خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ دی ۱۲, یکشنبه

آمار گمرک ایران: واردات کشور بیش از دو برابر صادرات است

جرس: درحالیکه مقامات دولت مدعیِ "پیشرفت چشمگیر کشور در زمینه صادرات غیر نفتی" شده بودند، آمار و گزارش گمرک ایران نشان می دهد طی ٩ ماه گذشته از سال ٨٩، میزان واردات کشور از دو برابر صادرات نیز جلو زده است
.
 
به گزارش مهر، آمارهای منتشره در گمرک کشور نشانگر آن است که در ۹ ماه نخست سال‌جاری، امارات متحده عربی با ۱۵ میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار به‌عنوان بزرگترین کشور صادرکننده کالا به ایران، چین با  ۴ میلیارد و ۴ میلیون دلار  در رتبه دوم  و آلمان با  ۳ میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار در رتبه سوم جای گرفت.
 
گمرک ایران همچنین گزارش داد: در نه ‌ماهه نخست سالجاری صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به ۲۲ میلیارد و ۴۸۳ میلیون ‌دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱٫۵۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. وزن این میزان صادرات غیرنفتی ۵۰ میلیون و ۶۳ هزار تن بود که به لحاظ وزن نیز ۵۹/۲۶ درصد رشد داشت.
 
در مدت یاد شده صادرات غیرنفتی کشورمان بدون احتساب میعانات گازی به۱۹ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰/۲۷ درصد رشد نشان می‌دهد، همچنین وزن صادرات غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی به ۴۵ میلیون و۴۵ هزار تن رسید که در مقایسه با سال قبل ۷۲/۳۵ درصد رشد داشته است.
 
 واردات

براساس گزارش دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران، واردات کشورمان درنه ماهه نخست سال جاری در مجموع به ۴۷ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته۰۷/۲۶درصد افزایش یافته است.
شایان ذکر است، وزن این میزان کالای وارداتی درنه ماهه نخست سال جاری ۳۳ میلیون و۸۶۴ هزار تن بودکه از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل۰۳/۳ درصد کاهش داشت.
 
 اقلام عمده صادراتی

در ٩ ماهه نخست سال جاری پروپان مایع شده عمده‌ترین کالای صادراتی کشورمان بود. سهم این کالا از صادرات غیرنفتی کشورمان در مدت یاد شده یک میلیاردو ۶ میلیون و۰۰ ۸هزار دلار بود و ۲۶/۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی به این کالا اختصاص داشت. جایگاه بعدی نیز بهپلی اتیلن گرید فیلم اختصاص دارد که سهم این کالا از صادرات غیرنفتی در این مدت به ۹۹۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید.
سنگ آهن نیز سومین کالای عمده صادراتی ایران در مدت یاد شده بود و با ۷۹۸ میلیون و ۳۰۰هزار دلارو ۱۷/۴ در صد از کل صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داد.
متانول با ۷۶۳ میلیون و ۸۰۰ هزاردلار، ۹۹/۳ درصد از کل صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده است که در جایگاه چهارم قرار دارد.
سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با ۷۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار پنجمین کالای عمده صادراتی کشورمان بود و ۷۵/۳ درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.
 
 عمده‌ترین خریداران کالای ایرانی

در ٩ ماهه نخست سال ٨٩ همچنین چین با واردات ۳میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار انواع کالای ایرانی عمده‌ترین واردکننده کالا از ایران بود. در این مدت ۸۱/۱۷درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به کشور چین اختصاص داشت. عراق با خرید ۳ میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار انواع کالای ایرانی، دومین کشور بزرگ واردکننده کالا از ایران بود. سهم عراق از کل صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به ۷۹/۱۶ درصد رسید. امارات متحده عربی با۲ میلیاردو ۵۵۲ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفت و تنها ۳۳/۱۳ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به این کشور اختصاص یافت. براساس این گزارش هند با یک میلیاردو ۲۷۱ میلیون دلار و افغانستان با ۹۸۵ میلیون دلار رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.
 
 
اقلام عمده وارداتی

در نه ماهه نخست سال جاری طلای خام عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان بود و با اختصاص ۲۶/۱۰ درصد از کل ارزش واردات جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج با ۸۸/۳ درصد سهم ارزشی در جایگاه دوم قرار گرفت و محصولات از آهن یا فولاد غیر ممزوج تخت و گرم نورد شده با ۶۴/۱ درصد سهم از ارزش، رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
 
 کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

در مدت یاد شده امارات متحده عربی۲۳/۳۲درصد از کل ارزش واردات ایران را به خود اختصاص داد و به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده کالا به ایران در رتبه نخست جای گرفت .سهم امارات از واردات ایران در این مدت ۱۵ میلیارد و۱۷۱ میلیون دلار بود.
چین با ۴ میلیارد و۴ میلیون دلار و ۵۱/۸ درصد سهم ارزشی رتبه دوم را به خود اختصاص داد و کشور آلمان نیز با ۳ میلیارد و ۲۸۱ میلیون دلار و ۹۷/۶ درصد در رتبه سوم جای گرفت. کشورهای ترکیه و سوییس نیز به ترتیب ۳۵/۶ درصد و۲/۶ درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند و در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.
 
این در حالیست که به دلیل تحریم های بین المللی در زمینه فروش و حمل کالا به ایران، بسیاری از موارد وارداتی نیز، چندین برابر قیمت و هزینه ترابری، به کشور می رسد.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.