خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ اسفند ۲۷, جمعه

درگیری میان مخالفان و نیروهای حکومتی سوریه وارد فاز جدیدی شد


جــرس: در سومین روز از آغاز موج اعتراضات مخالفان حکومت استبدادی سوریه در شهرهای مختلف آن کشور، و در حالی که تلویزیون دولتی آن کشور مدعی شده است که مأموران امنیتی تجمع مخالفان را در شهر درعا متفرق کرده اند، منابع خبری به نقل از شاهدان عینی، از کشته و زخمی و بازداشت عده ای از مخالفان خبر می دهند.

بنا به گزارش خبرگزاری های بین المللی، رسانه حکومتی و تلویزیون رسمی سوریه، غروب جمعه ۱۸ مارس (۲۷ اسفند) در اخبار خود - به شیوه مرسوم کشورهای منطقه- اعلام کرد که "عده ای نفوذی در شهر درعا در جنوب کشور هرج و مرج و شورش به راه انداخته بودند و به اتومبیل ها و اموال مردم خسارت وارد می کردند که مورد تعقیب مأموران پلیس ضد شورش قرار گرفتند".

همزمان خبرگزاری فرانسه گزارش داد که چند هزار تظاهرکننده در این شهر پس از نماز جمعه، شعارهایی در انتقاد از فساد حکومتی و فساد اعضای خانواده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و همچنین در ستایش از "آزادی" سر داده اند.

به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، معترضان در شهر ساحلی بانیاس در غرب سوریه هم تظاهرات کردند که بدون درگیری خاتمه یافت.

شاهدان عینی به خبرگزاری های بین المللی گفته اند که تعدادی از مخالفان دولت در درعا به وسیله نیروهای دولتی کشته شده اند.

یکی از ساکنان این شهر به خبرگزاری رویترز گفته است که تعداد کشته شدگان ۳ تن بوده اند، اما شاهد عینی دیگری در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه از کشته شدن ۴ نفر خبر داده است.

گزارش های تأیید نشده ای هم از تجمع گروهی از مخالفان دولت سوریه در دمشق، پایتخت این کشور، منتشر شده است.

بنا بر این گزارش ها، تجمع کنندگان که خواهان آزادی بیشتر بودند، توسط مأموران دولتی متفرق شدند.
دمشق در طول هفته گذشته شاهد چند تظاهرات اعتراضی بود و مخالفان دولت در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مقابل ساختمان وزارت کشور سوریه تجمع کردند و خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند.

بر اساس گزارش ها، مأموران امنیتی هر بار با مخالفان درگیر می شدند و آنها را متفرق می کردند

خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که از روز چهارشنبه (پانزده مارس)، جمعیت زیادی که از طریق فراخوان های اینترنتی و فیس بوکی و شبکه های اجتماعی با یکدیگر مرتبط بوده و با فراخوان گروه "انقلاب سوریه علیه بشار اسد" سازماندهی شده بودند، در خیابان های پایتخت و شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه دست به تظاهرات زدند و ضمن تقاضای آزادی زندانیان سیاسی، خواهان اصلاحات دموکراتیک در این کشور شدند.

بنا به گزارش منابع خبری، زندانیان سیاسی زیادی در زندان های سوریه هستند و فعالیت احزاب مهم و عمده مخالف ممنوع می باشد.

سونامی اعتراضاتی که از دو ماه پیش تونس و مصر را درنوردید و منجر به پیروزی مردم بر حکومتهای استبدادی آن کشورها شد، بعد از چندی به یمن، اردن، بحرین، مراکش، عمان، الجزایر، اقلیم کردستان عراق، ایران و جمهوری آذربایجان رسیده است.
 

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.