خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

نتایج همه پرسی در سودان حاکی از رای مثبت به استقلال بخش جنوبی است

جرس: با گذشت سالها  درگیری میان بخش های مسلمان نشین شمال و مسیحی نشین جنوب سودان، رفراندم تعیین تکلیف آن کشور مشخص کرد که حدود ۹۹ درصد رای دهندگان در جنوب و ۵٧ درصد شمال آن کشور، به استقلال اين منطقه رای مثبت داده اند.


 کميسيون همه پرسی جنوب سودان شمار رای دهندگان به استقلال اين منطقه را بيش از سه ميليون نفر اعلام کرد، و مقامات سیاسی در جوبا، پایتخت سودان جنوبی گفته اند نتایج رفراندم نشان می دهد ٩٩درصد از سودانی ها به تاسیس کشور جدید در جنوب سودان رای موافق داده اند.

گفتنی است آمار همه پرسی، نتیجه شمارش آرا در ده ایالت جنوبی است و نتیجه نهایی تا هفته آینده اعلام خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد که این همه پرسی در ارتباط با توافقنامه صلح سال ۲۰۰۵ ميان دولت مرکزی و استقلال طلبان جنوب آن کشور برگزار شده است، که پیش از آن بیش از یک و نیم میلیون نفر در جریان درگیری های شمال و جنوب، کشته شدند.

بر اساس این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل از نحوه برگزاری این همه پرسی ابراز خشنودی کرده و آنرا "عادلانه و آزدانه" خوانده است، همزمان گروهی از مقامات آن سازمان نسبت به افزایش خشونت ها در دارفور ابراز نگرانی کرده اند.
در جریان درگیری بین شورشیان و نیروهای دولتی در ماه های اخیر که در غرب کشور رخ داده، دهها هزار نفر دیگر آواره شده اند .

برخی دیپلمات ها با آگاهی از اینکه استقلال سودان جنوبی ممکن است منجر به تقویت گرایش های جدایی طلبانه در دارفور شود، وقایع سودان را با دقت و حساسیت بیشتری دنبال می کنند.

گفتنی است در آستانه برگزاری همه پرسی استقلالِ جنوب، شماری از غیرنظامیان درنوار مرزی شمال و جنوب سودان در آبیه مورد حمله افراد مسلح قرار گرفته و کشته شده اند.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.