خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ شهریور ۲۶, شنبه

نماینده اصلاح طلب زنجان: اگر فضا از حالت امنیتی فعلی خارج نشود، شرکت در انتخابات ممکن نیست

چکیده :در چنین شرایطی باید به تحلیل دقیق پرداخت و دست به اقدام یا عدم اقدام زد. چرا که در این شرایط برای کمک به کشور ممکن است مشارکت به شکل دوره های قبل نباشد و از انتخابات صرفا به عنوان یک محملی برای بیان مواضع و دیدگاه های خود استفاده کنیم و به سمت راه حل هایی برویم که در آینده بتوانیم شرایط انتخابات کشور را به یک شرایط بسامان تری تبدیل کنیم....


نماینده اصلاح طلب زنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شروط خاتمی برای حضور در انتخابات مصداق ها و موارد دیگری را در این زمینه برشمرد و در عین حال شرایط فعلی کشور را به شدت امنیتی عنوان کرد که امکان برگزاری انتخابات آزاد در آن نیست و سپس گفت که باید حاکمیت تضمین های روشنی برای عدم مداخله در فرایند انتخابات بدهند و اگر این شرایط محقق نشود اصلاح طلبان از انتخابات صرفا به عنوان یک محملی برای بیان مواضع و دیدگاه های خود استفاده کنند.
به گزارش کلمه، جمشید انصاری در سومین روز از یازدهمین اردوی تشکیلاتی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در میزگردی با موضوع “آینده مشارکت جریان سیاسی اصلاحات” پیرامون مسئله ی شرکت یا عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس گفت: به طور کلی جریان های سیاسی، چه آنان که به عنوان یک حزب و تشکل با اساسنامه و مرام نامه مشخص فعالیت می کنند و چه آنان که در قالب یک جبهه ی فراگیر با یک حداقلی از مشترکات با یکدیگر فعالیت می کنند، از ورود به انتخابات اهدافی دارند. یعنی هیچ کس به مقوله ی انتخابات به صورت بماهو انتخابات وارد نمی شود.
وی به دو رویکرد معمول در انتخابات اشاره کرد و گفت: رویکرد اول آن است که احزاب و جریان های سیاسی وارد انتخابات می شوند تا سهمی از قدرت را برای رسیدن به اهداف خود، بدست آورند. در این حالت ابتدا هدف گذاری اصلی شان ولو در یک مقطع تاریخی دوردست، دستیابی به اکثریت پارلمانی است و ورود به حالت غیر اکثریت را به عنوان گام هایی برای رسیدن به هدف اصلی تلقی می کنند. اما اگر احساس کنند که دستیابی به قدرت پارلمانی به صورت اکثریت میسر نیست، حداقل می خواهد به یک اقلیت قوی و موثر تبدیل شود، به طوری که توان مقابله با تصمیمات نادرست را داشته باشد و یا در تصمیم گیری های کشور به صورت مثبت تاثیر گذار باشد.
انصاری افزود: وقتی این دو میسر نشود، ممکن است جریان های سیاسی به یک حضور حداقلی در ساختار قدرت رضایت دهند. مثل همان چیزی که امروز ما در مجلس شورای اسلامی داریم و جریان اصلاح طلب و آنچه که به عنوان اقلیت مجلس نامیده می شود، از نظر بنده یک حضور حداقلی در ساختار قدرت دارد و بسیاری از مواقع نمی تواند تاثیرگذار تلقی شود.
وی درباره رویکرد دوم به انتخابات گفت: رویکرد دوم به انتخابات آن است که خیلی از جریان های سیاسی، انتخابات را عرصه و مجالی برای بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود می دانند. یعنی با هدف پیروزی در انتخابات وارد عرصه نمی شوند چون یا شرایط را برای پیروزی مناسب نمی بینند و یا آنکه علاقه ای به بدست گرفتن قدرت در سطوح انتخابات ندارند. در نتیجه کم کم دیدگاه های خودشان را مطرح می کنند و سعی می کنند از فرآیند انتخابات به عنوان مجالی برای معرفی و پیشبرد برنامه های خود استفاده کنند.
این نماینده اصلاح طلب مجلس یکی از اشکالات فعالان سیاسی را پرداختن به فعالیت سیاسی از منظر تکلیف دینی عنوان کرد و گفت: در این حالت کمتر دغدغه تدوین برنامه برای اداره ی جامعه وجود داشته است.
