خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲, جمعه

یگان دریایی نیروی انتظامی مانع ادامه مسیر کشتی های حامل دانشجویان متحصن به سمت بحرین شد


جــرس: بعد از آنکه رسانه های خبری اعلام کردند بدنبال تحصن دانشجویان حامی جریان اصولگرا، در برابر سفارت عربستان در تهران، چند صد تن از همین طیف با دو کشتی از بندر بوشهر به سمت بحرین حرکت کرده اند، غروب جمعه به وقت محلی، منابع خبری در ایران گزارش کردند که گشت دریایی نیروی انتظامی از حرکت دو لنج حامل "دانشجویان متحصن"به سوی بحرین جلوگیری کرده و نهایتا هر دو لنج به ساحل ایران بازگشته‌اند.

سرنشینان این دو لنج، بعد از سه روز تحصن در بندر بوشهر، این منطقه را به مقصد بحرین و در جهت دفاع از شیعیان آن کشور ترک کرده بودند.

گفتنی است در حالی که موضوع "دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی بحرین"، این روزها مورد تأکید مقام‌های بحرینی و انکار مقام‌های ایرانی قرار گرفته، چند صد دانشجوی حامی حکومت که از دانشگاه‌های جنوب ایران معرفی شده‌اند، با تحصن در بوشهر، به آنچه "کشتار وحشیانه مردم مظلوم و بی‌دفاع بحرین توسط آل سعود و آل خلیفه" می‌خواندند، اعتراض کرده و به گزارش خبرگزاری فارس، این متحصنین ناگهان ظهر جمعه پس از قرائت بیانیه‌ای "به صورت خودجوش" سوار بر دو لنج عازم آب‌های بحرین شده‌ بودند.

خبرگزاری های فارس و مهر در مورد شمار سرنشینان این دو لنج آمار متفاوتی را منتشر کرده‌اند، به طوریکه خبرگزاری فارس نوشته است ۷۰ نفر سرنشین این دو لنج بوده‌اند، خبرگزاری مهر به نقل از عباس عالی‌زاده که سخنگوی تحصن‌کنندگان معرفی شده، تعداد سرنشینان را ۲۰۰ نفر ذکر کرده است.
عالی‌زاده که در گفت‌وگو با مهر به عدم اخذ مجوز برای این اقدام اذعان کرده بود، این اقدام را حرکتی "کاملاً خودجوش" در راستای کمک به مردم بحرین خوانده بود.
وی همچنین گفته بود که هر دو کشتی مورد استفاده در این اقدام "کاملاً شخصی" هستند و ابراز امیدواری کرده بود که تحصن‌کنندگان "با هیچ مانعی بر سر راه خود مواجه نشوند تا بتوانند به یاری مردم مظلوم بحرین بشتابند."

گفتنی است در همین زمینه مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خلیج فارس بوشهر نیز به خبرگزاری فارس گفته بود که "از آنجا که کشتی مناسبی در اختیار ما قرار ندادند، خودمان اقدام کردیم و توانستیم این دو کشتی را فراهم کنیم" و تأکید کرده بود که "تا آنجا که اجازه دهند، جلو خواهیم رفت."

بر اساس گزارش فارس، با این حال عبور این دو لنج از آب‌های سرزمینی ایران با ممانعت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روبه‌رو شده و ساعتی پس از آن منابع خبری در ایران گزارش دادند که گشتی‌های نیروی انتظامی هر دو لنج را به سوی سواحل بوشهر هدایت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در زمان عزیمت این دو لنج از ساحل بوشهر، از ورود دانشجویان دختر ممانعت شده و در مقابل خبرنگاران پرس تی‌وی، شبکه دولتی انگلیسی‌زبان ایران، و شبکه تلویزیونی «فلسطین الیوم» سوار بر این دو لنج شده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون از زبان مقام‌های رسمی خود مدعی حمایت معنوی از اعتراض‌ها در بحرین و برخی دیگر از کشورهای عربی بوده و اتهام دخالت مستقیم در وقایع داخلی این کشورها را رد کرده است.

