خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ آبان ۱۷, دوشنبه

قیمت کالاهای اساسی همچنان سیر صعودی خود را طی می کند

جرس: با وجود ادعای رئیس دولت و سخنگویان سیاسی و اقتصادی کابینه و همچنین مقامات وزارت بازرگانی مبنی بر "ممنوعیت افزایش قیمت ٢٢ کالای اساسی" و اینکه "مردم هیچگونه نگرانی از تأمین كالاهای اساسی در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها نداشته باشند"، لیست افزایش قیمت کالاهای اساسی و همچنین برخی حامل های انرژی طی هفته دوم آبان ماه، نسبت به مدت مشابه آن در هفته، ماه و سال گذشته، افزایش قابل تاملی را نشان می دهد.
گفتنی است گزارش بانک مرکزی ایران از قیمت اقلام کالاهای اساسی در پایتخت طی هفته دوم آبان ماه، نشان می دهد از ۱۱ گروه کالایی که توسط بانک مرکزی به صورت دائمی رصد می شوند، قیمت ۸ گروه نسبت به هفته اول آبان ماه افزایش یافته است، که در مقایسه با هفته دوم مهر ماه، از ۱۱ گروه قیمت در ۹ گروه به طور متوسط ۵/۳ درصد افزایش قیمت داشته اند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، قیمت قند و شکر نسبت به یک ماه گذشته افزایش ده درصدی داشته است. تا یک ماه پیش قیمت هر کیلو گرم قند ۱٣۵٠تومان و قیمت هر کیلو گرم شکر ۱۱۵٠ تومان بود که امروز این دو کالای استراتژیک به قیمت های ۱۶٠٠ و ۱۵٠٠ تومان در هر کیلو گرم عرضه می شود.

قیمت برنج داخلی نیز که تا پیش از این تا ٣٣٠٠ تومان بود، در حال حاظر به قیمت تا ٣۶٠٠ تومان عرضه می شود.

بنابراین گزارش، افزایش قیمت حبوبات همچنان سیر صعودی دارد و نسبت به هفته قبل، ماه قبل و سال قبل، شاهد افزایش قیمت این ردیف کالاها هستیم.

در حال حاضر در بازار تهران قیمت هر کیلو گرم نخود تا ٢٠٠٠ تومان، هر کیلوگرم عدس تا ٢٢۵٠ تومان، هر کیلوگرم لوبیا قرمز تا ٢٨٠٠ تومان و هر کیلوگرم عدس تا ٢۶٠٠ تومان است .

فعالان خرده فروشی های سطح شهراعلام کردند که شرکت های تولیدی در حال حاضر اقدام به افزایش قیمت تدریجی در محصولات خود کرده اند به نحوی که این افزایش قیمت در کوتاه مدت محسوس نیست ولی به مرور زمان و در یک پروسه شش ماهه به رقم قابل توجه ای می رسد.

علی رغم اقدامات صورت گرفته توسط وزارت بازرگانی برای کنترل بازار گوشت قرمز همانطور که پیش بینی می‌شد قیمت این کالای استراتژیک کاهش پیدا نکرده و همچنان به قیمت هر کیلو گرم ۱٧۵٠٠ تا ۱٨۵٠٠ تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ نیز از مرز ٣٠٠٠ تومان عبور کرده است.

این موارد و رشد سه درصدی تورم نسبت به ماه گذشته در حالیست که سخنگوی اقتصادی دولت، امروز گفت "مردم هیچگونه نگرانی از تأمین كالاهای اساسی و قیمت نان در زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها نداشته باشند."

محمود احمدی نژاد چند روز پیش تهدید کرده بود متخلفین از اجرای طرح را در تلویزیون معرفی خواهد کرد و هیئت دولت نیز طی دستورالعملی ناگهانی اعلام کرده بود "هرگونه افزایش قیمتی به خصوص در ٢٢ قلم کالای حساس و تاثیرگذار در سبد مصرفی خانوارها، یعنی برنج، روغن نباتی، قند و شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، نان، لبنیات (شیر، ماست، کره، پنیر)، ماکارونی، حبوبات (عدس، انواع لوبیا، لپه و نخود) چای، خرما، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی، میوه و مرکبات (سیب، موز، نارنگی و پرتقال)، نهاده های دامی (جو، ذرت، کنجاله سویا)، پودر شوینده (دستی، ماشینی)، فولاد (فولاد خام، تیرآهن، میلگرد و ورق)، سیمان خاکستری، کاغذ (روزنامه، چاپ و تحریر)، لاستیک خودرو(سواری، باری و اتوبوس)، ممنوع است و به شدت با آن برخورد خواهد شد.
معاون وزیر بازرگانی نیز - در تکمیل سخنان رئیس دولت - حتی خاطیان از این دستورالعمل دولتی را به "ابطال پروانه کسب" تهدید کرده و گفته بود "حداکثر مجازات های صنفی بر علیه این افراد اعمال و از حضور در فعالیتهای اقتصادی منع خواهند شد."

گفتنی است طی روزهای اخیر، دولت از افزایش قیمت آب برای شهروندان خبر داده بود و وزیر نیرو نیز، با بیان اینکه "دولت تنها متوسط قیمت برق را تعیین می‌کند؛ ولی تعرفه‌های برق برای سطوح مختلف مردم به‌صورت پلکانی، منطقه‌ای، ترجیحی و تبعیضی خواهد بود"، گفت "مردم نگران نباشند؛ چرا که قیمت برق آنها حدود چهار هزار تومان افزایش خواهد یافت."

لازم به ذکر است افزایش قیمت هفت حامل انرژی (بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع، گاز طبیعی و برق) توسط هیئت دولت تصویب شده، که همزمان با فاز اجرایی طرح هدفمندی یارانه ها و رهاسازی قیمت ها، تحقق خواهد یافت. محمود احمدی نژاد در نطق تلویزیونی خود، زمان آغاز دقیق این طرح را صریحا اعلام نکرد؛ اما معاون اول وی، هفته گذشته آنرا قریب الوقوع و برای سراسر کشور اعلام کرد.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.