خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ دی ۲۱, سه‌شنبه

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی: به احتمال زیاد علی اکبر صالحی وزیر می شود

جرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ضمن تایید زمان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در تاریخ ٢۱ و ٢٢ ژانویه (اول و دوم بهمن)، دستور کار مذاکرات آتی را مشخص نکرد و خاطرنشان ساخت "این مذاکره می تواند شامل موضوعات مختلف باشد و طرف های مذاکره نیز می توانند نقش جدی در این موضوعات داشته باشند و این همکاری ها می تواند مفید باشد."
 
همزمان با اعلام رسمی زمان مذاکرات با گروه ۱+۵ ، مسئله مشکل انتقال سوخت به افغانستان و اعتراضات رخ داده مقابل سفارت ایران، فهرست دعوت شدگان برای حضور در تور هسته ای، زن جاسوس امریکایی، دو آلمانی بازداشتی و همچنین احتمال معرفی صالحی بعنوان وزیرخارجه، از محورهای نشست این هفته سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با خبرنگاران بود.
 
به گزارش مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی، پیش از ظهر سه‌شنبه ٢۱ دی ماه ٨٩، در نشست هفتگی خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی، در پاسخ به سئوالی در خصوص سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه و اظهارات وی مبنی بر اینکه "تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی کارساز بوده است"، گفت: مقامات آمریکایی جهت اختلاف میان کشورهای منطقه و یا جهت تشدید تحریم‌ها علیه ملتها تحرکاتی دارند که نتیجه مطلوب برای آنها نخواهند داشت و کشورهای منطقه به خوبی از درایت و هوشیاری برخوردار هستند. تحریم ها نیز مانع رشد ما نبوده و ملت ما راه خود را انتخاب کرده و با قدرت مسیرش را ادامه خواهد داد .
 
چیز جدیدی نشنیده ام
خبرنگاری پرسید گویا اخیراً آمریکا پیشنهادی مطرح کرده است که براساس آن این کشور با غنی سازی اورانیوم در داخل خاک ایران موافق است که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: من چیز جدیدی نشنیده ام اما حق ما در داشتن فناوری هسته‌ای کاملاً مشروع و مورد قبول ملت‌های بزرگ دنیاست.
 
ایران جز استثنایی ترین کشورها در زمینه بازدید از تاسیساتش است
وی در رابطه با کشورها و چهره‌های شرکت کننده در تور هسته‌ای ایران تاکید کرد: همان طور که بارها اعلام کردیم فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ما روشن و شفاف است و این فعالیت‌های شفاف مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. اینکه ما اجازه داده‌ایم بازدیدی فراگیر از تاسیسات صورت بگیرد به آن افتخار می‌کنیم که جزو استثنایی‌ترین کشورها هستیم که اجازه بازدید از تاسیسات خود را می‌دهیم و این تاکیدی بر باور ما بر عملکرد صحیح‌مان است.
 
اعتراض به ممنوعیت حجاب در آذربایجان طبیعی است
مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص اعتراضات صورت گرفته در آذربایجان نسبت به ممنوعیت حجاب و تاکید مراجع بر پیگیری این موضوع تصریح کرد: موضوع ممنوعیت حجاب در آذربایجان یک مسئله کاملا داخلی است و اعتراضات به ممنوعیت حجاب با توجه به اینکه ملت آذربایجان مسلمان و متدین هستند عکس العمل کاملا طبیعی در داخل این کشور است.
وی ادامه داد: امیدواریم مقامات آذربایجان با درایت و هوشیاری اجازه ندهند کسانی که نسبت به استقلال آذربایجان در حال توطئه هستند از این موضوع سوء استفاده کنند چون جریاناتی به دنبال برهم زدن استقلال آذربایجان هستند.
مهمانپرست تاکید کرد: مردم آذربایجان با توجه به تدینی که دارند تحرکاتی نسبت به ممنوعیت حجاب دارند که درایت مسئولان این کشور می تواند راهگشا باشد.
 