با این حال چندی پیش علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، در نامه‌ای به سازمان ملل متحد، خواهان اقدام سریع و جدی شورای امنیت در قبال وقایع بحرین شد و در عین حال تصریح کرد که جمهوری اسلامی نمی‌تواند نسبت به این تحولات و عواقب ناشی از آن بی‌تفاوت بماند، چراکه ادامه روند جاری و عدم حل بحران بحرین می‌تواند به "بی‌ثباتی منطقه خلیج فارس" منجر شود.

اما مواضعی که برخی از مقام‌های غیررسمی جمهوری اسلامی و نیز شماری از نمایندگان مجلس در مورد مسائل بحرین اتخاذ کردند، شدیدتر از مقام‌های رسمی ایران بود و از جمله روح‌الله حسینیان، از نمایندگان حامی دولت در مجلس ایران، گفته بود که ایران باید به مداخله نظامی در بحرین بیندیشد.
در هفته‌های اخیر به موازات شدت گرفتن سرکوب معترضان بحرینی، روابط بحرین و ایران نیز دچار تنش شده است و دو طرف چندین وابسته دیپلماتیک یکدیگر را از خاک خود اخراج کردند.

ایران به ویژه منتقد جدی حضور نیروهای نظامی عربستان و چند کشور عربی دیگر در درگیری‌های اخیر بحرین است، اما مقامات بحرینی مدعی شده اند که نیروهای خارجی حاضر در بحرین، نیروهای شورای همکاری خلیج فارس هستند و تا زمانی که تهدید ایران برطرف نشود در این کشور حضور خواهند داشت.

ادامه تحصن مقابل سفارت عربستانهمزمان منابع خبری گزارش داده اند که روز جمعه در دومین روز تحصن تعدادی از دانشجویان حامی حکومت در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران، معترضین خواستار آن شدند که وزارت امور خارجه باید اقدامات تندی در قبال كشتار و جنایات مردم مسلمان بحرین انجام دهد و خواستار تجدید نظر ایران در روابطش با عربستان سعودی شدند. معترضان شعار می‌دادند: "کلا کلا آل سعود"، "کلا کلا آل خلیفه"، "الشعب یرید الموت آل سعود"، "مقاومه مقاومه لانقبل مساومه"، "الله اكبر خامنه‌ای رهبر"، "لا اله الا الله"، "مرگ بر آمریكا"، "مرگ بر اسراییل"، "مسلمان بحرینی تو رهرو حسینی"، "الموت لآمریكا"، "الموت لاسراییل"، "یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا"، "شعار هر مسلمان مرگ بر آمریكا" و "شعار هر مسلمان مرگ بر اسراییل".

خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که در این گردهمایی علیرضا زاكانی، نماینده اصولگرای مجلس طی سخنانی خاطرنشان كرد: نماد تام و تمام اسلام آمریكایی در آل‌سعود امروز وجود دارد و آل‌سعود امروز در سراشیبی سقوط قرار گرفته و آن‌ها از درون پاشیده شده‌اند و چیز دیگری برای عرضه ندارند. امیدواریم خدا آن‌گونه كه وعده یاری داده است دستان خائنان را از جان و مال مسلمین كوتاه كند.

همچنین مهدی کوچک زاده، عضو فراكسیون انقلاب اسلامی مجلس نیز طی سخنانی برای متحصنین گفت: عربستان سعودی و رژیم آل خلیفه باید دست از جنایت‌های خود بردارند و بدانند در آینده نزدیك انتقام الهی از آستین مردم منطقه بیرون خواهد آمد. انتقام الهی از آستین مردم منطقه بیرون خواهد آمد و حرم مطهر پیامبر اسلام و خانه كعبه را از دست این جنایتكاران رها خواهد كرد و مردم مسلمان به زیارت خانه بدون وجود آل‌سعود خواهند رفت.

 

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.