خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ شهریور ۱۹, جمعه

بازگشت لوح کوروش کبیر به ایران پس از گذشت چهل سال


جـــرس: منشور كوروش کبیر، بعنوان نخستین منشور حقوق بشر تاریخ، روز جمعه ١۹ شهریور ماه، پس از گذشت چهل سال از انگلیس به ایران بازگردانده شد؛ تا برای مدت چهار ماه در ایران نمایش داده شود.


به گزارش فارس، حمید بقایی در این زمینه اظهار داشت "منشور كوروش كه تاكنون در موزه بریتانیا نگهداری می‌شد صبح روز جمعه وارد كشور شده است. "


وی در ادامه افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منشور كوروش در ساعات اولیه بامداد جمعه ١۹ شهریور ماه ۸۹، تحت تدابیر امنیتی ویژه، از فرودگاه امام خمینی وارد كشور شد.


رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاكید كرد: منشور كوروش برای مدت چهار ماه در ایران حضور خواهد داشت كه آخرین باری كه این منشور از موزه بریتانیا برای نمایش به ایران وارد شده بود تنها ده روز به نمایش گذاشته شد.


بقایی در ادامه با بیان اینكه ویترین نمایش منشور كوروش نیز از بریتانیا به ایران منتقل شده است گفت: این ویترین دارای ١۸٢.5 سانتیمتر ارتفاع، ۸۰۰ سانتیمتر عرض و ۸۰۰ سانتیمتر عمق است.


به گفته وی، منشور كوروش كه به عنوان نخستین منشور حقوق بشر در تمام دنیا مشهور است، فردا با حضور كارشناسان از بسته خارج می‌شود و در ویترین مورد نظر قرار می‌گیرد كه به زودی زمان نمایش عمومی آن اعلام خواهد شد.


رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت هیاتی به سرپرستی جان‌كرتیس، مدیر بخش خاورمیانه موزه بریتانیا و مك‌گریگور، مدیر موزه بریتانیا فردا در مراسم انتقال منشور كوروش به ویترین حضور خواهند داشت.


منشور حقوق بشر کوروش، موسوم به استوانه کوروش بزرگ استوانه‌ای سفالین است که در سال ۵۳۹ پیش از میلاد به فرمان کوروش دوم هخامنشی شاهنشاه ایران ساخته شده و دور تا دور آن مجموعه‌ای از سخنان و دستورات شاه به زبان و خط میخی نوشته شده‌است.


در حدود سال ۱۲۸۵ خورشیدی (۱۸۷۹-۱۸۸۲) به هنگام کاوشها در بابِل در بین النهرین، باستان شناس ایرانی، هرمز رسام این استوانه سفالین کوچک از گل پخته (۲۳ سانتیمتر)، را یافت.


بررسی‌ها نشان داد که نوشته‌ های استوانه مربوط به سال ۵۳۹ (پ.م) از سوی كوروش کبیر پس از شکست بخت النصر و گشوده شدن شهر بابل، نگارش و ثبت شده‌است و به عنوان سنگ بنای یادبودی در شهر بابل قرار داده شده‌است.


استوانه یافت شده در موزه بریتانیا در شهر لندن نگاهداری می‌شود.


ازسوی دیگر در سال‌های کنونی آشکار شد که بخشی از یک لوحه استوانه‌ای که آن را از آن نبونبید پادشاه بابل می‌دانستند، پاره‌ای از استوانه کوروش بزرگ است که از سطر‌های ۳۶ تا ۴۳ آن می‌باشد. از این رو این قسمت که در دانشگاه ییل(Yale) آمریکا نگهداری می‌شد، به موزه لندن گسیل و به استوانه اصلی پیوست گردید.


از فرمان حقوق بشر کوروش یا استوانه کوروش، به عنوان کهن ترین سند کتبی از دادگستری و مراعات حقوق بشر در تاریخ یاد می‌شود؛ چرا که کوروش، پس از تسخیر بابل اعلام عفو عمومی داد؛ ادیان بومی را آزاد اعلام کرد؛ برای جلب محبت مردم و آموزش همزیستی عقیدتی به انسان‌ها، به ادیان زمان احترام گذاشت.
او هیچ گروه انسانی را به بردگی نگرفت و سپاهیانش را از تجاوز به مال و جان رعایا بازداشت و همچنین تمامی ساکنین پیشین سرزمینها را گرد هم آورده و منزلگاه آنها را به ایشان بازگرداند.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.