خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ شهریور ۱۱, جمعه

نشانه های فروپاشی در رژیم بشار اسد؛ دادستان مستعفی «حماه» افشاگری می کند

پس از ماه‌ها سرکوب تظاهرکنندگان در سوریه، در رژیم بشار اسد نشانه‌های فروپاشی پدیدار می‌شود. از شهر دیرالزور نبردهای شدیدی میان سربازان فراری و میلیشیای وابسته به رژیم سوریه گزارش می‌شود.
به گزارش دویچه وله ، جنبش اعتراضی سوریه اعلام کرد که روز پنجشنبه ۱۰ شهریور، در شهر دیرالزور واقع در نزدیکی مرز عراق، درگیری‌های مسلحانه‌ی شدیدی میان سربازان فراری ارتش سوریه و میلیشیای «شبیهه» روی داده است. در این درگیری‌ها شمار زیادی از اعضای میلیشیای شبیهه زخمی شده‌اند.

مخالفان رژیم سوریه در اینترنت ویدیویی منتشر کردند که در آن عدنان بکور، دادستان کل ایالت حما، در اعتراض به سرکوب‌های خونین معترضان توسط نیروهای امنیتی سوریه، استعفای خود را اعلام می‌کند.
اعتراض به اعدام‌های دسته‌جمعی در حما
آقای بکور در نخستین فیلم خود گفته بود که شاهد کشته شدن ۷۲ زندانی مخالف در زندان مرکزی حماه بوده و از دفن صدها نفر از مخالفان در گورهای دسته جمعی در پارک های این شهر خبر داد.
او همچنین تعداد افراد بازداشت شده را حدود ۱۰ هزار نفر تخمین زد و افزود که حداقل ۳۲۰ نفر از زندانی ها زیر شکنجه جان باخته اند.از سوی دیگر، خبرگزاری دولتی سوریه ادعا کرد که عدنان بکور، دوشنبه‌ی قبل توسط تروریست‌ها ربوده شده است. طبق این گزارش، آدم‌ربایان وی را با تهدید به خشونت مجبور کرده‌اند درباره‌ی نیروهای امنیتی سوریه و عملکرد آنان دروغ‌پراکنی کند.
بر اساس شواهد، هیچ نشانه ای از تحت فشار بودن این مقام مستعفی سوری در دو فیلم منتشر شده دیده نمی شود.
به گزارش بی بی سی، عدنان بکور، دادستان مستعفی شهر حماه، روز پنجشنبه، با انتشار دومین فیلم ویدویی خود در اینترنت، گفته های حکومت بشار اسد درباره خود را رد کرده و در این فیلم گفته است که ربوده نشده، حالش خوب است و به زودی از سوریه خارج می شود و دست به افشاگری های جدید خواهد زد.
بر اساس این گزارش، مقام ارشد قضایی سوری، در دومین فیلم خود گفت: “آن چه تلویزیون سوریه درباره من گفته است که به وسیله گروه های مسلح ربوده شده ام کاملا دروغ است. شورشی ها از من مراقبت می کنند و حالم خوب است. به محض ترک سوریه، بیانیه های جدیدی منتشر خواهم کرد.”
یک دختر جوان در بین کشته شده های روز گذشته
جنبش اعتراضی سوریه از هجوم غافلگیرکننده‌ی شبانه به خانه‌ها در شهر حما، در شامگاه چهارشنبه گزارش داد. این شهر یکی از پایگاه‌های مخالفان رژیم بشار اسد است. در این گزارش همچنین آمده است که روز چهارشنبه در تظاهرات علیه رژیم بشار اسد، روی هم سه تن کشته شده‌اند. در میان قربانیان دختر جوانی به چشم می‌خورد که در شهر دیرالزور هدف گلوله‌ی نیروهای امنیتی قرار گرفته است.
اینکه از آغاز ناآرامی‌های سیاسی در سوریه تا کنون چند تن کشته شده‌اند، دقیقا روشن نیست. فعالان حقوق بشر از بیش از ۲۲۰۰ قربانی سخن می‌گویند. صدها تن نیز به گفته‌ی خانواده‌ی آنان مفقودالاثر شده‌اند. بیم آن می‌رود که شمار زیادی از این افراد به قتل رسیده و در گورهای دسته‌جمعی به خاک سپرده شده باشند.
سازمان عفو بین‌الملل طی روزهای اخیر اعلام کرد که در کمتر از پنج ماه گذشته دستکم ۸۸ تن از جمله ۱۰ نوجوان که همگی در جریان ناآرامی‌های سوریه بازداشت شده‌ بودند، جان خود را “در زندان های حکومتی از دست داده‌اند”، که بسیاری از آنها تحت شکنجه و آزار به قتل رسیده اند و اجساد آنها به منظور رویت خانواده ها و ایجاد رعب و وحشت در جامعه تحویل داده شده است.
پشتیبانی مسکو از ابتکار بشار اسد
وزارت خارجه‌ی روسیه تعجب خود را از رویکرد منفی جامعه‌ی جهانی نسبت به ابتکار بشار اسد برای گفت‌وگو با مخالفان اعلام کرد. به اعتقاد مسکو، این ابتکار می‌تواند به راه‌حلی آشتی‌جویانه منجر گردد.
به گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، سرگئی لاورف، وزیر خارجه‌ی روسیه، روز پنجشنبه در دیداری با دانشجویان در دانشگاه دیپلماتیک مسکو گفت، شمار زیادی از کشورهای بانفوذ، مصرانه اپوزیسیون سوریه را به بایکوت کردن پیشنهادهای بشار اسد و افزایش رویارویی‌ها تحریک می‌کنند.
وی افزود، شرکای بین‌المللی حتا رد می‌کنند که پیشنهادهای بشار اسد برای انجام اصلاحات مورد بررسی قرار گیرد. به گفته‌ی لاورف، این پیشنهادها اگر چه با تاخیر ارائه شده‌اند، ولی تحقق‌پذیرند. لاورف افزود، بدیهی است که کاربرد خشونت علیه مردم غیرنظامی قابل‌پذیرش و مجاز نیست.
لاورف گفت، روسیه موضع خود را دقیقا فرمولبندی کرده است. این کشور هرگونه دخالت در امور داخلی سوریه را غیرمجاز می‌داند و همزمان از مقامات سوریه می‌خواهد، بی‌درنگ اصلاحات سیاسی و اجتماعی ـ اقتصادی انجام دهند.
جنبش اعتراضی در سوریه نیز مانند دیگر کشورهای عربی با تظاهرات مسالمت‌آمیز و خواست انجام اصلاحات دمکراتیک آغاز شد. ولی این اعتراض‌ها با واکنش خشن و سرکوبگرانه‌ی نیروهای امنیتی سوریه پاسخ داده شد.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.