خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ تیر ۱, سه‌شنبه

هاشمی رفسنجانی: تبلیغات دینی باید به دور از افراط و تفریط باشد

جرس: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد بی توجهی به روش‌های نوین تبلیغ، باعث افزایش فاصله علمی و اجتماعی جهان اسلام و به خصوص ایران اسلامی با دنیای مدرنیته می‌شود. وی همچنین تاکید دارد: تبلیغات دینی باید مانند کنه و ذات دین که ریشه در فطرت انسان‌ها دارد، لطیف و ظریف و به دور از افراط و تفریط باشد و نباید بگذاریم حواشی که بعضا وصله‌های ناجور می‌باشند، متن را در برگیرند که در آن صورت دین جز پوستینی وارونه نخواهد بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت اول تیرماه، روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی دیدگاه خود را منتشر کرد.

در این دیدگاه آمده است که حسن سلیقه مسئولان دست‌اندرکار برای نام‌گذاری سالروز صدور فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به روز «تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی» در تقویم ستودنی است، چرا که در عصر انفجار اطلاعات که دنیا را با همه پهناوری خویش «دهکده جهانی» کرده است، عدم توجه به روش‌های نوین تبلیغ، باعث افزایش فاصله علمی و اجتماعی جهان اسلام و به خصوص ایران اسلامی با دنیای مدرنیته می‌شود.


وی افزوده است : مطمئنا برنامه امام (ره) در تاسیس سازمانی با عنوان «تبلیغات اسلامی» مبتنی‌بر توجه عمیق و دوراندیشی مدبرانه به هر دو امر تبلیغات و اسلام بود. چرا که اسلام با همه لطافت‌هایی که برای زندگی اجتماعی انسان‌ها در همه اعصار دارد، اگر شناخته و شناسانده نشود، مانند تاریخ 1400 ساله خویش مظلوم می‌ماند و از دیگر سو معاندان اسلام و امت‌های اسلامی با استفاده از ابزار اطلاع‌رسانی که روز به روز توسعه می‌یابد، اولا با دروغ و تحریف اسلام را وارونه جلوه می‌دهند و ثانیا اهداف شوم خود را با رنگ و لعاب‌های روزآمد، نه تنها در جهان، بلکه در سرزمین‌های اسلامی پیگیری می‌کنند.

این پیام می فزاید: آنان خوب می‌دانند که فرهنگ‌سازی تحکمی نیست و با حوصله، صبر و استفاده از لطایف الحیل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به تدریج برای تسخیر قلوب پیش می‌آیند که نمونه بارز آن راه‌اندازی انواع شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی است و چنان ماهرانه تبیلغ می‌کنند که فرصت هر‌گونه دفاع فرهنگی را از جوامع اسلامی سلب می‌کنند.

آنان در این راه از دیربازدهی هزینه‌های خویش نمی‌هراسند و گاه تا چندین سال برنامه‌ریزی می‌کند که تشکیل و تقویت گروه‌های به ظاهر اسلامی القاعده و طالبان بهترین شاهد مدعاست.
دو گروهی که تحت تعالیم شیطنت‌آمیز آنان در مدارس به ظاهر دینی کشورهای اسلامی پرورش یافته‌اند تا پس از بروز اقدامات غیراسلامی و غیرانسانی، بهترین دلیل برای تبلیغ خشونت‌طلبی مسلمانان باشند.

هاشمی رفسنجانی تصریح دارد: تبلیغات اسلامی که سابقه چندین ساله روش‌های سنتی مشافهه و مباحثه را در منابر، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا دارد، در کنار تاثیرگذاری فراوان که پیروزی انقلاب اسلامی ماحصل آن است، ‌امروزه نیازمند روش‌های نوین علمی است تا با نگاهی جامعه‌شناسانه و روان‌شناسانه و با استفاده از ابزار به روز اطلاع‌رسانی از یک‌سو مانع نفوذ مرموزانه فرهنگ‌های منحط شود و از دیگر سو با رفع موانع «سد عن سبیل‌الله» به صدور آموزه‌های انسانی و اخلاقی و آشنایی اذهان و قلوب با تعالیم عالیه اسلامی بپردازد و تذکر دوستانه‌ای به سازمان تبلیغات اسلامی است که توجه داشته باشیم که تمسک به مطالب سست و نادرست و پرداختن به ظواهر سطحی و به کارگیری ادبیات نامتناسب و عدم توجه به اقتضائات زمانی و مکانی باعث بی‌اعتمادی مخاطبان و عامل غلبه دافعه بر جاذبه و در نتیجه موجب دل‌زدگی جوانان و نوجوانان می‌شود.

تبلیغات دینی باید مانند کنه و ذات دین که ریشه در فطرت انسان‌ها دارد، لطیف و ظریف و به دور از افراط و تفریط باشد و نباید بگذاریم حواشی که بعضا وصله‌های ناجور می‌باشند، متن را در برگیرند که در آن صورت دین جز پوستینی وارونه نخواهد بود.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.