خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ شهریور ۲۸, یکشنبه

مجلس در راس امور است و خدشه‌ای به آن وارد نمی‌شود

جرس: اظهارات روز گذشته محمود احمدی‌نژاد درباره این که "مجلس دیگر در راس امور نیست و قوه مجریه اکنون در راس قرار دارد" واکنش‌های بسیاری را به ویژه از سوی نمانیدگان مجلس شورای اسلامی در پی داشت که این نمایندگان با انتقاد به این گفته تاکید کردند که "مجلس در راس امور است و خدشه‌ای به آن وارد نمی‌شود."

مجلس نهاد منحصر به فرد قانون گذاری است


به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا تابش نماینده اردکان ادامه داد: بر این اساس است که هر قوه استقلال دارد اما هم عرض هم هستند. هر کدام از قوا وظایف خود را دارند. مجلس وظیفه اش تصویب قوانین است. در راس امور بودن مجلس که امام فرمودند با توجه به وظایف خطیری است که مجلس متصدی آن است. اختیارات مجلس در قانون اساسی مصرح است. مجلس نهاد منحصر به فرد قانون گذاری است.

وی افزود: همه قوانین کشور باید با تصویب مجلس باشد. البته باید در نظر گرفت که شورای نگهبان هم بخشی از نهاد مقننه کشور است. وظیفه خطیر دیگری که به عهده مجلس است وظیفه نظارتی است. مجلس به حسن اجرای قوانین نظارت می کند. این نظارت از چند طریق اعمال می شود. هم از طریق کمیسیون ها، هم از طریق دیوان محاسبات که بر مسایل مالی و هزینه کردهای دولت نظارت دارد و هم کمیسیون اصل نود که مسئول رسیدگی به شکایات از هر سه قوه است.

تابش اظهار داشت: نمایندگان با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و بعد کابینه هم مشروعیتش را از مجلس می گیرد. یعنی دولت باید کابینه اش را به مجلس ارایه دهد و رای اعتماد بگیرد. یعنی به نوعی مشروعیت دولت هم در گرو رای نمایندگان مجلس است. اگرچه رییس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می شود اما شکلگیری دولت و هیات وزیران با رای مجلس صورت می پذیرد. این مسایل و موارد و اختیاراتی که قانون اساسی به مجلس داده است او را در راس امور قرار می دهد و این همان مسئله ای است که امام عظیم الشان فرمودند و در کشور جاری و ساری است و هیچ خدشه ای هم بر آن وارد نمی شود. نمایندگان مجلس زبان گویای مردم هستند مردمی که از اقصا نقاط کشور هستند نمایندگانشان را انتخاب می کنند تا دفاع بکنند از خواسته ها و مطالباتشان و نمایندگان هم باید از طرف آنها نظارت بکنند به حسن اجرای قوانین کشور.
 
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حرف امام مبنی بر در راس امور بودن مجلس موضع حکیمانه ای است که نشات گرفته از اختیاراتی است که قانون اساسی برای مجلس پیش بینی کرده است. هیچ قوه ای به اندازه مجلس اختیار ندارد. چرا که مجلس برخواسته از آرای ملت است و همه ملت ایران یعنی قبایل مختلف و طوایف مختلف و حتی اقلیت های دینی و مذهبی همه نماینده دارند و در حقیقت این مجلس شورای اسلامی است که حقیقتا نمایندگی می کند ملت ایران را. مجلس زبان گویا ملت است.

وی در پایان گفت: فلسفه تفکیک قوا، مستقل بودنشان و هم عرض بودنشان جلوگیری از استبداد است. اگر اختیارات قوه قضاییه را هم مجلس داشت ممکن بود کارش به استبداد برسد. اگر تخلفی و تخطی از قوانین پیش بی آید آنجاست که قوه قضاییه مسئول است. قوه مجریه هم میدان دار وسط معرکه است و همه هم باید به آن کمک کنند که وظایف و مسئولیت هایش را به درستی انجام دهد. اما در هر صورت تصویب برنامه ها ، تصویب بودجه و تصویب قوانین از مسئولیت های قوه مقننه است.

