خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲, جمعه

آمادگی مخالفان دولت بشار اسد برای برپایی تظاهرات بزرگ اعتراضی


جرس: رئیس جمهوری سوریه روز پنج‌شنبه با صدور چهار فرمان، رسما لغو حالت فوق العاده و انحلال دادگاه عالی امنیت کشور را پس از حدود پنج دهه اعلام کرد و همزمان نیروهای امنیتی سوریه برای مقابله با  "تظاهرات بزرگ" روز جمعه در برخی شهرهای این کشور تدابیر ویژه ای را به اجرا گذاشته اند.


بشار اسد علاوه بر لغو حالت فوق‌العاده و انحلال دادگاه عالی امنیت کشور، در فرمان دیگری با اعلام قانون حق سازماندهی و برگزاری راهپیمایی مسالمت‌آمیز برای شهروندان، آن را بخشی از حقوق اساسی مردم سوریه قلمداد کرد که پیشتر، قانون اساسی این کشور آن را به رسمیت شناخته است.

اسد همچنین در فرمان دیگری تاکید کرد فقط نیروهای پلیس مامور رسیدگی به جرایم و بازجویی از مظنونان هستند. با این فرمان نیروهای امنیتی حق دخالت در چنین اموری را نخواهند داشت.


خاطر نشان می‌شود سه‌شنبه 30 فروردین، کابینه سوریه از لغو قانون حالت فوق‌العاده و انحلال دادگاه عالی امنیت کشور با هدف پاسخ‌گویی به خواسته‌های مردمی خبر داده بود.

همچنین وزارت کشور سوریه با صدور بیانیه‌ای از مردم این کشور خواسته بود در شرایط کنونی در برقراری ثبات وامنیت به مقامات مربوطه کمک کنند تا بتوانند وظایف ملی خود را انجام دهند.


مقامات سوری از جمله اسد با تاکید بر اصلاحات اساسی در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی در عین حال درباره توطئه‌چینی دشمنان سوریه برای بی‌ثبات کردن و ایجاد فتنه در این کشور هشدار داده‌اند.

بشار اسد به هنگام برگزاری اولین نشست دولت جدید سوریه گفته بود: سوریه اکنون در مرحله بسیار حساسی به سر می‌برد و کشور در معرض توطئه قرار دارد.

وی با اشاره به دیدارهای فراوان خود با گروه‌های مختلف مردمی بر ضرورت رسیدگی سریع و جدی به مشکلات مردم تاکید و توصیه‌هایی را در این زمینه به دولت جدید ارائه کرد و از دولت جدید خواست گام‌های اصلاح‌طلبانه را در این زمینه بردارد.

اسد خاطر نشان کرده بود: چالش‌های پیش روی ما و دولت، بسیار زیاد است و ملت سوریه به این دولت امید بسته است و هیچ دولتی در هر شرایطی بدون حمایت‌های مردمی نمی‌تواند به موفقیت دست یابد.

وی گفته بود: در دیدارهایی که طی هفته گذشته با گروه‌های مختلف مردمی داشتم، متوجه شدم که شکافی در حال ظاهر شدن میان نهادهای دولتی و شهروندان است و باید این شکاف پر شود، می‌توانیم این شکاف را پر کنیم ولی تنها راه پر کردن این شکاف، اعتماد ‌سازی میان دولت و شهروندان است.

اسد تاکید کرده بود‌: همانطور که می‌دانید سوریه اکنون در مرحله بسیار حساسی به سر می‌برد، و همانطور که در سخنانم در مقابل نمایندگان مجلس الشعب گفتم، سوریه در معرض توطئه قرار دارد، البته اصلاحات در حال انجام است، ولی توطئه همواره علیه سوریه وجود دارد.


استقرار نیروهای نظامی


در همین حال به گزارش بی بی سی، واحدهای ارتش به منظور جلوگیری از برگزاری تجمع مخالفان در نقاط مختلف شهر حمص، از مراکز اصلی تظاهرات مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری، مستقر شده اند. تظاهرات اعتراضی حدود یک ماه پیش و با طرح خواست هایی شامل اصلاحات و آزادی سیاسی، لغو وضعیت فوق العاده و مبارزه با فساد در تشکیلات حکومتی آغاز شد اما با گذشت زمان و خودداری حکومت از واکنش نسبت به این خواست ها، به تدریج به درخواست تغییرات اساسی در رژیم منجر شده است.
از سوی دیگر، هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، خشونت در سوريه را محکوم کرد و گفت: دولت سوريه بايد به بازداشت های خودسرانه و شکنجه زندانيان پایان دهد.

به گزارش رويترز کلينتون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت ما به ويژه نگران وضعيت در شهر حمص هستيم. گزارش های متعددی خبر از خشونت و تلفات در ميان افراد غير نظامی و ماموران دولت می دهد.


فعالان سوری می‌گويند از روز دوشنبه تاکنون، ۲۰ نفر از معترضان هوادار دمکراسی به ضرب گلوله سربازان و دیگر نیروهای سوری جان باختند.

کلینتون از دولت سوریه خواست به خشونت پایان دهد و به  مطالبات مشروع مردم سوریه که خواهان اصلاحات بنیادی و پایدار هستند، پاسخ دهد.

در همین حال سازمان ديدبان حقوق بشر  به تازگی با انتشار بيانيه‌ای سازمان‌های امنيتی و اطلاعاتی سوريه را به شکنجه صدها تظاهرکننده بازداشت شده در روزهای اخير متهم کرده است.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.