خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱, پنجشنبه

حملات شدید نیروهای قذافی به شهر مصراته با بمب های خوشه ای


جــرس: به گزارش منابع خبری، به‌دنبال حملات شدید نیروی نظامی قذافی به مخالفان در شهر مصراته، بیش از هزار پناهجو بوسیله کشتی از این شهر به بنغازی فرستاده شدند و همزمان سازمان ملل با تاکید بر اولویت آتش بس، از قذافی خواسته است به کشتار مردم پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، در کشتی عازم بنغازی، پیکر «تیم هترینگتن» و «کریس هوندروس»، دو خبرنگاری که بر اثر گلوله باران شهر مصراته توسط قوای دولتی لیبی کشته شده‌اند نیز قرار داشت. این دو روز گذشته (چهارشنبه، ۲۰ آوریل) در حالی که مشغول گرفتن عکس از صحنه های نبرد بودند، کشته شدند.

در خبری دیگر اینکه روز پنجشنبه مخالفان حکومت لیبی در غرب این کشور از تصرف راه عبور به تونس خبر داده‌اند و در شهر مصراته نیز نبرد میان مخالفان و ارتش ادامه دارد.

در گزارشی دیگر از شبکه چهار انگلستان، دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا موضوع اعزام نیروی زمینی به لیبی را رد کرد و این احتمال که اتحادیه اروپا نیروی زمینی وارد لیبی کند را نیز منتفی دانست.

در روزهای اخیر گمانه‌زنی درباره دخالت نیروی زمینی کشورهای غربی در لیبی بسیار بالا گرفته بود و این گمانه‌زنی‌ها زمانی اوج گرفت که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای فرستادن مشاوران نظامی برای کمک به انقلابیون لیبی اعلام کردند.

دیوید کامرون گفت که شورای امنیت سازمان ملل مرزهایی را مشخص کرده و اجازه زیرپا گذاشتن آن‌ها، یعنی ورود نظامی به یک کشور و تصرف آن را به درستی نمی‌دهد. او تاکید کرد که "این چیزی است که نه ما می‌خواهیم نه مردم لیبی و نه دنیا."

کلاوز راینهارد، ژنرال سابق ناتو و نیروهای حافظ صلح در بالکان خواهان در پیش گرفتن راه‌کارهای دیپلماتیک و مذاکره با قذافی بر سر آتش بس شده است.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد که در مسکو به سر می‌برد امروز از رهبر لیبی خواسته است به جنگ و کشتار پایان دهد. از نظر سازمان ملل رسیدن به یک توافق دائمی و تضمین شده بر سر آتش بس اولویت درجه اول دارد.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز، مجددا معمر قذافی را متهم به "بکارگیری وحشیانه‌ترین خشونت‌ها" کرد و آن کشور را متهم به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای نمود که بکارگیری آن‌ها در همه دنیا ممنوع شده است.

در مقابل حکومت لیبی گفته است که "همه مردم را به سلاح مجهز می‌کند تا از خود در برابر حمله احتمالی نیروهای زمینی ناتو دفاع کنند." موسی ابراهیم، سخنگوی دولت در طرابلس گفته است که "اگر نیروهای ناتو به مصراته بیایند برای‌شان جهنمی درست می‌کنیم." او تاکید کرده است که "مقاومت در برابر این نیروها ده برابر سخت‌تر از عراق خواهد بود."

با این همه دولت فرانسه از قصد خود برای تشدید حملات هوایی علیه حکومت لیبی و اعزام مشاوران نظامی به مصراته خبر داده است.

شامگاه پنجشنبه سازمان دیده بان حقوق بشر گفت که که نیروهای معمر قذافی شهر تحت محاصره مصراته را هدف خمپاره های حاوی بمب خوشه ای قرار داده اند و خمپاره های حاوی مواد منفجره خوشه ای به محله های مسکونی مصراته، واقع در غرب لیبی، اصابت کرده است.

در حالیکه مخالفان مسلح سرهنگ معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، تازه ترین پیشنهاد آتش بس از سوی حکومت را رد کرده اند، یک سخنگوی شورای گذار ملی (مخالفان معمر قذافی) در شهر بنغازی اعلام کرده است که دیگر در لیبی بن بستی وجود ندارد، چرا که افزایش حملات هوایی ناتو علیه نیروهای دولتی وضعیت را برای مخالفان بهبود بخشیده است.

