خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ اسفند ۲۰, جمعه

عقب نشینی مسئولان در برابر خواسته های کارگران اعتصابی پتروشیمی تبریز

جــرس: درحالیکه اوایل هفته جاری، منابع کارگری از اعتراض حدود ۱۸۰۰ کارگر پيمانکار مجتمع پتروشيمی تبريز به قراردادی نشدن خود از سوی مديران اين مجتمع خبر داده بودند، گزارش ها حاکی از آن است که این اعتصاب با عقب نشینی مسئولان و قبول درخواست کارگران از سوی استانداری آذربايجان شرقی و وزارت کار و امور اجتماعی پايان يافته است.

خبرگزاری ایلنا گزارش داده بود که ۱۸۰۰ کارگر مجتمع پتروشيمی تبريز از روز هفتم اسفند ماه اقدام به تجمع در مقابل اين واحد توليدی کرده بودند، که اعتراض آنها واکنشی به اقدام مديريت آن مجتمع در تبديل وضعيت استخدام کارگران متخصص و فنی پيمانی به وضعيت قراردادی بود.

بر اساس این گزارش، کارگران مجتمع پتروشيمی تبريز همچنين خواستار افزايش دستمزد متناسب با رشد تورم و افزايش قيمت کالاها و خدمات و برخورداری از امکانات رفاهی و بيمه شده بودند.

به گزارش ایلنا، در عقب نشینی مسئولین و قبول درخواست های کارگران، حذف پيمانکار و قرارداد مستقيم کاری با اين واحد توليدی و نيز برخورداری از حقوق و مزايا برای کارگران رسمی در نظر گرفته شده است.

همزمان يکی از کارکنان مجتمع پتروشيمی تبريز به راديو اروپای آزاد گفت: کارگرانی که در اين مجتمع شاغلند، بين ۱۵ تا ۱۷ سال سابقه کار دارند که پا به پای نيروهای رسمی کار کرده اند و از آنان مانند همين نيروها کار کشيده شده است.

درخواست های ۱۸۰۰ کارگر پيمانی مجتمع پتروشيمی تبريز در حالی مطرح شده است که آنان در شرايط دشواری کار می کنند.

يکی از کارکنان اين مجتمع، تعلق نگرفتن کارانه به اين ۱۸۰۰ کارگر را از جمله تبعيضی می داند که به گفته او، بر آنان اعمال می شود و می افزايد: اگر اضافه کاری هم به اين کارگران تعلق بگيرد، اختياری است و شامل همه نمی شود وبرخی اوقات حتی اضافه کاری کالشان پرداخت نمی شود.

وی همچنين با انتقاد از اينکه کارگران پيمانی مجتمع پتروشيمی تبريز حقوق و مزايای مساوی با نيروهای رسمی را دريافت نمی کنند، اضافه می کند: يک کارگر پيمانی دستمزدی در حدود ۴۰۰ هزار تومان در ماه دريافت می کند که اين مبلغ در صورت پرداخت اضافه کاری به او به حدود ۵۰۰ هزار تومان در ماه می رسد و اين در حاليست که شرايط کار اين کارگران بسيار سخت است و به طور مداوم با مواد شيميايی کار می کنند.

کارگران پيمانی اين واحد توليدی در جريان اعتراض صنفی ۱۱ روزه خود می گفتند که حذف نشدن پيمانکار برخلاف مصوبه هيئت دولت در زمينه تبديل وضعيت استخدام کارگران متخصص و فنی پيمانی به وضعيت قراردادی بوده است.
به گفته يکی از کارکنان مجتمع پتروشيمی تبريز، خواست های اعتصابيون پس از موافقت استانداری آذربايجان شرقی و وزارت کار و امور اجتماعی پايان يافت.

او می گويد: مقام های استانداری آذربايجان شرقی و وزارت کار و امور اجتماعی از کارگران سه ماه مهلت خواسته اند تا نسبت به تحقق خواسته های آنان اقدام کنند.

مجتمع پتروشيمی تبريز که جزو يکصد شرکت برتر ايران در سال مالی۱۳۸۸ قرار دارد، بر اساس شاخص های مالی همان سال، از سوی سازمان مديريت صنعتی ايران به عنوان سومين شرکت بزرگ و برتر اقتصادی منطقه شمال غرب ايران شناخته شد.
اين مجتمع در سال گذشته، علاوه بر ارائه ۲۶۵ هزار تن انواع محصولات پتروشيمی به صنايع پايين دست داخلی، محصولاتی به ارزش ۶۴ ميليون دلار نيز به ۲۳ کشور جهان صادر کرده است.
همچنین خبرگزاری ايلنا روز چهارشنبه گزارش داد که تعداد زيادی از کارگران نساجی مازندران درمقابل فرمانداری قائمشهر تجمع کرده اند .

در اين تجمع اعتراضی، کارگران نساجی مازندران با در دست داشتن پلاکاردهايی، خواستار تحقق وعده های صاحبان اين کارخانه برای پرداخت حقوق معوقه شان شدند.

نساجی مازندران يکی از کارخانه‌های بزرگ نساجی در ايران به شمار می‌رود و به دلايل سوء مديريت و مشکلات اقتصادی در ۲۰ سال گذشته دچار بحران شده است.

در همين حال، دبيراجرايی خانه‌کارگر ساوه روز چهارشنبه به خبرگزاری ايلنا ‌گفت: حداقل ۲۴ واحد توليدی دراين منطقه به دليل داشتن شرايط بحرانی در پرداخت مطالبات کارگران خود دچارتاخير جدی هستند.

مهدی زمانی نوری اشاره کرد: دراين کارخانه‌ها که در زمينه‌های متفاوت توليدی چون ساخت لوله و پروفيل، آلومينوم، فولاد، چوب، شيشه و شير و لبنيات فعاليت دارند، بيش از ۱۸۰۰ کارگر مشغول فعاليت هستند.

اين عضو خانه کارگر با اشاره به اينکه بيشتر مطالبات معوقه کارگران اين واحدهای توليدی مربوط به سال‌های اخير و عيدی پاداش پايان سال است، گفت: در برخی از اين کارخانه‌ها با کارگران حتی بابت پرداخت مطالبات مربوط به چهار سال اخيرنيز تسويه حساب نشده است.

بنا به گزارش منابع حقوق بشری، صدها تن از کارگران کارخانه کیان تایر (لاستيک البرز تهران) از روز دهم اسفند به تحصن دست زده بودند و گروهی از آنان نیز همراه خانواده هایشان، مقابل کارخانه در حاشیه آزادراه آیت الله سعیدی متحصن شدند.

کارگران کیان تایر که ماههاست حقوق خود را دریافت نکرده اند با در دست داشتن پلاکاردهایی در حاشیه آزادراه آیت الله سعیدی نشسته بودند و نیروهای یگان ویژه نیز در نزدیکی این تحصن حضور داشتند.

گفتنی است وضعيت نابسامان اقتصادی ایجاد شده توسط دولت، تاثیر جدی بر فعاليت کارخانه ها و واحدهای توليدی تاثير گذاشته و سبب شده است که اعتراضات و اعتصاب های کارگری متعددی در آبادان، کرمانشاه، رشت، اهواز، اصفهان و شيراز منتشر شود.
 

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.