خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ تیر ۳, پنجشنبه

رئیس دیوان محاسبات: چرا دولت روز به روز بزرگتر و وابستگی به نفت بیشتر می‌شود؟

جـــرس: رئیس دیوان محاسبات کشور با انتقاد شدید از سیاست ها، برنامه ها و بی تدبیری های موجود در کشور خاطرنشان کرد "طبق برنامه تولید ناخالص ملی ما باید به ۸ درصد می‌رسید که حتی به یک چهارم آن نرسیده‌ایم" از اینکه "روز به روز دولت بزرگ‌تر، تشکیلات وسیع‌تر و وابستگی به نفت بیشتر می‌شود"، گلایه کرد.


وی همچنین منتقدانه از مسئولان کشور پرسید: "آیا فکر کرده‌اید که در آینده می‌خواهید چه کار کنید؟ در حال حاضر ۸ درصد افت تولید نفت و ٢ درصد افزایش مصرف نفت داریم. "


به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، رییس دیوان محاسبات کشور در دومین نشست مشترک دبیران شورای دستگاه‌های نظارتی استان‌ها که در محل این دیوان برگزار شد، خاطرنشان کرد "کشور در حوزه بهره‌وری ضعیف است. به گونه‌ای که خودمان با رجوع به وجدان‌مان می‌توانیم گواهی کنیم که به عنوان مجری، ناظر، مخاطب و ذی‌نفع روزانه فعالیت‌های دارای بهره‌وری را انجام نمی‌دهیم."


تنها به این جمله که ورشکست شده‌ایم بسنده می‌شود
رییس دیوان محاسبات کل کشور در ادامه به بیان مثال‌هایی پرداخت و گفت "به طور مثال در داخل کشور با وجود این که سنگ آهن و ذغال سنگ تقریبا رایگان تمام می‌شود و حمل و نقل و انرژی یارانه‌ای‌ است اما آهنی که در داخل کشور تولید می‌شود قابل رقابت با آهن تولید شده در کشورهای آلمان و ژاپن نیست. این در حالیست که این دو کشور ذغال سنگ، انرژی و مواد اولیه را از جاهای دیگر وارد کرده و مبلغی برای ورود کالای خود از گمرک ایران می‌پردازند، اما کیفیت و قیمت آهن‌های تولید شده از آلمان و ژاپن قابل مقایسه با ایران نیست.
این شرایط در رابطه با ماشین و اخیرا میوه نیز حاکم شده است؛ در حالی که میوه احتیاج به تکنولوژی خاصی ندارد اما هنگامی که وارد کشور می‌شود، تنها به این جمله که ورشکست شده‌ایم بسنده می‌شود. "


وی در مورد وضعیت خدمات و آموزش نیز گفت: در این رابطه می‌توان به مقایسه میزان رضایت از مدارس غیرانتفاعی و دولتی پرداخت، به گونه‌ای که دانش‌آموز، معلم و والدین از وضعیت مدارس دولتی راضی نیستند. این در حالی است که برای نظام آموزشی از بیت‌المال مصرف می‌شود و تنها انگار بذل و بخشش می‌کنیم.


حتی به یک چهارم هم نرسیده‌ایم
رحمانی فضلی در ادامه خاطرنشان کرد "در بودجه سال قبل هر بشکه نفت ضربدر ٣۷ دلار شد و امسال این میزان در بودجه سال جاری با قیمت و تورم به وجود آمده ضربدر ۶۵ دلار شد. انگار هنر ما تنها این ضرب و تقسیم کردن‌هاست.
سوال این است که سال بعد می‌خواهیم این میزان را ضرب در چه عددی بکنیم. هر چقدر هم ضرب کنیم قیمت نفت بالا می‌رود و مشخص نیست با تحریم‌ها و مشکلات کنونی می‌خواهیم در این رابطه چه کار کنیم. این بذل و بخشش‌ها همه از بیت المال است و در این رابطه تاریخ و فرزندان‌مان در آ‌ینده از ما سوال می‌کنند.


در حالی صد میلیارد دلار به کشور تزریق می‌شود که تولید ناخالص ملی ما کم است. طبق برنامه این میزان باید به هشت درصد می‌رسید که حتی به یک چهارم آن نرسیده‌ایم. همه باید در این زمینه پاسخگو باشیم چرا که از منظر انسان موحد و مومن همه در این رابطه مقصرند.

چرا روز به روز دولت بزرگ‌تر، تشکیلات وسیع‌تر و وابستگی به نفت بیشتر می‌شود؟

روز به روز دولت بزرگ‌تر، تشکیلات وسیع‌تر و وابستگی به نفت بیشتر می‌شود. آیا فکر کرده‌اید که در آینده می‌خواهید چه کار کنید؟ در حال حاضر هشت درصد افت تولید نفت و دو درصد افزایش مصرف نفت داریم.


از در و دیوار کشور که سوراخ است کالاهای قاچاق وارد می‌شود
رییس دیوان محاسبات ادامه داد "از در و دیوار کشور که سوراخ است کالاهای قاچاق وارد می‌شود. در مقابل با مقایسه‌ای خواهیم دید در کشوری همچون آلمان برای صد میلیارد دلار سود باید دو هزار میلیارد دلار رقابت و کار صورت گیرد. اما ما به راحتی برای دسترسی به صد میلیارد دلار به چاه نفت می‌رویم و از آن نفت بیرون می‌آوریم.


وی متذکر شد با وجود گذشت صد سال از تشکیل مجلس و گذشت صد سال از طرح مقوله‌ی انضباط مالی و مبارزه با مفاسد اقتصادی به صورت قانونی، اما هنوز گلایه‌هایی مبنی بر این که انضباط مالی وجود ندارد، بهره‌وری و بهره برداری خوب نیست، دقت در هزینه‌ها نیست، روابط بر ضوابط مستولی می‌کند، عدالت جاری و ساری نیست و ... مطرح می‌شود.


غرب نمی خواهد ما پیشرفت کنیم
رییس دیوان محاسبات کل کشور در خاتمه گفت "امروز نشانه‌روی اصلی آمریکا و غرب در ایران به سمت اسلام است و انرژی هسته‌یی بهانه‌ای بیش نیست. آنها این کار را از طریق ناکارآمد کردن دین اسلام و حکومت اسلامی انجام می‌دهند و تلاش می‌نمایند تا ما از علم، تولید و تکنولوژی عقب بمانیم، چرا که ناکارآمدی، نارضایتی پیش می‌آورد، نارضایتی منجر به تنش و تنش منجر به بی‌انضباطی و بی‌نظمی و پس از آن ناامنی و مجددا ناکارآمدی می‌شود، این سیکلی است که آنها در پیش گرفته‌اند.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.