دستگیری عوامل ترور علیمحمدی مایه افتخار است
یکی از خبرنگاران در رابطه با برنامه‌های وزارت خارجه برای پیگیری موضوع عوامل ترور شهید علیمحمدی سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره با اشاره به دستگیری عوامل این اقدام خاطرنشان کرد: اینکه عوامل این ترور شناسایی و دستگیر می‌شوند باعث افتخار نظام است که با اقتدار وظایف خود را انجام می دهد و اینکه رژیم صهیونیستی رسماً انجام ترورها را اعلام کرده نوعی تروریسم دولتی است و ما متاسفیم که کشورهای غربی از این اقدامات این رژیم حمایت می کنند.
دستیار ویژه وزیر خارجه ادامه داد: ما محکومیت رژیم نامشروع صهیونیستی را دنبال می‌کنیم و آنها باید به عنوان ارتکاب جنایت علیه انسانیت و ترور دانشمندان محاکمه شوند و حتماً از هر ابزاری برای پیگیری حقوقی این موضوع استفاده می کنیم اسناد و مدارک برای پیگیری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
پیگیری وضعیت عسگری ادامه دارد
خبرنگار دیگری با اشاره به تشکیل کمیته‌ای در وزارت خارجه برای پیگیری موضوع مفقود شدن علیرضا عسگری معاون اسبق وزیر دفاع در خصوص نتایج تشکیل این کمیته سئوال کرد که مهمانپرست در این باره گفت: وزارت خارجه اقدامات زیادی در این باره انجام داده که از آن جمله می‌توان به پیگیری موضوع توسط سرپرست وزارت خارجه از طریق دبیر کل سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی اشاره کرد. همچنین کمیته‌ای نیز در وزارت خارجه برای پیگیری حقوقی موضوع تشکیل شده که فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.
 
فهرست دعوت شدگان برای حضور در تور هسته ای ایران
خبرنگاری با بیان اینکه کشورهای اروپایی و آمریکایی دعوت ایران برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای را رد کرده‌اند موضع وزارت خارجه در این زمینه را جویا شد که مهمانپرست گفت: دعوت ما برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای دعوتی فراگیر از مجموعه های مختلف بود که از جنبش عدم تعهد، گروه ٧٧7، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، مجمع آسیایی، سازمان کنفرانس اسلامی و نماینده خانم اشتون در سازمان انرژی اتمی با توجه به اینکه وی رئیس هیئت مذاکره کننده گروه ۱+۵ است دعوت به عمل آمده که جزئیات در حال بررسی است.
خبرنگار رویترز سئوال کرد آیا چین و روسیه دعوت ایران را پذیرفته اند که مهمانپرست در پاسخ گفت در دست بررسی است.
 
اعلام رسمی زمان مذاکرات با گروه ۱+۵
خبرنگاری با اشاره به خبر رسانه‌های غربی مبنی بر تعیین تاریخ ٢۱ و ٢٢ ژانویه برای انجام مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ پرسید آیا شما نیز این تاریخ را تایید می‌کنید ؟ که مهمانپرست گفت: تاریخ ٢۱ و ٢٢ ژانویه ، اول و دوم بهمن برای گفتگوها مورد توافق قرار گرفته است.
وی در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با دستور کار مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ گفت: دو طرف در مذاکرات «ژنو سه» در ادامه گفتگوها برای یافتن موضوعات و زمینه‌های مشترک برای همکاری توافق کردند که این همکاری‌های می تواند شامل موضوعات مختلف باشد و ایران و گروه ۱+۵ می توانند نقش جدی در موضوعات مختلف داشته باشند و این همکاری ها می تواند مفید باشد.
 
توصیه به طرف مقابل: از فرصت استفاده کنید
مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با رد دولت ایران برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای از سوی برخی کشورها و ارتباط آن با مذاکرات آتی ایران با گروه ۱+۵ گفت: بهتر است کشورها از اقدامات مثبت استفاده مفید کنند از این اقدامات برای پیشبرد همکاری‌ها بهره ببرند. مذاکرات ما با گروه ۱+۵ مستقل از این بحث است.
 
مطرح شدن موضوعی باطل توسط رژیمی باطل
خبرنگاری با اشاره به اظهارات رئیس اسبق موساد مبنی بر اینکه در موضوع هسته‌ای ایران بزرگنمایی شده است، نظر سخنگوی وزارت خارجه در این باره را مورد سئوال قرارداد که مهمانپرست در پاسخ گفت: "موضوع باطلی را مقامات یک رژیم باطل اعلام کردند. این اصلاً ‌قابلیت توجه و پیگیری ندارد. مقامات رژیم نامشروع صهیونیستی در مورد اینکه در دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای بزرگ‌نمایی شده مطالبی را مطرح کردند اصل موضوع دروغ و باطل است چون به هیچ وجه برنامه هسته‌ای ما اهداف نظامی نداشته، ندارد و نخواهد داشت و این پروژه‌ای است تا فضای تخریبی علیه ما درست کنند."
 
رد حضور دیگران در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵
خبرنگار مهر پرسید آیا در مذاکرات آتی ایران با گروه ۱+۵در استانبول کشورهای دیگری غیر از ایران و گروه ۱+۵ حضور دارند که مهمانپرست در پاسخ گفت: اینکه در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در استانبول کشور دیگری حضور داشته باشد الان توسط طرفین اشاره‌ای به آن نشده است.
 
