خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱, پنجشنبه

رئیس مجلس خبرگان: اطرافیان احمدی نژاد کاری نکنند که موجب جدایی شود


جــرس: رئیس مجلس خبرگان اصولگرایان را به "گذشت" و "داشتن تحمل" توصیه کرد و گفت "هدف اصلی ما حفظ نظام است که امام فرمود از اوجب واجبات است و حفظ نظام وابسته به حفظ ستون آن است و ستون آن ولایت فقیه و ولی فقیه زمان است."


به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا مهدوی کنی طی مصاحبه ای با نشریه «شما»، ارگان حزب موتلفه، با بیان اینکه "همیشه دغدغه من این بود که روحانیت در مسائل سیاسی حضور داشته باشد . گاهی اوقات به دلیل بعضی از حوادث و شکست های ظاهری بعضی می گفتند دوره روحانیت گذشته و بی مصرف شده است . ولی بنده از همان اول عرض می کرده ام که اینطور نیست . ممکن است نوساناتی در مسائل سیاسی پیش بیاید امّا نباید اصول را فراموش کنیم . در جلسه ای که بحث تشریح منشور دوازده گانه اصولگرایی بود گفتم ما نباید فقط برای مجلس و انتخابات بحث کنیم . بحث ما در منشور اصولگرایی این نیست که فقط در مجلس باشد."

دبیرکل جامعه روحانیت، با تاکید بر حضور روحانیون در تمام عرصه های کشور گفت "یکی از نمادهای حضور روحانیت در خود مجلس است . اگر که به تدریج روحانیت هر دوره ای کم بشود این نشان می دهد که انقلاب دارد از مسیر خودش منحرف می شود ... نگویید که [اگر]فلان روحانی از فلان شهر انتخاب شود ، ممکن است در مجلس فعال نباشد و یک کلاهی تحصیل کرده امروزی ممکن است بتواند بیشتر فعال باشد . اینطور نباید فکر کرد . فعالیت در مجلس یک فعالیت جمعی است که راهنمایی آن به دست یک عده ای از نخبگان است . مجلس را نخبگان می گردانند . امّا یک عده ای باید باشندکه فعالیت این نخبگان را تأیید کنند و اگر روحانیت نباشد چیز بدی می شود .
حضور روحانیت در همه نهادهای انقلاب یکی هم مجلس برای بقای انقلاب لازم است. همین طور که روحانیت در اصل انقلاب رشد نموده و نمی شود انکار کرد در بقاء انقلاب نیز باید حضور داشته باشد ."

وی همزمان اظهار عقیده کرد "روحانیت نمی خواهد خودش را تحمیل کند . نباید هم تحمیل کند . این معنایش این نیست که هر چیز که ما بگوییم مردم گوش کنند. در مصادیق انتخاب ما این را نمی گوییم ولی می گوییم روحانیت حضور داشته باشد؛ مشاوره ای ، بحثی ، صحبتی ...بعضی از اصولگراها در حضور خود من در یک جمعی اظهار کردند که روحانیت نفوذ خودش را از دست داده و دیگر نمی تواند مردم را جمع کند . پس باید چه کار بکنیم ؟ باید یک کاری کنیم که مردم را جمع کنیم . خوب حالا مردم را بخواهیم جمع کنیم چه کار کنیم ؟ باید شعارهای روحانی و شعارهای امام را عوض کنیم ؟ شعارهای اسلامی و انقلابی یا سنتی را حذف کنیم ؟ یک شعارهایی بدهیم که یک طبقه دیگری از مردم را جذب کنیم ؟ این مسئله ایران [و مکتب ایرانی] و این حرف ها شاید معلول همین فکر است ... این مثل آن حرفی می ماند که در زمان رفراندوم جمهوری اسلامی امام فرمود جمهوری اسلامی. نگویید دموکراسی اسلامی . اسلامی را با دموکراتیک قاطی نکنید ."

رئیس مجلس خبرگان ادامه داد "... با شعارهایی که ریشه محکم و ریشه فطری در دل ها ندارد در موقع خطر نمی توان مردم را نگه داشت . یک جوان ممکن است به اسم ایرانی در یک راهپیمایی شرکت کند اما وقتی خطر باشد خیلی هایشان فرار می کنند . ولی وقتی پای اسلام وسط باشد و به نام اسلام باشد با اعتقاد می ایستند...
اما اگر بخواهیم اصول را حفظ کنیم ، انقلاب را حفظ کنیم باید گذشت داشته باشیم . این نمی شود که بنده یک اصولی را بگویم قبول دارم ولی در مقام پیاده کردن مصادیقش بگویم الا و لابد همینی که من می گویم باید باشد . من به آْن دوست دیگر هم که بحث همین نفوذ روحانیت را مطرح کرد گفتم مسائل اجتماعی ، سیاسی را در کوتاه مدت نگاه نکنید . همیشه در دراز مدت نگاه کنید ."

