خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ شهریور ۲۷, شنبه

محمود احمدی نژاد: مجلس دیگر در راس امور نیست؛ دولت قوه اول کشور است

جـــرس: محمود احمدی نژاد با ادعای اینکه "قوه مجریه قوه اول کشور است"، این سخن رهبر فقید جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه "مجلس در راس امور است" را، مربوط به دورانی دانست که پست نخست وزیری در کشور وجود داشت و امروز مناسبتی در این زمینه وجود ندارد.


وی همچنین از تحولات قریب الوقوع در دستگاه دیپلماسی کشور خبر داد و در دفاع از انتصابات جنجالی اخیر در حوزه مناطق بین المللی –- که به دلیل موازی کاری در سیاست خارجی، مورد انتقاد واقع شده بود- اظهار عقیده کرد "تغییر نگاهی كه در سیاست‌ خارجی رخ داده، باید در وزارت خارجه نهادینه شود و ساختار وزارت خارجه، تشكیلات سفارتخانه‌ها و درجه‌بندی آنها باید عوض شود."

احمدی نژاد در آستانه ششمین سفر خود به نیویورک و شرکت مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در گفتگویی مفصل با روزنامه رسمی دولت (ایران)، به سوالاتی در حوزه سیاست داخلی و خارجی پاسخ داد و ضمن اشاره به بحث استقلال قوا از یكدیگر، مدعی شد: "بعضی‌ها استقلال قوا را فقط برای قوه مقننه و قوه قضائیه می‌خواهند. درصورتی که اتفاقاً قوه مجریه، قوه اول كشور است، بعضی‌ها یك جمله امام را متعلق به زمانی كه نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌كنند، آن‌زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره كشور نبوده، بلكه نخست‌وزیر مسئول اداره كشور بوده كه از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود، اما اكنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره كشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید كمكش كنند. ضمن این‌كه در قوه مجریه، جایگاهی است به‌نام ریاست جمهوری."

احمدی نژاد همچنین با بیان اینکه "رئیس جمهوری علاوه بر این‌كه رئیس جمهور هست، رئیس دولت هم هست"، اظهار عقیده کرد "رئیس جمهور بعد از رهبری بالاترین مقام كشور است، رئیس جمهور مجری قانون اساسی هم هست، این دیگر به استقلال قوا ربطی ندارد. مردم رأی مستقیم می‌دهند، رئیس‌جمهور كه انتخاب می‌شود، رئیس دولت است، رئیس قوه مجریه است، این یك قوه مستقل است. علاوه بر این‌ها رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی هم است، مسئول امور اداری، برنامه، بودجه و استخدامی كشور شخص رئیس جمهور است. یعنی سایر قوا هم اگر بخواهند كار برنامه، بودجه، استخدامی و اداری داشته باشند مسئولش رئیس‌جمهور است. "

آقایان توقع نداشته باشند كه دولت مجری نظرات آنها باشد
رئیس دولت با حمله به اصولگرایانی که در عین حمایت انتخاباتی از وی و حتی در جریان حوادث بعد از آن، امروز در مقام منتقد به وی و دولت ظاهر شده اند، گفت "كسانی هستند كه می‌گویند ما این دولت را سركار آوردیم، ستاد زدیم، تبلیغات كردیم. ما تشكر می‌كنیم از آنها اما نكاتی درباره این گروه‌ها می‌گویم، اولاً من در انتخابات گفته‌ام كه ستاد ندارم، اگر كسی هم كار كرد بعداً توقع نداشته باشد كه در اداره امور كشور دخالت كند، این نكته مهمی است، من قبلاً این را اعلام كرده‌ام كه وظیفه‌ام این است كه كاندیدا شوم. دوستان برای انجام وظیفه سخنرانی كرده‌اند. من تشكر می‌كنم از این‌كه انجام وظیفه كرده‌‌اند، اما حالا نباید توقع داشته باشند كه دولت مجری نظرات آنها باشد. اما حالا دولت باید بتواند كار خودش را بكند، بالاخره دولت تصمیم‌ می‌گیرد، یك عده خوششان می‌آید، یك عده خوششان نمی‌آید. البته این به این معنی نیست كه همه تصمیمات دولت درست است، ما هم اشتباه داریم، اما بررسی و اصلاح می‌كنیم ولی دولت نمی‌تواند اختیار خود را به كس دیگری بدهد. برخی رسانه‌ها هم هستند كه این گونه مسائل را مطرح می‌كنند.

