خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ آبان ۱۱, سه‌شنبه

سخنگوی وزارت خارجه: طی این مدت متوجه نشدیم در آمریکا دموکراتها روی کار بوده اند یا جمهوریخواهان

جرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در خصوص تغییرات احتمالی در سیاست خارجی آمریکا بعد از انتخابات پارلمانی آن کشور گفت "در همین مدتی که دموکراتها بر روی کار بوده اند کسی متوجه نشده که جمهوریخواه بوده اند یا دموکرات... ما ٣٢ سال است صبر کرده و منتظر تغییرات بوده ایم؛ این مدت کوتاه را نیز صبر می کنیم."


به گزارش مهر، رامین مهمانپرست روز سه شنبه ١١ آبان ماه، در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، حول موضوعاتی چون تبادل سوخت در چارچوب بیانیه تهران، اهمیت محتوای مذاکرات١+۵، اجلاس همکاریهای آسیایی در تهران، عدم همکاری با شرکتهای صهیونیستی، هشدار به اتباع ایرانی در خصوص سفر به فرانسه و ... سخن گفت.

کسی متوجه نشد دموکرات بودند یا جمهوری خواه!
در این جلسه خبرنگاری پرسید آیا نتایج انتخابات میاندوره ای آمریکا در مسائل ایران تاثیرگذار است که مهمانپرست در پاسخ گفت: وضعیت داخلی آمریکا تغییری در سیاست های کشور ما برای دسترسی به حقوق ملت و پیشرفت ندارد و برنامه های ما بر اساس اهداف روشن دنبال خواهد شد.
این خبرنگار دوباره پرسید اینکه جمهوریخواهان در راس قرار بگیرند یا دموکراتها، تغییری در سیاست های آمریکا ایجاد خواهد شد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: در همین مدتی که دموکراتها بر روی کار بوده اند کسی متوجه نشده که جمهوریخواهان بوده اند یا دموکراتها چون در سیاست های آنان تغییری مشاهده نشده است.
مهمانپرست با یادآوری اینکه انتخابات پارلمانی آمریکا موضوع داخلی این کشور است گفت: تا کنون هیچ تغییری در سیاست های دموکراتها و جمهوریخواهان مشاهده نکرده ایم.

سپس خبرنگاری از چین پرسید آیا ممکن است بعد از انتخابات پارلمانی در آمریکا تغییرات بزرگ در سیاست خارجی این کشور صورت بگیرد که مهمانپرست در این باره گفت: باید صبور بود و دید چه اتفاقی می افتد ما ٣٢ سال است که صبر کرده ایم و منتظر تحول و تغییرات بوده ایم این مدت کوتاه را نیز صبر می کنیم.

مذاکرات در دو بخش انجام می شود
در پاسخ به سئوالی پیرامون احتمال بررسی موضوع هسته ای ایران در مذاکرات با ١+۵ اظهار داشت: ما مذاکره با طرف مقابل را در دو بخش دنبال می کنیم آنچه به بحث فعالیت های صلح آمیز هسته ای مربوط است، موضوع تبادل سوخت است که چارچوب آن نیز مشخص است و ما با اعضای گروه وین که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی جهت تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران معرفی شدند بحث را شروع کرده ایم.

تبادل سوخت در چارچوب بیانیه تهران
وی افزود: ما اعلام آمادگی کرده ایم که در چارچوب اعلامیه تهران موضوع تبادل سوخت را دنبال کنیم.
مهمانپرست خاطر نشان کرد: در رابطه با ١+۵ موضوعی که مطرح است اعلام آمادگی دو طرف برای شروع مذاکرات است اما قبل از شروع مذاکرات باید جزئیاتش مشخص شود.

محتوای مذاکرات ١+۵ مهم است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در رابطه با مذاکرات ایران با ١+۵ دو موضوع شکلی و محتوایی مطرح است، عنوان کرد: بحث شکلی به زمان و مکان مذاکرات مربوط است اما بحث اصلی محتوای مذاکرات است که باید رایزنی ها ادامه یابد تا توافق طرفین حاصل شود.
وی ادامه داد: بحث های مختلفی می شود در دستور کار مذاکرات قرار گیرد یکی از آنها حقوق کشورهای مستقل در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای است و یا بحث خلع سلاح و عدم اشاعه؛ که این موضوعات در چارچوب ان پی تی و قوانین آژانس است.

