خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

موج اعتراضات مردمی نسبت به گرانی و تورم، به اردن کشیده شد

 جرس: با گذشت یک هفته از پیروزی اعتراضات مردمی در تونس، دامنه آشوب ها و اعتراضات نسبت به وضعیت نابسامان اقتصادی، روز جمعه ٢۱ ژانویه (اول بهمن) در اردن وارد مرحله ای تازه تر طی روزهای اخیر شد و مخالفان دولت تاكید كردند، تا زمانی كه نخست وزیر استعفا ندهد، از برپایی تظاهرات اعتراض آمیز علیه افزایش قیمت ها و تورم دست نخواهند كشید.

به گزارش آسوشیتدپرس، در حالیکه طی روزهای اخیر اعتراضات مردمی در چندین کشور عربی (از جمله اردن، مصر و الجزایر) - همزمان با تونس- نسبت به گرانی، بیکاری، تورم و شرایط بد اقتصادی در حال وقوع است، روز جمعه چندین هزار تن از اعضای احزاب سیاسی از جمله جنبش اخوان المسلمین و گروه های چپگرای اردن، با برپایی تظاهراتی در امان (پایتخت) و دومین شهر بزرگ آن کشور، ایبرید در شمال اردن، دست به اعتراض زدند.

بر اساس گزارش مذکور، معترضان خواستار "استعفای نخست وزیر و برکناری دولت وی"، "لغو روند انتصابی تعیین این مقام" و "فراهم شدن امكان انتخاب نخست وزیر از سوی احزاب" شدند.

این خبرگزاری به نقل از منابع محلی گزارش داد که با وجود اقدامات صورت گرفته از سوی دولت برای كاهش قیمت ها، اعتراضات به افزایش قیمتها و شرایط بد اقتصادی كه در پی نا آرامی های تونس شدت گرفته، همچنان ادامه دارد.

همزمان خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دولت اردن می گوید ۲۵۰ ملیون دلار برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور هزینه خواهد کرد، اما مخالفان دولت خواهان اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند."

ناظران معتقدند برنامه اقتصادی دولت اردن که پس از پیروزی اعتراضات مردمی مشابه در تونس - که موجب سقوط زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری و همچنین دولت آن کشور شد- رخ می دهد، دیرهنگام می باشد.

در همین زمینه منابع خبری گزارش دادند که عبدالله دوم پادشاه اردن از پیامدهای تصمیم گروه های مخالف برای گسترش دامنه تظاهرات در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت سمیر الرفاعی نگران است.
پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، به نقل از روزنامه اسراییلی جروزالم پست نوشت "پادشاه اردن به دلیل تظاهرات روزهای اخیر و موج تظاهراتی که پیش بینی می شود در روزهای آینده این کشور را فرابگیرد، به شدت نگران است. همچنین در اردن شایع شده است که ملک عبدالله دوم اتاق عملیات ویژه ای را در کاخ خود برای جلوگیری از غرق شدن اردن در بحران و ناامنی تشکیل داده است. "

این روزنامۀ چاپ اورشلیم خاطرنشان کرده است که "بخشی از اردنی ها دولت الرفاعی را مسئول بحران اقتصادی این کشور و افزایش نرخ بیکاری و بالارفتن قیمت ها می دانند و بخشی دیگر نیز خودِ پادشاه را مسئول خطاب می کنند."

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد همزمان با تظاهرات اعتراضی مردم در مصر و الجزایر، "در جریان راهپیمایی های روزهای اخیر در اردن، شعارهایی به حمایت از انقلاب مردم تونس سر داده شده و مردم اردن از سرنگونی زین العابدین بن علی رییس جمهوری مخلوع تونس و فرار او استقبال کرده اند."

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.