خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ تیر ۸, سه‌شنبه

متکی: هر زمان به سوخت هسته ای نیاز داشته باشیم آن را تولید می کنیم

جـــرس: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی طی مصاحبه ای مطبوعاتی خاطرنشان کرد "سوخت اتمی بیست درصد، برای نیاز مشخص تولید می شود و ایران هم به توانایی تولید این سوخت دست یافته و آن را برای تامین نیاز خود تعریف کرده است." وی تاکید کرد "هر وقت به این سوخت نیاز داشته باشیم، تولید می کنیم و هر وقت هم نیاز نداشته باشیم، تولید نمی کنیم ."


رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی قطعنامه ها و تحریم های اخیر علیه جمهوری اسلامی را "ناکارآمد" و "حرکتی روانی و ایذایی" دانست و گفت "ما هم حرکت‌های ایذایی را طراحی کرده‌ایم و پاسخ مناسب خواهیم داد."


به گزارش ایرنا، منوچهر متکی روز سه شنبه هشتم تیرماه، در نشستی خبری که در محل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی داشت، مسائل اتمی و چالشهای سیاست خارجی دولت دهم را مورد بحث و دفاع قرار داد و از شروط اتمی روز گذشتۀ رئیس دولت حمایت کرد.


گام بعدی در مسیر بیانیه تهران
وزیر خارجه جمهوری اسلامی با بیان این که از سرگیری مذاکرات مربوط به مبادله سوخت نیازمند مقدمه است گفت: نشست آتی سه جانبه وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و برزیل به عنوان گام جدید در مسیر بیانیه تهران و مقدمه ای برای ازسرگیری مذاکرات مربوط به تبادل سوخت است.


متکی افزود: طی دو هفته گذشته به دفعات تماس‌هایی میان وزرای خارجه سه کشور یاد شده وجود داشته و به این نیاز مشترک رسیده ایم که باید ادامه راه مربوط به بیانیه تهران و تبادل سوخت را با ایجاد هماهنگی ها دنبال کنیم. براین اساس پیشنهاد تشکیل نشست وزیران خارجه سه کشور در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم زمان تشکیل این نشست ظرف یکی دو روز آینده اعلام شود.


در مذاکرات جدید با 1+5 طرف های جدیدی مشارکت خواهند کرد
متکی در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان این که چارچوبی که قبلا در قالب گفتگوهای ایران با 1+5 وجود داشت، در حال بازنگری است گفت: فکر می‌کنیم کسان دیگری باید در این چارچوب مشارکت داشته باشند تا شاهد تنوع بیشتر نگاه ها و رویکردها در ادامه مسیر مذاکرات باشیم.


متکی در ادامه اظهار داشت: گفتگوهای مربوط به گروه 1+5 درباره مشترکات بسته های پیشنهادی است و جدا از مذاکرات مربوط به مبادله سوخت است که در این مذاکرات صرفا بحث تبادل سوخت دنبال می‌شود.


متکی افزود: بیانیه تهران مبنایی است برای این که اگر گروه وین همچنان موضوع مبادله سوخت را در دستور کار دارد، بتواند از طریق این بیانیه مراجعه کند.


شرایط جدید ایران، روشنتر از آفتاب است
وزیر خارجه دولت دهم در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره شرایط جدید ایران برای گفتگو که روز گذشته از سوی محمود احمدی نژاد اعلام شد گفت "شرایط مطرح شده، شرایطی روشن تر از آفتاب است و اتفاقا غربی ها باید به یک سری مسایل بدیهی پاسخ بدهند... ما باید ابتدا باید پاسخ طرف های مقابل را به شرایط اعلام شده خود داشته باشیم و سپس صرف نظر از این که پاسخ آنها چیست، دیدگاه های خود را مطرح خواهیم کرد. "


حرکت‌های ایذایی را هم طراحی کرده‌ایم و پاسخ مناسب خواهیم داد

به گزارش ایرنا، منوچهر متکی در ادامه نشست خبری خود افزود: دشمن می‌خواست با صدور قطعنامه، جنگی روانی علیه ایران تحمیل کند اما به حیثیت‌زدایی از شورای امنیت تبدیل شد.