وی افزود: یعنی بنده به عنوان یکی از کسانی که از ابتدای دهه ۵۰ در فعالیت های سیاسی کشور حضور دارم، اساسا فکر می کردیم که باید بساط موجود را براندازیم و گاها برای بعد از این اتفاق جواب و راه روشنی نداشتیم.
وی به تاریخچه ای از این رویداد اشاره کرد و گفت: در سال ۵۴ تحت تاثیر فضای داخلی سازمان مجاهدین که به دلیل انشقاق داخلی ایجاد شده بود، همکاری نیروهای چپ و مذهبی در دانشگاه ها قطع شد. تا آن زمان در انتخابات صنفی دانشجویی که در دانشگاه ها برگزار می شد نیروهای انقلابی کاندیدای مشترک می دادند و آن سال، اولین سالی بود که نیروهای چپ و مذهبی به صورت جداگانه کاندیدا معرفی کردند و تقریبا در تمام دانشگاه ها نیروهای مذهبی برنده انتخابات بودند، در حالی که برنامه ی وقتی از نیروهای مذهبی راجع به برنامه هایشان برای اداره ی کشور سوال می شد نه تنها برنامه ی دقیق و روشنی نداشتند بلکه گمان می کردند اگر به جای ترانه های رادیو و تلویزیون، سرودهای انقلابی پخش کنند در واقع تغییر ایجاد کرده اند.
وی تکرار این اتفاق را سال ۷۶ عنوان کرد و گفت: وقتی از جناب آقای خاتمی خواسته شد که وارد عرصه انتخابات بشود، ما با همین رویکرد دوم وارد انتخابات شدیم. یعنی جریان چپ کشور که بعدها عنوان جریان اصلاحات به خود گرفت، با هدف پیروزی در انتخابات وارد عرصه نشد بلکه تمام تحلیل ها نشان می داد که ما باید در این دوره وارد بشویم و با یک میزان رای برای آینده برنامه ریزی کنیم. اما به دلیل عدم درک درستی که از تحولات درونی جامعه داشتیم، اصلاحات با حداکثری آرا به پیروزی رسید.
وی افزود: پس از آن شروع به نوشتن برنامه کردیم. گرچه ۴ سال بعد یعنی در انتخابات سال ۸۰ با برنامه ی کامل و مدونی که طی تجربه ی انتخابات دوره ی قبل و مطالعه و مشورت با صاحب نظران طرح ریزی شده بود، جهت اداره ی کشور وارد عرصه انتخابات شدیم.
انتخابات تنها مجالی برای بیان دیدگاه های اصلاح طلبان باشد
انصاری معتقد است که با توجه به تجاربی که پشت سر گذاشته ایم، برداشت بنده این نیست که امروز جریان اصلاح طلب انتخابات را صرفا به عنوان مجالی برای طرح دیدگاه های خود تلقی کند، هرچند این خواسته در جریان انتخابات محقق می شود. قطعا ما اگر وارد انتخابات بشویم با این هدف است که بتوانیم یا اکثریت پارلمان را دست بگیریم و یا تبدیل به یک اقلیت قوی و موثر بشویم، که امروزه این بحث مطرح می شود که کدام یک از این ها قابلیت تاثیر و تحقق را خواهد داشت.
وی به شروط خاتمی برای حضور در انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: این روز ها بحث های مختلفی را شنیده اید که ابتدا آقای خاتمی آن را مطرح کردند و تحت عنوان تعیین شرط برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات تعبیر شد.
وی این سوال را مطرح کرد که بیشتر از آنکه بحث هدف گذاری مطرح باشد، این مسئله مورد توجه بود که آیا شرایط برای حضور در انتخابات آنگونه که یک انتخابات سالم ایجاد می کند فراهم هست یا خیر. چون اساسا خود انتخابات با شرایطی که در آن برگزار می شود موضوعیت پیدا می کند وگرنه همواره بعد از پیروزی مشروطیت در ایران انتخابات برگزار می شده است که در یک شرایط خاصی احساس می شد که اوضاع به گونه ای است که می توانیم نمایندگان اصلاح طلب مردم را وارد پارلمان یا نهاد تصمیم گیر کشور بکنیم.
نماینده زنجان تصریح کرد: برای همین در طول دوره مشروطیت در برخی مجالس، نیروهای مردمی شرکت کردند. خب این شرایط چیست؟ چه شرایطی باید وجود داشته باشد تا هر نیرویی احساس کند که اگر قرار است با رای مردم به پارلمان برود در انتخابات شرکت کند.