اگر منظور احمدی‌نژاد مجلس فعلی بوده با او موافقم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز ولایت فقیه و مجلس را دو مانع اصلی استبداد دانست و گفت: امام خمینی (ره) به این موضوع توجه داشته اند که میل به تک روی، استبداد و دیکتاتوری بوجود می آورد و باید قوه ای به نام مجلس باشد تا تمایل به استبداد در دولت رشد نکند.

به گزارش مهر، علی مطهری در تشریح اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه دوران گفته‌های بنیانگذار انقلاب مبنی بر در راس امور بودن مجلس گذشته است، گفت: استدلال احمدی نژاد از اینکه مجلس در راس امور نیست، اصلا درست نیست چرا که فرموده امام راحل مبنی بر اینکه مجلس در راس امور است به این دلیل نبوده که نخست وزیر از طریق مجلس انتخاب می شد و حال که رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می شود مجلس دیگر قدرتی ندارد.

مطهری ادامه داد: اکنون نیز مجلس در راس امور است و قدرت دارد. چرا که اختیار عزل رئیس جمهور در دست مجلس است و می تواند از طریق مطرح کردن سئوال از رئیس جمهور، استیضاح وی وتصویب عدم کفایت سیاسی، رئیس جمهور را ازقدرت عزل کند. بنابراین مجلس دست بالا را دارد و باز هم در راس امور است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مگر اینکه نظر رئیس جمهور از بیان این سخنان این بوده باشد که مجلس فعلی در راس امور نیست چرا که عملکردش را به گونه ای انجام داده که به وظایف نظارتی اش درست عمل نکرده است و در بسیاری از زمان ها که باید از رئیس جمهور سئوال می کرده و از ابزارهای قانونی برای نظارت در امور اجرایی و جلوگیری از تخلفات و اختلافات استفاده می کرده و وزرا و رئیس جمهور را تحت نظر خود قرار می داده ، این کار را نکرده است.

وی تاکید کرد: اگرنظر رئیس جمهور این بوده است که مجلس فعلی بدین گونه عمل کرده که در راس امور نیست ، شاید این حرف درست باشد و من نیز آن را قبول داشته باشم.

مطهری ادامه داد: اما اینکه بگوییم به طور کلی مجلس در راس امور نیست این حرف درست نیست.

وی در بیان اینکه چه ضرورت هایی وجود داشته که آیت‌الله خمینی گفته است مجلس در راس امور است، افزود: امام خمینی (ره) به این موضوع توجه داشته اند که همیشه قدرت فساد آور است و میل به تک روی، استبداد و دیکتاتوری را بوجود می آورد و باید نهادی به نام مجلس در مقابل دولت قرار بگیرد تا قدرت را مهار کند و تمایل به استبداد در دولت رشد نکند.

نماینده مردم تهران گفت: در انقلاب مشروطه زمانی این انقلاب از مسیرش منحرف شد که مجلس و روحانیت جایگاه خود را از دست دادند و دیگر مانعی در مقابل دولت ها وجود نداشت و کم کم آن دولت اولیه مشروطه که تا حدودی مقید به دموکراسی بود به استبدادی خشن منتهی شد.

  عدم اعتقاد به "در راس امور بودن مجلس" زمينه سازي براي حذف جمهوريت نظام است

همچنین عضو فراكسيون خط امام مجلس گفت: اگر به مجلس در راس امور اعتقاد نداشته باشیم، خرد جمعی از جامعه رخت بر می‌بندد و خرد فردی جایگزین آن شود، این یعنی زمینه‌سازی برای حذف جمهوریت نظام، که موضوعی بسیار بسیار خطرناک است.

به گزارش خانه ملت، نصراله ترابی اظهار داشت: مجلس تنها قوه و نهادی است که برای دیگر قوای کشور تصمیم‌گیری می‌کند و نهاد مرجع به‌شمار می‌آید، به عبارتی قوای دیگر مانند قضائیه و مجریه باید از آن تبعیت کنند.

