خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ فروردین ۳۱, چهارشنبه

وزیر خارجه کویت از اخراج دیپلمات های ایرانی خبر داد


جــرس: در ادامه تنش های دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه، منابع عربی روز چهارشنبه ٢۰ آوریل گزارش دادند که وزیر خارجه کویت، به طور رسمی اخراج دیپلمات‌های ایرانی از خاک کویت به اتهام جاسوسی را تأیید کرده و با لحنی خاص مدعی شده است: "ما آن‌ها (دیپلمات های جمهوری اسلامی) را با اردنگی بیرون انداختیم."


به گزارش العربیه، شیخ محمد السالم الصباح، در حاشیه نشست سالانه وزیران شورای هماهنگی خلیج فارس و اتحادیه اروپا در ابوظبی، بدون فاش کردن نام این دیپلمات‌های اخراجی و ذکر تعداد آنها، اعلام کرد که این افراد به دلیل ارتباطشان با یک شبکه جاسوسی، اخراج شده‌‌اند.

همزمان واحد مرکزی خبرِ صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که افراد اخراج شده از کویت، سه دیپلمات و یک کارمند سفارت هستند.

کویت پیش از این و در تاریخ ۹ فروردین‌ماه نیز، سه عضو مرتبط با این شبکه جاسوسی ایران را؛ دو ایرانی و یک کویتی، به اعدام محکوم کرده بود.

دولت کویت این افراد را متهم کرده بود که برای سپاه پاسداران از پایگاه‌های کویتی و آمریکایی در خاک کویت اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده‌اند؛ اتهامی که ایران آن را رد کرده است.

وزیر خارجه کویت پیشتر خاطر نشان کرده بود که این شبکه جاسوسی از زمان حمله نیروهای آمریکایی به عراق، به کار جاسوسی مشغول بوده است.

پس از مبادرت کویت به اخراج سه دیپلمات ایرانی از خاک کشورش به اتهام ارتباط با این شبکه، ‌ایران نیز در اقدامی متقابل از سه دیپلمات کویتی خواست تا ظرف ۱۰ روز خاک ایران را ترک کنند.

روز چهارشنبه روزنامه‌های کویتی گزارش کردند که سه دیپلمات این کشور که از خاک ایران اخراج شده بودند روز سه شنبه وارد کویت شده‌اند.

علاوه بر متهم شدن ایران به جاسوسی از سوی کویت، دولت بحرین نیز ۲۳ فروردین‌ماه اعلام کرد که دو شهروند ایرانی و یک تبعه بحرین را به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران محاکمه کرده‌است؛ اتهامی که وزارت خارجه ایران آن را "عاری از صحت" دانسته است.

اختلاف میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس از زمانی شدت گرفت که به دنبال بالاگرفتن ناآرامی‌ها در شیخ‌نشین بحرین و سرکوب مخالفان، ایران دولت بحرین را به باد انتقاد گرفت و به حضور نیروهای نظامی شورای همکاری خلیج در این کشور اعتراض کرد.

در واکنش به خشم مقامات ایران، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز، در نشست خود در تاریخ ۲۹ فروردین از جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کردند تا از آنچه "مداخله و تحریکات آشکار ایران" در امور این کشورها خوانده اند، جلوگیری کنند.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شیخ خالد بن حمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، در گفت‌و گو با خبرنگاران، "تبلیغات منفی ایران علیه بحرین" و سایر کشورهای حاشیه خلیج "در دو ماه گذشته" را بی سابقه دانست و گفت که تا پیش از این ایران معمولا برای مدتی کوتاه دست به این اقدامات می‌زد و سپس عقب می‌نشست، اما این‌بار قضیه متفاوت است.

این مقام بحرینی همچنین خاطرنشان کرد که شورای همکاری خلیج فارس، تمامی شواهد موجود در مورد تهدیدات ایران و حزب‌الله را به پیوست نامه‌ای، برای دبیر کل سازمان ملل ارسال کرده‌است. 

هنوز از واکنش رسمی مقامات جمهوری اسلامی در خصوص اقدامات و اظهارات روزهای اخیر مقامات کویتی و بحرینی، خبری منتشر نشده است.
 

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.