همزمان رسانه های بین المللی اعلام کرده اند که نیروهای بریتانیایی و همچنین افسران فرانسوی که از شامگاه چهارشنبه ۲۰ آوریل به آن‌ها ملحق می شوند، قرار است آموزش نیرو‌های انقلابی را برای استفاده از سلاح‌های تحویلی به آن‌ها و همچنین یافتن آرایش بهتر نظامی برای مقابله با نیروهای حامیِ قذافی عهده‌دار شوند.

این درحالیست که گلوله باران شهر مصراته، بعنوان تنها شهر غربی که در اختیار مخالفان حکومت قرار دارد، توسط قوای حکومتی همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدل حافظ غوغا، یک سخنگوی شورای گذار ملی (مخالفان معمر قذافی) در شهر بنغازی، روز چهارشنبه ضمن اعلام "رد پیشنهاد آتش بس پیشنهادیِ حکومت"، خاطرنشان کرد "با اینکه بریتانیا، ایتالیا و فرانسه اعلام کرده اند که مشاوران نظامی خود را برای کمک به مخالفان در لیبی اعزام خواهند کرد، اما هنوز هیچ یک از این مشاوران وارد لیبی نشده اند.

بر اساس این گزارش، فرانسه اعلام کرده است که این مشاوران برای حفاظت از غیرنظامیان کار خواهند کرد.

گفتنی است قطعنامه ۱٩٧٣ شورای امنیت سازمان ملل خواستار حفاظت از غیرنظامیان در لیبی در مقابل حملات دولت این کشور شده است. اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی بخشی از این قطعنامه است.

دو ماه پس از آغاز قیام علیه حکومت ۴۲ ساله معمر قذافی در لیبی، نیروهای زمینی بریتانیا با هدف شکستن بن‌بست نظامی کنونی به آن کشور وارد می‌شوند.

شماری از افسران نیروی زمینی فرانسه نیز، علی‌رغم اعلام مخالفت الن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه، با "اشغال نظامی لیبی"، در کنار سربازان بریتانیایی، آموزش نیروهای مخالف قذافی را در بنغازی عهده‌دار خواهند شد.

نیروهای بریتانیایی و همچنین افسران فرانسوی که انتظار می‌رود از چهارشنبه ۲۰ آوریل به آن‌ها ملحق شوند، آموزش نیرو‌های شورشی را برای استفاده از سلاح‌های تحویلی به آن‌ها و همچنین یافتن آرایش بهتر نظامی برای مقابله با سربازان قذافی عهده‌دار خواهند شد.

طی چند هفته اخیر، جنگ داخلی در لیبی با نوعی بن‌بست نظامی روبه‌رو شده و سربازان قذافی در طرابلس و شورشیان در شهر بنغازی وضعیت دفاعی خود را تثبیت کرده‌اند.

عقب‌نشینی آمریکا

اگرچه نیروهای شورشی از پوشش هوایی نیروهای ناتو برخوردارند، از زمان فراخوانده شدن نیروهای آمریکایی از جنگ و واگذاری فرماندهی عملیات هوایی به ناتو، حملات نیروهای قذافی علیه آن‌ها، به‌خصوص در شهر مصراته افزایش یافته است.

مصراته با حدود ۵۰۰ هزار جمعیت، مابین شهر سیرت، محل تولد قذافی، و شهر طرابلس قرار گرفته و در مناطق غرب لیبی تنها شهری است که همچنان در اختیار شورشیان مخالف قذافی قرار دارد.

گذشته از بن‌بست کنونی در جنگ که ادامه آن متضمن تخریب بیشتر تاسیسات شهری و انهدام زیرساخت‌های اقتصادی است، وضعیت زندگی روزانه در شهر مصراته اینک بسیار دشوار شده و تلفات انسانی در آن در حال افزایش است.

اگرچه قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت اشغال نظامی لیبی را تجویز نکرده، بر دفاع از جان ساکنان لیبی به هر وسیله‌ای تاکید ورزیده است. ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، که در اعلام خبر اعزام نیروهای زمینی بریتانیا به لیبی از الن ژوپه، همکار فرانسوی خود، کم‌احتیاط‌‌تر به نظر می‌رسید، ماموریت نیروهای زمینی اعزامی را آموزش نیروهای شورشی اعلام کرد.