تفكیك قوایی كه از غرب آمده در نظام اسلامی اصالت ندارد
احمدی‌نژاد در خصوص "اتحاد قوا" نیز مدعی شد "ما واقعاً حداكثر تعامل با قوا را داریم. هر چقدر علیه ما انتقاد شود ما سكوت می‌‌كنیم. ما فكر می‌كنیم، سه قوه یكی هستند، تفكیك قوایی كه از غرب آمده در نظام اسلامی اصالت ندارد. حقیقت یك تقسیم‌كار است و خود كار یك موضوع بیشتر نیست.

وی اشاره ای به عدم تمکین خود از قوانین مصوب مجلس و بی ارزش خواندن آنها نکرد و همچنین به کارشکنی و اخلال دولت در روند قضایی رسیدگی به پرونده فساد مالی برخی از مدیران ارشد کابینه و وابستگان به آن، اشاره ای ننمود.

احمدی نژاد همچنین در خصوص مسائل داخلی و نحوه مواجهه دولت با برخی جریان‌های مخالف دولت گفت: "ایستادگی در برابر طراحی‌های دشمن جزو محورهای اساسی دولت است... آن كسانی كه از داخل در ارتباط با دشمن بخواهند فتنه‌انگیزی كنند، دستگاه‌های رسمی شناسایی می‌كنند و برخورد می‌كنند، یك بخشی هم هست كه ما خیلی وارد آن نمی‌شویم و آن فضا‌سازی‌هایی است‌كه می‌كنند. واقعیت این است كه فضاسازی‌هایی كه علیه دولت نهم و دهم می‌كنند، بی‌سابقه و بی‌نظیر است. یكی از محورهای آنان این است كه علیه دولت دست به بهانه تراشی بزنند، در صورتی كه اساس این‌است كه عدالت اجرا شود، آنهایی كه منابع ملت را بردند پس بدهند و آنهایی كه علیه ملت قیام كردند و خواستند با كمك دشمن براندازی كنند باید جواب بدهند. آنهایی كه خودشان را مالك كشور می‌دانستند، باید پاسخگو باشند، آنهایی كه از ساختار معیوب اقتصادی سوءاستفاده‌های بسیار كلانی كردند، باید جواب بدهند، دولت همه هم‌وغمش این است كه حقوق ملت را برگرداند. برخی‌ها هم می‌خواهند جابه‌جایی در موضوع ایجاد كنند، در گوشه‌‌وكنار دولت بگردند و یك مسئله‌ای پیدا كنند و به نحوی القا‌كنند كه مسئله كشور الآن این است. اما این اقدامات اثر ندارد. "

شعار تغییر در آمریکا حاصل کار ما بود
احمدی نژاد همچنین به سفر قریب الوقوع خود به نیویورك برای شركت در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره و اظهار عقیده کرد "اكنون باید ساختار سازمان ملل با همكاری كشورها تغییر كند و این اصلاح باید به یك مؤلفه واحد تبدیل شود."

وی همچنین مدعی شد: شعار تغییر در ایالات متحده امریكا، حاصل كار جمهوری اسلامی بود.

دفاع از موازی کاری در سیاست خارجی
محمود احمدی نژاد در دفاع از عملکرد اخیر خود در موازی کاری در حوزه سیاست خارجی و انتصابات جنجالی برخی افراد در حوزه مناطق مختلف، مدعی شد "سیاست خارجی در وزارت خارجه تنظیم نمی‌شود...موضوع مهم این است كه تغییر نگاهی كه در سیاست‌ خارجی رخ داده، باید در وزارت خارجه نهادینه شود. بالاخره چندین سال این وزارتخانه بر مسیر همراهی با معادلات جهانی حركت كرده، حالا بناست تحول رخ دهد، البته تحولاتی نیز شروع شده كه من امیدوارم این تحولات به سرعت جلو برود. "

رئیس‌ دولت درباره جزئیات این تحول گفت: ساختار وزارت خارجه، تشكیلات سفارتخانه‌ها و درجه‌بندی آنها باید عوض شود. همچنین ارزیابی‌ها و ادبیات دیپلماتیك باید تغییر كند كه این كار آغاز شده و من امیدوارم با سرعت ادامه پیدا كند و تكمیل شود.

 انتصابات جنجالی اخیر احمدی نژاد در حوزه سیاست خارجی، موجبات خشم مجلس، دستگاه دیپلماسی و برخی مقامات کشور را در پی داشته و آنرا موازی کاری رئیس دولت در حوزه سیاست خارجی ارزیابی کرده اند. 
با وجود عقب نشینی دولت از اطلاق واژۀ معاونت به مشاور در مورد منصوبین اخیر، رئیس دولت هم اکنون از تغییرات کلی در دستگاه دیپلماسی کشور  خبر می دهد؛ خبری که پیش از آن منوچهر متکی، وزیر امور خارجه - بنا به قول منابع خبری- از آن آگاه شده و نسبت به آن ابراز ناخرسندی کرده بود.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.