون دلار رسیده است، یعنی چیزی در حدود نصف میزان واردات در همین دوره.

این رقم صادرات نیز با احتساب میعانات گازی به‌دست آمده و بدون آن، میزان صادرات غیر نفتی در این مدت ۱۴ میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار بوده است.

معاون وزیر اقتصاد، این حجم بالای واردات را که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۴/۲۳ درصد افزایش داشته، نشانه موفقیت دولت و شکست تحریم می‌داند.

وی در عین حال اذعان می‌کند که بیشترین میزان واردات از کشورهای کره شمالی، چین، ترکیه، آلمان و امارات متحده عربی صورت گرفته و افغانستان، هند، امارات متحده عربی، عراق و چین نیز عمده‌ترین خریداران کالاهای ایران در مدت یاد شده بوده‌اند.


در همین حال  طبق آمار رسمی گمرک ایران، واردات کشور طی پنج ماهه نخست سال جاری در مجموع به 24 میلیارد و 240 میلیون دلار رسیده است؛ که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 22.21 درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین در پنج ماهه نخست سال جاری بنزین عمده‌ترین كالای وارداتی ایران بود و با اختصاص 9.24 درصد از كل ارزش واردات و 15.48 درصد از وزن، جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. 
طلای خام برای مصارف غیر پولی با 4.92 درصد سهم ارزشی در جایگاه دوم قرار گرفت و شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج با 3.54 درصد سهم از ارزش، رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
 

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.