پیگیری وضعیت ایرانیان سانحه دیده در استرالیا
مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه در خصوص اتباع ایرانی حادثه دیده در استرالیا گفت: بعد از حادثه غرق شدن قایق در حوالی استرالیا پیگیری‌های کنسولی از طریق سفارت ایران در استرالیا و وزارت خارجه با وزارت مهاجرت استرالیا دنبال شد و ما تلاش می‌کنیم تا خدمات کنسولی به اتباع ایرانی از طریق دولت استرالیا ارایه شود. از دولت استرالیا نیز خواسته‌ایم با توجه به مسایل انسانی همکاری لازم را صورت دهد.
 
جریانی در افغانستان ماموریت تخریب روابط با ایران دارد
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با وضعیت انتقال سوخت از ایران به افغانستان و اعتراضاتی که در چند روز گذشته در مقابل سفارت ایران در کابل صورت گرفته، تصریح کرد: متاسفانه جریانی در افغانستان به شدت در جهت تخریب روابط ایران و افغانستان در حال فعالیت است و به صورت فردی و حزبی تلاشهای ناکامی داشته که تاثیری تا کنون بر روابط دوستانه دو کشور نداشته است.
وی با بیان اینکه این تلاشها مسبوق به سابقه است، گفت: این جریان گویا ماموریتی جز تخریب روابط ایران و افغانستان ندارد.
مهمانپرست در رابطه با مشکل انتقال سوخت به افغانستان نیز توضیح داد: این مشکل در دستور کار مقامات دو کشور بوده که حل شده است و هفته گذشته سوخت به افغانستان منتقل شد.
 
به احتمال زیاد صالحی وزیر می شود
خبرنگاری در خصوص وضعیت سازمان انرژی اتمی با توجه به حضور علی اکبر صالحی در وزارت خارجه سئوال کرد که مهمانپرست در این باره نیز گفت:‌صالحی به عنوان سرپرست وزارت خارجه معرفی شدند. امیدواریم رئیس جمهور سریع‌تر نسبت به معرفی فرد پیشنهادی خود برای تصدی وزارت خارجه که به احتمال زیاد آقای صالحی باشد اقدام کنند تا برنامه ریزی‌ها به صورت محکم و استوار دنبال شود و در این صورت نگرانی‌ها در خصوص تعیین تکلیف سازمان انرژی اتمی نیز روشن می‌شود.
 
 زن جاسوس امریکایی مهم نبود
خبرنگاری در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر بازداشت زن جاسوس آمریکایی در ایران سئوال کرد که مهمانپرست در این باره گفت: خبری که منتشر شد موضوع مهم و قابل توجهی نبود به همین دلیل مقامات رسمی ما موضع‌گیری نکردند موردی بود که از طریق مرزبانی رسیدگی شد و چون اهمیت نداشت خاتمه یافت.
 
پرونده دو آلمانی در مراحل نهایی
خبرنگاری با اشاره به مصاحبه سرپرست وزارت خارجه با هفته نامه اشپیگل آلمان مبنی بر اینکه اگر دو تبعه آلمانی بازداشت شده در ایران عذرخواهی کنند این اقدام می‌تواند برای حل مشکل آنان کمک کننده باشد، نظر سخنگوی وزارت خارجه را در این باره جویا شد که مهمانپرست گفت: پرونده این دو نفر کاملاً حقوقی و قضائی است اینکه مسئولان آلمانی برای ارایه تسهیلات به این دو درخواستی داشتند و ایران نیز اقدامات مثبتی را انجام داد نشان دهنده رفتار انسان دوستانه کشور ماست و اینکه این دو نفر به لحاظ تخلفی که مرتکب شده‌اند اظهار تخلف و عذرخواهی کنند می تواند تاثیر داشته باشد اما نتیجه را مقامات قضائی تعیین می‌کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران افزود: تا جایی که ما اطلاع داریم پرونده این دو نفر مراحل آخر بازجویی و تحقیق را پشت سر می‌گذار دو باید منتظر نتیجه باشیم.
 
ارتباط سقوط هواپیما در ارومیه با تحریم ها
خبرنگاری با اشاره به سانحه هوایی اخیر در ارومیه ارتباط این سانحه با تحریم‌ها علیه ایران را مورد اشاره قرار داد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: در سانحه هوایی اخیر متاسفانه تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند و علت حادثه را مقامات مسئول باید اعلام کنند تا جایی که من اطلاع یافتم سیستم هواپیما اشکال فنی نداشته است اما اعلام علت سقوط را مسئولان مربوطه پیگیری و اطلاع رسانی می کنند.
 
مهمانپرست خاطرنشان کرد: اما اینکه جمهوری اسلامی به قطعات هواپیما نیاز دارد و هواپیما به ایران فروخته نمی‌شود بحث دیگری است که متوجه مقامات غربی می‌شود. کشورهایی که مدعی‌اند هدف آنها از تحریم‌ها تحت فشار قرار دادن ملت ایران نیست روی موضوعاتی متمرکز شدند که مستقیماً بر ملت ما اثر دارد .
 

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.