خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ اردیبهشت ۳, شنبه

شلیک مستقیم به تشییع‌کنندگان کشته‌های جمعه خونین / دیکتاتوری سوریه، امروز هم ۱۲ قربانی گرفت

چکیده :امروز در حالی معترضان در سوریه شعار «الشعب یرید اسقاط النظام» سر می‌دادند که جنازه‌های کشته‌شدگان روز قبل را بر دست داشتند. اما نیروهای امنیتی سوریه حتی به مردمی که از مسجد در حال حرکت به سمت گورستان بودند تا جنازه کشته‌شدگان را دفن کنند، نیز رحم نکردند....
کلمه – گروه سیاسی: فردای جمعه خونین در سوریه، که پس از هجوم نیروهای دولتی به معترضان دست‌کم ۸۸ قربانی گرفت، دیکتاتوری این کشور باز هم دست از کشتار برنداشت و در مراسم تشییع جنازه و عزاداری برای کشته‌شدگان روز جمعه نیز دست‌کم ۱۲ نفر را کشت.
امروز در حالی معترضان در سوریه شعار «الشعب یرید اسقاط النظام» سر می‌دادند که جنازه‌های کشته‌شدگان روز قبل را بر دست داشتند. اما نیروهای امنیتی سوریه حتی به مردمی که از مسجد در حال حرکت به سمت گورستان بودند تا جنازه کشته‌شدگان را دفن کنند، نیز رحم نکردند.
جالب است که تلویزیون سوریه ادعا کرد برخی تظاهرکنندگان، بسته‌ها و شیشه‌های پر از خون به خیابان‌ها آورده بودند تا صحنه‌سازی کنند و «برای رسانه‌های بیگانه، خوراک تهیه کنند»! این ادعا البته برای ایرانیان ناآشنا نیست، چرا که نظیر آن را در جریان اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ در ایران دیده است.
از همین روست که وقتی خبرگزاری ایرنا به رغم کشته شدن دهها نفر در روز جمعه در سوریه، تیتر می‌زند که «سوریه جمعه‌ی آرامی را پشت سر گذاشت» کسی تعجب نمی کند؛ حتی اگر تلویزیون و خبرگزاری دولتی سوریه هم اذعان کرده باشد که چندین نفر در شهرهای مختلف این کشور کشته شده‌اند.
رسانه‌های دولتی سوریه، برخلاف همتایان ایرانی خود، لااقل اصل خبر را انکار نمی‌کنند. اما آنها هم به همه واقعیت اعتراف نمی‌کنند و ضمن اذعان به وجود ناآرامی و کشته شدن مردم، قتل آنها را به تیراندازان مسلحی نسبت می‌دهد که البته تاکنون هیچ‌یک از آنها معرفی نشده‌اند.
کشته شدن دوازده نفر در اعتراضات امروز
امروز خبرگزاری رویترز به نقل از یک گروه حقوق بشری سوری گزارش داد که ۱۲ غیرنظامی روز شنبه در دمشق و اطراف آن در جریان تشییع جنازه کشته شدگان روز جمعه توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده اند.
شاهدان عینی می گویند که مأموران امنیتی در حومه دمشق و همچنین در روستای ازرع در جنوب سوریه به سوی مردمی که برای برای تشییع جنازه کشته شدگان دیروز جمع شده بودند، تیراندازی کردند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی و فعالان حقوق‌بشر گزارش داد که تک‌تیراندازان مستقر در پشت‌بام‌ها در استان‌های درعا و دوما، شرکت‌کنندگان در مراسم سوگواری قربانیان تظاهرات روز جمعه در سوریه را هدف گرفته و دست‌کم هشت تن را کشته‌اند.
به نوشته دویچه وله، در دوما واقع در شمال دمشق، در حالی که صف سوگواران از مسجدی به سوی گورستان در حرکت بوده، هدف تیراندازی تک‌تیراندازانی قرار گرفته که به گفته‌ی شاهدان عینی در پشت‌بام‌ها سنگر گرفته بودند. در این ماجرا دست‌کم سه ‌تن کشته و پنج تن مجروح شده‌اند.
در استان جنوبی درعا نیز حوادث مشابهی روی داده و شلیک تک‌تیراندازان به صف سوگواران در برابر بیمارستانی، به کشته ‌شدن دست‌کم پنج تن دیگر انجامیده است.
شاهدان عینی گفته‌اند که دهها هزار نفری که در این تشییع جنازه ها حضور داشتند، با سر دادن شعارهایی خواهان سرنگونی حکومت سوریه شده‌اند.
