خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ تیر ۹, چهارشنبه

رهنورد: پیوستن به کنوانسیون های جهانی جلوی سرکوب های داخلی را می گیرد

جرس: جمعی از فعالان جنبش زنان از طیفهای مختلف فکری، در دیدار با زهرا رهنورد و میرحسین موسوی مسائل زنان، جنبش زنان و چگونگی پیوند آن را با جنبش سبز مطرح کردند و با تاکید بر اینکه جنبش زنان به عنوان بخشی از بدنه جنبش سبز در یک ساله اخیر نقش مهمی در پیش‌روی اهداف جنبش داشته، مخالفت شدید خود را با سیاست‌هایی که در حال حاضر برای زنان اعمال می‌شود، عنوان کردند. رهنورد در این دیدار پیوستن به کنوانسیون های جهانی را مانعی برای سرکوب های داخلی دانست.


به گزارش کلمه، دکتر زهرا رهنورد به عنوان یکی از فعالان حقوق زنان، می گوید: جنبش زنان و جنبش سبز ارتباط ارگانیک جدایی ناپذیری با یکدیگر دارند. یعنی بدون زنان، جنبش سبز نمی تواند موفق شود چرا که نیمی از جمعیت را زنان تشکیل می دهند . دلیل تاکید من روی ارتباط ارگانیک جنبش سبز و جنبش زنان این است که این دو جنبش به آرمانهایشان با هم خواهند رسید . این دو نمی توانند از هم جدا شوند. بنابراین ، جنبش سبز باید درباره زنان ، آسیب پذیری فعلی و نیز آینده شان شاخصه های متقنی داشته باشد.

نه قانون گذار، نه قانون و نه عرف واقعیت وجودی زن را نمی بیند

به گفته زهرا رهنورد مسئله زنان تنها یک مسئله زنانه نیست؛ بلکه یک مسئله ملی و فراتر از آن جهانی است: من همیشه این را تکرار می کنم که زندگی بشری پروازی است که با دو بال انجام می گیرد. یک بال زن و یک بال مرد و هیچ پروازی تا کنون با یک بال موفق نبوده است. زنان در کشور ما و در سطح جهانی مدت ها در زیر پوست تاریخ فعالیت داشتند. آنها در طول تاریخ حضور داشتند اما این حضور دیده نمی شده است اما بعد از مشروطه در ایران، زنان از زیر پوست تاریخ بیرون آمدند و در لایه های آشکارتر فعالیت کردند و این فعالیت امروز به آنها حضوری عینی بخشیده است. ما امروز با یک معضل عجیبی روبرو هستیم . این معضل واقعیت وجود زن در شرایط فعلی کشور ما و در فرهنگ و قانون و قانون گذار در مقابل این واقعیت وجودی است. این زنی که امروز پا به عرصه وجود گذاشته است نه قانون گذار او را درک می کند ، نه قانون و نه فرهنگ . با این معضل چه باید کرد؟

به باور این استاد دانشگاه، نخستین راه، برای حل معضل این است که قبول کنیم زن یک حقیقت است. او در این باره می گوید: جمله "فاطمه فاطمه است" حاکی از آن است که حضرت فاطمه فقط در مناسبات خانواده دیده نمی شود. او یک حقیقت وجودی است. آنچه ما در درجه اول می خواهیم این است که زن به عنوان واقعیت دیده شود که در این صورت، حیرانی قانونی نیز از بین می رود.

او ادامه می دهد: حقیقت وجودی زن را بپذیریم ، نه به عنوان همسر، دختر و یا مادر کسی .اگر به لحاظ کائناتی بپذیریم که زن یک واقعینت عینی و حقیقی است آن وقت حالت شی وارگی ، فرمان پذیر بودن و تدوین قوانین قیم مآبانه برای زن برداشته خواهد شد.

ضرورت توجه به واقعیت های اجتماعی در کنار پارامتر نواندیش های دینی

راه حل های عملی برای حل معضلی که رهنورد مطرح می کند؛ چیست؟ او خود دراین باره می گوید: باید قرائت ما به روز و مناسب زنی باشد که پا به عرصه گذاشته است. دوم این که واقعیت های اجتماعی و توانایی های زن را در کنار پارامتر نواندیش های دینی درباره زنان باید مدنظر گرفت.

