خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

برداشت های اقتصادی از برنامه پنجم در چهل و دومین نشست تخصصی بنیاد باران

جرس: وزیر اقتصاد دولت اصلاحات می گوید "بررسی ها نشان می دهد متوسط کاهش ارزش ارز در کشور از سال ٨۴ تا ٨٨ حدود چهار و نیم درصد بوده و این یعنی از قدرت پول ملی کشور کاسته شده است."


همزمان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم خاطرنشان کرد "امسال حدود ٨ میلیارد دلار باید به حساب ذخیره ارزی واریز شود، ولی بر اساس گزارش خزانه کل کشور، تا کنون یک دلار هم واریز نشده است."

به گزارش پایگاه اینترنتیِ «بنیاد باران»، در چهل و دومین نشست تخصصی ماهانه این نهاد اصلاح طلب، که با حضور محمد خاتمی، رییس و اعضای آن برگزار شد، سید صفدر حسینی استاد دانشگاه و وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت اصلاحات، با موضوع "برداشت های کمی ممکن از برنامه پنجم توسعه کشور"، سخنرانی کرد و جمشید انصاری، نماینده اصلاح طلب مجلس هشتم، روند بررسی و تصویب برنامه پنجم را مورد بررسی قرار داد.

سید صفدر حسینی در سخنان خود تصویری آماری از برنامه پنجم از جمله منابع، مصرف، کسری بودجه، مازاد بودجه بر مبنای آمار و ارقام رسمی اعلام شده، ارایه و پیش بینی های ممکن اجرایی در این زمینه را مطرح کرد.
وی در این بحث وضع منابع و مصارف عمومی دولت در برنامه پنجم را با فرض ثابت بودن نرخ ارز مورد بحث قرار داد و بحث خود را با 4 فرض و حالت ممکن کنترل و یا عدم کنترل هزینه های برنامه پنجم با توجه به اجرا و یا عدم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، در کنار تاثیر نرخ ثابت ارز در کنترل کسری ها ادامه داد.
صفدر حسینی در سخنان خود همچنین به بیان موارد مشابه و اختلاف آماری برنامه پنجم با برنامه های قبلی توسعه کشور پرداخت و گفت: منابع عمومی دولت بر اساس نرخ ارز، مقدار تولید و قیمت نفت بر حسب حق برداشت مخصوص و عایدات نفت محاسبه شده است و بررسی ها نشان می دهد متوسط کاهش ارزش ارز در کشور از سال ٨۴ تا ٨٨ حدود چهار ونیم درصد بوده و این یعنی از قدرت پول ملی کشور کاسته شده است.

وزیر اقتصاد دولت اصلاحات در سخنان خود با اشاره به احتمال کسری بودجه کشور تا پایان برنامه پنجم گفت: اگر نرخ واقعی ارز یعنی نرخ رسمی ارز به نسبت تورم داخلی و خارجی، در طول دوره برنامه پنجم ملاک قرار دهیم، احتمال حل این مشکل تا حدی وجود دارد.

بر اساس گزارش خزانه کل کشور، یک دلار هم واریز نشده است
در ادامه این نشست جمشید انصاری عضو شورای عالی باران، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی گزارشی از روند تصویب نهایی برنامه پنجم در مجلس ارایه کرد.
نماینده زنجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم گفت: در برنامه پنجم حساب ذخیره ارزی کماکان ادامه می یابد، قرار است همه ساله بخشی از درآمد حاصل از نفت نیز به صندوق توسعه ملی واریز شود، بخشی از این درامد نیز برای هزینه های کلی پیش بینی شده و مازاد از آن هم بر پایه برنامه به حساب ذخیره ارزی واریز می شود تا در مواقع بحران بودجه و عدم امکان تامین منابع، از آن استفاده شود که این همان هدف اولیه تاسیس حساب است.

جمشید انصاری با اشاره به اینکه درآمد امسال نفت، در بودجه هر بشکه ۶۵ دلار محاسبه و دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه تولید روزانه پیش بینی شده بود، که تا کنون هر بشکه ٧۵ دلار فروش رفته است و بنابراین ده دلار بابت هر بشکه مازاد درآمد داشته ایم که در کل سال ٧ میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار می شود. یعنی حدود هشت میلیارد دلار باید به حساب ذخیره ارزی واریز شود ، ولی بر اساس گزارش خزانه کل کشور، یک دلار هم واریز نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس سپس به موضوع هدفمند کردن یارانه ها پرداخت و گفت: بر اساس اعلام رسمی دولت، ۵۶٠٠ میلیارد تومان برای ماههای دی و بهمن به عنوان بازتوزیع جبرانی بخش مردمی به حساب مردم واریز شده است. از این میزان ۶٠٠ میلیارد تومان آن یارانه نان است که از بودجه عمومی تامین شده است و ۵ هزار میلیارد تومان دیگر هم از محل درآمدهای حاصل از افزایش قیمت ها پیش پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه قرار است ۴٨٠٠ میلیارد تومان یارانه هم برای اسفند ماه به حساب های مردم واریز شود، ادامه داد: مجموع این ٨۴٠٠ میلیارد تومان، می تواند حداکثر ۶٠ درصد درآمد حاصل از هدفمندسازی باشد و لذا باید ۱۴ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمتها درآمد کسب کنیم و ۵۶٠٠ میلیارد تومان باقیمانده را هم باید به بخش های تولیدی یا هزینه ها اختصاص دهیم.

انصاری سپس به درآمد حاصل از افزایش قیمت منابع انرژی در کشور با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد و گفت: مجموع درآمدهای این بخش به ۶ هزار میلیارد تومان می رسد که دولت پیش بینی می کند، ٢ هزار میلیارد تومان از محل یارانه کالاهای اساسی و ٢ هزار میلیارد تومان هم از محل افزایش پلکانی قیمت گاز حاصل شود که مجموع آن به ۱٠ هزار میلیارد تومان می رسد و از این رو پیش بینی می شود امسال ۴ هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد.

نماینده زنجان در مجلس گفت: از اول فروردین ماه سال آینده ٣٣ هزار میلیارد تومان باید به مردم پرداخت شود و ٢٢ میلیارد تومان نیز به عنوان ۴٠درصد باقیمانده سال قبل پرداخت شود، یعنی باید ۵۵ هزار میلیارد تومان برای سال آینده درآمد کسب شود و گفته می شود "تنها راه جبران این کمبود منابع مالی در روند هدفمند کردن یارانه ها، برداشتن یک خیز دیگر برای افزایش قیمت ها است."

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.