گروه ١+۵ قصد تحمیل نداشته باشد
یکی از خبرنگاران در خصوص انفعال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تعیین محتوای مذاکرات ایران و ١+۵سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما هم تصوری که از طرف گروه ١+۵داریم یک نوع عدم تحرک مناسب است و فکر می کنیم اگر قرار است ایران با ١+۵یا هر ساختار جدید که می تواند به حل بحران های جهانی کمک کند مذاکره داشته باشد باید تحرک بیشتری صورت بگیرد.
وی ابراز امیدواری کرد که تحرک و تعامل بیشتری در آینده وجود داشته باشد و طرف مقابل با رویکرد همکاری و مشارکت وارد شود و گفت: اگر قصد تحمیل نقطه نظرات در دستور کار باشد نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد.

اظهار خرسندی از جلب نگاه ها به سمت امریکا
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با برگزاری اجلاس حقوق بشر در ژنو با موضوع بررسی نقض حقوق بشر از سوی آمریکا بیان داشت: ما خوشحالیم که برای نخستین بار نگاه ها به داخل آمریکا جلب می شود و مقامات آمریکایی باید نسبت به نقض حقوق بشر در این کشور پاسخگو باشند چرا که موارد متعددی از اعمال خشونت، نقض حقوق بشر، نقض حقوق اقلیت ها، اهانت به مقدسات و ... از سوی آمریکا صورت گرفته است.

واکنش به اظهار نظر مبنی بر لزوم ورود شورای امنیت به بحث غرامات جنگ
خبرنگاری در رابطه با اظهار نظر نماینده دبیر کل سازمان ملل در عراق مبنی بر اینکه برای بازپرداخت غرامات جنگ عراق علیه ایران شورای امنیت باید تصمیم گیری کند، سئوال کرد که مهمانپرست بیان داشت: آنچه شورای امنیت و سازمان ملل برای احقاق حقوق ملت ها انجام می دهد ضعف جدی دارد و ساختار این نهاد باید تغییر یابد و حق وتو و شورای امنیت مورد تایید کشورهای مستقل نیست. اینکه توسط شورای امنیت حقوق از دست رفته ملت ها تامین شود امیدی بی اثر است و باید چارچوب دقیق تری در این خصوص طراحی شود.

همکاری با شرکت های صهیونیستی بزرگترین توهین به ایران
یکی از خبرنگاران در رابطه با آنچه در رسانه ها مبنی بر قرارداد وزارت نفت با یک شرکت ایتالیایی وابسته به صهیونیست ها آمده سئوال کرد که دستیار ویژه وزیر خارجه در این باره تاکید کرد: ما رژیمی را تحت عنوان رژیم صهیونیستی به رسمیت نمی شناسیم و برای این رژیم رسمیتی قائل نیستیم و به هیچ وجه با شرکت های وابسته به این رژیم حاضر به انجام معاملات نبوده ایم.
مهمانپرست یادآور شد: بزرگترین توهین به ملت خود را انتصاب همکاری تجاری با رژیم صهیونیستی یا شرکت های وابسته به این رژیم می دانیم و در این روند نیز خدشه ای وارد نمی شود.

بازداشت شش ایرانی در قطر موضوعی طبیعی است
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سئوال دیگری پیرامون بازداشت شش ملوان ایرانی در خلیج فارس از سوی مرزبانان قطر، عنوان داشت: یکی از موضوعاتی که معمولا در آبهای سرزمینی و آبهای مشترک خلیج فارس و دریای عمان اتفاق می افتد فعالیت ماهیگیران کشورهای ساحلی است و برخی مواقع ممکن است ماهیگیران مرزهای آبی کشورها را رد کنند و این حادثه نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.
وی افزود: این شش نفر نیز سهوا وارد آبهای قطر شده اند و بحث ها از طریق کنسولی و سفارت در حال پیگیری است اما این یک موضوع طبیعی است و از کشورهای دیگر هم ممکن است سهوا وارد آبهای ایران شوند که مرزبانان ما نیز برخورد می کنند.

وزارت راه پیگیر سقوط توپولوف
مهمانپرست در پاسخ به سئوالی پیرامون عدم همکاری روسیه در مشخص شدن دلایل سقوط هواپیمای توپولوف ایران که دو سال پیش در حوالی قزوین سقوط کرد گفت: حوادثی که در چارچوب پروازهای هوایی رخ می دهد روال خود را دارد و یک موضوع حقوقی است و وزارت راه این بحث را دنبال می کند. طبیعی است که بخش کنسولی و حقوقی وزارت خارجه نیز کمک موثر خود را دارد.