همچنین استفاده از تجربیات بین المللی در عرصه زنان از دیگر راهکارهایی است که رهنورد به ان اشاره می کند و می گوید: استفاده از دستاوردهای بین المللی در حوزه زنان که دور از خواست های شرعی و عرفی یک نظام متعالی نیست. مطمئن باشید استفاده از این تجربیات به اصالت های شرعی و عرفی ما لطمه نمی زند به ویژه اگر از طرف متخصصین امر باشد .با حضور متفکران و در یک تیم ستادی به همه این چیزها رسیدگی خواهد شد. آن موقع خواهیم دید که نه قانون و نه قانون گذار حیران نمی ماند و عدم هماهنگی شخصیت فعلی زن با قوانین در ظرف زمان بندی از بین خواهد رفت.

رهنورد در بخش دگیری از سخنانش می گوید: کلید خواست ها و مطالبات زنان و مردان در جنبش سبز با پس گرفتن رای زده شده است ولی پس از آن، مطالبات بلندی از سوی زنان مطرح شد که همیشه در دل زنان بوده است . مطالباتی که مورد غفلت واقع شد و امروز حاکمیت فعلی در جهت تقلیل ارزش زن کار می کند. کل برنامه هایش تقلیل ارزش زن و تقلیل دادن او به یک زن محدود و وابسته ای است که تفکر و اندیشه اش اهمیتی ندارد. این حاکمیت با شکل های مختلف قانون گذاری مثل محدودیت های ساعت کاری ،خطر سهمیه بندی تحصیلی، لوایح حمایت از خانواده برای تخریب خانواده و سایر تبعیض به شکل های مختلف اعمال می کند.

زندانیان سیاسی به ویژه زنان زندانی را آزاد کنید

رهنورد در ادامه می گوید: بدترین اتفاقی که در یک سال اخیر اتفاق افتاده، سرکوب هایی است که نسبت به زنان آزادی خواه انجام می شودو ما به شدت به آن معترض هستیم.

او ادامه می دهد: امیدوارم همه زندانی ها ازاد بشوند.

پیوستن به کنوانسیون های جهانی جلوی سرکوب های داخلی را می گیرد

زهرا رهنورد خود را از مدافعان پیوستن به کنوانسیون های بین المللی می داند و می گوید: پیوستن به همه کنوانسیون های جهانی با حفظ تحفظ مشکلی برای ما ایجاد نمی کند و نیز جلوی زیاده روی های دولت از جمله اقدامات سرکوب گرانه را می گیرد.

در ادامه یکی از فعالان جوان جنبش زنان می گوید: کمپین یک میلیون امضا بر ضد قوانین تبعیض آمیز با ده خواسته قانونی برای رفع تبعیض های حقوقی علیه زنان شروع به کار کرده و یک حرکت مطالبه محور است. سوال این است که ایا جنبش سبز نیز مطالبه محور است و مهم ترین مطالبه اش در حوزه زنان چیست؟

رهنورد در پاسخ به این سوال می گوید: رفع تبعیض اولین قدمی است که باید برداشته شود و مهم ترین مطالبه مشترک جنبش سبز و جنبش زنان است.

جنبش زنان بر تارک جنبش سبز

رهنورد بخشی دیگر از سخنانش را به جایگاه جنبش زنان و نسبتش با جنبش سبز اختصاص می دهد و می گوید: اگر چه جنبش زنان جزیی از جنبش سبز است اما بر تارک جنبش سبز می درخشد. در جنبش سبز، زنان در نقش زن، مادر،دختر،همسر، جوان و پیر شرکت می کنند و حضورشان در جنبش سبز را نشان داده اند.

او در پایان پیشنهاد می کند: تیمی از زنان به طور مشخص تمام ابعاد آسیب شناسی زن در آن تیم با حضور متخصصان بررسی شود تا جایگاه مناسب با شان مترقی زن تنظیم شود که این برای آینده جنبش سبز، جنبش زنان و نیز رفع تبیعض و سعادت زنان و مردان کشورمان مفید است.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.