مشروعیت با رای مردم است اگر رای مردم نباشد حضور ما مشروعیت ندارد
به اعتقاد انصاری اگر بنا است وارد پارلمان شویم و در مجلس حضور پیدا کنیم، مشروعیت حضور با رای مردم است و اگر سازوکاری غیر از رای مردم وجود دارد، حضور ما نه مشروعیت دارد و نه مفید است. چون معمولا وقتی پشتوانه این سازوکار رای مردم نباشد، به اتکای اعمال نفوذ و نظری که می کند بعدا هم نمایندگان را در دست خود می گیرد.
وی تصریح کرد: اولین شرطی که برای برگزاری انتخابات وجود دارد، آن است که فضای حاکم در کشور برای فعالیت های سیاسی مناسب باشد. اصطلاحا می گویند شرایط سیاسی در کشور حاکم باشد نه یک فضای امنیتی. چون احزاب باید بتوانند فعالیت کنند. اگر شرایط به فضای سیاسی برنگردد انتخابات امکان پذیر نیست و جریان ها و احزاب سیاسی فقط پوستر می زنند و قدرت جذب مخاطبین خود را نخواهند داشت.
باید تضمین های روشن برای عدم مداخله در فرآیند انتخابات داده شود
وی همچنین خواستار به رسمیت شناخته شدن مردم چه در انتخاب شدن و چه در انتخاب کردن، از سوی حاکمیت شد و گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی حقوقی را برای مردم به رسمیت شناخته است که یکی از آن ها، حق تصمیم گیری در انتخابات است. نکته دیگر اینکه به هرحال متولیان امر در کشور باید تضمین های روشنی برای عدم مداخله در فرایند انتخابات بدهند.
وی این موارد را شرایطی که تحت عنوان انتخابات آزاد و رقابتی مطرح می شود عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد ما به عنوان جریان اصلاح طلب باید یک تحلیلی از شرایط کشور داشته باشیم تا مشخص شود که این شرایط فراهم می شود یا خیر. اگر محقق شد به عنوان یک جریان سیاسی که احساس می کند پایگاهی در جامعه دارد و بابت توقعی که مردم از این جریان دارند، در انتخابات شرکت می کنیم ولی اگر شرایط فراهم نشود و امکان حضور همه ی کسانی که قانون برای آنها حق انتخاب شدن را قائل است، وجود ندارد و یا شرایط سیاسی جامعه امکان طرح دیدگاه ها را فراهم نمی کند و باید در یک فضای خاکستری وارد انتخابات شد، باید تحلیل کرد که چنین جایگاهی برای دستیابی به ساختار قدرت مفید است یا خیر.
شرایط کشور هنوز به شدت امنیتی است
وی با اشاره به اینکه شرایط کشور به شدت امنیتی است گفت: اولین نکته در ارزیابی جمع اصلاح طلبان در شرایط فعلی آن است که ما هنوز شرایط کشور را بشدت امنیتی احساس می کنیم و شرایط حاکم به هیچ وجه ارضا کننده فضای باز سیاسی نیست. البته از اقداماتی که در جهت آزادی زندانیان حوادث بعد از انتخابات در چند هفته ی اخیر صورت گرفته استقبال می کنیم.
حاکمیت خواستار تداوم جلوگیری از دستیابی اکثریت مجلس توسط اصلاح طلبان است
وی در عین حال گفت: طبعا محدودیت هایی که برای مطبوعات وجود دارد با یک شرایط سیاسی همخوانی ندارد.
به گفته انصاری دلایل روشنی وجود دارد مبنی بر اینکه گرایش بخشی از حاکمیت که زمام امور را به دست دارد، به تداوم جلوگیری از دستیابی اکثریت مجلس توسط اصلاح طلبان است. در نتیجه در چنین شرایطی باید به تحلیل دقیق پرداخت و دست به اقدام یا عدم اقدام زد. چرا که در این شرایط برای کمک به کشور ممکن است مشارکت به شکل دوره های قبل نباشد و از انتخابات صرفا به عنوان یک محملی برای بیان مواضع و دیدگاه های خود استفاده کنیم و به سمت راه حل هایی برویم که در آینده بتوانیم شرایط انتخابات کشور را به یک شرایط بسامان تری تبدیل کنیم.

کلمه

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.