مخالفان جنگ
جز مخالفت پاره‌ای از اعضای ناتو، مانند آلمان و ترکیه با جنگ در لیبی و خودداری آن‌ها از همراهی بریتانیا و فرانسه در اجرای طرح منطقه پرواز ممنوع بر فراز آن کشور، دولت‌های فرانسه و بریتانیا در این مورد با مخالفت‌های داخلی در کشور‌های خود نیز روبه‌رو هستند.
حزب لیبرال دموکرات بریتانیا و شریک دولت ائتلافی حزب محافظه‌کار، با مشارکت در جنگ خارجی مخالف است و یکی از چهره‌های شناخته‌شده آن حزب نیز بعد از انتشار خبر حضور نیروهای زمینی بریتانیا در لیبی هشدار داد که "آمریکا هم حضور در جنگ ویتنام را با اعزام مشاوران نظامی خود آغاز کرد."

اگرچه بریتانیا و فرانسه اعلام کرده‌اند که نیروهای زمینی اعزامی آن‌ها در جنگ علیه قذافی شرکت مستقیم نخواهند داشت، با این وجود رد امکان تقویت نیروهای زمینی اعزامی به لیبی در آینده نا‌ممکن، و تصمیم به افزایش تعداد آن‌ها در آینده، بدون نیاز به انتشار اطلاعیه‌های بعدی، ساده‌تر از اعلام حضور سربازان و افسران نیرو‌های زمینی بریتانیا و فرانسه در جنگ خواهد بود.

همزمان با اعزام رسمی نیروهای زمینی فرانسه و بریتانیا به لیبی، گفته می‌شود که تعدادی از نیروهای ویژه سابق بریتانیا نیز که به عنوان کار‌شناس نظامی به استخدام بعضی از کشور‌های عربی درآمده و به امر آموزش نیروهای نظامی آن‌ها مشغول‌اند، ممکن است به بنغازی اعزام و در کنار انقلابیون قرار گیرند.

فرانسه، «شورای موقت انتقال» لیبی را که در بنغازی مستقر شده، به رسمیت شناخته است، که این شورا عملا در نقش دولت جانشین قذافی معرفی شده و بعضی از کشورهای عربی (همچون قطر) نیز آن را به رسمیت شناخته‌اند.

هفته گذشته سه رهبر غربی: اوباما رئیس جمهور آمریکا، کامرون نخست وزیر بریتانیا و سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در مقاله ای مشترک که در روزنامه تایمز لندن انتشار دادند، خواستار کنار گذاشتن قذافی از قدرت و استقرار دولت جانشین در آن کشور شدند.

روسای دولتِ آمریکا و فرانسه و بریتانیا، همچنین در مقاله مشترک خود آورده اند که "بر اثر دخالت نيروهای اين کشورها و ائتلاف بين المللی، از جان هزاران غيرنظامی حفاظت شده است. اما مردم ليبی هنوز هم تحت حاکميت معمر قذافی از وحشيگيری و خشونت در عذاب اند. شهر اجدابيه موشک باران می شود. شهر ميسوراتا به شيوه های قرون وسطايی در محاصره قرار دارد. قذافی به اين طريق می کوشد مردم را به زانو درآورد. هرروز شاهد موارد بيشتری از آزار، قتل و مفقودالاثر شدن مردم هستيم. وظيفه و ماموريت ما بر اساس قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنيت سازمان ملل متحد حفاظت از جان غير نظاميان است و ما دقيقا مشغول انجام چنين ماموريتی هستيم. ماموريت ما سرنگون کردن قذافی با استفاده از نيروی نظامی نيست ولی نمی توان با ادامه حکومت قذافی برای ليبی آينده ای را متصور شد. دادگاه بين المللی کيفری به درستی در حال بررسی جنايات اين حکومت عليه غير نظاميان و نقض موازين و حقوق بين المللی است. بعيد است حاکمی مثل قذافی که مردم کشور خود را قتل عام می کند بتواند درآينده اين کشور نقشی ايفاء کند. ساکنان غيرنظامی و شجاع آن شهرها که در برابر هجوم نيروهای دولت ليبی مقاومت می کنند در صورت ادامه حکومت قذافی بر ليبی، با خطر انتقام جويی بيرحمانه ای روبرو خواهد شد. جامعه بين المللی نبايد آنها را به حال خود رها کند ."

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.