خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ شهریور ۲۳, سه‌شنبه

ممنوعیت صادرات فرش ایران به ایالات متحده

جـــرس: فروشندگان فرش ایران، از ممنوعیت صدورانواع فرش به ایالات متحده آمریکا خبر داده اند.

به گزارش ایرنا، اکبر هریسچیان، رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، روز سه شنبه 23 شهریور ماه گزارش کرد که دولت آمریکا از 7 مهرماه (29 سپتامبر) سال جاری، واردات هر نوع فرش ایرانی به آن کشور را ممنوع کرده است.


هریسچیان گفت که آمریکا اصلی ترین واردکننده فرش دستباف و بزرگترین بازار صادراتی فرش ایران است و در حال حاضر زمان پایان این تحریم مشخص نیست.

وی گفت که بسیاری از صادرکنندگان فرش ایران با پیش بینی تصمیم آمریکا برای تحریم واردات فرش، در ماه های اخیر و قبل از اجرایی شدن این تصمیم، به ارسال محموله های فرش به آن کشور مبادرت کرده اند و در حال حاضر هم تعداد قابل توجهی فرش در انتظار ترخیص صادراتی در گمرک ایران وجود دارد.

رئیس اتحدیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران یادآور شد که در دوران زمامداری رونالد ریگان، رئیس جمهوری آمریکا در دهه 1980 میلادی نیز، دولت آن کشور واردات فرش ایران را ممنوع کرد اما این ممنوعیت چهارده سال بعد لغو شد.

در آن زمان، صادر کنندگان ایرانی فرش خود را از طریق کانادا به آمریکا ارسال می کردند.

در حال حاضر، کانادا از جمله کشورهایی است که به وضع تحریم های یکجانبه علیه ایران مبادرت کرده اما مشخص نیست که آیا این تحریم ها بر واردات فرش به آن کشور به منظور ترانزیت به آمریکا تاثیر هم خواهد گذاشت یا نه.

گفتنی است با اینکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز تحریم های یکجانبه ای را علیه ایران به اجرا گذاشته اند، اما یه گفتۀ هریسچیان، "اروپا که دومین بازار فرش صادراتی ایران است، تا کنون ممنوعیتی در برابر واردات این کالا وضع نکرده است."

در مورد میزان صدور فرش ایران به خارج، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف می گوید به دلیل شتاب بازرگانان ایرانی برای ارسال فرش به آمریکا قبل از اجرایی شدن تحریم های آن کشور، ارزش صادرات فرش در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 41 درصد افزایش یافته است.

وی ارزش صادرات فرش دستباف ایران در این مدت را از لحاظ ارزش بیش از یکصد و پنجاه میلیون دلار و از لحاظ وزن حدود دوهزار و پانصد تن اعلام کرد.

فرش دستباف ایران یکی از منابع قابل توجه درآمدهای ارزی و ایجاد کننده اشتغال برای چند صد هزار نفر است که به شیوه صنعت خانگی یا در کارگاه های تخصصی به تولید این کالا مشغول هستند یا در معاملات داخلی و خارجی و در بخش های جانبی آن فعالیت دارند.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.