خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ مهر ۱, پنجشنبه

رئیس جمهور روسیه فروش سامانه های موشکی و تسلیحات پیشرفته به ایران را ممنوع کرد

جـــرس: یک روز پس از تاکید وزیر دفاع جمهوری اسلامی مبنی بر "عدم ارسال سامانه های موشکی اس- ٣۰۰ از روسیه به ایران"، رئیس جمهوری روسیه، فرمان منع فروش این موشک های پیشرفتۀ ضد هوایی و همچنین تسلیحات سنگین دیگر به ایران را امضا کرد.


بنا به گزارش منابع خبری رسمیِ روس، دیمیتری مدودف، این اقدام را در چهارچوب اجرای آخرین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی (١۹٢۹) انجام داده است.

اواخر ماه میلادی گذشته نیز، السکاندر فومین، معاون اول مدیر سازمان فدرال همکاریهای فنی و نظامی روسیه، تاکید کرده بود که بر اساس قطعنامه جدید شورای امنیت، مسکو هیچ گونه سیستم موشکی در اختیار تهران قرار نمی دهد.

به گزارش ریانووستی، بر اساس دستور جدید رئیس جمهوری روسیه، انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هشت نوع سلاح سنگین از جمله تانک، خودروهای زره ای، هواپیماهای جنگی، هلیکوپترهای تهاجمی، کشتی های نظامی و سیستم های موشکی به ایران ممنوع شده است.

مدودف همچنین هرگونه حضور ایران در طرح های استخراج اورانیوم روسیه را غیرقانونی اعلام کرد.

به گزارش رویترز، مایک هامر، یک سخنگوی شورای عالی امنیت ملی آمریکا، از تصمیم تازه روسیه استقبال کرده و گفته است به نظر دولت آمریکا این اقدام نشان دهنده مدیریت صحیح ریس جمهوری روسیه در پاسخ گو کردن حکومت ایران است.

 در حالیکه طی سالهای اخیر، جمهوری اسلامی برای تقویت پدافند هوایی تاسیسات اتمی خود در پی خرید این سامانه های موشکی مدرن از روسیه بود، اما آمریکا و اسرائیل، بارها با صدور این سیستم دفاعی پیشرفته به ایران مخالفت کرده بودند.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی آمریکا همچنین تاکید کرد "اقدام دولت روسیه شاهدی بر همکاری نزدیک روسیه و آمریکا در دفاع از منافع مشترک و امنیت جهانی است."

به گزارش ایتارتاس، نیکولای ماکارف، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه، چهارشنبه ٣١ شهریورماه (٢٢ سپتامبر) گفته بود "از آنجا که موشک های اس-۳۰۰ بدون تردید مشمول تحریم هاست، مقامات روسیه تصمیم گرفته اند که روند تحویل این موشک ها را متوقف کنند و ما مطابق این تصمیم عمل کرده ایم".

این مقام ارشد نظامی روسیه، در پاسخ به این سئوال که آیا قرارداد مربوط به خرید این سیستم دفاع موشکی با ایران لغو خواهد شد یا خیر، گفته بود: "این مسئله به رفتار ایران بستگی دارد".

 ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه حدود سه ماه پیش و در دیدار با نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، از تعلیق تحویل موشک های اس-۳۰۰ به ایران خبر داده بود؛ که این تصمیم با استقبال فرانسه و آمریکا مواجه شد، اما با واکنش تند مقامات جمهوری اسلامی روبرو شد.
همان زمان مقامات نظامی ایران اعلام کردند که ساخت سیستم دفاعی مشابهی را در داخل این کشور آغاز می کنند و احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران نیزف چهارشنبه ۳۱ شهریور، در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران اظهار داشت: "تحول جدیدی در بحث تحویل سامانه اس-۳۰۰ نداشتیم، ولی ساخت آن را در دستور کار داریم".

در جریان رژه روز چهارشنبه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به مناسبت سی امین سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق، چندین نمونه از موشک های تهاجمی ساخت ایران به نمایش در آمد.

لازم به ذکر است سامانه های موشکی اس-۳۰۰، از موضوعات چالش برانگیز بین ایران و روسیه طی چند سال اخیر – بویژه در ده ماه گذشته- بوده، و طرف روسی از تحویل این سلاح های پیشرفته به ایران خودداری می کند.

قرارداد عرضه سیستم های فوق به ایران، بلافاصله بعد از پیروزی احمدی نژاد در انتخابات نهم (۸۴) امضا شده بود، اما رسما از آغاز تحقق این قرارداد اطلاعی داده نشد.

در پاییز ۸۷ ، خبرگزاری ایرنا به نقل از اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیتی مجلس شورای اسلامی اطلاع داده بود که روسیه عرضه قطعات سیستم دفاع ضدهوایی اس-۳۰۰ به ایران را آغاز کرده است؛ خبری که توسط سازمان فدرال همکاری های فنی و نظامی روسیه رسماً رد و تکذیب شد، تا اینکه چندی پیش روسیه اعلام کرد که تحویل چنین سامانه های موشکی به ایران امکان پذیر نخواهد بود.

 سیستم های موشکی اس-۳۰۰ ، ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. تازه ترین مدل سیستم اس-۳۰۰، می تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله ١۵۰کیلومتری و ارتفاع ٢۷ کیلومتری نابود کند.

برخی کارشناسان سیاسی استراتژیک ایران، مواضع اخیر روسیه در قبال ایران و از جمله الغای واگذاری سامانه های موشکی اس-۳۰۰ را، در راستای "بازی روسیه با ایران" ارزیابی کرده و گفته بودند "روسیه هیچگاه قصد تحویل این سامانه را به ایران نداشته و از آن به عنوان یک اهرم استفاده می کرد تا از آن به عنوان وسیله ای برای چانه زنی با آمریکا بهره ببرد. "


حمید رضا تکاپو

2 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

ستاره گفت...

سلام دوست عزیز

لطفا لینکم را اصلاح کنید.
در وبلاگ جدیدم لینک شدید

ناشناس گفت...

سلام دوست خوبم
سبز و پاینده باشی

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.