خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ بهمن ۴, دوشنبه

متکی: اگر می دانستم برکنار می شوم، قطعا به سنگال نمی رفتم

جرس: وزیر خارجه برکنار شدۀ دولت دهم، همچنان ادعاهای مسئولان دولت مبنی بر اطلاع وی از موضوع برکناری خود را تکذیب کرده و این بار خاطرنشان کرد که اگر موضوع برکناری خود را می‌دانست، هیچ دلیلی نداشت که به سفر سنگال برود.


منوچهر متکی همچنین در واکنش به اظهارات رئیس و معاون اول دولت که از قرارهای پیش از سفر وی برای "برکناری" خبر داده بودند، گفت "حتی بعد از سنگال بنا بر این بود که به کشور دیگری نیز سفر کنم و در آن کشور نیز برنامه‌ها هماهنگ شده بودند."

به گزارش آفتاب، منوچهر متکی طی سخنانی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین، بر اظهارات پیشین خود صحه گذاشت و ادعاهای مسئولان دولت مبنی بر اطلاع از موضوع برکناری خود را مجددا تکذیب کرد.

وی که بدون حضور خبرنگاران در جلسۀ فوق الذکر سخنرانی می کرد، موضوع سخنرانیش پیرامون مسائل روز و بیشتر تمرکز آن بر روی سیاست خارجی بود و بنا به گزارش منابع خبری، بیشتر حجم سوالات حاضران نیز به نحوه برکناری وی و مناقشات پیرامونی آن اختصاص داشت.

این سایت گزارش داد که بنابر شنیده‌ها، در پایان سخنرانی و بعد از جمع‌آوری سوالات کتبی حضار، محمدرضا باهنر، دبیر کل آن تشکل اصولگرا، خطاب به متکی گفت که سوال اصلی مشخص است و لطفا به همان سوال پاسخ بدهید! و پس از این مزاحِ باهنر، متکی ضمن تاکید بر اظهارات سابق خود و تکذیب گفته‌های مقامات دولت، جزییات برکناری خود را تشریح کرد.

به گفته متکی از یک ماه قبل از هر سفر رسمی، جزئیات و تمام برنامه‌های آن سفر مشخص می‌شود و احمدی‌نژاد در جریان تمامی مسائل قرار می‌گیرد، لذا احمدی‌نژاد در هنگام ابلاغ حکم برکناری قطعا می‌دانسته که وزیر خارجه‌اش در سفر و در حال انجام ماموریت دیپلماتیک است.

وزیر خارجه سابق که حین سخنرانی و پاسخ به سوالات، به دفعات تاکید داشت "به عنوان یک شهروند" با اعضای جامعه اسلامی مهندسین سخن می‌گوید، تصریح کرد که اگر موضوع برکناری خود را می‌دانست، هیچ دلیلی نداشت که به سفر سنگال برود. وی افزود: حتی بعد از سنگال نیز بنا بر این بود که به کشور دیگری نیز سفر کنم و در آن کشور نیز برنامه‌ها هماهنگ شده بودند.

گفتنی است منوچهر متکی چندی پیش طی نامه ای در واکنش به ادعای مقامات دولت خاطرنشان کرد "وزیر امور خارجه خبر برکناری خود را روز دوشنبه در اثنای ملاقات با مقامات سنگال و از زبان آنان می شنود. لذا بار دیگر ضمن تکذیب آنچه که در مراسم معارفه مبنی بر آگاهی اینجانب از زمان برکناری و مضحک تر از آن، اطلاع از روز برگزاری مراسم تودیع مطرح گردید و تاکید بر رعایت صدق در گفتار به ویژه برای مسئولین اعلام می دارم."

به گزارش آفتاب، متکی در ادامه نشست جامعه مهندسین، به موضوع انتساب مشاورین سیاست خارجی و مناطق جغرافیایی توسط رئیس دولت نیز اشاره و خاطرنشان کرد: یک ماه قبل از صدور احکام نمایندگان ویژه با من صحبت شد و من مخالفت کردم.

اشاره وی  به موازی سازی های محمود احمدی نژاد در حوزه سیاست خارجی و برخی انتصاب های رئیس دولت بود، که در جریان آن، احمدی نژاد تابستان امسال چهار نماینده ویژه رئیس جمهور در امور آسیا، خاورمیانه، خزر و افغانستان منصوب کرد که در میان این نمایندگان ویژه، دو پست کلیدی نماینده ویژه در خاورمیانه و آسیا به دو نفر از نزدیکان خود یعنی اسفندیار رحیم مشایی و محمد بقایی که سابقه ای در وزارت خارجه نداشتند، اختصاص داد.

همان زمان این بحث در محافل سیاسی و خبری ایجاد شد که اقدام رئیس دولت، نشانه ای از عدم اعتماد او به وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه می باشد و وی به دنبال آن است که سیاست خارجی و دیپلماسی را به دست افرادی معتمد و نزدیک به خود و نه دستگاه دیپلماسی رسمی کشور بسپارد.

متکی در این نشست همچنین از اختلاف خود با مشایی و نقش او در برکناری خود به صراحت سخن گفت.

چندی پیش نیز، جرش گزارش داده بود که در پی دخالت ها و فعالیت های خارج از حوزۀ رسمی دیپلماتیک توسط رحیم مشایی، متکی در جریان سفر وی به اردن، از سفیر ایران در آن کشور خواسته بود تا به مشائی سرویس ندهد، و احمدی نژاد به محض اطلاع از این دستور متکی، در حالیکه وی به سنگال رفته بود، بدون فوت وقت او را عزل کرد .
 

3 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

وحيد زايري گفت...

سلام
كسي كه با امثال ا.ن. همكاري كنه بايد پيه همه چيز رو به تنش بماله . متكي حقش بود !

ايستگاه آخر گفت...

دست از طـلب نـدارم تا كـام مـن بـرآيد
يا جان رسد به جانان يا جان ز تن درآيد

ناشناس گفت...

سلام.آدرس جدیدم رو لینک کن.


http://rasavoice.blogspot.com/

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.