اما خبرگزاری رسمی سوریه از تجمع تعداد محدودی از مخالفان در چند نقطه کشور خبر داده و اعلام کرده است که تیراندازی ها کار “تبهکاران مسلح” بوده است!
استعفای دو نماینده مجلس و یک روحانی در درعا
امروز دو نماینده پارلمان و یک روحانی رسمی نیز که حوزه نمایندگی و فعالیت هر سه در استان درعا بود، در اعتراض به خشونت نیروهای دولتی علیه معترضان سوری استعفا کردند.
ناصر حریری و خلیل رفاعی دو نماینده شهر درعا در جنوب سوریه (پایگاه اصلی معترضان) و هر دو از نمایندگان مستقلی بودند که در حزب حاکم بعث عضویت نداشتند.
آقای حریری به بی بی سی عربی گفت که استعفای او در اعتراض به نحوه برخورد با معترضان بوده است نه در مخالفت با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه.
مفتی رزق عبدالرحمن ابوزید، روحانی منصوب دولت در استان درعا هم به خبرگزاری رویترز گفت که در اعتراض به کشتار مردم توسط مأموران امنیتی از سمت خود کناره گیری کرده است. او که از سوی دولت برای استان درعا تعیین شده بود، به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت که در اعتراض به تیراندازی نیروهای پلیس به سوی مردم معترض از مقام خود استعفا می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مفتی ابازید که نخستین روحانی معترض در سوریه است، همچنین گفته است: «در سطوح بالای حکومتی اعلام می‌کنند که به مردم شلیک نخواهد شد، ولی ما با دیدن واقعیت روی زمین می‌بینیم که چنین نیست.»
محکومیت بین‌المللی کشتار معترضان در سوریه
سرکوب خشن مخالفان توسط رژیم سوریه با واکنش انتقادی شدید محافل بین‌المللی روبرو شد. دولت های آمریکا و بریتانیا و دبیرکل سازمان ملل متحد به حوادث دیروز سوریه واکنش نشان داده اند. پارلمان اتحادیه‌ی اروپا نیز خشونت علیه تظاهرکنندگان مسالمت‌جو را محکوم کرد و خواهان پایان فوری خونریزی در این کشور شد. پارلمان اروپا همچنین خواستار پایان فوری بازداشت‌های خودسرانه، قتل و شکنجه‌ی مخالفان شد.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با صدور بیانیه ای اقدام تازه حکومت سوریه در سرکوب معترضان را قویا محکوم کرد. او همچنین حکومت بشار اسد را به تلاش برای دریافت کمک از ایران برای سرکوب مردم معترض متهم کرد. اوباما گفت: “پرزیدنت اسد به جای اینکه به مردم گوش فرا دهد، خارجی ها را مقصر می داند و از ایران برای سرکوب شهروندان سوریه کمک می خواهد و به همان شگردهای وحشیانه ای متوسل می شود که متحدان ایرانی اش استفاده کرده اند.”
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفت که به شدت از شنیدن خبرهای مربوط به کشته شدن معترضان در سوریه نگران شده و از مقامات سوری خواست که خویشتنداری نشان دهند.
گیدو وستروله، وزیر خارجه‌ی آلمان نیز روز شنبه در برلین، سرکوب خشن تظاهرات در سوریه را شدیدا محکوم کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند. وی گفت زمان آن فرارسیده که دولت سوریه به جنبش دمکراسی‌خواهی تمکین کند.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم خواستار انجام تحقیقات در مورد حوادث روز جمعه در سوریه شده است.
حکومت سوریه اما انتقادهای بین‌المللی را «غیرعینی» خواند و آن‌ها را رد کرد. یک نماینده‌ی دولت سوریه به خبرگزاری دولتی این کشور گفت: اوباما وضعیت سوریه را برپایه‌ی «فاکت‌های عینی» داوری نکرده و سوریه از موضع‌گیری آمریکا متاسف است!

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.