خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱, پنجشنبه

انتقاد از طرح موضوع تشکیل سازمان اطلاعات


جــرس: در واکنش به اظهارات فرمانده اسبق سپاه و دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، که خواستار جایگزینیِ "سازمان اطلاعات" به جای "وزارت اطلاعات" و بالتبع خروج از مجموعۀ دولت شده بود، یکی از روزنامه های اصولگرای چاپ تهران، این دیدگاه را مورد انتقاد شدید قرار داد.


گفتنی است در پی چالش های رخ داده پیرامون ماجرای وزیر اطلاعات و استعفا و برکناری و ابقای وی، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه "می توان وزارت اطلاعات در کشور را تبدیل به سازمان اطلاعاتی کرد"، گفته بود: "دستگاه اطلاعات کشور باید زیر نظر حاکمیت بوجود بیاید."

در همین رابطه روزنامه «سیاست روز»، در سرمقاله خود با عنوان "چرا وزارت اطلاعات نباید سازمان باشد؟" نوشت:
عصر روز گذشته سایت خبری تابناک که رابطه آن با محسن رضایی مشخص است، خبری به نقل از وی منتشر و در آن بحث لزوم تغییر ساختاری وزارت اطلاعات به سازمان را مطرح کرد.
در دولت محمد خاتمی چنین مباحثی مطرح و هدف موافقان خارج کردن دستگاه نظارتی - اطلاعاتی کشور از مجموعه دولت بود. با نگاهی خوشبینانه می‌توان گفت طراحان می‌خواستند جریان‌های انحرافی به وزارتخانه‌ای مهم راه‌پیدا نکرده و فجایعی مانند قتل‌های زنجیره‌ای، دیگر در کشور رخ ندهد. اما تغییر ساختاری مد نظر آقای رضایی در یک نهاد مهم و خروج آن از مجموعه دولتی که با رای مستقیم مردم انتخاب می‌گردد، چنین خواسته‌ای را برآورده می‌کند؟
دبیر مجمع تشخیص در ادامه این اظهار نظر با بیان اینکه "اطلاعات کشور می‌تواند به طور مثال مشابه صدا و سیما اداره شود" گفته است: "هر سه قوه کشور به اطلاعات نیازمند هستند و نظام هم نمی‌تواند بی‌ارتباط با اطلاعات باشد.معتقدم سازمان اطلاعاتی موفق تر از وزارت اطلاعات خواهد بود."اگرچه آقای رضایی در لفافه پیشنهاد تشکیل سازمان اطلاعات زیر نظر رهبری معظم انقلاب را برای چندمین بار داده‌اند، اما باید از ایشان پرسید که آیا به مضرات قرار گرفتن یک نهاد اطلاعاتی زیر نظر رهبری فکر کرده‌اید؟
آقای رضایی آیا به این موضوع اندیشیده که اگر طرح ایشان پیش از وقوع و کشف قتل‌های زنجیره‌ای عملیاتی شده بود، چه اتفاقی در کشور می‌افتاد و چه بلوایی علیه ولایت فقیه در خارج از مرزها به راه می‌افتاد؟
دلیل اصلی اینکه وزارت اطلاعات زیر مجموعه دولت قرار گرفته این است که به وکلای ملت در مجلس پاسخ‌گو باشد و چنانچه این وزارتخانه هم همچون وزارتخانه‌های دیگر دچار اشتباهی شده باشد به نام حاکمیت نوشته نشود.
سوال مهم از آقای رضایی این است که چگونه شما و همفکران جنابعالی از جمله برادر بزرگوارتان در مجلس شورای اسلامی تنها به این دلیل که سازمان تربیت‌بدنی و رییس آن بر اساس قوانین جاری به مجلس پاسخ‌گو نیست، با وجود قانون کوچک‌سازی دولت طرح تشکیل وزارت ورزش را ارائه می‌دهید، اما به موازات آن، از طرح تغییر ساختار اطلاعات کشور از وزارت به سازمان دفاع می‌کنید؟ آیا تربیت‌بدنی و لزوم پاسخ‌گویی رئیس ورزش به مجلس و نمایندگان ملت در نظام پارلمانی ایران مهم‌تر و حیاتی‌تر از پاسخ‌گویی وزیر اطلاعات است؟

لازم به یادآوری است محسن رضایی روز گذشته در جمع کارشناسان موسسه ای موسوم به «اندیشه ولایت»، با اشاره به موضوع "اطلاعات" گفت: در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا "اطلاعات" یک مساله حاکمیتی و فراتر از امور اجرایی است ، لذا در کشور ما نیز در شرایط مناسبی، می توان وزارت اطلاعات را تبدیل به سازمان اطلاعاتی کرد.

وی بدون اشاره به فشارهای وارده به دولت اصلاحات و محافلی که قصدِ خلع ید از دولت از اصلاحات از کلیه امور حساس داشتند، ادعا کرد "چند سال پیش که این موضوع را طرح کردم، عده ای از اصلاح طلبان با این موضوع مخالفت کردند ولی من همچنان اعتقاد دارم که اطلاعات کشور باید زیر نظر حاکمیت بوجود بیاید."
رضایی با بیان اینکه اطلاعات کشور می تواند به طور مثال مشابه صدا و سیما اداره شود، افزود: هر سه قوه کشور به اطلاعات نیازمند هستد و نظام هم نمی تواند بی ارتباط با اطلاعات باشد.
وی افزود: معتقدم سازمان اطلاعاتی موفق تر از وزارت اطلاعات خواهد بود.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.