خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ شهریور ۲۸, یکشنبه

انتقاد نشریه مصباح از آیت الله مکارم درخصوص اعلام نرخ تورم

جرس: نشریه موسسه مصباح یزدی در سرمقاله شماره جدید خود بر گفته‌های آیت الله مکارم شیرازی در خصوص اعلام نرخ تورم خرده گرفته است.


به گزارش فردانیوز، هفته نامه پرتو سخن به صاحب امتیازی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در سرمقاله خود به قلم سردبیر با اشاره به اشتباهاتی که معمولا اساتید و کارشناسان درباره نرخ تورم می کنند‍، نوشته است: اخیرا مشابه این خطا توسط برخی از شخصیت های بزرگ رخ داده است.

این در حالی است که طی چند روز گذشته تنها شخصیت بزرگی که درباره تورم سخن گفته است آیت الله مکارم شیرازی بوده است. وی در خطبه‌های نماز عید فطر در قم با انتقاد از عدم تطابق آمارها با واقعیات گفت: دائما آمارهای مربوط به کاهش تورم ارائه می‌شود اما این برخلاف چیزی است که مردم با چشم خود می بینند.

وی افزود: وقتی آمارها با واقعیات تطابق نداشته باشند مردم به واقعیت بدبین نمی‌شوند بلکه اعتماد خود را به آمارهای دولتی از دست می دهند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مشکل گرانی و بیکاری اسباب دردسر مردم شده است، گفت: بسیاری از جوانان با تحصیلات بالا به ما مراجعه می کنند و تقاضای شغل می کنند اما ما نمی توانیم برای آنها کاری انجام دهیم که این مسئله جای تاسف دارد.

سردبیر نشریه موسسه مصباح در بیان توضیحاتی در خصوص اشتباهات صورت گرفته درباره نرخ تورم نوشته است: بر خلاف تصور بسیاری از افراد و خانواده‌ها، "تورم" و "گرانی" دارای دو مفهوم متمایز است؛ تورم در ذات خود، گرانی را واجد است و اصولاً تورم بدون گرانی مانند نمک بدون شوری است پس قوام تورم به گرانی است، اما به هر گرانی تورم اطلاق نمی‌شود؛ بسیاری از اوقات در حالی که برخی کالاها با کاهش قیمت همراه هستند، اقتصاد در مجموع دچار افزایش تورم قیمت‌ها است.

او همچنین آورده است: عکس این مطلب نیز صادق است یعنی گاهی با وجود گران‌تر شدن تعدادی از کالاها (تأکید می‌شود فقط بخشی از کالاها) ممکن است محاسبات اقتصادی حاکی از کاهش تورم باشد. اصولاً تورم در اصطلاح علم اقتصاد به معنای "افزایش مستمر سطح عمومی قیمت‌ها" است. در این جا در مقام توضیح این عبارت نیستیم و فقط به این نکته بسنده می‌شود که یکی از ارکان مفهومی تورم، "سطح عمومی قیمت‌ها" است که دارای معنای خاص خود است و با فرمول ویژه‌ای در بانک مرکزی به صورت دقیق و در هر دوره مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

در ادامه این مطلب آمده است: متأسفانه عده‌ای از عزیزان «کاهش نرخ تورم» را با «تورم منفی» خلط می‌کنند؛ به بیان دیگر تصور شده است که اگر دولت می‌گوید نرخ تورم کاهش یافته ، بدان معنا ست که کالاها ارزان‌تر شده‌اند! در حالی که وجود تورم در اقتصاد، سخنی است و نرخ کاهشی آن گفته ای دیگر؛ زمانی که دولت اعلام می‌کند در یک سال اخیر، نرخ تورم از ۲۱ درصد به ۵/۹ درصد تورم وجود دارد یعنی سطح عمومی قیمت‌ها افزایش داشته و قدرت خرید مردم (با فرض ثابت در نظر گرفتن درآمدها) نسبت به سال قبل کاهش یافته است اما جامعه از تورم بالاتر رها شده و با رقم کمتری از تورم و گرانی مواجه است.

سردبیر این نشریه نوشته است: نتیجه‌ای که به دست می‌آید این که حداقل در مسائل حساس و اثرگذار لازم است شخصیت‌های گرانسنگ در اظهارات خود دقت کافی را مبذول کنند تا هم اعتبار سخنان خود را پاس دارند و هم مردم و مخاطبان از تشویش خاطر بی‌مورد دچار رنج، تنش و سوءظن به مسؤولان و دست‌اندرکاران نگردند و دشمنان و بدخواهان نیز از بیانات این عزیزان سوء استفاده نکرده و موج سواری نکنند.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.