خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ فروردین ۲۹, دوشنبه

هجده کشته در تظاهرات اعتراضی مردم سوریه


جــرس: بنا به گزارش منابع خبری بین المللی، نیروهای امنیتی و نظامی سوریه، روز یک‌شنبه (۱۷ آوریل / ۲۸ فروردین) و همزمان با سالگرد استقلال آن کشور، با حمله و به گلوله بستن مردمی که در حال تشییع جنازه یکی از مقتول تظاهرات روز شنبه بودند، دست کم هجده نفر را کشته و گروه زیادی را زخمی کردند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان در شمال شهر حمص شلیک کردند و سپس تانک‌ها و افراد نظامی در منطقه مستقر شدند و تظاهرکنندگان را محاصره کرده و آنها را گلوله‌باران کردند که در نتیجه آن گروهی کشته شدند.

این درحالیست که تلویزیون سوریه در همین زمینه مدعی شد که "گروهی از افراد مسلح در جریان یک مراسم تشییع جنازه به طرف نیروهای امنیتی شلیک کردند که در نتیجه یازده نفر از این افراد کشته شدند."

شعار علیه بشار اسدشعارهای تظاهرکنندگان روز یک‌شنبه بسیار تندتر از قبل شده و شخص بشار اسد را هدف قرار داد. بدین ترتیب مشخص شد که وعده‌های بشار اسد، از جمله در مورد لغو وضعیت فوق‌العاده، نتوانسته مردم را آرام کند. در یک مراسم تشییع جنازه دیگر در شهر حراک واقع در ۳۳ کیلومتری شمال درعا، هزاران تظاهرکننده با سر دادن شعار، خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت شدند.

رهبران اپوزیسیون سوریه معتقدند، قوانین جدیدی که اسد قرار است به جای قانون وضعیت فوق‌العاده مقرر کند، به طور قطع آزادی‌های عمومی را محدود نگاه خواهد داشت.

بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه، هفته گذشته دولت جدیدی را بر سر کار آورد و وعده داد که قانون وضعیت فوق‌العاده که بیش از نیم قرن است در سوریه اجرا می‌شود، لغو و قوانین جدید ظرف یک هفته تصویب می‌شوند. اما وی خواسته اصلی معترضان در لغو حکومت فردی و کم کردن از دایره فعالیت نیروهای امنیتی را نادیده گرفت.

بشار اسد که در ماه ژانویه گفته بود ویروس تظاهرات علیه حکومت هرگز به سوریه نخواهد رسید، گفته است که این اعتراض‌ها ناشی از توطئه خارجی بوده و معترضان از عراق و لبنان سلاح دریافت می‌کنند.

دولت سوریه روز گذشته اعلام کرد که موفق شده محموله بزرگی از سلاح را در مرز این کشور با عراق توقیف کند. به گفته دولت سوریه، این سلاح‌ها به شکل غیرقانونی برای معترضان سوری ارسال شده‌اند. مصطفی البقاعی، رییس گمرک سوریه، گفت که این مجموعه سلاح شامل مسلسل، نارنجک و انواعی از سلاح سبک است و همچنین مجموعه دیگری از سلاح نیز در منطقه مرزی "جدیده یابوس"، بین لبنان و سوریه، توقیف شده است.

واکنش‌ها به اتهام سوریه در عراق و لبناندولت عراق اعلام کرد که خبر توقیف محموله اسلحه در مرز سوریه و عراق به کلی عاری از صحت است و مرز میان دو کشور از طرف عراق به شدت زیر کنترل است.

به گزارش این خبرگزاری، در همین زمینه تنش سیاسی داغی نیز در لبنان بالا گرفت. بطوریکه حزب‌‌الله لبنان در ادامه اتهامات سوریه به سعد حریری، نخست‌وزیر موقت لبنان، در مورد حمایت مالی و تسلیحاتی از معترضان، جریان المستقبل به رهبری حریری را متهم کرد که طرحی آمریکایی ـ اسراییلی را پیگیری کرده و در سوریه ایجاد تنش می‌کند. محمد فنیش، وزیر وابسته به حزب‌الله در کابینه موقت لبنان، خطاب به حریری گفت که از ایجاد تنش در سوریه نفعی نخواهد برد و با این کار تنها شرایط لبنان را متشنج‌تر می‌کند.

دیگر چهره‌های نزدیک به حزب‌الله نیز این اتهامات را تکرار کردند، بطوریکه طلال ارسلان، رهبر حزب دموکراتیک لبنان، گفت که هر کس نتواند رد پای اسراییل و آمریکا را در آشوب جاری در سوریه ببیند، راه درست را گم خواهد کرد. حزب‌الله همچنین اعلام کرده که با ایجاد تشنج در سوریه، قلب لبنان هدف قرار خواهد گرفت و این کشور بار دیگر از طرف اسراییل تهدید خواهد شد.

جریان المستقبل به رهبری حریری در واکنش به این اتهامات، آنها را از اساس بی‌ارزش و دروغ خوانده است. فواد سنیوره، نخست‌وزیر سابق لبنان، گفت که اتهامات وارد شده به سعد حریری ارزشی ندارد و در دستگاه قضایی قابل اثبات نیست؛ زیرا هیچ دلیل و مدرکی برای تایید آنها در دست نیست.

در تحلیل آنچه هم اکنون در سوریه می‌گذرد، ارنست اورلاو، رییس سازمان اطلاعات آلمان، گفته است که تجربه کشورهای شمال آفریقا مانند تونس و مصر و لیبی در سوریه تکرار نخواهد شد.
اورلاو در سخنان خود گفت که تجربه سرکوب اپوزیسیون در سوریه نشان می‌دهد که خانواده اسد در این زمینه بسیار سفت و سخت برخورد می‌کنند. وی یادآور شد که حافظ اسد، پدر بشار اسد، در دوره ریاست جمهوری خود و در سال ۱۹۸۲ سی هزار نفر در شهر درعا را به قتل رسانده و شعله‌های یک انتفاضه علیه خود را به سرعت خاموش کرد.

تظاهرات علیه حکومت بشار اسد از نزدیک به یک ماه قبل و زمانی که دختری دانش‌آموز بر روی دیوار مدرسه شعارهایی با مضمون آزادی نوشته و سپس دستگیر شد، آغاز گشت. از آن زمان تاکنون نزدیک به دویست نفر جان خود را از دست داده‌اند.
کمک آمریکا به اپوزیسیون سوریهروزنامه‌ی «واشنگتن پست» روز دوشنبه (۱۸ آوریل) به نقل از پایگاه ویکی‌لیکس گزارش داد که دولت آمریکا، از جمله از طریق کمک مالی، از فرستنده‌ی تلویزیونی اپوزیسیون سوریه در لندن پشتیبانی کرده است. این فرستنده که Barada نام دارد، دو سال پیش فعالیت خود را در لندن آغاز کرد و این اواخر به تولیدات خود افزود تا تظاهرات مردمی علیه دولت سوریه را پوشش دهد. طبق این گزارش، فرستنده‌ی تلویزیونی یاد شده، پیوندهای تنگاتنگی با «جنبش عدالت و توسعه» دارد که شبکه‌ای از سوری‌های تبعیدی در لندن است.

گفتنی است بشار اسد در نخستین اظهار نظر رسمی خود، ناآرامی‌ها در کشورش را "توطئه بیگانگان برای تجزیه سوریه" خوانده و از تن دادن به خواسته‌های مخالفان که از جمله خواستار آزادی‌های بیشتر، لغو قانون حالت فوق‌العاده، آزادی زندانیان سیاسی و مبارزه با فساد هستند، خودداری کرده بود.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.