خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ مهر ۱, پنجشنبه

مصباح یزدی: اینکه به هیچ موجودی نباید تعرض کرد، مورد قبول دین اسلام نیست

جرس: فطرت و عقل انسان، دفاع در برابر هر مهاجمی را تایید و تاکید می‌کند ولی آیا فقط دفاع از جان، ناموس، مال و خاک و کشور مهم است یا مسائل مهم‌تر از آن نیز وجود دارد.


به گزارش مرکز خبر حوزه، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: امروز کسانی که به برکت انقلاب و فداکاری شهدا و جانبازان به جایی رسیده‌اند، چشمان‌شان را می‌بندند و ناسپاسی می‌کنند و همه چیز را انکار کرده و زیر سؤال می‌برند، کفران نعمتی از این بالاتر نمی‌توان تصور کرد.

مصباح‌یزدی در درس اخلاق هفتگی خود، مدعی شد: اگر جهاد مجاهدین نبود، معلوم نبود سرنوشت کشور و افکار جوانان چگونه بود زیرا روند حرکت جامعه در دوران قبل از انقلاب به سوی کفر بود و هر روز ضربه‌ای به اسلام وارد می‌شد و یکی از احکام اسلامی تعطیل می‌شد.
 
وی بدون اشاره به رفتار روز گذشته با خانواده شهیدان باکری و همت، بیان داشت: اگر هر روز برنامه‌ای برای بزرگداشت شهدا و ایثارگران داشته باشیم، باز هم حق آنان ادا نمی‌شود چه رسد به اینکه در طول یک‌سال یک هفته را به آنان اختصاص دهیم.

عضو جامعه مدرسین به دیدگاه‌های مختلف در زمینه جنگ و جهاد اشاره کرد و گفت: برخی معتقدند جنگ یکی از قوانین کلی جهان ماده است و جهاد به اصل تضاد، تنازع و تناقض برمی‌گردد، برخی دیگر آن را وارد مسائل جامعه‌شناسی کرده و معتقدند جنگ قانون خلقت است و بدون جنگ و تضاد نمی‌توان زندگی کرد.

رئیس موسسه امام خمینی ادامه داد: برخی هم معتقدند جنگ یک بیماری و آفت است و باید ریشه‌کن شود و نمی‌توان جنگ را تجویز و تثبیت کرد.

وی اظهار داشت: دین الهی واقعیت‌های یک جامعه را در نظر می‌گیرد و متناسب با آن قوانین را وضع می‌کند، اینکه به هیچ موجودی نباید تعرض کرد، مورد قبول دین اسلام نیست و حتی یکی از عبادات در دین اسلام قربانی کردن است، بنابراین نباید دچار افراط و تفریط شد.

این استاد حوزه بیان داشت: هدف اصلی از جهاد و جنگ در اسلام، حفظ اسلام است و باید همه فدای اسلام شویم زیرا در برابر اسلام جان ما ارزشی ندارد و اگر دین نباشد همه در حد حیوان بلکه پست‌تر از آن می‌شوند.

وی ادعا کرد: اسلام با توجه به غرایز بشری، قوانین جنگ را بیان و ضابطه‌مند کرده است بنابراین نه مطلقا حرام کرده و نه جلوی آن را باز گذاشته که هر کسی هر جنایتی خواست مرتکب شود، بلکه اسلام دقیق‌ترین قوانین حقوق بشر را دارد که با عقل نیز منافاتی ندارد.

مصباح یزدی اظهار عقیده کرد: کسانی که امروز در سازمان ملل قوانین حقوق بشری را نوشته و از حد یک کاغذ تعدی نکرده و هرگز هم عملی نشده است از درنده‌ترین حیوانات پست‌تر هستند چون گرگ و شغال به هم‌نوع خود حمله نمی‌کنند، ولی آنها هر جنایتی که بخواهند با این قوانین پوشالی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به "عقلایی بودن اصل دفاع" اظهار داشت: فطرت و عقل انسان، دفاع در برابر هر مهاجمی را تایید و تاکید می‌کند ولی آیا فقط دفاع از جان، ناموس، مال و خاک و کشور مهم است یا مسائل مهم‌تر از آن نیز وجود دارد.

این استاد حوزه اظهار نظر کرد: در جهاد اسلامی و نگاه الهی به جنگ، اسلام و دین مهم‌تر از ناموس، جان و مال معرفی شده و مسلمانان وظیفه دارند از دین اسلام در هر شرایطی و از هر راهی دفاع کنند.

وی در پایان با اشاره به حکمت این مسئله مدعی شد: قرآن کریم تاکید می‌کند که مسلمانان برای حفظ عبادتگاه‌ها باید جهاد کنند و این مسئله در نخستین آیات جهاد که در سوره حج نازل شده تصریح شده است، بنابراین یکی از حکمت‌های جهاد، دفاع از دین و عبادتگاه‌هاست تا دین در جامعه اجرا شود.
 

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.