مهدوی کنی پیرامون انقلاب مشروطه و آنچه چالش میان روحانیون مخالف مشروطه و موافق آن پیش آمد، و ارتباط آن با امروز اظهار عقیده کرد "اگر در مشروطه این اشتباه شد که حتی بعضی از علمای بزرگ هم اشتباه کردند نگاه کوتاه مدت بود . همین که دیدند یک مخالفتی شد و آن مخالفت ضعف جریان شد خود آقایان اشتباه کردند و جریان مخالف را تأیید کردند . شهادت شیخ فضل الله نوری همین بود. به یک معنا خود روحانیت هم تقصیر داشت . باید می گفتند شیخ فضل الله یک مخالفتی کرده باید با او راه آمد نه اینکه به دست دشمن رهایش کنند و دشمن هم محکمه تشکیل بدهد و یک عالم بزرگوار ، مجتهد مسلم جامع الشرایط را با آن سوابق محکوم به اعدام کند بعد هم پای دارش کف بزنند . چه اشتباه بزرگی کردند . ولی بعد فهمیدند که این مسئله ای را حل نکرد و ضربه بزرگی به روحانیت زد. بعد مرحوم بهبهانی از بین رفت، بعد دیگران از بین رفتند . امروز ما مراقب باشیم این اشتباهات را نکنیم ."

رئیس مجلس خبرگان و دبیرکل جامعه روحانیت افزود "ما طرفدار انقلاب و امام هستیم ، شاگردان او هستیم . بنا براین گذشت می خواهد. هدف اصلی ما حفظ انقلاب و نظام است که امام فرمود حفظ نظام از اوجب واجبات است و حفظ نظام وابسته به حفظ ستون آن است و ستون آن ولایت فقیه و ولی فقیه زمان است.در راهپیمایی بیست و دوم بهمن بعضی ها مرگ بر آمریکا را می گویند و بعد به ما هم که می رسند می گویند حاج آقا اوضاع هم خوب نیست . یک فکری برای اوضاع بکنید . می گویم چی شده که آمدی مرگ بر آمریکا می گویی ، نظام را تأیید می کنی ؟ من تحلیل خودم را به دوستان اینطور می گویم، مردم ما که انقلابی هستند قلبشان دو لایه دارد. لایه زیرین و لایه رویین . لایه رویین مشکلات را می بیند. اما لایه زیرین وابسته به اسلام و انقلاب است. مثلا روز نم دی، همین مردم که برخی از آنها شاید به جناح مخالف رای داده بودند وقتی دیدند مسئله اصل انقلاب و امام حسین مطرح است آمدند و از عمل مخالفان اظهار برائت کردند. این فرهنگ را باید حفظ کنیم و این نمی شود الا اینکه کسانی که مسوولیت دارند باید گذشت داشته باشند یعنی برای مصالح عالیه مصالح کوچکتر را فدا کنند ."

وی با اشاره ای تلویحی به چالش های میان اصولگرایان با برخی دولتمردان گفت "بنده اگر که در مقام ریاست در جمهوری اسلامی باشم اگر یک وقت احساس کنم که اگر الان بروم کنار به مصلحت است باید بروم . مردم که این را ببینند می گویند پس معلوم می شود یک چیزی هست که فلانی با همه این امکانات و با همه این چیزهایی که داشته و کسی هم نمی توانسته او را بیرون کند ولی خودش رفت . باید این انقلاب را حفظ کنیم و بدانیم برای حفظ انقلاب گذشت لازم است و اینطور فکر نکنیم که برای حفظ انقلاب باید من باشم . این یکی از اشتباهات است . بعضی ها فکر می کنند واقعاً اگر بروند کنار هیچکس و هیچ چیز باقی نمی ماند . نه اینجوری نیست . بنده بروم کنار طوری نمی شود. ستون خیمه را باید حفظ کرد ."

وی در همین زمینه خطاب به دولت گفت "نکته آخر من توصیه به دولتی ها و رئیس جمهور است که واقعاً یک وقت خدای ناکرده ، خود رئیس جمهور را نمی گویم ، اطرافیان کاری نکنند که باعث جدایی بشود."

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.