امریکایی ها تجربه بیشتری دارند از آن ها سوال کنید!
خبرنگار لس آنجلس تایمز از سخنگوی وزارت خارجه موضع ایران را درباره مذاکرات با طالبان با میانجیگری برهان الدین ربانی جویا شد که مهمانپرست در این باره گفت: این سئوال را باید از مقامات آمریکایی و غربی ها بپرسید آنها تجربه زیادی در این موضوع دارند و مذاکرات زیادی با آنان داشته اند. طالبان خوب و بد را نیز آنها بوجود آوردند.
خبرنگاری در رابطه با احتمال تغییر در مواضع آمریکا برای مذاکره با ایران و داشتن حسن نیت از سوی آنان سئوال کرد که مهمانپرست در این باره نیز گفت: این را هم باید از مقامات آمریکایی بپرسید اما اگر رفتار آنها حسن نیت نداشته باشد نتیجه اش را در انتخابات آتی خواهند دید.

لیستی از مصر دریافت نکرده ایم
خبرنگاری پرسید خبری در رسانه ها منتشر شده مبنی براینکه دولت مصر از ایران خواسته است لیستی از افراد که از مصر به ایران فرار کرده اند را به این کشور مسترد کند که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: چیز رسمی در این باره دریافت نکرده ایم. رابطه بین دو کشور بزرگ ایران و مصر بحث مهمی است و باید آمادگی برای برقراری روابط بوجود آید تا روابط سیاسی به حد مطلوب برسد. از طرف ما این آمادگی وجود داشته و قبلا نیز اعلام کرده ایم فکر می کنیم هنوز در طرف مقابل آمادگی ایجاد نشده است.

موضع رسمی را مقام رسمی می گوید
وی در رابطه با اظهارات مشاور مطبوعاتی رئیس دولت در رسانه ها مبنی بر اینکه موضوع هسته ای در مذاکرات و ١+۵مطرح نمی شود گفت: این را خودشان باید توضیح دهند اما آنطور که من مطلع شدم ظاهرا این اظهارات به خوبی منعکس نشده و بعدا اظهارات تصحیح شده است. ممکن است افراد مختلف نظرات گوناگونی داشته باشند که رسانه ها به شکل درست و یا نادرست آن را منعکس کنند اما موضع رسمی توسط مقامات رسمی اعلام می شود.

دولت عراق پیگیر موضوع مجاهدین خلق باشد
مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با حضور اعضای مجاهدین خلق در عراق، این مسئله را برای ملت ایران و مردم و دولت عراق غیر قابل تحمل دانست و گفت: امیدواریم بعد از استقرار دولت مردمی در عراق این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.

اقدام یکجانبه غیرقانونی تر از قطعنامه شورای امنیت
سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با احتمال پایبند نبودن روس ها به برخی دیگر از تعهداتشان بعد از لغو قرارداد اس - ٣٠٠ تصریح کرد: ما با کشورهای مختلف قراردادهای مختلفی داریم که برخی ممکن است نظامی یا اقتصادی باشد. اینکه قطعنامه غیر قانونی شورای امنیت محدودیتی برای ایران ایجاد کند و فشار وارد آورد را منطقی و عادلانه نمی دانیم و این اقدام را غیر حقوقی تلقی می کنیم اما اقدام غیر قانونی تر از آن این است که فرای قطعنامه کشورهای دیگر قوانینی تصویب و آن را تحمیل کنند که این به هیچ وجه مورد قبول کشورهای مستقل نیست و اینکه این اقدامات چه تاثیری در روابط دارد باید گفت هر کشوری در انجام تعهداتش کوتاهی کند به لحاظ حقوقی قابلیت پیگیری دارد و اعتماد ملت ها به اعتبار این کشور نیز سلب می شود و برای برنامه های بعدی نیز تجدید نظر صورت می گیرد.

هشدار به اتباع ایرانی: به فرانسه نروید
سخنگوی وزارت خارجه در پایان این نشست در خصوص ناآرامی های فرانسه گفت: وضعیت برخی کشورهای غربی به دلیل بحران های اقتصادی تغییراتی داشته و ناآرامی های اجتماعی در این کشورها وجود دارد و در این خصوص ناآرامی در فرانسه حد شدیدتری پیدا کرده بر همین اساس به هموطنان توصیه می کنیم برای سفرهای غیر ضروری به این کشور تردد نکنند.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.