خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ شهریور ۲۵, پنجشنبه

آمریکا، بریتانیا و فرانسه، خواستار تشکیل هیئت نظارت بر تحریم های جمهوری اسلامی شدند


جـــرس: همزمان با متهم ساختن ایران به "ارعاب آژانس بین المللی انرژی اتمی" توسط کشورهای غربی، نمايندگان آمريکا، بريتانيا و فرانسه در شورای امنيت، جمهوری اسلامی را به نقض قطعنامه های شورای امنيت متهم کرده و از سازمان ملل خواستند هیاتی را مامور نظارت بر اجرای تحريم های اِعمال شده در مورد تهران کند.


به گزارش رويترز، اعضای شورای امنیت در جلسه عصر چهارشنبه ٢۴ شهریورماه خود اعلام کردند به توافق برای تشکیل هیات نظارت بر تحریم های ایران دست یافته اند، تا به طور مرتب و دائمی، روند اجرای قطعنامه ها را دنبال نماید.

نمایندگان آمریکا و سه قدرت اروپایی در سازمان بین المللی انرژی اتمی، بامداد چهارشنبه به طور جداگانه، تصمیم و اقدام جمهوری اسلامی در مخالفت با حضور و فعالیت بازرسان آژانس را محكوم كرده و مقامات دولت تهران را به تلاش براى "ارعاب" آژانس متهم كردند.

به گزارش رویترز، سوزان رايس، سفير آمريکا در سازمان ملل، پیرامون ضرورت نظارت بر تحریم های ایران گفته است "ما از تاخير در تشکيل اين هیات (نظارت بر اجرای تحريم های ايران) نگران هستيم و خواستار اين هستيم که چنين نهادی به سرعت تشکيل شده و وظايف خود را دنبال کند."

در جلسه شورای امنيت، همچنين خانم رايس از اين شورا خواست اقدامات مقتضی برای "نقض مکرر قطعنامه های سازمان ملل از سوی ايران" را دنبال کند.

وی افزود: "با برداشتن اين قدم ها، می توان اجرای درست تحريم ها را دنبال کرد و خطری که از سوی ايران در قاچاق اسلحه و توليد بمب اتمی و دستيابی به فناوری موشک های بالستيک متوجه است را کاهش داد."

همزمان مارک ليال گرانت، سفير بريتانيا در شورای امنيت و ژرارد آراد، سفير فرانسه در شورای امنيت نیز، خواستار تشکيل هیات پيگيری تحريم های ايران در اولين فرصت ممکن شدند.

گفتنی است منوچهر متکی روز چهارشنبه در تهران و در کنفرانس خبری مشترک با وزير خارجه ارمنستان گفته بود "هرگونه بيانيه ای که از سوی آژانس بين المللی و شورای حکام صادر شود، ولی تحت تاثير قطعنامه های شورای امنيت باشد، از سوی ايران مورد قبول نيست و تهران آن را رد می کند. "

همزمان علی اصغر سلطانيه، نماينده جمهوری اسلامی در آژانس بين المللی انرژی اتمی نیز، روز چهارشنبه در جريان شورای حکام و سخنرانی خود، بازرسان آژانس را "بازرسان انتصابی" خوانده و گفته بود "بايستی يادآوری نمايم کشورهای عضو طبق موافقتنامه های پادمان مربوطه خود ملزم به ارائه استدلال برای تصميمات خود در اين خصوص نمی باشند."

از سوی دیگر، فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا نیز، چهارشنبه همزمان با اعلام آمادگی برای مذاکره با ایران، خبر داد که نمايندگان کشورهای پنج به علاوه يک (پنج کشور عضو شورای امنيت به همراه آلمان)، قرار است هفته آينده در نيويورک ديدار کرده و درباره پرونده هسته ای ايران، گفت وگو کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی خاطرنشان کرده است "ما انتظار داريم که در اين جلسه راه های تشويق ايران به حضور در مذاکرات سازنده با جامعه جهانی، بررسی شود."

کشورهای غربی، کماکان ايران را متهم می کنند که در پوشش فعاليت های هسته ای، به دنبال دستيابی به سلاحهای اتمی است و در همین راستا، شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی شش قطعنامه، که چهار قطعنامۀ آن اِعمال تحريم بوده، از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است فعاليت های مرتبط با غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و صحت صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ثابت کند.

مقامات ایران نیز، کماکان اتهامات وارده را رد کرده و فعالیت های خود را صلح آمیز دانسته، اما بر تداوم غنی سازی اورانیوم، ساخت تاسیسات جدید، کاهش همکاری با آژانس تاکید کرده اند.
دولت ایران همچنین هيچ يک از قطعنامه های شورای امنيت را نپذيرفته و آنها را "کاغذ پاره"، "بلااثر"، "سیاسی" و "احمقانه" می داند.

پنج کشور آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه به همراه آلمان، اعضای گروه پنج به علاوه يک هستند که برنامه اتمی جمهوری اسلامی را در دستور کار دارند.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.