خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ تیر ۱, سه‌شنبه

هشدار متکی به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

جـــرس: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در خصوص ممانعت تهران از ورود دو تن از بازرسان آژانس انرژی اتمی به ایران گفت: این اقدام در واقع تذکری آیین نامه ای به آمانو (مدیر کل آژانس) است تا مراقب باشد که بازرسان آژانس از اساسنامه این نهاد بین المللی تخطی نکنند . وی همچنین از پاسخ قریب الوقوع تهران به گروه وین (آمریکا، فرانسه و روسیه) و همچنین به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد.


روز دوشنبه ٣١ خرداد ۸۹، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی به آژانس اطلاع داده است دو تن از بازرسان آن نهاد، "به دلیل ارائه اطلاعات غلط و غیر حقیقی و همچنین بر ملا کردن بیش از موعد رسمی اطلاعات، حق ورود به ایران را ندارند."


آژانس بلافاصله به ایران واکنش نشان داده و هرگونه تخلف از سوی بازرسان خود را تکذیب کرده است.


به گزارش ایرنا، منوچهر متکی شامگاه دوشنبه شب و در جریان گفت و گوی خبری با شبکه دو سیما، پیرامون این مسئله خاطرنشان کرد "یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی باید آژانس را به شکل حرفه‌ای مدیریت کند."


متکی در این گفت و گوی تلویزیونی همچنین اظهار داشت که تهران به نامه های دریافتی از سوی گروه وین شامل کشورهای آمریکا، فرانسه و روسیه در خصوص بیانیه تهران و موضوع مبادله سوخت پاسخ خواهد داد.


وی همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران به نامه خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر درخواست وی از تهران برای گفت و گو نیز پاسخ می دهد.


وزیر خارجه جمهوری اسلامی در بخشی دیگر از سخنانش از آماده شدن ١٢ نامه ایران خطاب به ١٢ عضو شورای امنیت که به قطعنامه اخیر ضدایرانی رای مثبت داده بودند، خبر داد و گفت: ما مواضع خود را در این نامه‌ها شفاف بیان نموده و گله خود از آنها را مطرح کرده‌ایم.


متکی با اشاره به اینکه صدور قطعنامه اخیر شکست بزرگی برای غرب بود، تاکید کرد "در قطعنامه های گذشته تنها یک کشور در شورای امنیت به آن رأی منفی داد و آن کشور قطر بود، در حالی که در قطعنامه اخیر این تعداد به سه کشور ارتقاء‌ یافت که در تاریخچه رأی گیری شورای امنیت چنین پیشینه هایی را نمی توان دید ، این نشان از این دارد که انسجام و اجماعی که ادعا می کردند می توانند به دست آورند، محقق نشده است."


وزیر خارجه دولت دهم افزود: من نظر لولا داسیلوا رییس جمهوری برزیل که این قطعنامه را پیروزی بدتر از شکست توصیف کرده ، می پسندم.


وی با تاکید براینکه آمریکایی ها از تصویب این قطعنامه هیچ چیز به دست نیاوردند، افزود: صدور این قطعنامه در واقع یک افتضاح سیاسی برای آمریکا بود ، به دلیل اینکه آنها همواره سعی دارند خود را به عنوان کشور ابرقدرت معرفی کنند.


متکی در پایان اظهار عقیده کرد: البته ما از این قطعنامه ها استقبال نکرده و به سمت تحریم نیز نمی رویم . در حوزه اقتصادی امروز تحریم معنایی ندارد . ما در همان روز تحریم قراردادهای چند میلیارد دلاری در بخش های مختلف منعقد کردیم، بنابراین در بعد اقتصادی تدابیر لازم را اندیشیده ایم.

همزمان رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران اعلام کرد "ممانعت از ورود دو تن از بازرسان آژانس جزو حقوق ماست و نباید به معنای عدم همكاری با بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی تلقی شود.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.