نماینده مردم شهرکرد در ادامه افزود: جایگاه قوه مقننه به دلیل ارتباطی که تمام اعضای آن با مردم دارند و از میان آنان انتخاب شده‌اند از سایر قوای کشور بالاتر و پراهمیت تراست.

عضو کمیسون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر به مجلس شورای اسلامی بی‌توجهی شود این موضوع به معنی این است که به جایگاه مردمسالاری و خردجمعی وقعی گذاشته نشده است.

برداشت احمدي‌نژاد از سخنان آیت‌الله خمینی درباره نقش مجلس در راستاي اهداف سياسي است

عضو فراكسيون خط امام مجلس گفت: برداشت احمدي‌نژاد از سخنان امام درباره نقش مجلس در راستاي اهداف سياسي است.

به گزارش فرارو، امير طاهرخاني درباره اظهارنظر احمدي‌نژاد در خصوص نقش مجلس گفت: به هر حال قوه مجریه، چه با نخست وزیر و چه با رئیس جمهور، قوه اجرایی کشور است. رئیس جمهور با نخست وزیر تفاوتی در این قصه اداره کشور ندارد. اما با توجه به این که عملکرد قوه مجریه ناشی از عملکرد قوه مقننه و قوانین آن است، پس مجلس در راس امور است.

وی با اشاره به اظهارات محمود احمدی‌نژاد افزود: این تفسیر به رای جمله حضرت امام است که امام این سخن را برای آن زمان گفته و شامل زمان فعلي نمی‌شود. این برداشت اشتباهی است که از سخن امام در راستای اهداف سیاسی صورت می‌گیرد.

نماینده مجلس هشتم با بیان این که این اظهار نظر چیزی از جایگاه مجلس کم نمی‌کند، گفت: با توجه به اهمیت نقش مجلس در اداره کشور و چون قوانینی که مجلس مصوب می‌کند، مبنای کار اداره کشور است؛ هم‌چنان مجلس در راس امور است. اگر مجلس نباشد و قوانینی را مصوب نکند مبنای عملکرد دولت چه می‌تواند باشد؟

عدم اجراي قانون مانع از شكل‌گيري وحدت به شكل عملي شده است

يك عضو فراكسيون خط امام مجلس معتقد است كه عدم اجراي قانون مانع از شكل‌گيري وحدت به شكل عملي مي‌شود و عدم اجراي قانون نيز از روي هواي نفس شكل مي‌گيرد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا در ارتباط با ضرورت عملي شدن موضوع وحدت در جامعه گفت: وحدت به معناي همدلي، دلسوزي و محبت نسبت به يكديگر است و بايد مشخص شود كه وحدتي كه از آن سخن گفته مي‌شود جنبه تئوري دارد و براي خوش آمدن ديگران و يا تيتر روزنامه‌ها به كار مي‌رود و يا هدف‌مان تغيير رويه گذشته است.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس با تاكيد بر اينكه نبايد ديدگاه‌ها، تصميمات و روش‌ها بدون تغيير باقي بماند ، خاطرنشان كرد: عدم توجه به قانون موجب به وجود آمدن اين مسائل شده است ،چرا كه همگان بايد قانون را محترم بشمارند و هيچ‌كس خود را بر قانون برتر نداند.

اين عضو فراكسيون خط امام عدم اجراي قانون را از روز هواي نفس دانست و گفت: وجود اختلافات نظر در جامعه هيچ ايرادي ندارد، اما اگر اين اختلافات به اختلاف عقيده و روش در اداره كشور بيانجامد كه در نتيجه حقوق مردم تضعيف شود اين را مي‌توان از روي هواي نفس و خودبزرگ بيني دانست.

وي در پايان گفت: چنانچه هر كس به اجراي قانون تن دهد مي‌توان گفت وحدت به شكل عملي در جامعه شكل مي‌گيرد.
 

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.