وی درباره واکنش ایران به تصویب قطعنامه تحریمی 1929 گفت: امروز راحت‌ترین کار در دنیا تجارت است. حرکت‌های ایذایی را هم طراحی کرده‌ایم و پاسخ مناسب خواهیم داد.


متکی با تاکید بر ناکارآمد بودن قطعنامه‌های تحریمی ادامه داد: تصور می‌کنیم برای صادرکنندگان قطعنامه‌ها نیز روشن است که این ابزار تا زمانی که با حربه روانی دل طرف را خالی کنند، عملیاتی نخواهند شد.


اگر مساعد بود اشاره می کنیم
وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین اظهار داشت: اروپایی‌ها پرونده قطوری از نقض قطعنامه از سوی کشورهایی دارند که طی سه سال گذشته با تحریم مواجه بودند و اگر لازم باشد روزی به این کشورها نیز اشاره می‌کنیم.


متکی تصریح کرد: امنیت امری یکپارچه است و نمی‌توان آن را تفکیک کرد. وی درباره قطعنامه 1929 اظهار داشت: در موضوعی که همه گزارش‌ها بر به اثبات نرسیدن هر گونه انحراف از اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران دلالت دارند، نهایت قصه این است که چند سوال دیگر نیز وجود دارد که همه آنها در قالب همکاری با آژانس قابل پیگیری است.


وزیر خارجه جمهوری اسلامی با طرح این پرسش که "آیا این رویکرد دوگانه و تناقض قابل دفاع است؟"، ادامه داد: شما با تصویب قطعنامه می‌خواستید علیه ایران جنگ روانی راه بیندازید اما خودتان دچار جنگ شده‌اید.
متکی تاکید کرد: کسانی که می‌خواستند منطقه را به اسارت در آورند، اسیر منطقه شده‌اند.


لزوم بازتعریف روابط ایران و انگلیس
رئیس دستگاه دیپلماسی دولت احمدی نژاد، در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی درباره کاهش سطح روابط ایران با انگلیس اظهار داشت: دولت بریتانیا در تاریخ دویست سال گذشته پرونده قطوری از عملکرد سوء، مغرضانه و خصمانه داشته و در یک سال اخیر هم در فتنه‌های ایجاد شده در داخل ایران شاهد این بازیگری بریتانیا بودیم.


متکی روابط انگلیس با سایر کشوها را "پیچیده و اختاپوسی" توصیف کرد و گفت: آنها تصور می‌کنند حوزه‌های مختلف روابط با ملت‌ها و کشورها که در گذشته سیستمی و نهادینه شده بود کماکان می‌تواند تداوم داشته باشد.


وی با تاکید بر لزوم بازتعریف روابط ایران و انگلیس گفت: آنچه که از سوی نظام به وزارت خارجه ماموریت داده شده، تنظیم روابط با کشورها است؛ این تنظیم گاهی به معنی افزایش و گاهی هم به مفهوم کاهش روابط است؛ مهم این است که این روابط به قاعده درآید.


متکی به برخی سخنان درباره "توانمندی‌های انگلیس" اشاره کرد و گفت: القا کردند که انگلیس دارالشفای هر بیماری است و یا هر کس می خواهد تحصیلات عالیه داشته باشد باید در دانشگاه‌های انگلیسی آکسفورد و کمیریج تحصیل کند؛ در صورتیکه دانشجویانی که انگلستان رفتند و تحصیل کردند، "هدایت‌شده" روی تزهایی متمرکز شدند که این دانشجو باید خروار خروار مطلب و اطلاعات از کشورش جمع کند و برای انگلیسی‌ها ببرد در حالی که انگلیسی‌ها برای کسب این اطلاعات باید میلیون ها دلار هزینه می کردند.


متکی همچنین خواستار عمل روسیه به تعهدات خود در مورد سامانه موشکی اس 300 شد.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.